Behöver köpråd för ny standard/gaming dator för max 8k

Permalänk

Behöver köpråd för ny standard/gaming dator för max 8k

Hej!

Grafikkortet på min nuvarande dator la precis av så det är dags för en ny dator, lite komisk tidpunkt kan jag tycka. Det vara bara i förrgår som jag läste på Sweclockers att Nvidia pensionerar GTX-700 serien och så lägger mitt trofasta 770 av just nu, dessutom bara 8 dagar innan min dator fyller 8 år (inköpsdatum 25/10-13) , den måste ha haft på känn att dens tid höll på att rinna ut xD

Nåväl jag behöver en ny dator och den får kosta max 8k, min skärm (BenQ 24'' XL2411T 144Hz) som jag har haft lika länge som datorn fungerar bra ännu och den har jag inget intresse av att byta ut förrän det behövs.

Jag spelar mest på konsol nuförtiden men det finns en del spel som för mig är ett måste på PC, genrer som simulator/strategi och manager-spel. Spel som Championship Manager, Sim City och Europa Universalis IV för att bara ge några korta exempel, det är ju spel som inte är så krävande i grafiken men kanske mer i minne?

Min nuvarande dator är köpt genom INET, jag valde själv komponenterna och så monterade INET den. Numera så har jag inte samma intresse av datorer längre och orkar inte sätta mig in i det på samma sätt längre, har tappat den (lilla) kompetens jag hade förr när jag var yngre och vill bara ha en ny dator som är generellt hyfsad utan att behöva själv sätta ihop komponenter.

Så jag skulle väldigt mycket uppskatta om någon kan rekommendera en dugligt bra "färdig" dator för mig att köpa någonstans, budget är satt till max 8k men det är klart om den kostar typ 8.250 kr så går det bra ändå.

Detta är min tredje PC som jag har haft och jag har alltid använt mig av Intel och Nvidia för CPU och GPU, det är inte något som jag håller stenhårt på utan det är mer vanans makt så jag är öppen för andra förslag. Jag vill att datorn ska vara redo för Windows 11 vilket jag förmodar alla nya datorer är ändå väl?, annars så är det inte mycket mer jag kan komma på, när det gäller HDD så behöver jag inte särskilt mycket utrymme, jag använt en Samsung SSD 256 GB i dessa 8 år och den har räckt som primär HDD (har en 1TB vanlig HDD som backup/lagring)

Jag har själv tagit en snabb titt och undrar vad ni kunniga tycker om denna:

https://www.power.se/datorer/datorer/stationar-dator/hp-pavil...

Jag ber om ursäkt för om det finns diverse stavfel, inte läst att skriva när jag knappt kan se

Tack på förhand till er som läser och som vill hjälpa mig!

Permalänk
Medlem

Vad har du för dator som ditt GTX 770 satt i?
Om du köper datorn från Power så kan du nog ta ut grafikkortet ur den och sätta i din nuvarande och sedan köra HP datorn med den inbyggda grafiken, den räcker till att spela EUIV iaf.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Skrivet av Fenrisulvfan:

Vad har du för dator som ditt GTX 770 satt i?
Om du köper datorn från Power så kan du nog ta ut grafikkortet ur den och sätta i din nuvarande och sedan köra HP datorn med den inbyggda grafiken, den räcker till att spela EUIV iaf.

ASUS Z87-PRO ATX
1TB WD Blue 7200rpm 64MB
Samsung SSD Pro Basic 840-Series 256GB
Intel Core i7 4770K 3.5 GHz (Haswell)
EVGA GeForce GTX 770 2GB SC ACX
Fractal Design 140mm Silent Series R2
Fractal Design Newton R3, 800W 80+Platinum
Fractal Design Define R4 Svart
Corsair 16GB (2x8G) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP

Jag har varken kunskapen eller intresset för att meka med hårdvara, vill bara ha en färdig "bra" dator att köpa snarast, eller om någon har lust hjälpa mig sätta ihop en monteringsbar dator genom Inet, komplett eller dylikt företag.

Skrivet av Nicklidstrom:

Tack, skumt märke bara, eller är det känt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rickosaurus:

ASUS Z87-PRO ATX
1TB WD Blue 7200rpm 64MB
Samsung SSD Pro Basic 840-Series 256GB
Intel Core i7 4770K 3.5 GHz (Haswell)
EVGA GeForce GTX 770 2GB SC ACX
Fractal Design 140mm Silent Series R2
Fractal Design Newton R3, 800W 80+Platinum
Fractal Design Define R4 Svart
Corsair 16GB (2x8G) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP

Jag har varken kunskapen eller intresset för att meka med hårdvara, vill bara ha en färdig "bra" dator att köpa snarast, eller om någon har lust hjälpa mig sätta ihop en monteringsbar dator genom Inet, komplett eller dylikt företag.

Tack, skumt märke bara, eller är det känt?

Det är ju en hyfsad dator som skulle må bra av ett lite bättre grafikkort, men jag förstår om du inte vill meka, kanske kan du få en slant för datorn av någon som gillar att meka dock.
Tyvärr är vi mitt inne i en grafikkortskris, som gör att det finns väldigt få grafikkort i lager och dem som finns kostar ungefär det dubbla mot vad dem gjorde i slutet av 2019.
Det du kan köpa är dock en dator med inbyggd grafik och då är nog AMD 5600G/5700G det bästa alternativet, tyvärr är prestandan sämre än ett GTX 770.

Dutzo är ett ganska nytt märke, men dem görs av det danska företaget Proshop som enligt mig är ett bra danskt företag, som sålt delar i många år. Jag hade dock valt HP datorn över dutzon om du inte gillar att meka, dutzo-datorn är lite lättare att uppgradera, men HP'n är bättre som den är.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Skrivet av Fenrisulvfan:

Det är ju en hyfsad dator som skulle må bra av ett lite bättre grafikkort, men jag förstår om du inte vill meka, kanske kan du få en slant för datorn av någon som gillar att meka dock.
Tyvärr är vi mitt inne i en grafikkortskris, som gör att det finns väldigt få grafikkort i lager och dem som finns kostar ungefär det dubbla mot vad dem gjorde i slutet av 2019.
Det du kan köpa är dock en dator med inbyggd grafik och då är nog AMD 5600G/5700G det bästa alternativet, tyvärr är prestandan sämre än ett GTX 770.

Dutzo är ett ganska nytt märke, men dem görs av det danska företaget Proshop som enligt mig är ett bra danskt företag, som sålt delar i många år. Jag hade dock valt HP datorn över dutzon om du inte gillar att meka, dutzo-datorn är lite lättare att uppgradera, men HP'n är bättre som den är.

hej!, tack för svar, jag har tänkt på saken och kollat runt lite och jag tror den bästa lösningen är att köpa ett begagnat grafikkort och sätta i det själv, har aldrig gjort sånt förr men ett enda kort ska man väl kunna klara av (förhoppningsvis!), ska kolla runt här på Sweclockers marknad samt blocket och tradera och se om man kan snabbt hitta ett GPU som är iaf lite bättre än 770:n.

Permalänk

Hej!, ville bara tacka för hjälpen jag har fått, tusen tack till er båda!

Det blev en ny dator ändå efter många om och men, det blev Dutzo:n till slut, HP:n kommer inte in i lager förrän i slutet av månaden (om ens då) och jag har inte tid att vänta så länge.

Så tack @Nicklidstrom och @Fenrisulvfan