Permalänk

ALLTID ett steg efter

I början på året började allt med inköpet av ett begagnat(oanvänt) Asus RTX 2060 S OC för 2000kr.
Jag ville egentligen endast byta chassi från mitt Phanteks Entoo Primo till något snyggare. Köpte därför ett Lian Li PC011 Dynamic PCMR på marketplace för 1500 kr i somras. Nytt i kartong det med.
Mitt moderkort var ett steg äldre Asus rog strix B450 f som saknade lite funktioner för mig, med en Ryzen 3600XT,
32Gb Corsair RGB ram.
Tanken växte om att uppgradera och ge sonen som inte har råd med ny dator en ny dator med mina halvgamla delar växte.
Så tog en helg och byggde ihop min drömdator med ett grymt fint Asus Rog Crosshair VIII Dark Hero, en 5900X, Corsair Cappellix AIO, 6st Corsair QL 120 RGB och 3 st LL120 till kylningen, en härva med controllers och kablar till alla fläktar... ett Vitt Rm 750 nätagg och lite snygg kabeldragning.
SUPERNÖJD, allt rullar på tyst, kallt o fint.

Men... VARFÖR I HEL,,TE sker ett systemskifte direkt efter man precis fått ihop det.
Windows 11? Glöm det för närvarande.
DDR 5 med nya höjder i Mhz
Ny standard på moderkort m Pcie 5???
750W kommer bli för lite efter GPUbyte
Älskar caset men när man kollar online så använder alla det och det anses för snyggt för att få vara coolt.

Så här har det varit för mig de senaste 5 uppgraderingarna, det kommer alltid en massa skoj saker direkt efter det är färdigt.

Har ni oxzå det såhär???

Permalänk
Medlem

Kommer alltid nytt... Kallas utveckling framåt, jag har 2019 års "monsterbygge" med rtx 2080 ti och en r7 3700x 1tb nvme och 32gb 3200mhz ram men det får funka ett bra tag till förra datorn med en i7 3770k gtx 680 och 16gb 2133mhz ram och 2x256gb 840 pro i raid 0 körde jag mellan 2012-2019 med bara gpu uppgraderingar ( gtx 780 2014 och gtx 980 ti 2016) som köptes begagnade, även mitt rtx 2080 ti köptes begagnat 2020 då jag lät mitt gtx 980 ti följa över tiłl den nya burken ett tag tills jag fick för mig att uppgradera till 1440p 144hz som blev lite kämpigt för gpun.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Hemligheten är att man ska byta 1-2 /år

Visa signatur

5600x | 3080 | 32gb 3600mhz | Samsung 980 PRO | 38" UW 3840x1600 175hz | NR200P

Permalänk
Medlem

Nej. Köper nytt när mina ändamål kräver det och känner annars inget behov av att alltid ha det nyaste.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem

Kommer ju alltid komma nya grejer. Jag tänker att anringen får man bara suck it up att man vill ha de senaste grejerna jämnt och köpa dom trots att det är dyrt. Eller så får man vara realistisk med vad man har för behov och sen fråga sig om datorn man har uppfyller ens en behov.

Jag har förlikat mig med att jag kommer köpa hårdvara som jag inte behöver för att jag tycker att det är kul att leka med

Visa signatur

PM:a mig! I Följ mig på Youtube

Desktop: 11900K, Maximus Hero VII, 64GB Dominator Platinum @2933Mhz, RX 6900 XT 16GB Liquid Devil, Samsung Evo Plus 1TB + Kingston NV1 2TB, Be Quiet Silent Base 802, Be quiet! Dark Power Pro 11 850W, custom loop med 420mm + 360mm radiatorer.

Permalänk
Medlem

Nja, jag håller inte riktigt med om att det "alltid" kommer nya grejer. 2011 (Sandy Bridge, SATA SSD) var ett bra år att köpa. 2017 (8700k, 1080ti, NVMe) var också ett bra år. Ser ut som att 2022 eller 2023 kan bli bra år om priserna går ned till normala nivåer.

Permalänk

Tips om du inte är nöjd med pcmr chassit så får du typ 5k för det på andrahandsmarknaden lm inte mer iom limited edition (kollega sålde sitt öppnade utan kartong för det)

Sen tycker jag inte du skall vara missnöjd som många skriver det kommer alltid nytt.

Visa signatur

PC master race!

Permalänk
Medlem

Har klarat mig väldigt bra med att köpa en bra processor, chassi och nätagg osv. Min förra processor höll over 8 år och även då flaskhalsade den aldrig.

Det är ju dock grafikkortet man får byta lite oftare, kanske var 3e eller 4e år.

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte riktigt problemet? Har du aktivt valt att ge fan i att hålla någon som helst koll på vad som händer på hårdvarufronten både innan och vid beställning av ny hårdvara? Det är ju inte direkt så att det här har varit någon form av hemlighet...

Det kanske är lite dumt att uppgradera precis när nya generationer kommer, men å andra sidan brukar det vara extremt dyrt att vara early adopter. Förutom grafikkort kanske så brukar nya plattformar för hårdvara sällan vara en "bra" idé förrän efter ett år eller så när plattformarna mognat, blivit effektivare och kommit ned i pris.

W11 är väl inget att bry sig om. Den är precis släppt, finns ingen större vits med att hetsa och uppgradera direkt om du inte har ett specifikt syfte. Ska du köpa ny hårdvara och inte är tvingad till det för att något gått sönder t ex så är ju alltid rådet att du ska vänta 1-2 år, eller på nästa generation

Ett bra chassi kan hänga med hur länge som helst i princip. Ett bra nätagg som är överdimensionerat för behovet idag likaså. Mitt PSU jag har har mer än åtta år på nacken men har tack vare att jag tog i från tårna kunnat hänga med flera generationer

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Jag är oftast medvetet steget, eller ett par steg efter. Köper de produkterna som verkligen är bra istället för att försöka köpa senaste trenden. Med lite perspektiv och ligga efter så köper man inte skit så som curved-tv,3D tv, VR (kanske blir bra om 4-5 år), flipped phone, etc.

Sen tror jag knappast att något snabbare RAM-minnen gör särskilt stor skillnad i praktiken

Gärna köpa begagnat, då kan man köpa finfina produkter för nästan ingenting.

Att sträva efter att ha det senaste senaste är inget jag har behov av och jag tror det ökar risken av att man köper skit eller köper sådant som man inte har behov av.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ChristofferC:

Nja, jag håller inte riktigt med om att det "alltid" kommer nya grejer. 2011 (Sandy Bridge, SATA SSD) var ett bra år att köpa. 2017 (8700k, 1080ti, NVMe) var också ett bra år. Ser ut som att 2022 eller 2023 kan bli bra år om priserna går ned till normala nivåer.

2020 måste väl ändå ha ansetts som ett grymt bra år, om man beställde ett 3080 och en 5900X på release så fick man ju dom tillsammans i en komplett dator för 20k. Det är ju definitivt i samma liga som det du nämner ovan eller?

Visa signatur

PM:a mig! I Följ mig på Youtube

Desktop: 11900K, Maximus Hero VII, 64GB Dominator Platinum @2933Mhz, RX 6900 XT 16GB Liquid Devil, Samsung Evo Plus 1TB + Kingston NV1 2TB, Be Quiet Silent Base 802, Be quiet! Dark Power Pro 11 850W, custom loop med 420mm + 360mm radiatorer.

Permalänk

Jag brukar tänka att har man en bra grund så kommer man jäkligt långt på det. Ett bra moderkort, ett kvalitets nätagg samt en CPU med potential att prestandamässigt räcka många år, resten kan man uppgradera eftersom.

Skaffade min nuvarande burk i slutet av 2018. i9990k är fortfarande grym och kommer räcka mig flera år framöver, mitt ganska "tilltagna" Seasonic agg, gör det möjligt att i framtiden uppgradera systemet med ännu mer strömkrävande grafikkort.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z390-F | i9-9990K | Corsair Hydro H150i PRO | Corsair Vengeance 32GB DDR4 | ASUS GeForce RTX 3080 10GB ROG STRIX GAMING OC V2 | Samsung M.2 970 EVO 1TB | Seasonic PRIME Ultra 1000W Platinum | Fractal Design Define R6 USB-C | Xtrfy H1 Headset |VORTEX TAB 75 PBT, Cherry MX Brown| ASUS ROG Swift PG279Q 165hz IPS 27"

Permalänk
Medlem
Skrivet av stefolsson:

Jag brukar tänka att har man en bra grund så kommer man jäkligt långt på det. Ett bra moderkort, ett kvalitets nätagg samt en CPU med potential att prestandamässigt räcka många år, resten kan man uppgradera eftersom.

Skaffade min nuvarande burk i slutet av 2018. i9990k är fortfarande grym och kommer räcka mig flera år framöver, mitt ganska "tilltagna" Seasonic agg, gör det möjligt att i framtiden uppgradera systemet med ännu mer strömkrävande grafikkort.

Håller med dig där. Köpte i mitten av 2018 en Coffee Lake cpu, tyvärr bara en i5 utan HT, skulle jag ha tänkt längre än näsan räckte före det köpet så skulle jag inte idag sitta i en omöjlig sits med en CPU som flaskar mitt 3080 nått så in i helvete.