Permalänk

Bios update på äldre prebuild?

Hej sweclockers. Jag har fått en gammal packard bell dator med socket 1155. Skulle behöva uppdatera bios för nya cpur men hittar inget alls. Någon som har bättre koll på moderkort i prebuilds? Modellen heter packard bell imedia s3840

Visa signatur

Moderkort:asus prime x570 pro cpu: Amd ryzen 5600x cpucooler: corsair h70 Ramminne: 64 gb corsair vengance Gpu: AMD: rx 6800 16 gb psu: corsair RM1000i

Permalänk

Har du serienumret på den så kan du testa här:
https://www.packardbell.com/pb/sv/SE/content/download
De brukar även ha ett alternativt modellnamn som du kan leta med(i stil med "iMedia (PT.U09-PV.U09)")
Men det kanske du redan gjort?

Visa signatur

Huvudburk: POP_OS! 22.04 | Ryzen 3900X | Asus Prime B350m-a | 32GB RAM | Sapphire RX 6800 | Sleeper-chassi (Tänk P4)
Xbox: POP_OS! 22.04 | Ryzen 5600G | B550I AORUS PRO AX | 16GB RAM | Urholkad OG Xbox som chassi

Permalänk
Medlem

När jag kollade på om en HP prebuilt som kom med Zen kunde uppdateras för att få stöd för Zen+/Zen2 hittade jag ingen BIOSuppdatering för det. Verkar inte som märkesdatorer får uppdateringar som ger stöd för uppgradering av CPU på samma sätt som lösa moderkort.

Visa signatur

5600x, x470-f, 3080 10GB

Permalänk
Skrivet av Grilljohan:

Har du serienumret på den så kan du testa här:
https://www.packardbell.com/pb/sv/SE/content/download
De brukar även ha ett alternativt modellnamn som du kan leta med(i stil med "iMedia (PT.U09-PV.U09)")
Men det kanske du redan gjort?

Ja men fick inte upp något. Kanske för gammal ?

Visa signatur

Moderkort:asus prime x570 pro cpu: Amd ryzen 5600x cpucooler: corsair h70 Ramminne: 64 gb corsair vengance Gpu: AMD: rx 6800 16 gb psu: corsair RM1000i

Permalänk
Skrivet av Spelaspel:

När jag kollade på om en HP prebuilt som kom med Zen kunde uppdateras för att få stöd för Zen+/Zen2 hittade jag ingen BIOSuppdatering för det. Verkar inte som märkesdatorer får uppdateringar som ger stöd för uppgradering av CPU på samma sätt som lösa moderkort.

Då sitter jag i klistret

Visa signatur

Moderkort:asus prime x570 pro cpu: Amd ryzen 5600x cpucooler: corsair h70 Ramminne: 64 gb corsair vengance Gpu: AMD: rx 6800 16 gb psu: corsair RM1000i

Permalänk
Skrivet av martincool:

Ja men fick inte upp något. Kanske för gammal ?

Okay, hittade den inte datorn alls eller bara att bios listan var tom? Om det första så finns det lite hopp fortfarande.
Har du kollat med t.ex cpu-z om moderkortet har ett annat namn? Kan ju ha använts i flera olika datorer, säkert nån Acer eller nått som har ett likadant kort.

Visa signatur

Huvudburk: POP_OS! 22.04 | Ryzen 3900X | Asus Prime B350m-a | 32GB RAM | Sapphire RX 6800 | Sleeper-chassi (Tänk P4)
Xbox: POP_OS! 22.04 | Ryzen 5600G | B550I AORUS PRO AX | 16GB RAM | Urholkad OG Xbox som chassi

Permalänk

Vilken biosversion är det just nu?

Visa signatur

Huvudburk: POP_OS! 22.04 | Ryzen 3900X | Asus Prime B350m-a | 32GB RAM | Sapphire RX 6800 | Sleeper-chassi (Tänk P4)
Xbox: POP_OS! 22.04 | Ryzen 5600G | B550I AORUS PRO AX | 16GB RAM | Urholkad OG Xbox som chassi

Permalänk

Är sällan oem modermodem får uppdaterade bios om den inte har en kritisk bugg i sig.

De tjänar mer på att sälja en ny dator än att updatera stödet för nyare hårdvara.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Ibland kan man ha tur att hitta en entusiastuppgradering av Bios. Jag flashade själv in nya microcodes i ett Bios på ett LGA775 moderkort för att få stöd för den Xeon CPUn som jag köpt. Det gick utmärkt och den dator används än idag.

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Skrivet av Grilljohan:

Okay, hittade den inte datorn alls eller bara att bios listan var tom? Om det första så finns det lite hopp fortfarande.
Har du kollat med t.ex cpu-z om moderkortet har ett annat namn? Kan ju ha använts i flera olika datorer, säkert nån Acer eller nått som har ett likadant kort.

Den var bara tom när jag sökte me. Jag kan dubbelkolla cpuz imorgon. Minns de som att det stod inte mer än så men återkommer

Visa signatur

Moderkort:asus prime x570 pro cpu: Amd ryzen 5600x cpucooler: corsair h70 Ramminne: 64 gb corsair vengance Gpu: AMD: rx 6800 16 gb psu: corsair RM1000i