Valve certifierar spel för Steam Deck

Permalänk
Melding Plague

Valve certifierar spel för Steam Deck

Hela Steam-biblioteket sorteras i fyra olika kategorier för att hjälpa spelare se hur väl spel fungerar till Steam Deck.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Bra. Det är givetvis lite arbete för dem, men jag tror speciellt många som inte är vana vid PC-spel kommer uppskatta säkerheten som detta medför.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem

Mycket efterlängtad funktion, i princip en integrering utav protondb direkt i Steam.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem

Hade varit najs om dom integrerade motsvarande för Linux/Proton i Steam-klienten.

Permalänk
Keeper of Traditions

Vart ser man dessa kategorier? Visas de inte i PC-klienten?
Ser bara "Full/Partial controller support", är det samma sak?

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Vart ser man dessa kategorier? Visas de inte i PC-klienten?
Ser bara "Full/Partial controller support", är det samma sak?

Teksamt att detta är utrullat än, vi vet inte än om det kommer visas i den vanliga Linux-klienten. Men man kan väl hoppas.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av dlq84:

Teksamt att detta är utrullat än, vi vet inte än om det kommer visas i den vanliga Linux-klienten. Men man kan väl hoppas.

Jag kanske skulle läst artikeln lite bättre I slutet står det faktiskt

"Valve meddelar även att de arbetar på ett system för att sortera och se kompatibilitet för redan ägda titlar i det personliga biblioteket."

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk

Får väl hoppas att fler spelutvecklare lägger ner mer tid för spel på linux på grund av steamdeck.

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av Fire_Ice:

Mycket efterlängtad funktion, i princip en integrering utav protondb direkt i Steam.

Jag kan inte se att det explicit framgår, men det känns inte helt orimligt att åtminstone delar av certifieringen/verifieringen utgår från redan existerande data från ProtonDB. Vissa grejer lär ju behöva testas om oavsett, typ att det fungerar ordentligt med touch-tangentbordet osv, men kompatibilitet för spelet + middleware och liknande bör ju finnas där. Blir intressant att se hur lång tid det tar att kategorisera hela Steam, det är ju några titlar att gå igenom

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fire_Ice:

Mycket efterlängtad funktion, i princip en integrering utav protondb direkt i Steam.

Fast bättre!

Permalänk
Sötast

Steam deck will run every steam game at release!
*linux communityt går crazy, äntligen skall det hända saker på linux sidan*
Oh uh well, uhh... a few games will work really good, the rest will be either OK bad or total shite
Right... so nothing changed at all.

Cool.. Thanks for the hype

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Steam deck will run every steam game at release!
*linux communityt går crazy, äntligen skall det hända saker på linux sidan*
Oh uh well, uhh... a few games will work really good, the rest will be either OK bad or total shite
Right... so nothing changed at all.

Cool.. Thanks for the hype

Den kan köra alla spel om man installerar windows.

Permalänk
Medlem

Har Valve faktiskt sagt att Deck ska klara hela Steam-utbudet i SteamOS? De sa i början att den klarade allt de slängde på den, men pratade ju då om prestanda snarare än kompabilitet.

En del kanske bara antagit att alla spel ska fungera, men har man lite koll på spel i Linux så har det ju varit uppenbart att så inte kommer vara fallet. Valve har gjort enormt mycket för spelstödet i Linux de senaste åren, men att de magiskt skulle fixa alla kvarvarande problem på några månader har ju aldrig varit på kartan.

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022

Var bra många år sedan jag provade att lira spel i Linux. Man tröttande ju då.. men det verkar ju ha hänt endel! Hur är det generellt med nyare titlar? Egentligen är man ju sugen rent tekniskt på steam deck men jag vet med mig hur lite faktisk användning jag har av Switch lite. Inväntar bra priser på beggad stean deck när hypen lagt sig, för det lär den göra.

Kanske är dags att installera någon vettig linuxdist och prova stödet för spel tills dess

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Trigger:

Var bra många år sedan jag provade att lira spel i Linux. Man tröttande ju då.. men det verkar ju ha hänt endel! Hur är det generellt med nyare titlar? Egentligen är man ju sugen rent tekniskt på steam deck men jag vet med mig hur lite faktisk användning jag har av Switch lite. Inväntar bra priser på beggad stean deck när hypen lagt sig, för det lär den göra.

Kanske är dags att installera någon vettig linuxdist och prova stödet för spel tills dess

Finns det stöd så funkar det utan problem (dock bara testat med amd gpu). Dessutom tycker jag stödet för flera kontroller är bättre i Linux (iallafall med en dualshock 3). Kolla på steam vilka spel som har stöd, det är en hel del.