Nvidia Geforce RTX 3080 räcker inte för HD-texturer i Far Cry 6

Permalänk
Melding Plague

Nvidia Geforce RTX 3080 räcker inte för HD-texturer i Far Cry 6

Ubisoft rekommenderar att användare vars grafikkort har mindre än 11 GB grafikminne inaktiverar paketet med HD-texturer.

Läs hela artikeln här

Permalänk
Medlem

"Utan tillräckligt med grafikminne kan texturerna inte laddas in korrekt, vilket bland annat visat sig genom att de blandas eller ersätts med lägre upplösta motsvarigheter. Detta sker huvudsakligen när det kombineras med ray tracing och 4"

Har även sett med 1440p, tyvärr.

Men större problem är krascherna

Permalänk
Snusfri

Visste väl att mitt 3090 skulle bli tvång i spel något tag, men inte så här tidigt

Permalänk
Medlem

Nej, Nvidia snålade på minnet

Men det nya Rezize Bar i kombination med direct storage kanske fixar problemet

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Visste väl att mitt 3090 skulle bli tvång i spel något tag, men inte så här tidigt

Är inte "fetaste GPU:n" nästan standard för att maxa nya AAA-spel? Kommer ihåg något liknande när BF3 släpptes.

Permalänk
Medlem

Lirar själv spelet i 3440x1440 och känner inte att det är någon prestandaskillnad mellan HD texturer på och av, däremot märker jag då och då att en textur endast laddas i sin lågupplösta version. Det konstiga är som sagt att den lågupplösta förblir lågupplöst tills dess att man tex laddar om spelet eller startar om spelet och Digital Foundry antog att det kanske var någon bugg med just RTX3080 och inkorrekt allokering av VRAM (om jag minns det hela rätt). MSI Afterburner rapporterar hos mig en allokering av mellan 8900-9200 MB VRAM. De "Stutters" jag upplever när jag förflyttar mig runt på kartan ser jag oavsett om jag har på HD texturer eller ej. Mao bör man kunna dra slutsatsen att det ej har att göra med för liten mängd VRAM utan streaming problem.

Annars tycker jag spelet fungerar kanon! Inte kikat på CPU användning alltför mycket men den verkar inte värst hög (runt 15% totalt om jag inte minns fel). Håller inte med om att det är speciellt resurskrävande utan flyter på riktigt fint (förutom de fåtal stutters jag nämnde tidigare).

Kan tilläggas att jag numera kör utan HD paketet då det blir lite störande med de texturproblemet som oftast syns på vapen och Dani (i Arsenal menyn).

Permalänk
Medlem

GTX 3080 i rubriken? Ni menar nog RTX 3080! I alla fall detta spel verkar väldigt dåligt optimerat om det kräver sådana resurser utan att för den skull se snyggare ut än många andra spel som kan spelas med betydligt mindre minne.

Permalänk
Medlem

Tur man kör på ett rtx 3080ti då 😉

Permalänk
Medlem

Far Cry 6 är ju AMD sponsrat

Och varken 6900 eller 6800 har några problem med Vram som Nvidia. Så man blir lite konspiratorisk. Jag har ett 6800 XT så även om jag har AMD grejor så tror jag att AMD säkert också försöka få fördelar för deras kort precis som Nvidia. När Vram är så högt så undrar man ju.

Permalänk
Medlem
Skrivet av professorrekyl:

Och varken 6900 eller 6800 har några problem med Vram som Nvidia. Så man blir lite konspiratorisk. Jag har ett 6800 XT så även om jag har AMD grejor så tror jag att AMD säkert också försöka få fördelar för deras kort precis som Nvidia. När Vram är så högt så undrar man ju.

Äger ett 3080 och hoppas detta stämmer

Permalänk
Medlem

Och RTX3080 åldrades väl.

Permalänk
Medlem

FC6 som inte ens är särskilt snyggt. Luktar dålig optimering imo

Permalänk
Medlem

Klart AMD haft ett finger med i det spelet, allt annat vore ju oansvarigt (ur deras perspektiv). Hursomhelst så måste jag nu köra utan HD-texturer även på mitt 3080ti, eftersom jag får betydligt mycket mer stutter med HD-texturerna laddade samt att jag då även får problem med texturer som inte laddar korrekt. I ärlighetens namn så måste jag verkligen leta efter materiella skillnader mellan HD-texturer på och av i detta spelet ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av leadc4ge:

Klart AMD haft ett finger med i det spelet, allt annat vore ju oansvarigt (ur deras perspektiv). Hursomhelst så måste jag nu köra utan HD-texturer även på mitt 3080ti, eftersom jag får betydligt mycket mer stutter med HD-texturerna. Och jag har även provlem med texturer som inte laddar korrekt. I ärlighetens namn så måste jag verkligen leta efter materiella skillnader mellan HD-texturer på och av i detta spelet ändå.

Konsolerna kör ju AMD komponenter så de väl ganska naturligt att de blir enklare att optimera för de.

Permalänk
Medlem

Bra man sitter kvar med gamla 1080ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av SellahiR:

FC6 som inte ens är särskilt snyggt. Luktar dålig optimering imo

Vet inte om jag inbillar mig men jag har fan för mig att femman var snyggare i det mesta, samt att jag hade bättre framerate.

Permalänk
Medlem

Jag vill inte säga "det var ju det jag sade", men jag säger det i alla fall: Det var ju det jag sade. När Nvidia lanserade 3000-serien sade jag att de borde ha släpps med mer VRAM eftersom PS5 och Xbox SX/S hade mer och det är den nivån spelen kommer landa på framöver. Jag fick mycket skit från Nvidia-fanbois då. Och 8GB skulle vara mer än nog ett bra tag framöver, lät det.

Permalänk
Medlem

Minimum för övre "mid-end" bör vara 10GB, 12GB för lägre "high-end" och 16GB för "high-end". Att köpa nya kort med lägre än så kommer inte stå sig bra i längden. Jag hoppas att Intel likt AMD kommer använda rikligt med VRAM för att sätta press på Nvidia inför nästa generation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av watooshX:

Vet inte om jag inbillar mig men jag har fan för mig att femman var snyggare i det mesta, samt att jag hade bättre framerate.

Ingen inbillning. FC har börjat köra på CoD och fifaspåret. Same same but different varje år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fire_Ice:

Minimum för övre "mid-end" bör vara 10GB, 12GB för lägre "high-end" och 16GB för "high-end". Att köpa nya kort med lägre än så kommer inte stå sig bra i längden. Jag hoppas att Intel likt AMD kommer använda rikligt med VRAM för att sätta press på Nvidia inför nästa generation.

Well, AMD 6800XT har 16GB. AMD såg det komma eftersom de såg vad som då var next-gen-konsoller skulle få.

Permalänk
Medlem

Jag tycker bilden till artikeln har grymt bra detaljer, t ex hans hårdplastiga röda skjorta ser ju jättefin ut.

Permalänk
Medlem

Har inte haft några problem med mitt 3070 än, men jag tycker fortfarande att Nvidia snålade lite på minnet. Blir väl ett 4090 nästa gång då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CymbalCrasher:

Är inte "fetaste GPU:n" nästan standard för att maxa nya AAA-spel? Kommer ihåg något liknande när BF3 släpptes.

Det hade väl mer att göra med att BF3 var så fantastiskt dåligt optimerat första tiden
(Gäller de flesta spel, brukar väl ligga på iaf 10 - 20% extra prestanda med samma kort efter ett år bara från uppdateringar och optimeringar, minst)

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av dlq84:

Jag vill inte säga "det var ju det jag sade", men jag säger det i alla fall: Det var ju det jag sade. När Nvidia lanserade 3000-serien sade jag att de borde ha släpps med mer VRAM eftersom PS5 och Xbox SX/S hade mer och det är den nivån spelen kommer landa på framöver. Jag fick mycket skit från Nvidia-fanbois då. Och 8GB skulle vara mer än nog ett bra tag framöver, lät det.

XSX har väl dock bara 10 GB VRAM som faktiskt är snabbt, lite som GTX 970 hade sina 3.5+0.5 GB.
https://www.reddit.com/r/hardware/comments/fjy1sw/why_xbox_se...

Så med det i åtanke känns det tveksamt att high end-spel kan använda mer än 10 GB till texturer och liknande där hög prestanda är viktigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakro807:

Om det är något historien visat är det att när väl minnet blivit i minsta laget har beräkningskapaciteten sedan lång tid slagit i taket. Men visst, kör du dina spel i 4K/Ultra och 12 FPS..

Så... ett år senare.

Permalänk
Medlem
Citat:

Intressant i sammanhanget är att Far Cry 6 är en AMD-titel och att bolagets grafikkort konsekvent har mer grafikminne än Nvidia. AMD Radeon RX 6700 XT är bestyckad med 12 GB GDDR6 medan trion RX 6800, RX 6800 XT och RX 6900 XT har 16 GB. För Nvidias Geforce RTX 3000-serie varierar mängden minne vilt från 8 GB upp till 24 GB.

Kommer ni skriva samma sak nästa gång ett “nvidia-spel” har problem på AMD hårdvara?
Tycker det är rätt fylt att skriva sånt här utan att man har några bevis för det antingen ifrån någon källa ifrån antingen AMD eller Ubisoft.
Sen har ju Nvidia hållit på med det här länge. Minns folk fortfarande underjordiska vattnet i crysis 2 eller hår i witcher 3 där nvidia avsiktligt skruvade upp tesselation bara för att ge AMD kort sämre prestandard?

Permalänk
Medlem

Digital Foundry noterade också detta under deras test.

https://youtu.be/WghfGVJ5AaI?t=981

Tydligen så är det något mer som spökar här, för det verkar inte som att 3080 inte kan nyttja mer än 8.5GB, låter imo som en bugg.

Permalänk
Medlem

Det har aldrig varit en nackdel med större mängder grafikminne, synd att Nvidia har snålat med 3080 så att många nu sitter med Svarte Petter inom 1-3 år beroende på titel.

Mvh

Permalänk
Medlem

Jag tycker spelet flyter bra med HD texturerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av leadc4ge:

Klart AMD haft ett finger med i det spelet, allt annat vore ju oansvarigt (ur deras perspektiv). Hursomhelst så måste jag nu köra utan HD-texturer även på mitt 3080ti, eftersom jag får betydligt mycket mer stutter med HD-texturerna laddade samt att jag då även får problem med texturer som inte laddar korrekt. I ärlighetens namn så måste jag verkligen leta efter materiella skillnader mellan HD-texturer på och av i detta spelet ändå.

När jag glömmer att återaktivera FSR (Ultra Quality) när jag startat spelet på nytt så märks det med stutters.
Kör allt på Ultra med HD-texturerna. Det enda som är avslaget är raytracing för skuggorna.

Man kommer inte undan med att det krashar då och då (kanske var femte timme för mig).
Att jag har satt ställt in max bilfrekvens i nvidias kontrollpanel samt undervoltat kortet (3080 Ti) kanske spelar viss roll.