Permalänk

Input på custom loop

Hej alla kunniga!

Jag håller på att konstruera min första custom loop sedan början av 2000-talet. Då en del har förändrats söker jag här lite råd om hur man ska lägga upp sin loop och om jag missat något uppenbart.

Radiatorn i fronten kan bara sitta som den gör men den i toppen kan vändas framåt eller bakåt men jag vet själv inte vad som är mest gynnsamt. Här har jag skissat lite på de två varianterna:

Jag tar gärna alla kommentarer och åsikter som ni har så att jag inte gör bort mig allt för mycket.

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Satsa på en crossflow radiator så kan du eliminera den långa slangen som skulle behöva gå i ovankant.

Visa signatur

Burk 10700K@5.1GHz 7900 XTX
Ljud KRK RP8 G3 samt Audio Technica ATH-M50
Bild Samsung C27HG70

Permalänk
Medlem

Finns det plats så kan du köra en slang bakom moderkortsplåten, så har jag gjort. Annars så spelar ordningen ingen roll, push eller pull spelar ingen roll, mer slang spelar ingen roll (förutom att det krävs lite mer vatten i loopen). Se bara till att det är rätt flödesriktning i radiatorerna och blocken (om de är konstruerade med en viss riktning). Ska du köra som bild två lär du behöva en 90-graders och en 45-gradersfitting för att få dit slangen. Ser nästan ut som att du kan sätta en fitting i toppen av frontradiatorn dock? Då är det ju bara att dra in den där från toppradiatorn. För att sen få in den i pumpen behöver du en 90-graders och en förlängare.

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka! AMD Ryzen 7 5800X3D | MSI B450 Tomahawk Max | 32GB Ballistix @ 3733/16 | EVGA 2070 | Crucial MX500 2TB | EVGA G2 750W | Windows 10

Permalänk
Skrivet av rabiesekorre:

Satsa på en crossflow radiator så kan du eliminera den långa slangen som skulle behöva gå i ovankant.

Med facit på hand hade det varit smart men nu sitter jag med denna radiatorn så det får gå. Tack för tipset dock!

Skrivet av Shrudder:

Finns det plats så kan du köra en slang bakom moderkortsplåten, så har jag gjort. Annars så spelar ordningen ingen roll, push eller pull spelar ingen roll, mer slang spelar ingen roll (förutom att det krävs lite mer vatten i loopen). Se bara till att det är rätt flödesriktning i radiatorerna och blocken (om de är konstruerade med en viss riktning). Ska du köra som bild två lär du behöva en 90-graders och en 45-gradersfitting för att få dit slangen. Ser nästan ut som att du kan sätta en fitting i toppen av frontradiatorn dock? Då är det ju bara att dra in den där från toppradiatorn. För att sen få in den i pumpen behöver du en 90-graders och en förlängare.

Det är ganska trångt bakom så det blir nog inte så smidigt. Värt ett försök dock.

90 och 45 mellan radiatorerna menar du? Ja det kan nog behövas. Jag kan sätta fitting på toppen av den radiatorn men tyvärr stämmer de väldigt dåligt i sidled. Se bild nedan:

Jag vet inte riktigt hur böjliga slangarna är nu för tiden och hur skarpa svängar man kan ta.

Permalänk

Som du säkert vet då spelar ordningen ingen roll och har du inget fönster så är det ju bara att dra hur som helst. Har du ingen kylare i taket så skaffa x-flow. Jag har nästan precis samma princip med pump/res monterad längst bak.

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Skrivet av Knotvillage:

Som du säkert vet då spelar ordningen ingen roll och har du inget fönster så är det ju bara att dra hur som helst. Har du ingen kylare i taket så skaffa x-flow. Jag har nästan precis samma princip med pump/res monterad längst bak.

Tack! Jag har redan kylaren för toppen dessvärre. Finns inget fönster på chassit i dagsläget men jag tänkte ändå försöka bygga lite snyggt för att öva inför framåt när chassit ska bytas ut mot ett meshify eller torrent.

Du har ingen bild på ditt bygge?

Permalänk
Medlem
Skrivet av rallyludde:

Med facit på hand hade det varit smart men nu sitter jag med denna radiatorn så det får gå. Tack för tipset dock!

Det är ganska trångt bakom så det blir nog inte så smidigt. Värt ett försök dock.

90 och 45 mellan radiatorerna menar du? Ja det kan nog behövas. Jag kan sätta fitting på toppen av den radiatorn men tyvärr stämmer de väldigt dåligt i sidled. Se bild nedan:

https://i.imgur.com/TTu7Idy.jpg

Jag vet inte riktigt hur böjliga slangarna är nu för tiden och hur skarpa svängar man kan ta.

Kan du inte göra så här istället? Annars går det ju att stoppa dit en slang och se om det blir en för skarp sväng.

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka! AMD Ryzen 7 5800X3D | MSI B450 Tomahawk Max | 32GB Ballistix @ 3733/16 | EVGA 2070 | Crucial MX500 2TB | EVGA G2 750W | Windows 10

Permalänk
Skrivet av Shrudder:

Kan du inte göra så här istället? Annars går det ju att stoppa dit en slang och se om det blir en för skarp sväng.

https://i.imgur.com/76cCHg0.jpeg

Flytta 45-fittingen dit menar du och dra därifrån? Inte omöjligt. Kan testa när jag fått hem slang.

Permalänk
Skrivet av rallyludde:

Tack! Jag har redan kylaren för toppen dessvärre. Finns inget fönster på chassit i dagsläget men jag tänkte ändå försöka bygga lite snyggt för att öva inför framåt när chassit ska bytas ut mot ett meshify eller torrent.

Du har ingen bild på ditt bygge?

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk

Det trista är att EK inte har samma vita nyans som Corsair. Syns tydligt på blocket. Sen bakom PCI-E kablarna sitter ett rör för att hålla uppe gpu. Sen mellan kylarna sitter mjuka rör.

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk

Trevligt bygge! Jag kommer säkert ta lite inspiration från det!

Permalänk
Medlem

Om du inte redan har en inline vatten temp sensor borde du skaffa. Kanske finns en inbyggd i pumpen. Kostar inte mycket. Vet ej hur bra moderkort inbyggd styrning är nu för tiden men kan rekommendera Speedfan appen. Var grattis förut. Bäst att styra fläkterna efter vatten temp. Skulle använda front rad som låg drift rad sen spinna upp toppen med behöv.

Visa signatur

>>X3D o sval=yeet^2!

Permalänk
Skrivet av reeson:

Om du inte redan har en inline vatten temp sensor borde du skaffa. Kanske finns en inbyggd i pumpen. Kostar inte mycket. Vet ej hur bra moderkort inbyggd styrning är nu för tiden men kan rekommendera Speedfan appen. Var grattis förut. Bäst att styra fläkterna efter vatten temp. Skulle använda front rad som låg drift rad sen spinna upp toppen med behöv.

Tack för tipset! Jag tänkte beställa en sådan då jag hört att det är ett bra sätt att ställa fläktkurvan.

Permalänk
Skrivet av rallyludde:

Tack för tipset! Jag tänkte beställa en sådan då jag hört att det är ett bra sätt att ställa fläktkurvan.

Det är nästan ett måste för fläktkurvan. Den kan du sätta var som helst i loopen.
Vill du sen ha så lite underhåll som möjligt så kör ofärgat. Rött ska du speciellt hålla dig ifrån. Jag kör detta sen byter jag vatten varje år.

https://www.inet.se/produkt/5320939/ek-cryofuel-clear-premix-...

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Skrivet av Knotvillage:

Det är nästan ett måste för fläktkurvan. Den kan du sätta var som helst i loopen.
Vill du sen ha så lite underhåll som möjligt så kör ofärgat. Rött ska du speciellt hålla dig ifrån. Jag kör detta sen byter jag vatten varje år.

https://www.inet.se/produkt/5320939/ek-cryofuel-clear-premix-...

Jaså? Det var just rött jag tänkte ha. Vad är bekymret med det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av rallyludde:

Jaså? Det var just rött jag tänkte ha. Vad är bekymret med det?

Ett alternativ är att köra med vanligt avjoniserat vatten och glykol i önskad färg. Fungerar otroligt bra i längden.

Visa signatur

Burk 10700K@5.1GHz 7900 XTX
Ljud KRK RP8 G3 samt Audio Technica ATH-M50
Bild Samsung C27HG70

Permalänk
Skrivet av rallyludde:

Jaså? Det var just rött jag tänkte ha. Vad är bekymret med det?

Rött är ö-känt för att färga det mesta samt sätta igen Blocket. Både LTT och j2cents har påpekat detta. Använd rgb block/slingor för färg istället.
Ska du köra led glykol så använd inte mer än 5-10%, o-ringarna är inte gjorda för glykol. Kör det jag länkade till och färga med lampor. Ångrar du dig är det bara tillsätta färg, men vill då gå från rött till ofärgat är det ett helvete. Att måste plockas isär. Här testar jay2cent glykol.

https://youtu.be/3wztD55-AWA

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk

Okej. Tack för tipsen!