Apple uppdaterar Macbook Pro med fokus på skärm, prestanda och anslutningar

Permalänk
Medlem
Skrivet av spacedebree:

Säger det igen: Om ni funderar på dessa datorer, ta för guds skull och se vad som inte duger med förra generationens M1:or

Pengar i sjön om du inte behöver denna hårdvara.

Det som lockar mig mest är formfaktors. Blev kallsvettig när de presenterade prestandan under launch eventet. Nu blev prislappen inte så illa som jag trodde, men jag hade gärna sett en likadan insida som första gen M1 men 14”, utan touch bar och med portarna.

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 samt Macbook Pro 14" 2021

Permalänk
Skrivet av spacedebree:

Säger det igen: Om ni funderar på dessa datorer, ta för guds skull och se vad som inte duger med förra generationens M1:or

Pengar i sjön om du inte behöver denna hårdvara.

Men så är det ju alltid, eller hur? Även M1 är "pengar i sjön", om än lite mindre.
Speca upp vad du behöver, och ta sedan höjd för sånt du villhöver. I princip ingen "behöver" skärmen i de här maskinerna. Majoriteten människor där ute klarar sig på färre än 8 prestandakärnor. De flesta behöver inte mer än 8 GB minne eller mer än 256 GB diskplats så som de använder sina datorer, för den delen. Vill du bara ha en lagom snabb och bra dator för de flesta behöv, köp en Air - eller hellre: undvik Apple och köp något från Google eller Dell.

Men som jag sagt förr: Vill du bara ha en lagom bil för att pendla till jobbet, köp en Dacia Sandero eller Kia Picanto. Lik förbaskat går folk och köper Audi, Porsche eller Tesla av ingen bättre orsak än att man vinner några tiondelar vid rödljusen eller kanske oftare för att det är en trevligare upplevelse.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rågren:

Jag bytte nyligen på jobbet till en Lenovo X1 carbon gen 9 (1TB, 32GB RAM, 1165G7, 4K-skärm)

Batteritiden skulle ju vara så bra, men klarar ca 1,5 timme i Teamsmöte innan datorn vill att jag ska stoppa i laddaren. Man känner sig lite lurad. Skulle valt den nya 14" Macbooken alla dagar i veckan om jag fick välja nu.

Själv skulke jag valt X1an alla dagar i veckan. Bara nipple gör ju det hela värt! Att den dessutom kör Windows, att burken är svart och har en 4K panel gör det inte sämre heller. Batteritid är ju verkligen inte det viktigaste i en dator.

Skrivet av Mrbond:

Det är en 16:10 skärm + ytan ovanför "notchen". Så jag antar att om du kör t.ex. ett spel i 16:10 är enda skillnaden att du kommer åt menyn utan att "förlora" någon skärmyta.

Om du verkligen inte vill ha notchen så kan du säkerligen köra den i vanligt 16:10 läge och du har en "svart" kant däruppe som tidigare.

Fick uppfattningen om att den var 16:10 med notchdelen. Men dåså, då ser jag fortfarande hellre att den är närmare 3:2 UTAN notch och med en svart kant hela vägen där uppe där webcammen kan vara. Notchar har inget på datorer hur mycket ni Apple-fans än helt desperat försöker försvara den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av spacedebree:

Säger det igen: Om ni funderar på dessa datorer, ta för guds skull och se vad som inte duger med förra generationens M1:or

Pengar i sjön om du inte behöver denna hårdvara.

Men fan Helge, tänk på portarna!

Permalänk
Skrivet av Gurrrra:

Själv skulke jag valt X1an alla dagar i veckan. Bara nipple gör ju det hela värt!

För ett decennium sen skulle jag hållit med - sen upptäckte jag hur bra trackpads kan vara och insåg varför IBM (senare Lenovo) envisades med att ha båda när en av dem hade räckt om de varit bra nog.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

För ett decennium sen skulle jag hållit med - sen upptäckte jag hur bra trackpads kan vara och insåg varför IBM (senare Lenovo) envisades med att ha båda när en av dem hade räckt om de varit bra nog.

Trackpaden på X1an är kass, blir hur mycket felklick som helst. Kameran är också kass. Och fingeravtrycksläsaren fungerar kanske 1 gång av 10. Ytterligare tre områden som jag gissar att Macbooken är överlägsen på

Permalänk

Ja men då så... =P

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

För ett decennium sen skulle jag hållit med - sen upptäckte jag hur bra trackpads kan vara och insåg varför IBM (senare Lenovo) envisades med att ha båda när en av dem hade räckt om de varit bra nog.

Nu har jag inte använt trackpaden på en Mac speciellt mycket, men jag vet iaf att jag älskar trackpointen så mycket att jag tillomed köpte ett Thinkpad-tangentbord med trackpoint till min stationära. Ett så väldigt najs komplement när man inte alltid vill släppa händerna från tangentbordet för att musa lite. En stor fördel är ju att man inte behöver flytta ens fingret mer än nån millimeter för att navigera runt precis överallt.
Skulle dock vara kul att testa en Mac touchpad nångång bara för att. O så hade det varit kul om Windows-trackpads hade nån slags flick inertia-funktion, då hade den kanske kommit upp i samma nivå som en trackpoint. Imo

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrrra:

Nu har jag inte använt trackpaden på en Mac speciellt mycket, men jag vet iaf att jag älskar trackpointen så mycket att jag tillomed köpte ett Thinkpad-tangentbord med trackpoint till min stationära.

Jag älskade trackpointen på Thinkpad lika mycket som jag hatade/hatar deras trackpad. Köpte faktiskt ett handlovsstöd utan trackpad till min IBM Thinkpad T40. Kodar/skriver man mycket på datorn, så är trackpointen perfekt.

Min jobbdator från HP har också trackpoint, men där har jag faktiskt aldrig använt den. Tycker HP:n i sig är smått oanvändbar utan mus, men på min MacBook Air M1 kör jag gärna med trackpad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Jag älskade trackpointen på Thinkpad lika mycket som jag hatade/hatar deras trackpad. Köpte faktiskt ett handlovsstöd utan trackpad till min IBM Thinkpad T40. Kodar/skriver man mycket på datorn, så är trackpointen perfekt.

Min jobbdator från HP har också trackpoint, men där har jag faktiskt aldrig använt den. Tycker HP:n i sig är smått oanvändbar utan mus, men på min MacBook Air M1 kör jag gärna med trackpad.

Jag hade länge Thinkpads (IBM och senare Lenovo), men när jag väl börjat använda macbook släppte jag trackpointen. Har en HP laptop på jobbet och trackpaden är inte i närheten av lika bra.

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 samt Macbook Pro 14" 2021

Permalänk
Medlem

Detta står i specifikationerna: Digital videoutgång via HDMI. Stöd för en skärm med upp till 4K-upplösning vid 60 Hz.

Innebär detta att det bara finns stöd för HDMI 2.0? Trist i så fall om man vill koppla in datorn till sin 4K OLED-TV med 120 Hz-panel.

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Delerium:

Detta står i specifikationerna: Digital videoutgång via HDMI. Stöd för en skärm med upp till 4K-upplösning vid 60 Hz.

Innebär detta att det bara finns stöd för HDMI 2.0? Trist i så fall om man vill koppla in datorn till sin 4K OLED-TV med 120 Hz-panel.

Stämmer att det är 2.0.

Permalänk
Skrivet av Delerium:

Detta står i specifikationerna: Digital videoutgång via HDMI. Stöd för en skärm med upp till 4K-upplösning vid 60 Hz.

Innebär detta att det bara finns stöd för HDMI 2.0? Trist i så fall om man vill koppla in datorn till sin 4K OLED-TV med 120 Hz-panel.

Ptja, du har ju tre TB-portar med högre bandbredd så länge du har en adapter till vad-du-nu-har-för-ingång-på-TVn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Ptja, du har ju tre TB-portar med högre bandbredd så länge du har en adapter till vad-du-nu-har-för-ingång-på-TVn.

En sån här borde funka. Men varför sätter man dit en gammal HDMI 2.0 port? Och kommer ProMotion fungera på en 4K 120 Hz TV?

https://mackablar.se/usb-c-till-hdmi-adapter-ugreen-2917.html

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Skrivet av Delerium:

En sån här borde funka. Men varför sätter man dit en gammal HDMI 2.0 port? Och kommer ProMotion fungera på en 4K 120 Hz TV?

https://mackablar.se/usb-c-till-hdmi-adapter-ugreen-2917.html

HDMI2.0 räcker troligen för ~99% av användningsområdena för en HDMI-port i professionella sammanhang idag, så jag är inte förvånad att de valde att spara lite bandbredd där för att kunna hämta ut den någon annanstans.

Gissningsvis är ProMotion helproprietärt, tyvärr, så där är vi nog i samma situation som för några år sen med FreeSync och GSync, med skillnaden att jag inte ser framför mig att någon utom Apple - möjligtvis LG - kommer bygga skärmar för det.

Permalänk
Medlem

Angående anledningen till HDMI 2.0 så spekuleras det så här i andra forum

” There are almost certainly 4 TB4/PCIe4 channels. The fourth one is likely split between the SD card and the HDMI port (and perhaps a couple other peripherals, we'll have to see what System Information says next week). HDMI 2.1 utilizes up to 48Gb, TB4 has a 40Gb channel. You do the math. Even with the SD card using only a lane or two, a lot of the HDMI 2.1 benefits wouldn't be there.”

https://www.macrumors.com/2021/10/18/macbook-pro-hdmi-2-0-por...

Permalänk
Medlem

”High Power Mode' coming to 16-inch MacBook Pro with M1 Max, Apple confirms.”

https://www.macrumors.com/2021/10/21/new-macbook-pros-high-po...

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Skrivet av Delerium:

”High Power Mode' coming to 16-inch MacBook Pro with M1 Max, Apple confirms.”

https://www.macrumors.com/2021/10/21/new-macbook-pros-high-po...

Jo, jag funderade på det när jag såg att Max-modellerna av 16" väger ~100g mer än Pro medan det inte är någon skillnad på 14". Ska bli kul att se tear-downs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Jo, jag funderade på det när jag såg att Max-modellerna av 16" väger ~100g mer än Pro medan det inte är någon skillnad på 14". Ska bli kul att se tear-downs.

Ska bli kul att se var skillnaden ligger. Troligtvis kraftfullare kylflänsar och heatpipes? Tänker lite på Playstation 5 där Sony sparade in på just detta i takt med att kretsarna blivit mer effektiva.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Delerium:

Detta står i specifikationerna: Digital videoutgång via HDMI. Stöd för en skärm med upp till 4K-upplösning vid 60 Hz.

Innebär detta att det bara finns stöd för HDMI 2.0? Trist i så fall om man vill koppla in datorn till sin 4K OLED-TV med 120 Hz-panel.

Undra hur det funkar med PS5 Remote Play, kan den skicka 120hz?

Edit: verkar bara vara 1080p

Permalänk
Medlem

Har dykt upp ett videoklipp på nya MacBook Pro 16”.

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Gissningsvis är ProMotion helproprietärt, tyvärr, så där är vi nog i samma situation som för några år sen med FreeSync och GSync, med skillnaden att jag inte ser framför mig att någon utom Apple - möjligtvis LG - kommer bygga skärmar för det.

Jag hade helt fel enligt Ars Technicas djupdykning i Monterey:
Adaptive refresh rate i macOS ÄR FreeSync, så Macar med kompatibla grafikkretsar och kompatibla skärmar kan utnyttja detta.

Permalänk
Medlem

Verkar som att det blir enklare att byta batteri också

https://www.ifixit.com/News/54122/macbook-pro-2021-teardown

Permalänk
Medlem

Inte optimalt att spela x86 anpassade spel under macOS men det fungerar hyfsat. Här testas Shadow of the Tomb Raider med olika inställningar på MacBook Pro 16” med M1 Max.

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.