Kan jag låna kompisens mecenat för att handla på Apple store?

Permalänk
Medlem

Kan jag låna kompisens mecenat för att handla på Apple store?

När jag pluggade för 10 år sedan så fungerade det fint att låna ut sitt mecenat vid köp på Apple store, hur är det nu? Etiskt korrekt eller inte, ni behöver inte döma! Tack.

Permalänk
Medlem
Skrivet av juler4:

När jag pluggade för 10 år sedan så fungerade det fint att låna ut sitt mecenat vid köp på Apple store, hur är det nu? Etiskt korrekt eller inte, ni behöver inte döma! Tack.

Eftersom det inte längre finns fysiska mecenatkort, så aktiverar man alla rabatter i appen. Det blir då att kompisen beställer den åt dig. Apple brukar inte ge rabattkoder när man aktiverar via mecenat, utan man skickas vidare till en länk där rabatten redan är aktiverad.

Sen är frågan om du kan beställa i ditt namn/personummer.
Annars vet jag inte varför det inte skulle gå.

Permalänk
Hedersmedlem

Om inte annat kan din kompis "köpa ut" åt dig och sedan köper du av honom.

Permalänk
Medlem

Det går, vid fel blir det eventuellt så att kompisen måste stå som kund och skriver ni inget köpekontrakt mellan er två kommer datorn på pappret vara din kompis samt troligen levereras till dennes adress vid köp mm. Så det är lite krångligare om något händer med den men annars fungerar det ja.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ferrat:

Det går, vid fel blir det eventuellt så att kompisen måste stå som kund och skriver ni inget köpekontrakt mellan er två kommer datorn på pappret vara din kompis samt troligen levereras till dennes adress vid köp mm. Så det är lite krångligare om något händer med den men annars fungerar det ja.

När jag köpte min MacBook Pro för, visserligen ganska många år sen, så var det bara att se till att få länken. Mitt ex studerade då så jag beställde via henne. Beställde i mitt eget namn och datorn fraktades till min arbetsplats. Inga problem.
Eftersom hon även då var mitt ex så bodde vi på olika adresser, tror inte de bryr sig nåt särskilt faktiskt. Sen kan man ju använda education store, där får man ju rabatt med, även fast den är lägre. Det är väl ingen direkt kontroll där ens. Föräldrar till barn som studerar kan ju handla där, och är ju knappast något som kollas upp.

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem
Skrivet av juler4:

När jag pluggade för 10 år sedan så fungerade det fint att låna ut sitt mecenat vid köp på Apple store, hur är det nu? Etiskt korrekt eller inte, ni behöver inte döma! Tack.

Numera använder man mobilappen, så du behöver din kompis mecenat-inloggning för att kunna göra så. Enklast är väl annars att han bara köper ut det åt dig.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem

Jag vet inte om Mecenat har mer rabatter eller inte, men om man googlar "Apple Store Edu SE" (https://www.apple.com/se-edu/store) så hamnar man på rätt sida med vanliga studentrabatter iallafall, finns inga krav där att visa upp några intyg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av alex.:

Jag vet inte om Mecenat har mer rabatter eller inte, men om man googlar "Apple Store Edu SE" (https://www.apple.com/se-edu/store) så hamnar man på rätt sida med vanliga studentrabatter iallafall, finns inga krav där att visa upp några intyg.

Tack, jag hittade och beställde. Det var 10% rabatt. Bättre än inget 😀

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SanTeoX:

När jag köpte min MacBook Pro för, visserligen ganska många år sen, så var det bara att se till att få länken. Mitt ex studerade då så jag beställde via henne. Beställde i mitt eget namn och datorn fraktades till min arbetsplats. Inga problem.
Eftersom hon även då var mitt ex så bodde vi på olika adresser, tror inte de bryr sig nåt särskilt faktiskt. Sen kan man ju använda education store, där får man ju rabatt med, även fast den är lägre. Det är väl ingen direkt kontroll där ens. Föräldrar till barn som studerar kan ju handla där, och är ju knappast något som kollas upp.

Stämmer, men det klassas juridiskt som bedrägeri som att det helt klart framgår villkoren för att få dessa 10% rabatt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon300311:

Stämmer, men det klassas juridiskt som bedrägeri som att det helt klart framgår villkoren för att få dessa 10% rabatt.

Säkert, tror dock varken Apple eller någon annan direkt bryr sig. Gör dom det så lätt att beställa med rabatt så är det ganska givet att folk nyttjar det.

Skulle bli en fin artikel i Aftonbladet när någon åker fast:

”Privatperson fast för bedrägeri, köpte mac-dator till 10% rabatt”

Tror inte det ens är 10% rabatt på öppna education store. Är det inte typ 7% rabatt där?

Nu är det lugnt, min fru är inom utbildningssvären så helt ok att beställa. 😁

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SanTeoX:

Säkert, tror dock varken Apple eller någon annan direkt bryr sig. Gör dom det så lätt att beställa med rabatt så är det ganska givet att folk nyttjar det.

Skulle bli en fin artikel i Aftonbladet när någon åker fast:

”Privatperson fast för bedrägeri, köpte mac-dator till 10% rabatt”

Tror inte det ens är 10% rabatt på öppna education store. Är det inte typ 7% rabatt där?

Nu är det lugnt, min fru är inom utbildningssvären så helt ok att beställa. 😁

När dom ställer ut elsparkcyklar för uthyres helt öppet på gatan då är det så lätt att stjäla dom med Man kan inte tänka som du gör lagar och regler finns. Likväl som ev. avtal som skall följas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon300311:

När dom ställer ut elsparkcyklar för uthyres helt öppet på gatan då är det så lätt att stjäla dom med Man kan inte tänka som du gör lagar och regler finns. Likväl som ev. avtal som skall följas.

Är nog knappast ensam om en så simpel sak som en rabatt på några procent. Du går kanske aldrig mot röd gubbe heller. Du har antagligen aldrig laddat ned en MP3-låt? Inget av det är ok heller.

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem
Skrivet av SanTeoX:

Säkert, tror dock varken Apple eller någon annan direkt bryr sig. Gör dom det så lätt att beställa med rabatt så är det ganska givet att folk nyttjar det.

Skulle bli en fin artikel i Aftonbladet när någon åker fast:

”Privatperson fast för bedrägeri, köpte mac-dator till 10% rabatt”

Tror inte det ens är 10% rabatt på öppna education store. Är det inte typ 7% rabatt där?

Nu är det lugnt, min fru är inom utbildningssvären så helt ok att beställa. 😁

Det var 10%. Står även att föräldrar till studerande barn han handla där (till studerande barn antar jag) men vem bryr dig, det är ingen som kollar upp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av juler4:

Det var 10%. Står även att föräldrar till studerande barn han handla där (till studerande barn antar jag) men vem bryr dig, det är ingen som kollar upp.

Nej jag håller med dig, det var rstolpe som tyckte att det var ett stort bedrägeri att göra så.
Jag har barn i skolålder plus en fru som är lärare så jag kan utan problem handla där, dessutom.

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SanTeoX:

Är nog knappast ensam om en så simpel sak som en rabatt på några procent. Du går kanske aldrig mot röd gubbe heller. Du har antagligen aldrig laddat ned en MP3-låt? Inget av det är ok heller.

Såklart jag har men jag är medveten om att de är ett lagbrott med.

Edit;
MP3 låtar osv är preskriberat sedan länge 😅

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SanTeoX:

Nej jag håller med dig, det var rstolpe som tyckte att det var ett stort bedrägeri att göra så.
Jag har barn i skolålder plus en fru som är lärare så jag kan utan problem handla där, dessutom.

Tyckte inte de va en ”stor sak” men ville bara pointera det för ev folk som inte är berättigade då de ibland kan verka vara fritt fram men är ändå ett lagbrott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon300311:

Tyckte inte de va en ”stor sak” men ville bara pointera det för ev folk som inte är berättigade då de ibland kan verka vara fritt fram men är ändå ett lagbrott.

Jag förstår det, är ju bra att poängtera. Sen får folk så klart göra som dom vill och jag menade väl med mitt inlägg att det är en mindre sak att göra jämfört med mycket annat. Jag tror ju Apple väljer att sälja en dator med 10 procents rabatt framför att en person väljer ett annat märke för att man inte fick någon rabatt. Typ. 🙂
Jag tror säkert det går att knalla in på en Apple store och få till några procents rabatt ändå eller få något tillbehör på köpet 🙂

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Sötast
Skrivet av anon300311:

Tyckte inte de va en ”stor sak” men ville bara pointera det för ev folk som inte är berättigade då de ibland kan verka vara fritt fram men är ändå ett lagbrott.

lagbrott?
Hänvisa gärna vilken av svea rikes lagar som behandlar apple rabatter

Permalänk
Medlem

Att uppge sig för någon annan är urkundsförfalskning så det är ett brott det med.

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Allexz:

lagbrott?
Hänvisa gärna vilken av svea rikes lagar som behandlar apple rabatter

Tänk ett varv nu. De brott som begås är bedrägeri som att du om du inte är student lurar Apple att du är det.

Skrämmande att du inte förstår de

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SanTeoX:

Jag förstår det, är ju bra att poängtera. Sen får folk så klart göra som dom vill och jag menade väl med mitt inlägg att det är en mindre sak att göra jämfört med mycket annat. Jag tror ju Apple väljer att sälja en dator med 10 procents rabatt framför att en person väljer ett annat märke för att man inte fick någon rabatt. Typ. 🙂
Jag tror säkert det går att knalla in på en Apple store och få till några procents rabatt ändå eller få något tillbehör på köpet 🙂

Möjligt. Dom hade krav på indrag 2011 när jag köpte sen verkar dom tagit bort det kravet så misstänker att de är lite åt de hållet du säger kostar mer att hantera och verifiera alla intyg än att ge alla som köper rabatten.