Permalänk

Första custom loop, synpunkter?

Tjena!
Jag tänkte uppgradera till Alder lake när det kommer och jag tänkte även passa på att prova en öppen/custom loop för kylning av min dator.

Men eftersom det är första gången så har jag inte så bra koll på vilka delar som behövs och hur man ska gå till väga!

Det som ska kylas blir ju cpu och ett grafikkort, "EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA"
Jag har tänkt 2st 360mm Radiatorer i ett NZXT H710 chassi och jag tror jag kör på med soft tube då jag tänker det lättare men det är inte hugget i sten.

Jag tänker att jag vill ha en drain port då det känns som en smidigt lösning vid städning/rengörning osv samt eventuell uppgradering.

Det som jag vet själv saknas är ju ett vattenblock för cpu men då det inte finns något till alder lake än så har jag inte lagt till något, men annars är jag osäker på om det saknas något eller om det är fel grejor/inte kompatibelt.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/gorwAAGjfIQILGpCi2I8d6yzh2Y/hejhalla

Loopen jag tänker mig ungefär, Jag har tänkt modda front panelen så det blir bättre utrymme för luftflöde men jag tänker mig en push/pull konfiguration med 27mm tjock radiator i framkant och sen en 45mm i toppen med push.

I Reservoaren/pumpen tänker jag en T koppling ut i botten där den ena går till en tömningsventil (osäker om det går att göra så?)
Sen in i Grafikkortet > Cpu > Sen eventuellt en Crossflow Radiator i toppen > Radiator i fronten > Reservoar

Jag kanske är helt ute och cyklar men kom gärna med synpunkter på fittings radiatorer osv om jag tänkt fel.

Permalänk
Medlem

Ser väll okej ut, jag tycker det känns overkill med 2 radiatorer.
Jag skulle tr att det räcker med en i hängandes i toppen och 3 fläktar.
Push-Pull känns även de överdrivet (om du använder dig av 2 radiatorer), vattnet är förhoppningsvis redan svallt från första radiatorn.

Säger inte att det är fel, men för att vara första loopen kanske du vill hålla det så enkelt som möjligt istället (samt billigare).

Din drain plug kommer fungera bättre enbart en radiator, men många som hoppar drainplug helt o hållet.

Permalänk

Jag hade nog satsat på en större låda för två radiatorer och så hade jag skippat push/pull, speciellt med en 27mm radiator.

Permalänk
Skrivet av V1_Deluxe:

Jag hade nog satsat på en större låda för två radiatorer och så hade jag skippat push/pull, speciellt med en 27mm radiator.

Okey, har du några schyssta tips på chassi?
Varför hade du skippat push pull?

Permalänk

Jag har skälv sneglat på en Phanteks Enthoo Pro 2 för å ha en radiator i toppen och en i båtten som utblås, den har gott om plats om man vill utöka med en 360 eller mer i framtiden... Sen fins det ju alltid Lian Li O11 Dynamic men jag tycker personligen att den ser ganska tråkig ut.

Ang. push/pull så kommer nog se marginell skilnad eller ingen alls om du inte har en radiator som är tjockare, har fler flänsar (Fins per inch el. FPI) eller båda. Det beror på att dom hindrar luftflödet men samtidigt får mer yta att kyla med.

Permalänk
Medlem

Med en så hög investeringskostnad på kylning tycker jagatt du borde satsa lite mer på det estetiska för rördragningen istället för att bara satsa på den kortaste vägen. Det krävs lite mer fantasi när man har mjuka rör än hårda men det är fortfarande möjligt att få till riktigt snygga lösningar.
Snyggaste är om du kan hitta någon form av symmetri och på så vis kan utnyttja rörens egenskaper. Se nedan exempel på vad jag menar: