Permalänk

NAS Mac Mini

Håller på bli smått galen på min nuvarande lösning, om det sen är okunskap (förmodligen mest) och/eller begränsningar i Mac OS ska jag ha osagt.

Har en SSD-disk på 2TB som jag använder som externa lagringsenhet för årets bilder och video-projekt, och sen eftersom jag gick från Windows och har alla tidigare års bilder och video-projekt i min stationära dator så tänkte jag använda den som backup. Tanken var också att jag kommer åt alla mina bilder och filer från min stationära också. Har även en enkel Synology-NAS som extra backup, och utöver det har jag molnlagring också.

Problemet är att Mac Mini tappar nätverksuppkopplingen mot min stationära dator så fort den går i viloläget, vilket gör att jag måste koppla upp mig mot min stationära varje gång jag startar datorn. Så nu är tanken att skippa min stationära dator som backup, och antingen köra nåt slags kabinett för mina diskar som jag redan har eller en NAS.

Vad blir bättre? Hur skulle ni gjort det?

Permalänk
Medlem

Allt beror på hur värdefull datan är, jag gillar bygga själv så hade haft en dator med diskar som den delar med andra enheter.
Linux brukar fungera bäst.
Men vill man inte lära sig Linux så fungerar en färdig Nas bra.

Annars kan du stänga av viloläge på din Mac?

Permalänk
Medlem

Låter mer som att det är något med SMB-servern i Windows som kopplar ner Macen? Mina Mac hemma kan upprätthålla SMB-anslutning mot min Synology NAS genom viloläge utan problem. Annars skulle jag titta på att göra ett script som körs periodvis och automatiskt försöker koppla upp anslutningen om den är nere.

Visa signatur

Mostly Harmless

Permalänk
Medlem

Du har redan en NAS och med den en Samba/SMB-utdelning - är det samma problem mot den som mot din stationära dators utdelning ??

testa och se om problemet ligger i NAS/stationär dator eller i din MAC.

Permalänk
Skrivet av Sions:

Allt beror på hur värdefull datan är, jag gillar bygga själv så hade haft en dator med diskar som den delar med andra enheter.
Linux brukar fungera bäst.
Men vill man inte lära sig Linux så fungerar en färdig Nas bra.

Annars kan du stänga av viloläge på din Mac?

Kan inte Linux, och orkar inte sätta in mig i det heller utan vill bara att det ska fungera. Har ändrat viloläget på den och ska se om det löser det. Men har kört File Free Sync, tror jag programmet heter, och det räcker för att skärmen låser sig så kraschar datorn och startar om. Det kanske säger mer om programmet än om något annat, men har fungerat klockrent på min Windows-burk.

Skrivet av Mayhem SWE:

Låter mer som att det är något med SMB-servern i Windows som kopplar ner Macen? Mina Mac hemma kan upprätthålla SMB-anslutning mot min Synology NAS genom viloläge utan problem. Annars skulle jag titta på att göra ett script som körs periodvis och automatiskt försöker koppla upp anslutningen om den är nere.

Jag upplever att det fungerar bättre mot NAS:en än mot min Windows burk så det kan säkert ha något med det att göra.

Skrivet av xxargs:

Du har redan en NAS och med den en Samba/SMB-utdelning - är det samma problem mot den som mot din stationära dators utdelning ??

testa och se om problemet ligger i NAS/stationär dator eller i din MAC.

Som jag skrev här uppe så upplever jag mer problem med min stationära än mot NAS:en.

Men funderar nu på att sälja både Mac mini’n och min stationära burk och köpa nya MacBook Pron istället, och då måste jag förmodligen köpa en till NAS eller hårddisk kabinett vilket fall som helst.

Permalänk
Skrivet av gunnargren:

Kan inte Linux, och orkar inte sätta in mig i det heller utan vill bara att det ska fungera. Har ändrat viloläget på den och ska se om det löser det. Men har kört File Free Sync, tror jag programmet heter, och det räcker för att skärmen låser sig så kraschar datorn och startar om. Det kanske säger mer om programmet än om något annat, men har fungerat klockrent på min Windows-burk.

Jag upplever att det fungerar bättre mot NAS:en än mot min Windows burk så det kan säkert ha något med det att göra.

Som jag skrev här uppe så upplever jag mer problem med min stationära än mot NAS:en.

Men funderar nu på att sälja både Mac mini’n och min stationära burk och köpa nya MacBook Pron istället, och då måste jag förmodligen köpa en till NAS eller hårddisk kabinett vilket fall som helst.

Fördelen med NAS om du inte vill/kan Linux, är att de brukar komma med en Time Machine-server, så backuper från din Mac upphör i princip helt att vara ett problem, med en tjänst som är native i operativsystemet.

Vill du ha off-site-backup också - ifall huset brinner eller någon bryter sig in och snor din Mac och ditt NAS - så är Backblaze en bra tjänst. Kostar mindre än Disney+ för komplett backup med versionering och 30-dagars retention av en dator plus all fysiskt ansluten lagring du kan tänkas ha kopplad till den (USB-diskar, etc).

Permalänk
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Fördelen med NAS om du inte vill/kan Linux, är att de brukar komma med en Time Machine-server, så backuper från din Mac upphör i princip helt att vara ett problem, med en tjänst som är native i operativsystemet.

Vill du ha off-site-backup också - ifall huset brinner eller någon bryter sig in och snor din Mac och ditt NAS - så är Backblaze en bra tjänst. Kostar mindre än Disney+ för komplett backup med versionering och 30-dagars retention av en dator plus all fysiskt ansluten lagring du kan tänkas ha kopplad till den (USB-diskar, etc).

Ok, då ska jag kolla om det fungerar med Time Machine. Har även en off-sikte backup, men jag kör Crashplan, men dem har väl något liknande upplägg. Fördelen med Backblaze, har jag för mig, är att dem kan skicka en hårddisk med filerna om det krisar då jag gissar att det tar rätt lång tid att få tillbaka 4-5TB med material från Crashplan.