Permalänk
Medlem

Kalibrering av LG 27GN650-B

Hej. Vill någon hjälpa mig att kalibrera min nya datorskärm LG 27GN650-B. Jag har lekt lite med kalibreringen och genomfört följande förändringar än så länge (från -> till):

Ljusstyrka: 100 -> Cirka 35.
Svårt att bestämma mig här. Ändrat minst 100 gånger. Enligt Rtings borde skärmens ljusstyrka vara inställd på runt 47.

Kontrast: 70 -> 72.
Ställde in kontrasten genom Windows 10's kalibreringstest.

Sharpness: 50 -> ?
Den här är svår fastän det inte borde vara det egentligen. Allting under 50 gör skärmen suddigare. 50 i sin tur är rekommenderat men 60 och 70 gör att tecknen blir tydligare och ifyllda.

Gamma: Mode 2 -> ?
Förinställningen rekommenderas på bland annat Rtings, men den känns lite för gulaktig tillskillnad från Mode 1 som är mer vit.

R/G/B: 50/50/50 -> 48/50/52.
Ställde in dessa genom Windows 10's kalibreringstest.

Min ICC profil är just nu på stock och jag har inte installerat några drivrutiner som lagt till någon ny färgprofil. Jag har aldrig kalibrerat färger på en avancerad nivå.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Rekordmedlem

Skärmen går inte att kalibrera för den har inte den typen av inställningar och hur andra ställt in kommer inte att ge dig den bästa inställningen utan du behöver nått så du kan mäta på skärmen och sedan skapa en profil.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cihanito:

Hej. Vill någon hjälpa mig att kalibrera min nya datorskärm LG 27GN650-B. Jag har lekt lite med kalibreringen och genomfört följande förändringar än så länge (från -> till):

Ljusstyrka: 100 -> Cirka 35.
Svårt att bestämma mig här. Ändrat minst 100 gånger. Enligt Rtings borde skärmens ljusstyrka vara inställd på runt 47.

Kontrast: 70 -> 72.
Ställde in kontrasten genom Windows 10's kalibreringstest.

Sharpness: 50 -> ?
Den här är svår fastän det inte borde vara det egentligen. Allting under 50 gör skärmen suddigare. 50 i sin tur är rekommenderat men 60 och 70 gör att tecknen blir tydligare och ifyllda.

Förinställningen rekommenderas på bland annat Rtings, men den känns lite för gulaktig tillskillnad från Mode 1 som är mer vit.

R/G/B: 50/50/50 -> 48/50/52.
Ställde in dessa genom Windows 10's kalibreringstest.

Min ICC profil är just nu på stock och jag har inte installerat några drivrutiner som lagt till någon ny färgprofil. Jag har aldrig kalibrerat färger på en avancerad nivå.

Utan mätverktyg kan du inte kallibrera en skärm, det finns vissa inställningar som går att ställa utan, och vissa som går att kopiera från andra med expertis och verktyg (t ex sharpness brukar generellt vara en sådan), men vissa och då speciellt färginställningar (som R/G/B är väldigt exemplar bereoende) kan du inte kopiera eller är möjliga att ställa speciellt korrekt utan verktyg. att ladda andras ICC profiler osv är det inte heller något vits med.

Ljusstyrka (eftersom det är inviduellt, och bereonde av din ómgivning) och ankra vit/svart med hjälp av t ex denna sida http://www.lagom.nl/lcd-test/ kan du dock ställa med hyfsat goda resultat utan mätverktyg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cihanito:

En möjlig orsak till detta är att ditt exemplar har en lite gulare ton än Rtings exemplar. Just detta är orsaken till att man inte bara kan ta någon annans inställningar eller färgprofiler, för det kommer alltid finnas en viss variation mellan olika exemplar (ibland liten, ibland stor, beroende på hur bra tillverkningen är). Rtings inställningar kanske hjälper dig att komma nära, men utan att mäta så kan du egentligen bara gissa dig fram till något du upplever är bra (oavsett om det är "korrekt" eller ej).

En annan möjlig orsak är att din gamla skärm har en kallare ton än din nya. Den nya kanske är mer korrekt, men eftersom du är van vid en kall skärm så upplever du den nya för varm. Utan något referensmaterial att jämföra med så är det svårt att avgöra vad som faktiskt är vitt eller ej (och saker vi tror är vita, som t.ex. vitt papper, är sällan det).

Permalänk
Medlem

Du kan inte göra så mycket mer än att ställa ljusstyrka och välja de inställningar som är mest rätt från fabrik om du inte har någon utrustning för att mäta med.

De flesta datorskärmar går inte att kalibrera ordentligt utan det man kan göra är att ställa vitbalansen och sedan låta en ICC profil göra resten. DisplayCal (gratis) tillsammans med en X-Rite i1 Display Pro (låna, hyr eller köp) är en billig lösning för att få en mer korrekt bild.