Internet försvinner när ingen enhet är uppkopplad mot wifi

Permalänk

Internet försvinner när ingen enhet är uppkopplad mot wifi

Hej!

Har problem med att internet försvinner när ingen enhet är uppkopplat mot nätverket.

Har fiber in i huset till fiberomvandlare och sen med kabel till router (TP-link Archer MR600).

Sålänge någon är hemma och därmed iallafall någon mobil är uppkopplad mot wifi fungerar det. Men om huset är tomt några timmar och man kommer hem så funkar inte internet, trots bra kontakt med wifi.

Problemet drabbar en dator, två mobiler och en smart-TV på samma sätt. Antingen funkar allt eller ingenting.

Senaste gången detta hände kopplade jag in datorn med kabel direkt i fiberomvandlaren och efter 45 minuter funkade internet den vägen. Men via routern funkade det först på morgonen dagen efter. Just detta att felet har fixat sig självt under natten har hänt flertalet gånger.

Min ISP (Sappa) hittar inget fel.

Har även provat tre andra routrar, men likadant där. Också provat tre olika ethernetkablar utan skillnad.
Omstart och reset av router och fiberomvandlare har gjorts flertalet gånger.

När internet är nere kan jag pinga 8.8.8.8 men inte t.ex. www.google.se. Har provat och bytt DNS i routern till 8.8.8.8 och 8.8.4.4 utan framgång.

I övrigt har internet vid två tillfällen hoppat igång när jag bytt från automatisk till fast kanal i routern, oftast har det dock inte funkat.

Några tips?

Permalänk
Rekordmedlem

Jag tror du nämner minst 2 olika "problem" varav ett inte är ett fel, att det tar tid när du byter apparat som är ansluten mot inkommande anslutning tyder mest på ett maclås, de släpps oftast med en timer och då hoppar anslutningen i gång.

Det är också ett rätt underligt val av router om du inte ska koppla upp dig med mobilt bredband, den har ju ingen vanlig wanport så använder du rätt port för att ansluta dig mot wan och är allt rätt konfat i den för den har ju mängder med "udda" inställningar för att den är tänkt att köras med mobilt bredband och fast uppkoppling är sekundärt i den.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Jag tror du nämner minst 2 olika "problem" varav ett inte är ett fel, att det tar tid när du byter apparat som är ansluten mot inkommande anslutning tyder mest på ett maclås, de släpps oftast med en timer och då hoppar anslutningen i gång.

Det är också ett rätt underligt val av router om du inte ska koppla upp dig med mobilt bredband, den har ju ingen vanlig wanport så använder du rätt port för att ansluta dig mot wan och är allt rätt konfat i den för den har ju mängder med "udda" inställningar för att den är tänkt att köras med mobilt bredband och fast uppkoppling är sekundärt i den.

Ja, jag visste inte att det var en sådan router när jag köpte den i affären. Men jag har iallafall ändrat operation mode på den från 3G/4G Router Mode till Wireless Router Mode. Den andra router jag provat mest med är en ASUS RTN12E, som är en vanlig router. Problemet har varit samma med den.

Angående MAC-lås, så antar jag du syftar på när jag kopplade datorn direkt till fiberomvandlaren. Det var min tanke också vid det tillfället. Men kan MAC-lås vara problemet på något annat sätt?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Phototropic:

Ja, jag visste inte att det var en sådan router när jag köpte den i affären. Men jag har iallafall ändrat operation mode på den från 3G/4G Router Mode till Wireless Router Mode. Den andra router jag provat mest med är en ASUS RTN12E, som är en vanlig router. Problemet har varit samma med den.

Angående MAC-lås, så antar jag du syftar på när jag kopplade datorn direkt till fiberomvandlaren. Det var min tanke också vid det tillfället. Men kan MAC-lås vara problemet på något annat sätt?

Du har kopplat och konfat rätt så att du inte anslutit lan mot inkommande ? Det skulle kanske kunna ge problem men du kanske också har nån energisparfunktion eller att routern försöker växla mellan fast eller mobil anslutning.
Sedan låter det som att det är nått strul med DNS funktionen.

Asus 100 Mbit routrar är så hemska att de inte räknas, de bör lämnas på elektronikåtervinningen för det är där de hör hemma.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Du har kopplat och konfat rätt så att du inte anslutit lan mot inkommande ? Det skulle kanske kunna ge problem men du kanske också har nån energisparfunktion eller att routern försöker växla mellan fast eller mobil anslutning.
Sedan låter det som att det är nått strul med DNS funktionen.

Asus 100 Mbit routrar är så hemska att de inte räknas, de bör lämnas på elektronikåtervinningen för det är där de hör hemma.

Ja, ASUS-routern verkar inte vara mycket att ha.

Det är kopplat lan 1 från fiberomvandlare till wan på routern.

Permalänk
Medlem

@Phototropic, du ska inte tappa uppkopplingen då är det något fel. Jag skulle definitivt köra med den "vanliga" routern du pratar om först för att se om det eventuellt blir bättre.

Det ska inte spela någon roll om du har enheter anslutna eller inte. Att bara ansluta en router till fiberdosan gör att du får en IP-adress till WAN porten oftast via DHCP som sedan får en utlåningstid typ 6h kanske eller så. Beror på men de flesta ISPer har en begränsad tid man får låna IP-numret och när tiden tar slut blir det förnyat automatiskt det är inget man märker i praktiken.

Sedan har man oftast MAC låsning så det kan dröja ett tag om man kopplar in en annan router för att få en annan IP-adress, beror på om det finns IP-adresser lediga eller inte men det här är ju inte ett problem utan bara lite obekvämt om man ska byta utrustning och hålla på. De flesta drabbas sällan eller aldrig av detta problem. Du kan ju kolla om det finns någon "keep-alive" funktion hos ASUS RTN12E routern du har.

Du kanske också ska prata med folk i området om det är möjligt, vad har dom för prylar och kanske fråga om du inte kan låna en router av dom i 24h eller så för att testa hur det fungerar. I värsta fall kan det ju vara något som är tokigt med fibern i sig och då måste man mäta upp detta med utrustning etc. Det är ju inte så vanligt men KAN ha hänt något eller något som var fel från början med med tiden blivit så dåligt att själva fiberdosan på väggen tappar signalen till utrustningen lägre ut på nätet. Då måste du ta dit någon tekniker som behöver titta på det och då är det nätägaren man ska kontakta.

Det kanske är möjligt man kan få det utfört billigt eller gratis, speciellt om det är hos nätägaren felet är. Du ska inte tappa uppkopplingen på det sättet du beskriver då är det något galet.

Permalänk

Hittade på TP-links hemsida att man kunde behöva ändra vissa inställningar när man bytt till Wireless Router Mode och kunde då byta DNS på ett till ställe i routern. Just nu fungerar internet så går inte att utvärdera om det gör någon skillnad, men får väl se.

Permalänk
Skrivet av Phototropic:

Hittade på TP-links hemsida att man kunde behöva ändra vissa inställningar när man bytt till Wireless Router Mode och kunde då byta DNS på ett till ställe i routern. Just nu fungerar internet så går inte att utvärdera om det gör någon skillnad, men får väl se.

Har nu fungerat felfritt sen jag gjorde inlägget.