Testpilot: MSI Delta 15 AMD Advantage – kraftpaket i smidigt format

Permalänk
Melding Plague

Testpilot: MSI Delta 15 AMD Advantage – kraftpaket i smidigt format

Testpiloten André "Yatagarasu" Uppman testar på bärbart spelande ur premium-segmentet Delta från MSI. Ultratunn och kraftfull utan kompromiss står på menyn.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Som många gånger förr, denna verkar bra för en PC, men hur står den sig mot Apple som arbetsmaskin?

Skulle tro att M1 eller framförallt de nya borde smiska denna?

Kul ändå att AMD är att räkna med i mobila sammanhang, det var ett tag sedan

Permalänk
Medlem

Verkar ju vara riktigt bra grejer. Blir intressant hur ex. 5800H och 5900HX står sig mot kommande Alder Lake.

Permalänk
Skrivet av medbor:

Som många gånger förr, denna verkar bra för en PC, men hur står den sig mot Apple som arbetsmaskin?

Skulle tro att M1 eller framförallt de nya borde smiska denna?

Kul ändå att AMD är att räkna med i mobila sammanhang, det var ett tag sedan

Beror på vad man jobbar med. De flesta märker ingen prestandaskillnad alls då de inte gör något krävande.
Ska man utrusta en macbook motsvarande (storlek och lagring) så kostar den 32500kr. Ska man framtidssäkra den för framtida uppgraderingar så går priset emot att bli det dubbla. Den aktuella datorn kan man köpa med 16GB ram och 1TB ssd, sedan slänger man in exempelvis en extra 2TB ssd och beroende på ram-minne byter ut den emot mer.
Fast samtidigt komma in med en sådan speldator på ett affärsmöte ger inget seriöst intryck.

Jag ser den aktuella datorn som en konsumentpryl och den lär klara av det flesta vanliga konsumenter gör galant. Kanske inte den bästa prestandan i videoredigering, likaså utveckling med större system lokalt. Men nästan alla klarar sig för de behoven, likaså står den sig bra i spel.

Permalänk
Medlem

Grym review!

Jag fick bara en rejäl flashback av varumärket. När jag var tonåring i mitten av 90-talet så hade en kompis familj en AST Advantage med Cyrix-processor

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Beror på vad man jobbar med. De flesta märker ingen prestandaskillnad alls då de inte gör något krävande.
Ska man utrusta en macbook motsvarande (storlek och lagring) så kostar den 32500kr. Ska man framtidssäkra den för framtida uppgraderingar så går priset emot att bli det dubbla. Den aktuella datorn kan man köpa med 16GB ram och 1TB ssd, sedan slänger man in exempelvis en extra 2TB ssd och beroende på ram-minne byter ut den emot mer.
Fast samtidigt komma in med en sådan speldator på ett affärsmöte ger inget seriöst intryck.

Jag ser den aktuella datorn som en konsumentpryl och den lär klara av det flesta vanliga konsumenter gör galant. Kanske inte den bästa prestandan i videoredigering, likaså utveckling med större system lokalt. Men nästan alla klarar sig för de behoven, likaså står den sig bra i spel.

Just framtidssäkring är väl Mac generellt sett bra på? Många som kör sjukt gamla utan att ha problem. Jämför med hur många laptops alls från 2017 eller äldre som inte ens har stöd för W11

För ren gaming är det såklart ingen tvekan om denna vinner över Mac, men denna dator borde ju kunna vara intressant även för andra, då tänker jag batteritid och prestanda är intressant att jämföra

Permalänk
Skrivet av medbor:

Just framtidssäkring är väl Mac generellt sett bra på? Många som kör sjukt gamla utan att ha problem. Jämför med hur många laptops alls från 2017 eller äldre som inte ens har stöd för W11

För ren gaming är det såklart ingen tvekan om denna vinner över Mac, men denna dator borde ju kunna vara intressant även för andra, då tänker jag batteritid och prestanda är intressant att jämföra

Jag syftade på ram och ssd framtidssäķra. Vilket innebär att den mängd man väljer på en macbook får man ha tills man byter. Därav kan det vara fördelaktigt att välja lite högre.
Så med 1TB ssd som denna har, så kanske man klarar detta ett halvår eller ännu längre. I vilket fall är det mer en ickefråga vid val av denna dator. På macen däremot är frågan mer komplex. Men man kan ta fördel av högre andrahandsvärde och då byta.

Beroende på vad man jobbar med flaskar olika saker. För mig själv är det ssd behovet som aldrig någonsin verkar ta slut.

Permalänk
Inaktiv

Utan kompromiss?! Bärbara datorer är en kompromiss. Bärbara datorer för gaming dubbelt så mycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon15480:

Utan kompromiss?! Bärbara datorer är en kompromiss. Bärbara datorer för gaming dubbelt så mycket.

Speciellt "ultratunna" bärbara datorer för gaming.

Permalänk
Testpilot
Skrivet av anon15480:

Utan kompromiss?! Bärbara datorer är en kompromiss. Bärbara datorer för gaming dubbelt så mycket.

Skrivet av ChristofferC:

Speciellt "ultratunna" bärbara datorer för gaming.

Ser inte hur detta skulle vara ett resonemang eller argument alls faktiskt?
Enda gången jag kan se det som ett argument är om man pratar i absolut prestanda utan hänsyn till kontext- eller användningsområde, men det känns som en rätt dum frågeställning/inställning att gå in med om man inte jämför direkt mellan samma produkt-kategori. Att jämföra en stationär med en bärbar i någon större utsträckning är som att jämföra äpple- och päron.

Sett till vad syftet med en bärbar speldator innefattar så är MSI Delta 15 kompromisslös i nästan alla aspekter — Bra skärm, gott om batteritid, mer än tillräckligt med prestanda för mer eller mindre allt du kan tänka dig önska göra. Den är även (relativt) tystgående och välkyld sett till konkurrenterna samt kommer med bra inbyggd "kringutrustning". För att inte glömma lätt, kompakt och diskret nog att kunna användas som en jobbdator utan att skämmas också.

Formfaktorn i fallet Delta 15 påverkar inte prestandan av varken Ryzen 5900HX- eller RX 6700M-chippen i nämnvärd utsträckning, utan presterar för merparten inom- eller på gränsen av maximal kapacitet. Självfallet kommer motsvarande märkta processorer eller grafikkort prestera bättre på stationära sidan, men det har för det mesta med formfaktorns kylkapacitet och strömbudget att göra mer än att de mobila motsvarigheterna skulle vara på något vis sämre kretsar när det kommer till IPC och dylikt.

Sedan att direkt jämföra en bärbar dator med en stationär är för mig ett konstigt sett att se på saken till att börja med. Det är två helt olika målgrupper och även användningsområden i slutet av dagen. Jag skulle vilja se någon försöka släpa sin 35-liters och 18kg tunga stationära med tillhörande kringutrustning på pendeltåget, eller för den delen med in i ett hotellrum under semester- eller jobbresan

Bärbara speldatorer är för den som inte har platsen i hemmet för en "regelrätt setup". Kanske önskar användaren minimalism på skrivbordet med möjlighet att enkelt plocka bort elektroniken. Eller den mest troliga anledningen önskar ha möjligheten att spela även på resande fot. Det är inte omöjligt att en bärbar spelmaskin används som en TV-dator, vilket jag personligen har den privata bärbara för då det tar betydligt mindre plats än vad även den minsta stationära skulle göra i TV-möbeln. Prestandan är fullt tillräcklig för att spela de senaste spelen med högsta inställningar utan problem — Så igen, ser inte hur "Bärbara datorer är en kompromiss" ens skulle vara ett argument då detsamma kan vändas mot stationära datorer beroende på användaren i fråga

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | VGN K75 Pro | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Testpilot
Skrivet av medbor:

Som många gånger förr, denna verkar bra för en PC, men hur står den sig mot Apple som arbetsmaskin?

Skulle tro att M1 eller framförallt de nya borde smiska denna?

Skrivet av langvisaren:

Verkar ju vara riktigt bra grejer. Blir intressant hur ex. 5800H och 5900HX står sig mot kommande Alder Lake.

Jag tror ärligt talat inte denna maskin skulle ha några som helst problem att ta Apples M1 eller för den delen nya M1 Pro/Max på en rejäl boxningsmatch faktiskt. M1 har en strömbudget på drygt 15W medan nya Pro/Max har cirka 30W. Ryzen 9 5900HX har en bas-TDP på 45W, men som kunde påvisas i testerna jag körde med Delta 15 så var det inga problem att låta chippet dra upp emot 105W — Och kretsen klarar mer än så, det är datorn (kylkapaciteten) och strömklossen om 240W som sätter gränsen i detta fallet.

Hur bra IPC eller liknande kommande M1-kretsarna än har så är det inte absolut prestanda som verkar vara Apples mål, utan det är kraft- och strömeffektivitet vid ett givet effekuttag. Däremot är jag övertygad om att skulle 5900HX vara låst till max 30W så skulle Apples M1 Pro/Max smiska AMD (och för den delen Intel) upp och ner både i prestanda och batteritid, men det blir inte rättvis jämförelse i slutet av dagen

Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Jag ser den aktuella datorn som en konsumentpryl och den lär klara av det flesta vanliga konsumenter gör galant. Kanske inte den bästa prestandan i videoredigering, likaså utveckling med större system lokalt. Men nästan alla klarar sig för de behoven, likaså står den sig bra i spel.

Skrivet av medbor:

För ren gaming är det såklart ingen tvekan om denna vinner över Mac, men denna dator borde ju kunna vara intressant även för andra, då tänker jag batteritid och prestanda är intressant att jämföra

Jag skulle vilja placera MSI Delta 15 i "prosumer"-kategorin faktiskt.

I grundutförande med 16 GB arbetsminne är det primärt en dator för spel och inte så mycket programmering eller tunga video-redigeringar. Men det är busenkelt att öppna upp datorn och uppgradera till 64 GB om behovet skulle infinna sig. CPU-prestandan räcker och blir över för det flesta applikationer, likaså batteritiden för mer "vanligt" kontorsarbete. Även CAD är fullt gångbart så länge programmet i fråga har OpenCL-support för GPU-accelerering — vilket de flesta mjukvaror som är industistandard idag har (t.ex. Blender (OpenCL) eller Maya genom ProRender-plugin).

Sedan är det såklart ett monster för spel också, så länge man inte vill använda RT i större utsträckning

Skrivet av Joppis:

Grym review!

Jag fick bara en rejäl flashback av varumärket. När jag var tonåring i mitten av 90-talet så hade en kompis familj en AST Advantage med Cyrix-processor

Tackar!

Haha, tyvärr är jag inte gammal nog för att kunna relatera till varken AST Advantage eller Cyrix-processorerna. Växte upp med Intel P4:a, Core2 respektive Phenom-processorer. Tyvärr missat en massa roligt i tidigare teknik-historia

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | VGN K75 Pro | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem

Väl skriven recension med spännande hårdvara. Äntligen börjar bärbara för spel ta fart igen.

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Durkadur:

Väl skriven recension med spännande hårdvara. Äntligen börjar bärbara för spel ta fart igen.

Tackar tackar!

Bärbara spelmaskiner har rätt länge haft väldigt bra prestanda (sedan Nvidias 1000-serie lanserades), men för den som eftertrånat tillräckligt med prestanda för att potentiellt ersätta sin stationära har det fått kosta lite också. XMG är ju välkända för att trycka in desktop-hårdvara i sina datorer. Även Clevo har rätt rejäla maskiner med RTX 3080 och OLED-skärmar.

Däremot tycker jag det är en rolig trend att se med dessa nya och mer slimmade maskiner som fortfarande klarar av att uppnå mer än tillräckligt med prestanda för åtminstone tokmaxad 1080p-gaming. Är som sagt själv otroligt sugen på en Delta fast i 17,3"-formfaktor. Gärna då med RX 6800M eller RTX 3080. Skulle ärligt kunna tänka mig att byta ut min stationära dator då faktiskt, så länge inte vikten springer iväg

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | VGN K75 Pro | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Tackar tackar!

Bärbara spelmaskiner har rätt länge haft väldigt bra prestanda (sedan Nvidias 1000-serie lanserades), men för den som eftertrånat tillräckligt med prestanda för att potentiellt ersätta sin stationära har det fått kosta lite också. XMG är ju välkända för att trycka in desktop-hårdvara i sina datorer. Även Clevo har rätt rejäla maskiner med RTX 3080 och OLED-skärmar.

Däremot tycker jag det är en rolig trend att se med dessa nya och mer slimmade maskiner som fortfarande klarar av att uppnå mer än tillräckligt med prestanda för åtminstone tokmaxad 1080p-gaming. Är som sagt själv otroligt sugen på en Delta fast i 17,3"-formfaktor. Gärna då med RX 6800M eller RTX 3080. Skulle ärligt kunna tänka mig att byta ut min stationära dator då faktiskt, så länge inte vikten springer iväg

Ja oftast har det varit så att om du vill ha en bärbar med spelprestanda så får du acceptera ett högt pris och att den är mer släpbar än bärbar. En mer slimmad maskin som ändå klarar de flesta spel maxade i 1080p och som inte kostar skjortan låter intressant. Som du också säger, kanske speciellt för oss som inte har så mycket plats i en lägenhet. Fast jag vet inte om jag är beredd att överge min lilla gaming Ghost S1

Permalänk
Medlem

14" alt. en liten 15", 6 kärnor plus HT, stor pekplatta i mitten, auminium alt magnesium chassi, 32Gb ram, ljusstark IPS skärm, 1080P, 144hz, Nvidia skärmkort i klassen 3070 ti. Möjlighet att slå av allt strömkrävande på ett vettigt sätt så man kan välja att få batterilängd. Litet yttre är viktigare än att den väger 1,5 kilo eller 1kg.

Letar fortfarande.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Testpilot
Skrivet av marcusOCZ:

14" alt. en liten 15", 6 kärnor plus HT, stor pekplatta i mitten, auminium alt magnesium chassi, 32Gb ram, ljusstark IPS skärm, 1080P, 144hz, Nvidia skärmkort i klassen 3070 ti. Möjlighet att slå av allt strömkrävande på ett vettigt sätt så man kan välja att få batterilängd. Litet yttre är viktigare än att den väger 1,5 kilo eller 1kg.

Letar fortfarande.

MSI Delta 15 kommer dock nära eller överskrider vissa utav dina önskemål där, kanske kan vara värt att klämma på en i butik när de finns tillgängliga? Annars har du alltid Razer Blade, kostar dock därefter då också.

Dessvärre tror jag inte du kan se maskinen du specifikt önskar inom den närmsta framtiden — Stor pekplatta går liksom inte hand i hand med litet format, speciellt inte om du ska ha bra batteritid och ett high-end grafikkort i samma veva. Tekniken är liksom inte där än, utan stoppas utav de fysiska lagarna när det kommer till bland annat värmeutveckling och kapacitet

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | VGN K75 Pro | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem
Skrivet av marcusOCZ:

14" alt. en liten 15", 6 kärnor plus HT, stor pekplatta i mitten, auminium alt magnesium chassi, 32Gb ram, ljusstark IPS skärm, 1080P, 144hz, Nvidia skärmkort i klassen 3070 ti. Möjlighet att slå av allt strömkrävande på ett vettigt sätt så man kan välja att få batterilängd. Litet yttre är viktigare än att den väger 1,5 kilo eller 1kg.

Letar fortfarande.

Helt ärligt kolla på en M1 Pro 14” Mac, den är nog närmaste att fylla dina krav sett till hårdvara

Annars är det liknande saker som denna recension, men då genereras helt enkelt mer värme och det blir inte lika kompakt/mobilt

Kanske något med extern GPU-docka över ThunderBolt?

Permalänk

Frågan är hur kvaliteten är. När man köper "business"-laptops i de högre segmenten så vet man att dom håller i många år. Denna är ju ändå relativt billig, ska bli intressant hur dessa står sig om några år.
Tur att razer har lite vettiga laptops.
Synd att macbook inte har bra grafikkort för spel och bootcamp än så länge. Sådan sjuk skillnad i kvalitet på hårdvara, det får man ge dom. Det och att dom kan optimera sitt os för sin hårdvara såklart.

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Medlem

Har en äldre MSI med 4 kärning I7 och 965m GPU, inget fel på själva datorn men är det en sak som gör den mer eller mindre oanvändbar för mig i seriöst arbete så är det tangentbordet. MSI kör någon försvenskad ANSI-layout med vissa knappar helt galet på sitt tangentbord och det håller inte om man skall betala 10.000+ för en dator. Svensk tangentbord skall vara ISO-layout. Därför blev det en Gigabyte denna gång istället.

Kan vara bra att tänka på innan man skaffar MSI laptop