Permalänk
Medlem

Köra högre Hz i windows

Vet inte om det är rek eller så men har upptäckt min nya 144 Hz skärm kör i 60 Hz i windows.
Som sagt vet inte om det är ok men när jag går in och försöker höja den så blir bilden helt galet konstigt ut.

Permalänk
Medlem

Provat med en annan bildkabel?

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av TheCazz:

Vet inte om det är rek eller så men har upptäckt min nya 144 Hz skärm kör i 60 Hz i windows.
Som sagt vet inte om det är ok men när jag går in och försöker höja den så blir bilden helt galet konstigt ut.

Någonting är fel. Större slutsats än så kan man inte dra eftersom du inte berättar mer.

Börja med the basics:

Vad har du för skärm?
För grafikkort?
Hur ansluter du mellan grafikkort och skärm?

Permalänk
Medlem

Tippar på Hdmi-kabel eller för vek DP-kabel

Permalänk
Medlem

Har du ställt in att skärmen ska köra 144hz i windows?

https://imgur.com/Hz1jvDf <---------------------------

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jagers:

Har du ställt in att skärmen ska köra 144hz i windows?

https://imgur.com/Hz1jvDf <---------------------------

THIS

Visa signatur

Livet är för kort för dåligt kaffe

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Någonting är fel. Större slutsats än så kan man inte dra eftersom du inte berättar mer.

Börja med the basics:

Vad har du för skärm?
För grafikkort?
Hur ansluter du mellan grafikkort och skärm?

Ok ber om ursäkt att jag inte skrev mer
Skärm: DELL S3422DWG
Grafikkort: AMD 580 RX
Anslutning: Den medföljande DP kabel som skickades med i skärmen.

Skrivet av Jagers:

Har du ställt in att skärmen ska köra 144hz i windows?

https://imgur.com/Hz1jvDf <---------------------------

Japp det är där jag ställer in och det som händer vid 144Hz är att bilden trycker ihop lodrätt

Permalänk
Medlem

Tog en bild med telefonen.
Inte superkvalite men lättare att förklara

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheCazz:

Ok ber om ursäkt att jag inte skrev mer
Skärm: DELL S3422DWG
Grafikkort: AMD 580 RX
Anslutning: Den medföljande DP kabel som skickades med i skärmen.

Japp det är där jag ställer in och det som händer vid 144Hz är att bilden trycker ihop lodrätt

Vad kör du för upplösning? Kan du inte välja 3440x1440?

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem

Verkar konstigt att de skulle skicka med en dp-kabel som inte duger så lär väl inte vara det då

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scarabeo:

Vad kör du för upplösning? Kan du inte välja 3440x1440?

Jo jag kör nu 3440x1440 men i 60hz
Men när du skrev det så tittade jag lite noga och kör jag 60Hz så visar Aktiv signalläge 3440x1440
men kör jag den i 144 så visar den Aktiv signalläge 1920x1080??

Permalänk
Medlem

En lite uppdatering.
Jag har nämligen två skärmar kopplade och den andra är min gamla skärm och även den har stöd för 144Hz
Så jag gick in och ställde in att den ska visa 1920x1080 i 144Hz och det gick bra.
jag gick då tillbaka till DELL skärmen och ställde om men samma fel. den går ner på aktiv signalläge till 1920x1080?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av TheCazz:

Jag har nämligen två skärmar kopplade

Det kunde du också ha sagt från början och gärna även vad det är för modell.
Och utvidgar eller duplicerar du skrivbordet ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det kunde du också ha sagt från början och gärna även vad det är för modell.
Och utvidgar eller duplicerar du skrivbordet ?

Jo det är sant. Kan ju testa att plugga ur den och testa
Men den andra skärmen är en ACER KG271 A
1920x1080 och nu kör den i 144Hz
Jag kör utvidgar

/Update
Pluggade ur den andra skärmen och får nu 144Hz på min nya.
Betyder det att jag inte kan köra två skärmar?

Permalänk
Medlem

Måste du köra 144 på båda då?

Permalänk
Medlem

Nej det går bra på 60 på den andra.
har bara den till för att ha framme Spotify och Discord

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av TheCazz:

Jo det är sant. Kan ju testa att plugga ur den och testa
Men den andra skärmen är en ACER KG271 A
1920x1080 och nu kör den i 144Hz
Jag kör utvidgar

/Update
Pluggade ur den andra skärmen och får nu 144Hz på min nya.
Betyder det att jag inte kan köra två skärmar?

Man fick stöd för 8 skärmar i win 98 och det har inte minskat sedan dess utan det är din hårdvara som bestämmer, det förekommer att det ibland blir drivrutinstrul om man har skärmar som behöver olika inställningar, du kan labba lite, skifta portar på grafikkortet till respektive skärm och prova koppla med både hdmi och DP.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Testade att köra med HDMI och det var samma sak där.
Har den urkopplad nu så länge så får man tänka om lite

Permalänk
Bildexpert 📺

Testa att köra enbart nya Dell-skärmen och den andra urkopplad. Det kan vara någon total bandbreddsgräns som går i taket. Enligt wikipedia är total skärmomfång på RX 5xx 5120×2880/60 Hz vilket är ≈30 Gbps. 3440x1440 vid 144 Hz tar ganska mycket ≈ 23 Gbps + 10 Gbps för 1080p/144.

Då kan det fungera med båda skärmarna ifall du håller Dell-skärmen till max 100 Hz ≈ 18 Gbps.

Beroende på AMD-kortet kan det också vara så att den totala bandbredden splittar över andra anslutningar. Att den klarar (som angivet) minst två 5K-skärmar. Men då över anslutningar som är separerade på PCB:n.

Så testa att flytta om hur skärmarna är anslutna på GPU:n. Men först och främst: kör bara nya skärmen så att du kan konstatera att det fungerar med 144 Hz som tänkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Testa att köra enbart nya Dell-skärmen och den andra urkopplad. Det kan vara någon total bandbreddsgräns som går i taket. Enligt wikipedia är total skärmomfång på RX 5xx 5120×2880/60 Hz vilket är ≈30 Gbps. 3440x1440 vid 144 Hz tar ganska mycket ≈ 23 Gbps + 10 Gbps för 1080p/144.

Då kan det fungera med båda skärmarna ifall du håller Dell-skärmen till max 100 Hz ≈ 18 Gbps.

Beroende på AMD-kortet kan det också vara så att den totala bandbredden splittar över andra anslutningar. Att den klarar (som angivet) minst två 5K-skärmar. Men då över anslutningar som är separerade på PCB:n.

Så testa att flytta om hur skärmarna är anslutna på GPU:n. Men först och främst: kör bara nya skärmen så att du kan konstatera att det fungerar med 144 Hz som tänkt.

gissar på att laxpudding har rätt, hade själv ett RX 580 för 6-7 månader sedan och jag hade mycket problem med drivrutiner (som AMD nästan alltid har) och kortet orkade knappt driva en skärm i 4k 144hz så jag tvivlar på att den kan driva 2 skärmar samt vet jag inte ens om rx 580 har stöd för ultra wide skärmar.

Permalänk
Rekordmedlem

Skulle det vara så att bandbredden från ett grafikkort inte räcker kan man använda 2.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Jagers:

gissar på att laxpudding har rätt, hade själv ett RX 580 för 6-7 månader sedan och jag hade mycket problem med drivrutiner (som AMD nästan alltid har) och kortet orkade knappt driva en skärm i 4k 144hz så jag tvivlar på att den kan driva 2 skärmar samt vet jag inte ens om rx 580 har stöd för ultra wide skärmar.

4K/144 är iofs bortom HBR3-prestanda (≈32 Gbps) och 4K/120/8-bit RGB är max. Det problemet är universellt för Displayport tills man adderar antingen DSC-komprimering (som då måste finnas i både skärm och GPU) väljer subsamplade färger – eller väntar något år till eller två tills Displayport 2.0 etableras eller skärmar med HDMI 2.1 FRL för 40 eller 48 Gbps.

Taket för bandbredden hos RX580 är 5K/60 därmed runt 30 Gbps för en skärm eller en "kanal" om man så vill. Så beroende på hur grafikkortet är kretskopplat bör det klara två eller fler stycken 5K/60 skärmar.

Jag skriver detta för övrigt på en dator med R9 M380 och den kör en inbyggd 5K/60-skärm och kan fortfarande köra ytterligare två 4K/60-skärmar utöver det. Så det går, men är upp till hur TS grafikkort är konstruerat. Någon kan ha snålat och alla portar delar på samma bandbredd.

Permalänk
Medlem

Jag har beställt och kommer få hem imorgon ett externt grafikkort. Ett USB 3.1 till HDMI som jag kommer köra på Acer skärmen. Ska testa och se.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av TheCazz:

Jag har beställt och kommer få hem imorgon ett externt grafikkort. Ett USB 3.1 till HDMI som jag kommer köra på Acer skärmen. Ska testa och se.

But why?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

För det jag har läst och förstått så kan det bli problem om jag kör två olika upplösningar på grafikkortet. 3440x1440 skärm och 1920x1080 på en annan skärm.
Jag har testa olika inställningar i både Windows och AMD grafikutställningar och antingen får jag köra i dom upplösningarna i 60Hz eller så fick jag ner min 3440x1440 skärm i 1920x1440 och de båda två är inget alternativ.
Om du säger att det går visst att köra 3400x1440 i 144Hz och 1920x1080 i 60/144Hz och kan säga hur man ska göra så tar jag verkligen emot tipset och jag ska prova.
Skulle det lösa sig så kan jag använda bara ett grafikkort så kan jag använda det externa grafikkortet till andra projekt då 166 kr är inte mycket att bråka över

Men skulle det inte finnas något bra sätt så tänkte jag i alla fall låta RX 580 jobba helt med den stora skärmen och låta adaptern köra på den lilla mindre skärmen. I alla fall försöka och se hur det blir.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Skulle det vara så att bandbredden från ett grafikkort inte räcker kan man använda 2.

Svårt att tro. Jag fick ut 144 HZ på ett gammalt quadro kort från 2011 i windowsmiljö förra veckan medans jag väntade på ett nytt grafikkort.

Visa signatur

[IT-Dept]
Ryzen 1700 OC - 32 - 1070

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av AllMessedUp:

Svårt att tro. Jag fick ut 144 HZ på ett gammalt quadro kort från 2011 i windowsmiljö förra veckan medans jag väntade på ett nytt grafikkort.

Mycket möjligt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av TheCazz:

För det jag har läst och förstått så kan det bli problem om jag kör två olika upplösningar på grafikkortet. 3440x1440 skärm och 1920x1080 på en annan skärm.
Jag har testa olika inställningar i både Windows och AMD grafikutställningar och antingen får jag köra i dom upplösningarna i 60Hz eller så fick jag ner min 3440x1440 skärm i 1920x1440 och de båda två är inget alternativ.
Om du säger att det går visst att köra 3400x1440 i 144Hz och 1920x1080 i 60/144Hz och kan säga hur man ska göra så tar jag verkligen emot tipset och jag ska prova.
Skulle det lösa sig så kan jag använda bara ett grafikkort så kan jag använda det externa grafikkortet till andra projekt då 166 kr är inte mycket att bråka över

Men skulle det inte finnas något bra sätt så tänkte jag i alla fall låta RX 580 jobba helt med den stora skärmen och låta adaptern köra på den lilla mindre skärmen. I alla fall försöka och se hur det blir.

Det är inte problem att köra två olika upplösningar på ett och samma grafikkort. Finns miljoner användare som har olika upplösningar som sin dagliga setup. Det kan finnas ett god bit med andra reservationer och möjliga bekymmer runt detta, särskilt med tanke på hur Windows och olika program kan fungera. Men det har inte alls med grafikkortet att göra. Ett till grafikkort är inte alltid lösningen på de problemen.

Har du testat det jag föreslagit tidigare i tråden? Att testa att köra skärmarna på andra anslutningar på kortet (Ditt RX580 bör ha minst 4 anslutningar) för att se om det finns en kretskopplad skillnad i hur bandbredden fördelas. Brukar vara så enkel att de anslutningar som är fysisk längst från varandra på grafikkortet går på separerad bandbredd.

Ett USB-HDMI-"grafikkort" kommer ta kraft från din CPU, särskilt om du ska köra 1920x1080 i 144 Hz – Om det nu fungerar med 144 Hz via USB-grafikkortet vill säga. Det brukar vara 60 Hz som är möjligt där och prestandan lämpar sig inte alltid för rörlig grafik. Måste du köra 144 Hz på din 1920x1080-skärm? Ska du spela på båda skärmarna? I sådana fall är USB-kort inte alltid lösningen.

Och ska du ändå köra 60 Hz på 1920x1080-skärm kan du lika gärna köra skärmen i 60 Hz på ditt RX 580. Den totala bandbredden för den skärmen plus 3440x1440/144 på din Dell-skärm blir ungefär 23+4,5 Gbps och alltså inom bandbredden för RX 580. Fast utan att det likt USB-lösningen drar kraft från din processor. Och fungerar utmärkt för rörlig grafik.

"But why" är för att du grunden med USB-HDMI-kort inte lär åstadkomma något mer än en större total försämring mot vad du redan har. Så ditt val här gör bara hela historien ännu mer förvirrande.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av AllMessedUp:

Svårt att tro. Jag fick ut 144 HZ på ett gammalt quadro kort från 2011 i windowsmiljö förra veckan medans jag väntade på ett nytt grafikkort.

Den informationen är ju fullständigt irrelevant här. Att du fick 144 Hz (i en icke nämnd upplösning) på ett helt annat grafikkort från en helt annan tillverkare säger vare sig bu eller bä om kapaciteten på TS grafikkort. Än mindre något om TS problem.

TS RX 580 har antagligen kapacitet för 3 st. skärmar med 144 Hz om de alla kör 1920x1080. Eller 6 st. skärmar som kör 1280x720 i 144 Hz. Eftersom man då närmar sig bandbreddstaket på ≈30 Gbps. Och uppenbarligen – för det är vad TS har problem med – endast en skärm som kör 3440x1440/144 Hz som är ≈23 Gbps.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Det är inte problem att köra två olika upplösningar på ett och samma grafikkort. Finns miljoner användare som har olika upplösningar som sin dagliga setup. Det kan finnas ett god bit med andra reservationer och möjliga bekymmer runt detta, särskilt med tanke på hur Windows och olika program kan fungera. Men det har inte alls med grafikkortet att göra. Ett till grafikkort är inte alltid lösningen på de problemen.

Har du testat det jag föreslagit tidigare i tråden? Att testa att köra skärmarna på andra anslutningar på kortet (Ditt RX580 bör ha minst 4 anslutningar) för att se om det finns en kretskopplad skillnad i hur bandbredden fördelas. Brukar vara så enkel att de anslutningar som är fysisk längst från varandra på grafikkortet går på separerad bandbredd.

Ett USB-HDMI-"grafikkort" kommer ta kraft från din CPU, särskilt om du ska köra 1920x1080 i 144 Hz – Om det nu fungerar med 144 Hz via USB-grafikkortet vill säga. Det brukar vara 60 Hz som är möjligt där och prestandan lämpar sig inte alltid för rörlig grafik. Måste du köra 144 Hz på din 1920x1080-skärm? Ska du spela på båda skärmarna? I sådana fall är USB-kort inte alltid lösningen.

Och ska du ändå köra 60 Hz på 1920x1080-skärm kan du lika gärna köra skärmen i 60 Hz på ditt RX 580. Den totala bandbredden för den skärmen plus 3440x1440/144 på din Dell-skärm blir ungefär 23+4,5 Gbps och alltså inom bandbredden för RX 580. Fast utan att det likt USB-lösningen drar kraft från din processor. Och fungerar utmärkt för rörlig grafik.

"But why" är för att du grunden med USB-HDMI-kort inte lär åstadkomma något mer än en större total försämring mot vad du redan har. Så ditt val här gör bara hela historien ännu mer förvirrande.

Najs med bra info här det tackar jag för.
Det jag har testat är att byta Acer (1920x1080) från displayport till HDMI och det var samma. Jag har inte testat att flytta Dell skärmen DP till den andra uttaget men kan testa det nu om en stund.
Det enda som sen finns kvar att testa är att koppla Acer skärmen till DVI uttaget men skulle vara konstigt om det fungerar men hej det är inte första gången jag blir förvånad på hårdvaran (är igentligen en mjukvarunisse) så jag ska testa det med då jag testar andra om jag har en DVI kabel hemma.

Acer skärmen räcker ha i 60Hz då det enda den ska ha är info som Dicord eller andra Windows program som är bra att ha framme hela tiden när jag sedan jobbar med andra saker.

Varför jag tänkte på USB-HDMI iden har med att ha Acer skärmen kopplad till den och eftersom det verkade att det verkar svårt att få mina två skärmar i den Hz och upplösning som jag vill ha. Vet att RX 580 är inget monsterkort (mer som en kissekatt) så jag vet att den orkar bara köra en viss begränsad FPS när jag spelar PUBG.

Körde innan jag köpte denna Dell skärm fyra skärmar på grafikkortet.
1 st 1920x1080,2 st 1920x1200 och 1 st liten skärm osäker på upplösning.
Jag tittade inte då men skulle nästa slå vad om att jag inte körde då 144Hz på 1920x1080 skärmen.

Ursäkte om jag svamlar men tänkte bättre nu ge för mycket info än för lite.