Nyhetsquiz vecka 41 2021: Noctuas svarta toppenfläkt och Intel-nyheter

Permalänk
Melding Plague

Nyhetsquiz vecka 41 2021: Noctuas svarta toppenfläkt och Intel-nyheter

Inofficiella uppgifter om vad som väntar med "Alder Lake" avlöser mer konkret information från andra aktörer. Har du hängt med?

Läs hela artikeln här

Permalänk
Hedersmedlem

Stämmer verkligen fråga 8 (skärmflimmer)? Jag tycker att det verkar ha blivit väldigt vanligt att använda DC nu. Många skärmtillverkare har väl satsat på det senaste typ 3-5 åren?

Permalänk
Lego Master

Megaprutt.

Permalänk
Medlem

Nyheter brukar man ha hyfsat koll på

Permalänk
Medlem

Meh

Permalänk
Medlem

Slarvigt!!

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Mitt resultat: 8/10.

Stämmer verkligen fråga 8 (skärmflimmer)? Jag tycker att det verkar ha blivit väldigt vanligt att använda DC nu. Många skärmtillverkare har väl satsat på det senaste typ 3-5 åren?

Även om belysningen är PWM styrd så är det oftast DC spänning.

det PWM styrningen gör är att hacka upp DC spänningen till en furkantskurva med växlande 0V eller maxV.

dvs dvs när du har 100% på kurvan så matar den ut en frekvens som i princip är max spänning hela tiden när den är 50% så är belysningen tänd 50% av tiden.

hur ofta den switchar kan variera högre frekvens på switchandet betyder kortar men fler vågor på samma tid

t.ex 30hz är 30 switchningar per sekund dvs 15 max spänning och 15 0V per sekund
medan 60hz är 30 switchningar per sekund dvs 30 max spänning och 30 0V per sekund

dock i pwmstyrning för belysning brukar det handla om Khz dvs över 1000 svängningar per sekund har för mig intels standard för pwm styra fläktar t.ex pratar vi 24000Hz dvs varje svängning är 0.0025s

tror skärmarnas belysning brukar ha någon multipel på panelens uppdateringshastighet dock för att inte generera flimmer pga osynk mellan belysningen och panelens uppdateringar.

men är ingen expert på PWM så säger inte att jag kanske har helt rätt men iaf så jag tolkat att pwm utför sitt jobb

Permalänk
Hedersmedlem

@Rouge of Darkness Jodå, jag har koll på grunderna i DC och PWM.
Det finns dock två definitioner på DC som används; den ena är som du kör (om strömmen enbart går åt ett håll så är det DC), och den andra som jag menade: constant current.

Det jag var ute efter är alltså att många skärmar nu har en CC-driver som ger exakt samma ljusnivå konstant, och inte något flimmer varken i låg eller hög frekvens, vilket i min mening är den enda giltiga betydelsen av "flicker free". Även om det är svårt/omöjligt att urskilja flimmer i typ 2+ kHz så är det inte flimmerfritt, och det finns ju tecken på att vissa människor påverkas av det även i så höga frekvenser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

@Rouge of Darkness Jodå, jag har koll på grunderna i DC och PWM.
Det finns dock två definitioner på DC som används; den ena är som du kör (om strömmen enbart går åt ett håll så är det DC), och den andra som jag menade: constant current.

Det jag var ute efter är alltså att många skärmar nu har en CC-driver som ger exakt samma ljusnivå konstant, och inte något flimmer varken i låg eller hög frekvens, vilket i min mening är den enda giltiga betydelsen av "flicker free". Även om det är svårt/omöjligt att urskilja flimmer i typ 2+ kHz så är det inte flimmerfritt, och det finns ju tecken på att vissa människor påverkas av det även i så höga frekvenser.

det låter jag vara osagt huruvida detta är en metod som används då jag är inte speciellt insatt i hur belysningen i monitorn är uppbyggd för varje skärm.

reagerade mer på att du använde "DC" vilket i mina öron syftar på "Direct Current" så handlar mer om ett missförstånd här tror jag pga förkortningsvalet hade ingen aning om att någon valt samma förkortning för en annan funktion...

Permalänk
Medlem

Klart man missade frågan om Eizo för jag inte orkade läsa det sponsrade inlägget...

Permalänk
Medlem
Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

reagerade mer på att du använde "DC" vilket i mina öron syftar på "Direct Current" så handlar mer om ett missförstånd här tror jag pga förkortningsvalet hade ingen aning om att någon valt samma förkortning för en annan funktion...

Det är inte två olika förkortningar, utan två olika tolkningar av DC. Den ena där DC enbart betyder att ström går åt ett håll, oavsett om den är konstant eller varierar i valfritt mönster, och den andra där det betyder att strömmen även är konstant över tid.
När den andra tolkningen används brukar AC betyda allt annat, dvs en spänning som varierar mellan 0 och 5 volt anses vara AC.

Permalänk
Medlem

Jädrar i min låda, inte varje dag jag drar en tia!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Det är inte två olika förkortningar, utan två olika tolkningar av DC. Den ena där DC enbart betyder att ström går åt ett håll, oavsett om den är konstant eller varierar i valfritt mönster, och den andra där det betyder att strömmen även är konstant över tid.
När den andra tolkningen används brukar AC betyda allt annat, dvs en spänning som varierar mellan 0 och 5 volt anses vara AC.

Den ena är bara en helt felaktig tolkning, det är allt.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Helt okej, trodde jag hade koll på minstone en till

Permalänk
Medlem
Permalänk
Hjälpsam
Permalänk
Medlem
Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av sweisdapro:

Den ena är bara en helt felaktig tolkning, det är allt.

Om man är så pass nitisk så visst är det tekniskt fel, men tonvis av elingenjörer är inte så exakta med språket. Pulserad DC kan det också kallas.
"DC dimming" är en vanlig term (250k träffar på Google) oavsett om den är tekniskt korrekt eller inte, och syftar på att ha konstant ström istället för PWM, som ju också är DC om man ska vara så.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Om man är så pass nitisk så visst är det tekniskt fel, men tonvis av elingenjörer är inte så exakta med språket. Pulserad DC kan det också kallas.
"DC dimming" är en vanlig term (250k träffar på Google) oavsett om den är tekniskt korrekt eller inte, och syftar på att ha konstant ström istället för PWM, som ju också är DC om man ska vara så.

Kan vara fysikstudierna som gör mig nitisk, men tycker att det är bättre att använda korrekta termer så ofta det går, och då står DC bara för att man har likriktad spänning, och inget om kontinuiteten
Både CC och PWM är former av likström, men det är fel att säga att en av de är mer än den andra

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

helt ok

Permalänk
Medlem

Helt ok.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem