Permalänk

5600XT trasigt? 0MHz

Hej, jag har pga slarv överhettat och därmed slitit ut mitt 5600XT. Kortet ger fortfarande bild, och i GPU-Z och MSI Afterburner finns kortet men det står helt enkelt att det går i 0MHz, och jag kan ej ändra klocken i Afterburner. När jag startar ett spel får jag väldigt låg framerate och CPU:n går upp till 100% medan grafikkortet inte används alls, vilket får mig att tro att CPU:n gör själva grafikarbetet eftersom grafikkortet håller sig kallt och är fast på 0MHz. Jag har testat att installera om grafikdrivrutiner men det gör ingen skillnad.

Jag undrar om någon har någon annan potentiell lösning eller om det är trasigt och att det enda jag kan försöka med är att "baka" grafikkortet?

Tacksam för svar!

Permalänk
Inaktiv

Har du inbyggt grafikkort i din CPU? Kanske är den som används?

Hur skulle du ha överhettat kortet? Vilken temp nådde du? Jag hade RMA ganska omgående om du inte har en APU/integrerad grafik. En GPU ska inte kunna dö sådär av sig själv, även om den går varmt.

Permalänk
Medlem

Läs och besvara gärna ovan.
Samt beskriv ditt "slarv" tack. Hur varmt gick det?

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Har du kopplat skärmen till moderkortets displayutgång av misstag? Annars finns det ingen väg för en CPU att ”göra själva grafikarbetet” i vanliga spelscenarior.

Om du har kopplat skärmen till grafikkort, och du får bild men bara konstiga utslag i mätmjukvara och undermålig prestanda, hade jag misstänkt korrupta drivrutiner först och främst. Hade installerat om dem först på normalt vis och om det inte ger någon förbättring så hade jag tagit till DDU i safe mode en runda också.

Håller med föregående att mer info behövs. Baka grafikkort gör man sällan nuförtiden. Det löser bara ett specifikt problem och medför en hel del risker och nackdelar så det är absolut inte det första att testa hur som.

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980 2-way SLI

Permalänk

Slarv? Du kan ju plocka bort kylaren från en CPU under belastning och risken för skador är minimal. Kortet stryper sig själv om det blir varmt. Nvidia tror jag går så lågt som 300mhz.

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem

Jag är så nyfiken på vad "slarv" som gjorde att det överhettat betyder.

Minns ett R9 290 jag köpte begagnat för många år sedan.
Där hade förra ägaren slarvat ordentligt. Kylaren låg inte mot gpu alls. Det var flera millimeter mellan gpu och kylaren. (Såg jag efter test)
Det kortet gav ingen bild då. För det stängde ned sig helt. Verkligen stängde ned sig.
När jag monterade kylaren rätt så funkade kortet som det ska och gör fortfarande.

Nya kort lär med ha denna skyddsåtgärd inbyggd.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Skrivet av SCORPIUS:

Jag är så nyfiken på vad "slarv" som gjorde att det överhettat betyder.

Minns ett R9 290 jag köpte begagnat för många år sedan.
Där hade förra ägaren slarvat ordentligt. Kylaren låg inte mot gpu alls. Det var flera millimeter mellan gpu och kylaren. (Såg jag efter test)
Det kortet gav ingen bild då. För det stängde ned sig helt. Verkligen stängde ned sig.
När jag monterade kylaren rätt så funkade kortet som det ska och gör fortfarande.

Nya kort lär med ha denna skyddsåtgärd inbyggd.

Alltså nya… har väl funnits sen 600-serien när GPU boost kom om inte ännu tidigare.

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS