Sony KD-55AF8 - Färg/ljus ändras när jag streamar Dolby Vision material

Permalänk
Medlem

Sony KD-55AF8 - Färg/ljus ändras när jag streamar Dolby Vision material

Hej

Jag har en bugg med min TV (Sony KD-55AF8), den kom förmodligen efter den senaste uppdateringen men inte helt säker.

Den funkar perfect när jag streamar material från min dator/Netflix/Disney som inte är Dolby Vision.
Men när jag streamar material i Dolby Vision så skiftar färgerna helt konstigt.
Jag har försökt leta runt lite men inte hittat en lösning mer än att om man bootar om TV:en så funkar det en stund utan problem.

Jag hitta andra som haft samma/liknande problem:
https://www.youtube.com/watch?v=uo9EKvmrceI

Jag har testat att stänga av allt som "förbättrar" bilden men det verkar inte vara det som är problemet utan just Dolby Vision strömmen.
Om jag hittar en scen där färgen skiftar så kan man spola tillbaka och den gör samma sak igen, vilket mer tyder på att den har problem med avkodningen av Dolby Vision.

Jag hittar inte att man kan stänga av Dolby Vision manuellt.

Någon som har något förslag på vad man kan göra?

Visa signatur

Intel I7-6700k | MSI Z170A GAMING PRO Carbon | Corsair Vengeance LPX Black 16GB@3000MHz | ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1070 8GB GAMING | Samsung 950 Pro 256GB M.2

Permalänk
Bildexpert 📺

Hur kör du DV till TV:n? Inbyggd app från Android-systemet? Eller extern källa? I sådana fall vad för källa? I fall du kan spåra skiftet i färg till en viss punkt i en film som du kan repetera skulle jag misstänka källan, likt att källan av någon anledning slutar skicka rätt DV metadata. Ifall TV:n slutar indikera DV i menyer när färgerna skiftar är ett tydligt tecken på att det är källan som bråkar.

Permalänk
Medlem

Det är de interna Android-apparna, Netflix/Disney+/VLC, VLC strömmar från datorn över nätverket, men har inget DV material där och inga problem med bilden heller när jag kör VLC.

Jag har inte sett att den byter mellan DV och något annat under uppspelning men skall dubbelkolla ikväll.

Visa signatur

Intel I7-6700k | MSI Z170A GAMING PRO Carbon | Corsair Vengeance LPX Black 16GB@3000MHz | ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1070 8GB GAMING | Samsung 950 Pro 256GB M.2

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av HeroAtSC:

Det är de interna Android-apparna, Netflix/Disney+/VLC, VLC strömmar från datorn över nätverket, men har inget DV material där och inga problem med bilden heller när jag kör VLC.

Jag har inte sett att den byter mellan DV och något annat under uppspelning men skall dubbelkolla ikväll.

Ah, de interna Android-apparna. Då är det Sony som behöver buggfixa. Ganska vanligt och flera tillverkare brukar flagga innan jag testar att den kan vara problem med den interna uppspelning av ditten eller datten.

Det som är skönt med externa källor är att även om de här problemen inte försvinner helt, så minskar de i omfång. AppleTV, Nvidia Shield etc.

Felet du beskriver med färgerna handlar om hur DV fungerar. Så det är ett DV-specifikt problem hos TV:n just nu.