Permalänk
Medlem

SSD har betydelse!

Hej, ville bara göra en tråd om detta och uppmärksamma folk om vad SSDn har för betydelse i en laptop. Har en Dell XPS 13 9310 och till den hade jag en 1TB Samsung 970 EVO Plus från en tidigare laptop.

Problemet med nya datorn är att Intel slopat S3-sleep i Tiger Lake, och 970'n verkar inte stödja Modern Standby. Datorn slukade 1,2W i viloläge (ca 2% per timme) vilket var allt annat än acceptabelt. Så jag bestämde mig för att byta SSD och samtidigt uppgradera till en större. Valet hamnade på en 2TB SK Hynix P31 Gold, en ny större kapacitet i en serie som i över ett år hyllats för sin strömsnålhet. En liten bonus tänkte jag, gör väl inte så stor skillnad...

Resultatet: i standby drar datorn 0,15W, så nästan en tiondel... fortfarande mer än förra datorns S3, men vad kan man göra. Men mer anmärkningsvärt är att under mitt normala användande (mest surf, lite bildbehandling de senaste veckorna) har batteritiden gått upp från 6h till 10h! Nästan varje dag tänker jag vid nåt tillfälle att "det är väl dags att ladda datorn snart" och märker att batteriet fortfarande är på över 50%.

Om du ska uppgradera SSDn till din laptop, välj noga!

Permalänk
Samsung Sverige

Intressant och tack för att du delade med dig av informationen Jag hade nog letat mig galen på den höga förbrukningen i standby om jag var i din sits, imponerande att du fann anledningen.

//Pontus

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem

@Samsung Mycket information fås med powercfg /sleepstudy. Strömförbrukning under en session (t.ex när datorn varit i viloläge) samt hur lång tid en viss enhet varit aktiv under den tiden. Här visade SSDn rött med 100% aktiv tid oavsett vilken drivrutin som användes (Samsung eller Microsoft), eller om den kördes i "native" NVMe eller genom Intels RST.

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av ajp_anton:

@Samsung Mycket information fås med powercfg /sleepstudy. Strömförbrukning under en session (t.ex när datorn varit i viloläge) samt hur lång tid en viss enhet varit aktiv under den tiden. Här visade SSDn rött med 100% aktiv tid oavsett vilken drivrutin som användes (Samsung eller Microsoft), eller om den kördes i "native" NVMe eller genom Intels RST.

intressant så kopiöst ju! Jag ska ta en titt hur mina egna enheter agerar såfort jag kommer hem

//Pontus

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung