Corsair Dominator i DDR5-utförande på bild

Permalänk
Melding Plague

Corsair Dominator i DDR5-utförande på bild

Inför lanseringen av Intel "Alder Lake" följer Corsair upp förra veckans bild på DDR5-minnen i serien Vengeance med mer påkostade Dominator Platinum.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Vad blir det praktiska skillnaden om du sätter in ett dominator ist för ett vengeance Ram?

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Moderator
Testpilot

"Most premium".

Öppna plånboken vänner. Det är dags att gräva djupt i fickorna.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

Fan. Börjar bli mer och tagen ang hurvida man ska invänta AMD's refresh...eller gå på denna? Nånting säger mig att en Intel baserad rigg med DDR5 osv kommer bli dyrare. Och samtidigt lockar AMD då det var otroligt länge sen man körde deras komponenter.
Dagens i-lands problem.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Vad blir det praktiska skillnaden om du sätter in ett dominator ist för ett vengeance Ram?

Det ser coolare ut med Dominator.

Nej, skillnaden är väl främst att Dominator troligtvis kommer i högre klockfrekvenser och/eller bättre timings (och så klart högre prislapp). Sen är väl kylarna olika också, men det brukar mest vara kosmetiskt.

Permalänk
Medlem

Ser ju inte så snyggt ut att man ser popnitarna som kylflänsen sitter fast med.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Ser ju inte så snyggt ut att man ser popnitarna som kylflänsen sitter fast med.

Ja, själv har jag i och för sig en ogenomskinlig datorlåda, men tänk ifall någon bryter sig in i min lägenhet, öppnar datorlådan, tittar på minnena, pekar och skrattar? Det vore ju inte så kul för mig. Jag kanske ska köpa ett annat märke.

Permalänk

Snart en "maxutrustad" dator i mainstreamplattform.
CPU med 16 snabba kärnor.
RAM-minne kanske 256GB DDR5
Lagring kanske 10TB pci express 5.0 SSD med +5000MB/S i read
Nätverkskort 10GBit
Grafikkort kanske dubbla MSI GeForce RTX 4080 Ti med 16GB vardera

Denna dator kommer så brutalt förnedra de datorer som folk kallade för entusiastdator för några år sedan.

Nu är extremfallet svindyrt. Men jag gissar ändå att rätt så många här kommer ha en dator som är brutalt snabbare än vad som gick att köpa för några år sedan. Och jag gillar att utvecklingen ändå har gått så snabbt nu.
Det var ju inte längre sedan man beklagade sig på att det inte hände ett skit. Nu kommer det finnas bra datorer att köpa för den som vill, det enda hindret är att de kostar väldigt mycket.

*edit*
Många som köpte en dator som de mer eller mindre kallade för brutal för några år sedan köpte slöa sata SSD. Och nu helt plötsligt 10X prestanda i denna del. (ja, det söktider, sekventiell skrivning etc är inte 10x bättre)

*edit2*
Samtidigt känner jag lite som Hedt kan dö ut. Skaran som känner att specifikationen ovanför är alldeles för dålig för deras behov och de behöver gå upp till Hedt är inte många.

Permalänk
Medlem

De ser onödigt stora och klumpiga ut !

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Det ser coolare ut med Dominator.

Nej, skillnaden är väl främst att Dominator troligtvis kommer i högre klockfrekvenser och/eller bättre timings (och så klart högre prislapp). Sen är väl kylarna olika också, men det brukar mest vara kosmetiskt.

Jo men jag har monterat 100tals datorer främst för att spela på.
Corsair vengeance har varit populärast länge men har även satt in dominator och andra märken.
Har alltid gjort tester på datorerna på prestanda så man ser dom är ok att spela på.
Kan aldrig säga att jag reflekterat över att nu är det tex snabbare dominator minnen. Iaf inte att det visat sig på så sätt att jag reagerar.
Men kosmetiskt ja där finns det en del att välja, dyra prislappar också

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Ser ju inte så snyggt ut att man ser popnitarna som kylflänsen sitter fast med.

... Det är skruvar.

Visa signatur

10900K @ 5.3GHz || Asus Maximus XII Hero || Custom Loop || EK-CoolStream RAD XE 360 + Alphacool Nexxos XT45 || EK Quantum Velocity CPU Block || EK FLT 360 D5 || Asus Strix RTX 3090 OC || 32GB g.skill Trident-Z CL16 @ 4000MHz || 1TB Samsung 970 EVO Plus - 1TB WD SN750 || Phanteks Enthoo Pro 2 || Seasonic Prime TX 1000W || Asus PG27VQ ||

Permalänk
Medlem

Den som på riktigt bryr sig om utseendet på sina ram-stickor (som man bara ser delar av övre kanten på dessutom, som oftast inte är snygg ändå).

Jag fattar inte alls!

Måla en svart plåt att sätta över bara eller något?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Snart en "maxutrustad" dator i mainstreamplattform.
CPU med 16 snabba kärnor.
RAM-minne kanske 256GB DDR5
Lagring kanske 10TB pci express 5.0 SSD med +5000MB/S i read
Nätverkskort 10GBit
Grafikkort kanske dubbla MSI GeForce RTX 4080 Ti med 16GB vardera

Denna dator kommer så brutalt förnedra de datorer som folk kallade för entusiastdator för några år sedan.

Nu är extremfallet svindyrt. Men jag gissar ändå att rätt så många här kommer ha en dator som är brutalt snabbare än vad som gick att köpa för några år sedan. Och jag gillar att utvecklingen ändå har gått så snabbt nu.
Det var ju inte längre sedan man beklagade sig på att det inte hände ett skit. Nu kommer det finnas bra datorer att köpa för den som vill, det enda hindret är att de kostar väldigt mycket.

*edit*
Många som köpte en dator som de mer eller mindre kallade för brutal för några år sedan köpte slöa sata SSD. Och nu helt plötsligt 10X prestanda i denna del. (ja, det söktider, sekventiell skrivning etc är inte 10x bättre)

*edit2*
Samtidigt känner jag lite som Hedt kan dö ut. Skaran som känner att specifikationen ovanför är alldeles för dålig för deras behov och de behöver gå upp till Hedt är inte många.

*64 snabba CPU-kärnor

Permalänk
Keeper of Traditions

Kan man få dem utan RGB, för oss som hellre tittar på skärmen än genom chassifönstret?

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Skrivet av medbor:

*64 snabba CPU-kärnor

Självklart. Inga som helst problem att nyttja detta. Problemet är att när ens behov blir utanför mainstream så blir inte prisökningen linjär. Detta samband gäller precis alla områden, vare sig datorkomponenter, bildäck eller verktyg.

Och nu när mainstreamplattformen går att bygga ut så rejält, så är jag rädd för att Hedt kommer bli så ovanlig så att den blir svindyr. Det var lite av denna anledning som x86an krossade Silicon Graphics på 2000 talet.

*edit*
Jag har polare som har köpt gamla 2*8 och 2* 12 core gamla servrar som ska bytas ut. Dessa hade de mycket roligt med. Idag går utvecklingen emot att folk säger vad ska du med den dritten till? Alltså prestandan är inte bättre än en kraftfull dator från mainstreamplattformen och ofta får man en server som låter så högt så man kan bli vräkt från sin lägenhet. (speciellt 1U chassi)

Permalänk
Medlem

Undrar vilka ramhastigheter de första moderkorten kommer stödja.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Självklart. Inga som helst problem att nyttja detta. Problemet är att när ens behov blir utanför mainstream så blir inte prisökningen linjär. Detta samband gäller precis alla områden, vare sig datorkomponenter, bildäck eller verktyg.

Och nu när mainstreamplattformen går att bygga ut så rejält, så är jag rädd för att Hedt kommer bli så ovanlig så att den blir svindyr. Det var lite av denna anledning som x86an krossade Silicon Graphics på 2000 talet.

*edit*
Jag har polare som har köpt gamla 2*8 och 2* 12 core gamla servrar som ska bytas ut. Dessa hade de mycket roligt med. Idag går utvecklingen emot att folk säger vad ska du med den dritten till? Alltså prestandan är inte bättre än en kraftfull dator från mainstreamplattformen och ofta får man en server som låter så högt så man kan bli vräkt från sin lägenhet. (speciellt 1U chassi)

Du glömde en klart högre elräkning också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Självklart. Inga som helst problem att nyttja detta. Problemet är att när ens behov blir utanför mainstream så blir inte prisökningen linjär. Detta samband gäller precis alla områden, vare sig datorkomponenter, bildäck eller verktyg.

Och nu när mainstreamplattformen går att bygga ut så rejält, så är jag rädd för att Hedt kommer bli så ovanlig så att den blir svindyr. Det var lite av denna anledning som x86an krossade Silicon Graphics på 2000 talet.

*edit*
Jag har polare som har köpt gamla 2*8 och 2* 12 core gamla servrar som ska bytas ut. Dessa hade de mycket roligt med. Idag går utvecklingen emot att folk säger vad ska du med den dritten till? Alltså prestandan är inte bättre än en kraftfull dator från mainstreamplattformen och ofta får man en server som låter så högt så man kan bli vräkt från sin lägenhet. (speciellt 1U chassi)

Jag håller med dig, men i så fall är ju 256GB RAM och dubbla GPUer också ’over the top’

Blir lite konstigt annars:
Cpu st 9/10
Cpu mt 5/10
Gpu 10/10
Ram 9/10
...

Permalänk
Medlem

Ser fram emot vad DDR5 kommer att kosta i runda slängar. Någon som har något uppfattning? Ska estimera ett system från nästa generation till en vän :).

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Snart en "maxutrustad" dator i mainstreamplattform.
CPU med 16 snabba kärnor.
RAM-minne kanske 256GB DDR5
Lagring kanske 10TB pci express 5.0 SSD med +5000MB/S i read
Nätverkskort 10GBit
Grafikkort kanske dubbla MSI GeForce RTX 4080 Ti med 16GB vardera

Denna dator kommer så brutalt förnedra de datorer som folk kallade för entusiastdator för några år sedan.

Nu är extremfallet svindyrt. Men jag gissar ändå att rätt så många här kommer ha en dator som är brutalt snabbare än vad som gick att köpa för några år sedan. Och jag gillar att utvecklingen ändå har gått så snabbt nu.
Det var ju inte längre sedan man beklagade sig på att det inte hände ett skit. Nu kommer det finnas bra datorer att köpa för den som vill, det enda hindret är att de kostar väldigt mycket.

*edit*
Många som köpte en dator som de mer eller mindre kallade för brutal för några år sedan köpte slöa sata SSD. Och nu helt plötsligt 10X prestanda i denna del. (ja, det söktider, sekventiell skrivning etc är inte 10x bättre)

*edit2*
Samtidigt känner jag lite som Hedt kan dö ut. Skaran som känner att specifikationen ovanför är alldeles för dålig för deras behov och de behöver gå upp till Hedt är inte många.

Ska bli intressant att se vilka flaskhalsar som blir tyngst framöver, blir det RAM, SSD, GPU eller CPU som blir svårast att utnyttja?

Frågan är också vilket spel som kommer utnyttja direct storage först på ett vettigt sätt, vågar man hoppas på att Starfield optimeras bra för detta?

Ser ut att bli intressant framöver, kommer själv nog att köpa ny dator i slutet av 2022, eller tidigt 2023.

Permalänk
Medlem

Jag e lite småhypad utav ddr5 minnena, men frågan är om det kommer att vara värt att ha sabba ddr5 minen om det man har hört att nya cpuer ska ha upp till gear 4, hoppas ej det e sant... vad e vitsen med så snabbt minne om cpun ändå inte kommer kunna kunna att nyttja minnena 1:1...

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem

"Lanseringen av Intels kommande Core 12000-serie äger rum den 4 november." är detta helt officiellt bekräftat nu? Om man bortser från rykterna och MSIs "läcka"?

Visa signatur

Intel Core i9 12900K@ 5,4 Ghz P & 4.2Ghz E | ASUS MAXIMUS Z690 HERO | Nvidia ASUS RTX 3080 STRIX OC | Kingston Fury DDR5 32GB 4800 Mhz 32GB| BeQuiet Dark Power PRO 1500W | Windows 11 PRO 64 bit | Samsung 980 Pro NVMe 2TB | Edifier S550 5.1 | Sennheiser Game One + ASUS Xonar Phoebus | Steelseries Prime Wireless | Corsair K75| NAS: Synology DS413 4x 3TB WD Red Raid 5