Önskemål att kräva obligatorisk bekräftelse på genomförd betalning av vanliga fakturor?

Permalänk
Medlem

Önskemål att kräva obligatorisk bekräftelse på genomförd betalning av vanliga fakturor?

Hejsan gott folk!

Jag har funderat på om det skulle vara tekniskt möjligt för företag som sköter fakturering att skicka obligatoriska bekräftelser på genomförda betalningar, så jag som kund vet att pengarna har nått fram.

Scenario:
När jag får en faktura via e-post eller brev och måste knappa in alla uppgifter manuellt, vet jag faktiskt inte om pengarna verkligen när fram till mottagaren. Jag kan ju oavsiktligt ha råkat skriva in felaktigt belopp eller OCR-nummer, i synnerhet när de är så extremt långa.

Visserligen hör företaget av sig om jag har betalat in ett felaktigt belopp eller inte betalat i tid, men vad som sker om jag har råkat ange fel OCR-nummer, vet jag inte. Eller så skickar de påminnelseavgifter för att de tror att jag inte har betalat i och med att de inte har mottagit betalning för en faktura med det korrekta OCR-numret.
Men så länge jag inte får någon påminnelse antar jag att jag har angett korrekta betaluppgifter, men jag brukar ändå vara nervös när jag gör betalningar, i synnerhet till mottagare som jag aldrig har betalat till förut.

Då går det desto smidigare när jag använder både Klarna och Qliro som meddelar mig när de har mottagit mina betalningar. Likaså kan man på ”Mina sidor” hos flera företag (till exempel Telia och Tele2) se status för fakturor. Och på e-fakturor är alla uppgifter redan automatiskt ifyllda (även om de går att ändra) så risken att en uppgift är felaktig är obefintlig.

Lösning:
Vid betalning av fakturor skulle man exempelvis kunna ange kontaktuppgifter (t.ex. en e-postadress) direkt på fakturan, så att man blir meddelad när mottagaren har mottagit betalning. Eller att mottagaren/företaget har som rutin att skicka en bekräftelse på mottagen betalning till kundens bank, som i sin tur kan meddela kunden.

Eller kommer ni på ytterligare sätt för företag att kunna erbjuda kunder bekräftelse på erlagt betalning?
Och finns det fler än jag som har tänkt på detta?

Allt gott från Stoffelundgren

Permalänk
Medlem

Kan tycka att vid efaktura så borde man kunna få bekräftelse i banken att den är korrekt mottagen.
Samma sak vid faktura på Kivra.
Vet inte om det är del av ancient bank teknik det inte går men det är ju ändå 2021.

Permalänk
Medlem

OCR har ju checksiffra. Så du måste skriva minst två tecken fel och lyckas matcha rätt checksiffra. Lär ju ske en gång per livstid max... Och nu fotar jag de få pappersfakturor jag får så OCR läses per automatik. Men mest har jag efaktura.

Känns som ett problem som inte behöver lösas imo.
Men lycka till att få alla banker att samarbeta med något liknande (för det är ju de som skickar pengar till mottagaren, inte du. Så de behöver din integrationslösning. Och om du betalar mottagaren direkt så gör man ju det på en kund sida med kort )

Permalänk
Medlem

Detta är väl ingen skillnad mot hur det alltid varit?

Folk är lite bortskämda idag kan jag tycka. Har själv e-faktura på allt löpande. När jag får något tillfälligt så får jag vackert manuellt skriva in allt, precis som jag gjorde för 30 år sedan på papper, och sedan korrekturläsa för att försäkra mig att alla uppgifter blev korrekta.

Fick inga bekräftelser på den tiden och får inga idag. Den bekräftelse jag får är att jag kan i min kontohistorik se att räkningen blivit betald och att den inte studsat tillbaka, något sådant fick jag inte förr.

Hur många räkningar varje månad får du som du måste mata in manuellt? Gissningsvis är det inte särskilt många och det tar på sin höjd ett par minuter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoffelundgren:

Hejsan gott folk!

Jag har funderat på om det skulle vara tekniskt möjligt för företag som sköter fakturering att skicka obligatoriska bekräftelser på genomförda betalningar, så jag som kund vet att pengarna har nått fram.

Scenario:
När jag får en faktura via e-post eller brev och måste knappa in alla uppgifter manuellt, vet jag faktiskt inte om pengarna verkligen när fram till mottagaren. Jag kan ju oavsiktligt ha råkat skriva in felaktigt belopp eller OCR-nummer, i synnerhet när de är så extremt långa.

Visserligen hör företaget av sig om jag har betalat in ett felaktigt belopp eller inte betalat i tid, men vad som sker om jag har råkat ange fel OCR-nummer, vet jag inte. Eller så skickar de påminnelseavgifter för att de tror att jag inte har betalat i och med att de inte har mottagit betalning för en faktura med det korrekta OCR-numret.
Men så länge jag inte får någon påminnelse antar jag att jag har angett korrekta betaluppgifter, men jag brukar ändå vara nervös när jag gör betalningar, i synnerhet till mottagare som jag aldrig har betalat till förut.

Då går det desto smidigare när jag använder både Klarna och Qliro som meddelar mig när de har mottagit mina betalningar. Likaså kan man på ”Mina sidor” hos flera företag (till exempel Telia och Tele2) se status för fakturor. Och på e-fakturor är alla uppgifter redan automatiskt ifyllda (även om de går att ändra) så risken att en uppgift är felaktig är obefintlig.

Lösning:
Vid betalning av fakturor skulle man exempelvis kunna ange kontaktuppgifter (t.ex. en e-postadress) direkt på fakturan, så att man blir meddelad när mottagaren har mottagit betalning. Eller att mottagaren/företaget har som rutin att skicka en bekräftelse på mottagen betalning till kundens bank, som i sin tur kan meddela kunden.

Eller kommer ni på ytterligare sätt för företag att kunna erbjuda kunder bekräftelse på erlagt betalning?
Och finns det fler än jag som har tänkt på detta?

Allt gott från Stoffelundgren

Nej, det är inte tekniskt eller juridisk möjligt. Banken kan omöjligt veta vilket belopp du ska betala (finns så många olika avtal, delbetalning, kredit et c) och andra banker kan/får inte titta in andras i konton p g a banksekretess.

Den bekräftelse som finns är i ditt kontoutdrag. Du får helt enkelt dubbelkolla belopp och mottagare själv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

OCR har ju checksiffra. Så du måste skriva minst två tecken fel och lyckas matcha rätt checksiffra. Lär ju ske en gång per livstid max... Och nu fotar jag de få pappersfakturor jag får så OCR läses per automatik. Men mest har jag efaktura.

Känns som ett problem som inte behöver lösas imo.
Men lycka till att få alla banker att samarbeta med något liknande (för det är ju de som skickar pengar till mottagaren, inte du. Så de behöver din integrationslösning. Och om du betalar mottagaren direkt så gör man ju det på en kund sida med kort )

Det är till och med bättre än så, bra OCR har två kontroller, näst sista är längden av OCR och sista är en beräkning (samma sätt som sista siffran personnumret).Är nästsista sista siffran tex 6 är OCR numret 6, 16, 26 osv siffror långt, iaf på de som använder de bättre versionerna av OCR tjänster t.ex. Bankgiro erbjuder.

Problemen som skulle bli för banken och företag att lösa med att inkludera mer info i filerna som skickas så det kan läsas in, för at sen kompletteras med att företagens program triggas att skicka en bekräftelse, och att det ska ha en funktion för att skicka osv.
Bankerna skulle säkert älska ett lagkrav, de lägger bara på en avgift för det, antingen på privatpersonen eller på företaget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Detta är väl ingen skillnad mot hur det alltid varit?

När jag får något tillfälligt så får jag vackert manuellt skriva in allt, precis som jag gjorde för 30 år sedan på papper, och sedan korrekturläsa för att försäkra mig att alla uppgifter blev korrekta.

Du vet att i stort sett samtliga bankappar har en kameraknapp så visar du bara fakturan för telefonen och Bam, alla finns inmatat per automatik? Sen bara dubbelkolla sista siffrorna i OCR, betalaren verifierar man ju i Swish och beloppet är ett måste att kolla. Den punkt som tekniskt lätt blir fel.

Dags att släppa dåtiden

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Du vet att i stort sett samtliga bankappar har en kameraknapp så visar du bara fakturan för telefonen och Bam, alla finns inmatat per automatik? Sen bara dubbelkolla sista siffrorna i OCR, betalaren verifierar man ju i Swish och beloppet är ett måste att kolla. Den punkt som tekniskt lätt blir fel.

Dags att släppa dåtiden

Ja det där är det bästa som hänt sedan skivat bröd!

Det finns ett signalsystem, om man glömt betala eller gjort fel så brukar det komma en påminnelse illa kvickt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoffelundgren:

Hejsan gott folk!

Jag har funderat på om det skulle vara tekniskt möjligt för företag som sköter fakturering att skicka obligatoriska bekräftelser på genomförda betalningar, så jag som kund vet att pengarna har nått fram.

Scenario:
När jag får en faktura via e-post eller brev och måste knappa in alla uppgifter manuellt, vet jag faktiskt inte om pengarna verkligen när fram till mottagaren. Jag kan ju oavsiktligt ha råkat skriva in felaktigt belopp eller OCR-nummer, i synnerhet när de är så extremt långa.

Visserligen hör företaget av sig om jag har betalat in ett felaktigt belopp eller inte betalat i tid, men vad som sker om jag har råkat ange fel OCR-nummer, vet jag inte. Eller så skickar de påminnelseavgifter för att de tror att jag inte har betalat i och med att de inte har mottagit betalning för en faktura med det korrekta OCR-numret.
Men så länge jag inte får någon påminnelse antar jag att jag har angett korrekta betaluppgifter, men jag brukar ändå vara nervös när jag gör betalningar, i synnerhet till mottagare som jag aldrig har betalat till förut.

Då går det desto smidigare när jag använder både Klarna och Qliro som meddelar mig när de har mottagit mina betalningar. Likaså kan man på ”Mina sidor” hos flera företag (till exempel Telia och Tele2) se status för fakturor. Och på e-fakturor är alla uppgifter redan automatiskt ifyllda (även om de går att ändra) så risken att en uppgift är felaktig är obefintlig.

Lösning:
Vid betalning av fakturor skulle man exempelvis kunna ange kontaktuppgifter (t.ex. en e-postadress) direkt på fakturan, så att man blir meddelad när mottagaren har mottagit betalning. Eller att mottagaren/företaget har som rutin att skicka en bekräftelse på mottagen betalning till kundens bank, som i sin tur kan meddela kunden.

Eller kommer ni på ytterligare sätt för företag att kunna erbjuda kunder bekräftelse på erlagt betalning?
Och finns det fler än jag som har tänkt på detta?

Allt gott från Stoffelundgren

OCR innehåller en checksumma så det ska vara högst osannolikt att du skriver fel där.

oops, redan nämnt

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Du vet att i stort sett samtliga bankappar har en kameraknapp så visar du bara fakturan för telefonen och Bam, alla finns inmatat per automatik? Sen bara dubbelkolla sista siffrorna i OCR, betalaren verifierar man ju i Swish och beloppet är ett måste att kolla. Den punkt som tekniskt lätt blir fel.

Dags att släppa dåtiden

fungerar ALDRIG! (Inte för Nordea iaf)

Har försökt massor med gånger med olika fakturor. Nån enstaka gång har den lyckats skriva en en eller kanske 2 värden, men aldrig allt.

Permalänk
Medlem

Intressant. Jag hade föreställt mig att ocr och belopp utgjorde ett par. Och om ett av dem är fel blir båda fel och transaktionen inte går igenom. Men det är alltså bara en kontroll på ocr om jag förstått det rätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

fungerar ALDRIG! (Inte för Nordea iaf)

Har försökt massor med gånger med olika fakturor. Nån enstaka gång har den lyckats skriva en en eller kanske 2 värden, men aldrig allt.

Ah, Nordea... Finns ingen annan bank som kommer upp lika ofta när man diskuterar banker och IT. Eller med stora IT problem om man googlar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

fungerar ALDRIG! (Inte för Nordea iaf)

Har försökt massor med gånger med olika fakturor. Nån enstaka gång har den lyckats skriva en en eller kanske 2 värden, men aldrig allt.

Skumt. Men, ytterligare en anledning till att välja bort Nordea då.

Det är en smidig och bra funktion som har fungerat i många år i alla fall på SEB.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Klart det är möjligt, Comviq gör det varje gång jag betalar...

Du har väl gett dina uppgifter till div. företag som du ska betala varje månad? isf lär det var enkelt för dem att meddela dig.

Permalänk
Medlem

Faktura via låååånnnngt OCR-nummer verkar vara stenålder. Varför har de inte inte åtminstone en QR-kod så att man enkelt kunde betala via en app i telefon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FabriciusRex:

Intressant. Jag hade föreställt mig att ocr och belopp utgjorde ett par. Och om ett av dem är fel blir båda fel och transaktionen inte går igenom. Men det är alltså bara en kontroll på ocr om jag förstått det rätt.

Tror det funnits ideer och planer på att ha det kopplat så, men att det bara var för otympligt och skapade andra problem, numret skulle bli väldigt långt och i många fall innehålla väldigt många nollor eller behöva vara variabla, och sen har man bolagen som inte vill ha det för de erbjuder delbetalning genom att sätta in valfritt belopp (vadd man än tycker om såna tjänster).
Eller bara att du som privatperson ville innehålla en del av summan för ett ej färdigställt arbete så finns inget val att betal t.ex. 90 %, förtaget tillåter bara allt eller inget.

Skrivet av Irre:

Faktura via låååånnnngt OCR-nummer verkar vara stenålder. Varför har de inte inte åtminstone en QR-kod så att man enkelt kunde betala via en app i telefon.

Det börjar komma såna tjänster, var på infomöte om det för någon vecka sen med en fakturaväxel där QR kod kopplas till att betala via Swish, men där har man ju ett problem, vart ska QR koden länka för sen ska kunna länka till banker, eller ska kravet vara som ovan med att det går till Swish eller dyl tjänst, och vem ska betala för drift och underhållet?

Sen har man säkerheten, att sätta en QR kod på klisterlapp kan man säker göra massor av scams med.

Kort och gott, betalningar är klurigt och dyrt att hålla på med, vilket gör att banker och företag är långsamma på att anpassa sig (grunden i många banksystem är från 60-70 talet) speciellt när det går så fort som det gör idag och system kan bli förlegade på ett par år, för att inte tala om alla regler och lagar de måsta förhålla sig till.

Rant: en högst personlig åsikt; Är det så svårt att kräva att lite ansvar ska ligga på personen att de betalar korrekt belopp till rätt mottagare? OCR har massor av hjälpmedel om man vill ha det, skanning med kamera, autogiro finns för de flesta återkommande betalningarna, e-faktura som matar in all info åt dig och kontrollsiffror som säger ifrån om de blivit fel.

Om även om allt ovan går fel är det lagstadgat att du som privatperson som mest får en avgift på 60 kr om du gör fel och får en påminnelse, och missar man den så är det när det börjar kosta på riktigt med inkasso och kronofogden.

Om allt ovan inte räcker behöver man nog en godman som tar hand om det åt en (och inget fel i det, behöver man hjälp ska man få hjälp), eller så är man en person som på något sätt blivit så vuxen att de har räkningar men fortfarande förväntar sig att att mamma kommer och hjälper att torka efter toalettbesök.

Rant over.

Permalänk
Rekordmedlem

Definit möjligt och finns i en del ekonomisystem, men bankerna kan ju inte göra det utan det är betalningsmottagarens system som behöver stödja det, när de verifierat att pengarna kommit in på rätt ställe så skickar de en bekräftelse.
En bekräftelse på att banken skickat pengar är inte samma sak som en bekräftelse på att de kommit till rätt ställe hos betalningsmottagaren, det kan vara rätt bökigt att spåra pengar och fakturor när folk skickar dem fel eller klumpar ihop summor.
Har jobbat med sånt och det kan verkligen vara "pussligt" att reda ut en del saker som händer i verkligheten, e fakturor är ju bra men det är ju ännu inte olagligt att inte använda andra metoder där det inte alltid är så tydligt vad som hänt mer än att pengar har flyttats runt men man vet inte varför.

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Du vet att i stort sett samtliga bankappar har en kameraknapp så visar du bara fakturan för telefonen och Bam, alla finns inmatat per automatik? Sen bara dubbelkolla sista siffrorna i OCR, betalaren verifierar man ju i Swish och beloppet är ett måste att kolla. Den punkt som tekniskt lätt blir fel.

Dags att släppa dåtiden

Jag vet det och använder själv OCR-funktionen i appen utan problem. Det händer dock ibland att appen av någon anledning inte vill fungera och då är det på datorn jag får göra det och det blir manuell inmatning. Det händer ändå så sällan att jag inte ser det som något större problem. Det tar som sagt så lite tid att göra. Iom att jag har e-faktura på det jag kan så är det sällan mer än en räkning som behöver matas in ändå. Funkar det i appen tar det några sekunder, måste jag göra det manuellt tar det en minut med korrekturläsningen.

Tekniken är bra när den fungerar men de få tillfällen den inte göra det så är det bara ett litet besvär. Att dubbelkolla så siffrorna blir rätt tar inte så mycket energi eller tid. Visst, har man ett företag och har mängder av räkningar så kan jag köpa att det blir omständligt men för en privatperson så köper jag inte att det är särskilt besvärligt.

Jag står för att jag tycker många idag är alldeles för otåliga. Att viktiga saker tar ett par minuter verkar vara oerhört stressande samtidigt som de kan sitta och göra ganska menlösa saker i timmar.

Permalänk
Medlem

"Scanna med kameran i telefonen" har alltid fungerat klockrent hos Sparbanken Enköping, OCR, Summa och mottagare. Oavsett om det är pappersfakturor eller e-faktura, även om det sistnämnda nästan uteslutande kommer till min bank, så där behöver man bara dubbelkolla att det är en korrekt faktura/belopp innan man godkänner den

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Irre:

Faktura via låååånnnngt OCR-nummer verkar vara stenålder. Varför har de inte inte åtminstone en QR-kod så att man enkelt kunde betala via en app i telefon.

OCR via QR-kod finns redan. Jag använder det på några fakturor och min SEB-app kan både läsa in ett långt OCR-nummer eller en QR-kod. När QR-kod finns så får du med OCR, belopp, konto och sista betal-datum direkt vilket jag gillar. Ananrs så tycker jag SEB-appen funkar utmärkt med att läsa in OCR/belopp/konto.

En del företag skickar ut en bekräftelse när betalning inkommit vilket jag tycker är bra. Tror det skulle bli en stor apparat att få upp ett system tillsammans med bankerna för att hantera sådana bekräftelser den vägen.

Permalänk
Medlem

En enkel sak som borde införas är att göra OCR numret mer lättläst.

Jag har ibland fått hem finska inbetalningskort och på alla som jag har sett så är referensnumret som man ska uppge uppdelat i grupper på fyra, så istället för 1234567890 så står det 1234 5678 90. Det gör det betydligt mer lättläst att mata in referensnumret i internetbanken och samma sak borde man kunna göra med OCR numret på svenska inbetalningskort.

Det krävs lite programmering att ta bort mellanslagen när man läser in OCR numret optiskt men det är väl enkelt att fixa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kalle-anka:

En enkel sak som borde införas är att göra OCR numret mer lättläst.

Jag har ibland fått hem finska inbetalningskort och på alla som jag har sett så är referensnumret som man ska uppge uppdelat i grupper på fyra, så istället för 1234567890 så står det 1234 5678 90. Det gör det betydligt mer lättläst att mata in referensnumret i internetbanken och samma sak borde man kunna göra med OCR numret på svenska inbetalningskort.

Det krävs lite programmering att ta bort mellanslagen när man läser in OCR numret optiskt men det är väl enkelt att fixa.

En del har uppdelade nummer på fakturans överdel, t ex Ellevio och Fortum. Att börja ändra på det maskinläsbara numret är nog inte så smart, men på överdelen eller om OCR-numret står på inbetalningskortet utanför det maskinläsbara området går det förstås att ändra.

(Sedan ska numret vara utan mellanslag, så man kan behöva påpeka det för att folk inte ska få felmeddelanden eller andra problem.)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av kalle-anka:

Jag har ibland fått hem finska inbetalningskort och på alla som jag har sett så är referensnumret som man ska uppge uppdelat i grupper på fyra, så istället för 1234567890 så står det 1234 5678 90. Det gör det betydligt mer lättläst att mata in referensnumret i internetbanken och samma sak borde man kunna göra med OCR numret på svenska inbetalningskort.

Om man får inbetalningskort från utlandet är det extra viktigt att man ser till att man skriver in rätt OCR-nummer. Svenska banker kollar kontrollsiffran i svenska OCR-nummer och de kollar förmodligen att längden är rätt också. Däremot kollar förmodligen inte svenska banker att finska OCR-nummer är rätt. Finska banker kollar förmodligen finska OCR-nummer men förmodligen inte svenska OCR-nummer.

Vad gör företagen om det görs insättningar med fel OCR-nummer?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Kommenterande 2:

Om man får inbetalningskort från utlandet är det extra viktigt att man ser till att man skriver in rätt OCR-nummer. Svenska banker kollar kontrollsiffran i svenska OCR-nummer och de kollar förmodligen att längden är rätt också. Däremot kollar förmodligen inte svenska banker att finska OCR-nummer är rätt. Finska banker kollar förmodligen finska OCR-nummer men förmodligen inte svenska OCR-nummer.

Vad gör företagen om det görs insättningar med fel OCR-nummer?

Beror nog på hur fel det blir, betalaren är ju ansvarig så påminnelse är nog vanligast som första åtgärd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kommenterande 2:

Om man får inbetalningskort från utlandet är det extra viktigt att man ser till att man skriver in rätt OCR-nummer. Svenska banker kollar kontrollsiffran i svenska OCR-nummer och de kollar förmodligen att längden är rätt också. Däremot kollar förmodligen inte svenska banker att finska OCR-nummer är rätt. Finska banker kollar förmodligen finska OCR-nummer men förmodligen inte svenska OCR-nummer.

Vad gör företagen om det görs insättningar med fel OCR-nummer?

Är det ett seriöst företag som du betalar till så kommer dem kontakta dig och fråga ”vad är det här för betalning” ifall du matar in referensnumret fel. Men du har helt rätt och jag dubbelkollar alla siffror och belopp både två och tre gånger innan jag gör en utlandsbetalning.

Jag antar att det svenska systemet med OCR nummer är en kvarleva från tiden då man gick till banken eller posten för att betala en räkning och kassörskan stoppade in inbetalningskortet i någon slags maskin som läste av belopp, OCR numret och kontonumret optiskt. Andra länder har utvecklat sina egna sätt att läsa av sina inbetalningskort och det finns säkert länder som gör det smartare än Sverige.

Edit: Här kan man läsa hur man räknar ut kontrollsiffran i till exempel OCR eller personnummer,
https://sv.wikipedia.org/wiki/Luhn-algoritmen

Permalänk
Rekordmedlem

Det här var ju ett roligt ämne så jag sökte på info om hur de gör i USA, det skulle jag inte ha gjort....
De kan tydligen använda bankappen för att få checkar utskrivna på papper och postade till mottagaren, det är service det
"Kommunen" har ju en del alternativ, autogiro verkar vara det enda som är något så när modernt som påminner om våra system.

Här kan man knyta betalningarna mot ett konto på mottagande företag men man måste manuellt mata in summa och datum.

Verkar inte direkt vara enklare i USA utan bara annorlunda ?

Permalänk
Moderator

Har raderat ett citat som var ihopsnickrat! Citera gärna men håll er till citatet, tack

Mvh

Tiamat / Moderator

Permalänk
Medlem

Oj vilken respons. Tack för era intressanta svar så här långt!

Skrivet av infigo:

Kan tycka att vid efaktura så borde man kunna få bekräftelse i banken att den är korrekt mottagen.
Samma sak vid faktura på Kivra.
Vet inte om det är del av ancient bank teknik det inte går men det är ju ändå 2021.

Jag håller med.

Skrivet av talonmas:

OCR har ju checksiffra. Så du måste skriva minst två tecken fel och lyckas matcha rätt checksiffra. Lär ju ske en gång per livstid max... Och nu fotar jag de få pappersfakturor jag får så OCR läses per automatik. Men mest har jag efaktura.

Att OCR-nummer har checksiffra visste jag inte, men helt klart logiskt nu när du nämnder det.
Även jag har det mesta på e-faktura, men med vissa företag går det inte.

Skrivet av talonmas:

Känns som ett problem som inte behöver lösas imo.
Men lycka till att få alla banker att samarbeta med något liknande (för det är ju de som skickar pengar till mottagaren, inte du. Så de behöver din integrationslösning. Och om du betalar mottagaren direkt så gör man ju det på en kund sida med kort )

Okej, då är det bara att strunta i det för att det annars blir för omständligt.

Skrivet av Alphahanne:

Detta är väl ingen skillnad mot hur det alltid varit?

Folk är lite bortskämda idag kan jag tycka. Har själv e-faktura på allt löpande. När jag får något tillfälligt så får jag vackert manuellt skriva in allt, precis som jag gjorde för 30 år sedan på papper, och sedan korrekturläsa för att försäkra mig att alla uppgifter blev korrekta.

Fick inga bekräftelser på den tiden och får inga idag. Den bekräftelse jag får är att jag kan i min kontohistorik se att räkningen blivit betald och att den inte studsat tillbaka, något sådant fick jag inte förr.

Hur många räkningar varje månad får du som du måste mata in manuellt? Gissningsvis är det inte särskilt många och det tar på sin höjd ett par minuter.

Nej visserligen inte, men tjänster kan ju alltid utvecklas.

För mig handlar det om trygghet i att jag som kund får bekräftelse på att jag garanterat har gjort rätt gentemot företaget, och har ingenting med bortskämdhet att göra. Kontohistoriken är såklart en bra grej, men där ser jag inte om jag t.ex. har råkat ange felaktigt belopp eller OCR-nummer.

Att skriva in allt manuellt på ett par räkningar i månaden och korrekturläsa osv. har jag således inga problem med. Men min diagnos gör att det tar mycket längre tid för mig än ett par minuter. Då vill jag ju veta att jag har gjort rätt.

Man kan jämföra det med att handla i en butik och fråga varför man ska få kvitto på ett köp? Man kan ju lika gärna kontrollera priset på produkten innan man betalar och sedan förlita sig på att man har betalat rätt belopp.

Skrivet av Dr.Mabuse:

Nej, det är inte tekniskt eller juridisk möjligt. Banken kan omöjligt veta vilket belopp du ska betala (finns så många olika avtal, delbetalning, kredit et c) och andra banker kan/får inte titta in andras i konton p g a banksekretess.

Den bekräftelse som finns är i ditt kontoutdrag. Du får helt enkelt dubbelkolla belopp och mottagare själv.

Jag förstår.

Har dock tidigare tänkt följande:
Kan ett företag skicka hem en faktura. Då kan ju samma företag lika enkelt skicka hem en bekräftelse.
Eller om man vänder på det. Om de inte kan skicka en bekräftelse, hur kan de då skicka en faktura?

Skrivet av FX9:

OCR innehåller en checksumma så det ska vara högst osannolikt att du skriver fel där.

oops, redan nämnt

Tack, nu har jag lärt mig något nytt.

Skrivet av talonmas:

Du vet att i stort sett samtliga bankappar har en kameraknapp så visar du bara fakturan för telefonen och Bam, alla finns inmatat per automatik? Sen bara dubbelkolla sista siffrorna i OCR, betalaren verifierar man ju i Swish och beloppet är ett måste att kolla. Den punkt som tekniskt lätt blir fel.

Dags att släppa dåtiden

Jag tycker också att detta är väldigt smidig.

Skrivet av tcntad:

Klart det är möjligt, Comviq gör det varje gång jag betalar...

Du har väl gett dina uppgifter till div. företag som du ska betala varje månad? isf lär det var enkelt för dem att meddela dig.

Så är det naturligtvis. Har själv det på Tele2.

Dock får jag enstaka fakturor från olika företag, och då är det vanligt att de inte har denna service.

Skrivet av during:

Rant: en högst personlig åsikt; Är det så svårt att kräva att lite ansvar ska ligga på personen att de betalar korrekt belopp till rätt mottagare? OCR har massor av hjälpmedel om man vill ha det, skanning med kamera, autogiro finns för de flesta återkommande betalningarna, e-faktura som matar in all info åt dig och kontrollsiffror som säger ifrån om de blivit fel.

Om även om allt ovan går fel är det lagstadgat att du som privatperson som mest får en avgift på 60 kr om du gör fel och får en påminnelse, och missar man den så är det när det börjar kosta på riktigt med inkasso och kronofogden.

Om allt ovan inte räcker behöver man nog en godman som tar hand om det åt en (och inget fel i det, behöver man hjälp ska man få hjälp), eller så är man en person som på något sätt blivit så vuxen att de har räkningar men fortfarande förväntar sig att att mamma kommer och hjälper att torka efter toalettbesök.

Rant over.

Jag instämmer i det stora hela.

Dock är det bland annat för att slippa påminnelseavgifter som jag önskar möjligheten till bekräftelse på att företaget har mottagit min betalning.

Eller som det blev för en vän till mig som alltid är noga med att betala sina räkningar i tid, men använder postgirot då han inte känner sig trygg med internetbetalningar. Trots sin noggrannhet, damp det plötsligt ned en drös med påminnelser i brevlådan, vilket visade sig bero på att betalningarna aldrig kom fram i tid till följd av problem med postgången. Hade ett bekräftelsesystem funnits så hade han förstått redan innan fakturornas förfallodag att räkningarna aldrig hade kommit fram, och han hade haft möjlighet att försöka lösa det.

Skrivet av mrqaffe:

Definit möjligt och finns i en del ekonomisystem, men bankerna kan ju inte göra det utan det är betalningsmottagarens system som behöver stödja det, när de verifierat att pengarna kommit in på rätt ställe så skickar de en bekräftelse.
En bekräftelse på att banken skickat pengar är inte samma sak som en bekräftelse på att de kommit till rätt ställe hos betalningsmottagaren, det kan vara rätt bökigt att spåra pengar och fakturor när folk skickar dem fel eller klumpar ihop summor.
Har jobbat med sånt och det kan verkligen vara "pussligt" att reda ut en del saker som händer i verkligheten, e fakturor är ju bra men det är ju ännu inte olagligt att inte använda andra metoder där det inte alltid är så tydligt vad som hänt mer än att pengar har flyttats runt men man vet inte varför.

Intressant och för mig lärorik information..

Jag ska vid tillfälle kika på videoklippen som du länkade till.

Skrivet av Tiamat:

Har raderat ett citat som var ihopsnickrat! Citera gärna men håll er till citatet, tack

Mvh

Tiamat / Moderator

Mycket bra av er moderatorer att ni rensar bort sånt här, och ser till att vi medlemmar håller en god ton.

Permalänk
Medlem

Nej tack ytterligare saker att följa upp som inte kommer att tittas på i alla fall, jag har betalat det får räcka
Såvidare man inte gör det på ett smart sätt / delvis man får en varning i internetbanken vill inte sitta och gräva i massa digitala kvitton

Permalänk
Medlem

Det är tekniskt möjligt. Comviq gör så. Man får ett SMS om att betalningen är mottagen efter någon dag oavsett om man betalt med OCR eller kontokort.

Däremot om nu ett företag inte erbjuder tjänsten, så är det nog lönlöst att få dem att börja det lär vara rätt lågprioriterat. Dessutom känns det faktiskt rätt onödigt. Hur ofta skriver man in fel OCR eller likande liksom? Dessutom brukar kundreskontra på företag matcha fakturor om OCR inte stämmer ändå.