Intel "Alder Lake" kan bryta kompatibilitet med kopieringsskyddade spel

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Om det nu är så att den dåliga prestandan för AMD:s CPUer beror på ändringar Microsoft har gjort för att anpassa för Alder Lake, så är det imo oromligt att peka på fingret mot Intel om vi inte går in på någon konspiration om aktivt sabotage. Det är väl upp till Microsoft och AMD att se till att Windows presterar som det ska på Ryzen.

Syftar då främst till att en samarbetspartner med mer pengar får oftast större utrymme än någon med mindre, finns såklart ingen grund för detta, bara "skit som dykt upp" på nätet

Skrivet av sKRUVARN:

Och att peka på sabotage är imo långsökt och bör backas upp med belägg för det, för det hade vart extremt korkat av inte bara Intel utan även Microsoft att syssla med, speciellt med tanke på deras historik som du själv nämner.

Som sagt, jag har inte sagt att det saboteras eller dyligt, utan antagligen främst att man helt enkelt lagt mer tid på att anpassa schemaläggaren just för Intels processorer, än för AMD. (Med intels nuvarande hybrider som främsta anledning, då AMDs dröjer något år)

Skrivet av sKRUVARN:

Sen angående just den där länken så ser jag inte direkt hur det specifika scenariot är speciellt relavant, det är inte speciellt ovanligt att låsa in kunder i exlusiva avtal eller rabbatter osv, det blir dock ett problem när man satt i Intels position (Google är ju uppe på tapaten för liknande saker till både höger och vänster). Då är det ju mer relevant att titta på alla gamla diskussioner om benchmark och kompilator fusk Intel har anklagats för. Men man kan även se det från andra hållet, eftersom Intel redan haft ganska mycket skrivierer om fusk och konkurrenssabotage så borde dom snarare vara extra måna om att undvika nya skandaler, så att peka på deras historik som något bevis ger jag inte mycket för.

Återigen, det är bara för att belysa att det har skett tidigare, och det sker rätt mycket konsigt nu för tiden också .

Jag väljer nog snarare att se det som att de är "tillräckligt stora", att en bot från EU eller USA på några miljarder egentligen inte spelar någon roll, när du kan (som med laptops och AMDs fantastiskt usla 2010 - 2015) få konsumenter att automatiskt anta att bara för att det är en blå sticker istället för en röd, så innebär det bättre prestanda, och detta håller i sig i år efter att man faktiskt gjort något aktivt. Jag har ett flertal bekanta som fortfarande vägrar ens titta på alternativen, då Intel la så otroligt mycket krut och annat skumt 2005 - ~2012 på att påverka leverantörer, att det fortfarande ligger i.

Återigen, för att vara tydlig, det är inget annat än lösa rykten, men med tanke på AMD för första gången på ett årtionde faktiskt plockar marknadsandelar (både på serversidan och konsument), så är jag inte alls förvånad om det uppkommer skumheter från Intel, just för att det har skett innan, vid ett flertal tillfällen.

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Datavetare
Skrivet av SuperSverker:

Finns rätt mycket "rykten" som säger att Intel hade väldigt nära samarbete med Windows i syfte att förbättra schemaläggaren i Windows 11 för att bättre anpassas med nuvarande och kommande hybridprocessorer.

Detta har nu, beroende på vilken gud man tror på, resulterat i att Windows 11 presterar markant sämre med AMD-processorer (samtliga) jämfört med Windows 11.

Återstår att se när AMD kommer med egna chiplets med hybriddesign om det står på sig, men med tanke på Intels historia så kan man väl tro både det ena eller det andra.

Se ovan. Länk till Swec för nyhet

Edit2*

För att spä på elden - Det finns mycket man kan få till i världen om man har lite extra monetära resurser, något som hänt tidigare (2009), och sannolikt kan hända igen, då man det senaste varit lite efter lillebrorsan i rött
EUs egna dom mot Intel enl tidigare länk

Fast vad verkar troligast: Intel/Microsoft är i "in cahoots" kring vad som effektivt kan köras på Windows 11, i praktiken är det enbart optimerat mot asymmetriska CPUer.

Då inställer sig direkt något som, förhoppningsvis, borde vara rätt uppenbart för de flesta på en webbplats som SweC: hur kommer det sig då att Intels egna CPUer med heterogen design (d.v.s likt vad Zen har) inte har några problem med Windows 11?

Har Intel/Microsoft så specifikt lyckas hitta svagheter de kan utnyttja i Zen.

Eller är det den långt enklare förklaringen att moderna CPUer, oavsett om de är asymmetriska eller symmetriska, kräver allt större och mer komplicerade drivers och AMD har så här långt inte riktigt fått ordning på sin Zen-driver medan Intel verkar ha lyckats med det även för pre-Alder Lake (det kan ju nuläget vara så att Alder Lake också för massor med problem i Windows 11)?

Angående Intel vs EU. Man kan tro att något från 2009 borde vara klappat och klart i det här läget, men EUs högsta domstol underkände den domen 2017(hur kan det ta totalt 8 år att bara komma fram till det...) p.g.a. brister i hur man kom fram till beslutet. Delar måste göras om, tror inte det hänt än vilket säger lite vilken kluster-fck rättssystemet ibland kan vara...

"In accordance with the first paragraph of Article 61 of the Statute of the Court of Justice of the European Union, if the Court quashes the decision of the General Court, it may itself give final judgment in the matter, where the state of the proceedings so permits. However, that is not the case here. The review by the General Court, in the light of the arguments put forward by Intel, of whether the rebates at issue are capable of restricting competition involves the examination of factual and economic evidence which it is for that Court to carry out. Accordingly, the case must be referred back to the General Court."

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Skönt att enbart köpa spel på GOG...slippa både DRM och launchers (om man nu inte vill ha deras launcher, det är valfritt).
Tyvärr är ju utbudet ganska litet, men sitter ändå med ~15 högklassiga spel i min backlog så det funkar för mig

Visa signatur

MCP - MCTS - CCNA (expired)

Permalänk
Medlem
Skrivet av ASBR:

Skönt att enbart köpa spel på GOG...slippa både DRM och launchers (om man nu inte vill ha deras launcher, det är valfritt).
Tyvärr är ju utbudet ganska litet, men sitter ändå med ~15 högklassiga spel i min backlog så det funkar för mig

Jo, jag köper hos GOG i första hand, främst för att långfingra DRM, och önskar att utvecklarna/distributörerna skulle sluta med detta fanskap.

Men en acceptabel kompromiss för min del är tidsbegränsat DRM som helt tas bort efter några veckor eller månader. Önskar att alla som envisas med DRM skulle göra så.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Enstaka miljon i böter är väl inte riktigt en korrekt historiebeskrivning men jag kan hålla med om att bötesbeloppet inte var av den storleksordningen att det avskräcker ett företag av intels (eller för den delen amds) storlek från att försöka sig på något liknande igen.

Idag tror jag dock att det är mycket svårare att komma undan med det.

Verkar inte så

Permalänk
Medlem

Till er som säger GOG=DRM fritt så har ni tydligen inte hängt med på sista tiden.
Goggla gog hitman drm så ser ni att GOG tyvärr har börjat ta in fler o fler spel med DRM.
Visst dom plockade bort hitman från GOG tillslut men läser man runt lite mer om detta så ser man tyvärr att Hitman är långtifrån det enda spelet med DRM, bara det med mest DRM.

För min del har detta gjort att jag främst kommer att kolla upp spelet ifråga för att se så att det VERKLIGEN är DRM fritt, men även om det är utan DRM att jag troligen kommer fundera en gång extra om jag verkligen ska köpa det på GOG heller inte.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Rekordmedlem

De behöver inte uppdateras, de behöver tas bort.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av grizzly666:

Till er som säger GOG=DRM fritt så har ni tydligen inte hängt med på sista tiden.
Goggla gog hitman drm så ser ni att GOG tyvärr har börjat ta in fler o fler spel med DRM.
Visst dom plockade bort hitman från GOG tillslut men läser man runt lite mer om detta så ser man tyvärr att Hitman är långtifrån det enda spelet med DRM, bara det med mest DRM.

För min del har detta gjort att jag främst kommer att kolla upp spelet ifråga för att se så att det VERKLIGEN är DRM fritt, men även om det är utan DRM att jag troligen kommer fundera en gång extra om jag verkligen ska köpa det på GOG heller inte.

Så bara för att en promille (?) av spelen på GOG har vissa features bakom någon sorts online-registrering så är det bättre att köpa allt på Steam?
Jaja...alla får ju göra det som passar en själv bäst

Visa signatur

MCP - MCTS - CCNA (expired)

Permalänk
Medlem
Skrivet av ASBR:

Så bara för att en promille (?) av spelen på GOG har vissa features bakom någon sorts online-registrering så är det bättre att köpa allt på Steam?

Nope inte alls!
Det är dubbelmoralen med att GOG säger/gör reklam för en DRM fri plattform som sen visar sig inte vara det och sen att dom är i bästa fall väldigt otydliga när nåt spel har DRM.
En hel del spel med DRM har/hade ingen som helst antydan på spelens sidor hos GOG i alla fall inte innan hitman stormen.

Hade dom gått ut med att vi kommer att börja ta in DRM spel och TYDLIGT visat att detta spel har DRM på spelens sidor men samtidigt sagt att vår inriktning är fortfarande på DRM fritt.
Ja då hade det varit en väldigt stor skillnad och hitman stormen hade troligen inte alls hänt heller hade varit en BETYDLIGT mindre storm.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem

Och återigen hamnar vi i en situation där det (med största sannolikhet) är de som kör en crackad binär av spelet som får minst problem och bäst prestanda

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem
Skrivet av xealo:

Spel säljer en majoritet av sin totala försäljning cirka fram till en månad efter släpp.
Det spelar inte lika stor roll för utvecklare om det går att ladda ner en crackad version ett par veckor efter släpp, ...

Skrivet av backfeed:

... en acceptabel kompromiss för min del är tidsbegränsat DRM som helt tas bort efter några veckor eller månader. Önskar att alla som envisas med DRM skulle göra så.

Företagen som utvecklar och säljer kopieringsskydd brukar ju uppmana sina kunder att patcha bort det ett par månader efter släpp.
Problemet är att deras kunder alltför sällan hörsammar denna uppmaning.

Värsta exemplet jag stött på är spelet Steel Beasts, som släpptes av utvecklaren 1999(ish) utan kopieringsskydd.
Ett antal år senare köpte ett annat bolag upp distributionsrätten, och gav ut samma spel i en "Gold"-upplaga där de enda skillnaderna vara dels att spelet patchats till senaste version och att de infört kopieringsskydd (CD-koll).
(Gick lätt att ta bort kopieringsskyddet genom att ladda hem senaste patch från programutvecklaren och installera denna i stället.)