En analog hjärna söker digital expertis ang 1070/1060

Permalänk
Medlem

En analog hjärna söker digital expertis ang 1070/1060

Nu har jag googlat mej till vansinne utan att känna mej så mkt smartare:( Funderar på ett begagnat GTX 1070/1060.
Medellivslängden på grafikkorten verkar var ca 5 år men dessa kort är ju redan 5år gamla....Är det bättre att satsa på ett nytt 1650 super i mitt fall kanske? Min dator är igång 8-10 timmar om dagen. Spelar väldigt lite. 120 timmar om året. Hur länge kan ett grafikkort hålla under dessa omständigheter tror ni?

Permalänk
Forumledare

@skummizz:
Jag hade inte varit så orolig över livslängden, jag har ett 8800gt anno 2007, gtx560 ti anno 2011 mfl, som fortfarande rullar på.

”Livslängden” är nog mer beroende på hur bra korten driver spel, tillgång på uppdaterade drivrutiner och liknande än faktisk funktionstid

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem

Håller kan grafikkort göra i många år. Fläktar på dem kan ju gå sönder med tiden, men resten av kortet kan lätt hålla och fungera i både 10 och 20 år.
Däremot så blir ju grafikkort föråldrade med tiden - nyare spel kräver mer än gamla kort kan leverera.

Så länge du inte har några prestandaproblem så finns det ingen anledning att uppgradera. Har du prestandaproblem är det kanske dags att uppgradera

Permalänk
Medlem

Tack för svaren! Då är siktet inställt på en 1070 då!

Permalänk
Medlem

Detta dödar grafikkort i förtid, du har några år kvar, men inte så många:
https://www.sweclockers.com/nyhet/32150-nvidia-bekraftar-den-...