Trasigt hörlursuttag frontpanel. Hur vet om det beror på chassit eller moderkortet?

Permalänk

Trasigt hörlursuttag frontpanel. Hur vet om det beror på chassit eller moderkortet?

Hej

Har nyss köpt ett chassi från be quiet och ett moderkort från MSI, och hörlursuttaget på chassits framsida fungerar inte. Har felsökt på mjukvarusidan och prövat alla trick som finns på internet utan att det hjälper, så då kvarstår hårdvarufel (är 99,9 % säker på att jag kopplat in hd-audio-connectorn från chassit till moderkort på rätt sätt).

Så för att veta vad som ska reklameras undrar jag hur jag kan testa om det är chassit eller moderkortet det är fel på?

Permalänk

Kan det vara så att det i mjukvaran för moderkortet/ljudkortet finns en liten knapp i stil med "use front panel audio" eller liknande?

Själva kabeln mellan moderkort och ljudutgång kan ju såklart vara trasig, så om du har möjlighet att testa med en från ett annat chassi så kan ju det utesluta den ena eller den andra. Har du tillgång till multimeter kan du säkert meka ihop någon lösning för att testa huruvida sladden är kass eller ej.

Jag finner det ganska osannolikt att hörlursuttaget/sladden skulle vara trasigt om det inte finns något synligt fel på den (mosad sladd, trasiga kontakter osv).

Visa signatur

| Ryzen 5 5600x | MSI B550 Gaming Plus | 64 GB 3600 MHz DDR4 | Gigabyte RTX 3060ti |
Några SSD:er och ett gäng TB spinny bois
Stolt ägare av 19 776 000 fler pixlar på olika skärmar. Alla fungerar så vitt jag vet.

Permalänk
Rekordmedlem

Resistansmät kabeln eller koppla in ett annat moderkort som du ver fungerar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av KentKnutte:

Kan det vara så att det i mjukvaran för moderkortet/ljudkortet finns en liten knapp i stil med "use front panel audio" eller liknande?

Själva kabeln mellan moderkort och ljudutgång kan ju såklart vara trasig, så om du har möjlighet att testa med en från ett annat chassi så kan ju det utesluta den ena eller den andra. Har du tillgång till multimeter kan du säkert meka ihop någon lösning för att testa huruvida sladden är kass eller ej.

Jag finner det ganska osannolikt att hörlursuttaget/sladden skulle vara trasigt om det inte finns något synligt fel på den (mosad sladd, trasiga kontakter osv).

Skrivet av mrqaffe:

Resistansmät kabeln eller koppla in ett annat moderkort som du ver fungerar.

Tack för era svar! Har fått det att fungera:

Gjorde en ren ominstallation av Windows (igen), lät bli att uppdatera BIOS och tog audio-drivrutinerna direkt från Realtek istället för via MSI:s mjukvara. Vet inte vilket steg som är mest sannolikt att varit det fick det att fungera. Enligt MSI har jag inga realtek-drivrutiner, så kanske är det en indikation att det är MSI-mjukvaran som strular? Hur som helst så fungerar det.

Tack för hjälpen!