Google lanserar Pixel 6 och Pixel 6 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Framing gör underverk ser jag. Vilken tur att Google inte kallar sina neurala nätverk och machine learning Tensor chip för ray tracing kapabla, annars hade det blivit många Swecare som hade påpekat vilken meningslös, batterislukande funktion det är. https://www.sweclockers.com/forum/trad/1646171-samsung-bekraf...

Därför att ML kretsarna i Pixel 6 faktiskt kommer att användas. Mycket till och med.
Medan RT-funktionaliteten i Samsungs telefon kommer att användas av vilka spel i play store?
Hur många spel i play store har någon ambient occlusion över huvud taget?
Och skulle någon kunna se någon vettig skillnad mellan metoderna om de faktiskt användes?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Def_Dog:

Vet man varför Google inte säljer sina telebobos i Sverige utan att man måste importera själv?

Google är ett litet fattigt företag, det är dyrt med logistik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Då borde ju google utveckla och släppa deras kamera-app till andra tillverkare att använda fritt, det är ju den mest unika funktionen med Pixel hittils?

Det finns visst men Google själva anpassar inte appen till andra parters hårdvara om jag minns rätt. Finns som apk inte i play store dock. Har inte riktigt koll på senaste årens utveckling men här kan man kolla runt lite i forumen för aktuell info:
https://www.xda-developers.com/google-camera-port-hub/

Permalänk
Medlem

Fattar inte varför dom hela tiden måste göra telefonerna större och större.

Jag kör med pixel 5 och så sjukt nöjd. Den funkar superbra på alla sätt och vis. Tänkte ändå att det kunde vara intressant att byta upp till det senaste, men med ökad storlek håller jag mig kvar på femman.

Permalänk
Medlem

Förbeställt en Pixel 6 på Fnac till sambon. Lite avundsjuk, men min Pixel 3 levererar rätt bra fortfarande och fick precis Android 12 också. Får se om jag kan vänta i ett år och hoppas på att 6a blir mindre till storleken

Permalänk
Snusfri

Hade gärna sett en Pixel 6 XL på typ 7-7.5" med.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av exroz:

Varför skriver ni om sånt här skräp när det inte lanseras i Sverige?

För att det fortfarande handlar om ny hårdvara? Swec har ju också statistik på vilka ämnen som folk tenderar att läsa om. Trist att den inte säljs i Sverige men nyheten i sig är ju intressant.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Moderator, Testpilot
Skrivet av medbor:

Första känslan i specs: TUNG! +33% (50g) är en hel del att öka på en generation

Andra saken: @landmarks 3.1 Gen1 betyder INGENTING! Skriv Gbit/s (också åtminstone) eller låt bli att nämna helt!

USB 3.1 Gen1 är vad standarden heter. Om du är intresserad av vilken bandbredd som den standarden lever upp till så kan du söka på internet gällande det, om det nu är väldigt relevant i frågan. Svaret är 5Gbit/s.

Det är viktigt att förmedla kompabiliteten, vilket denna standarden står för. Att namnsättningen av dessa standarder är fullständigt kass är ju inget som Sweclockers eller @landmarks kan göra något åt.

Blir du lika irriterad när det skrivs ut att ett grafikkort är kompatibelt med PCI-e Gen 4? Eller kräver du att få veta den exakta bandbredden även på den standarden? Även om den förblir densamma i alla applikationer som den implementeras?

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Def_Dog:

Vet man varför Google inte säljer sina telebobos i Sverige utan att man måste importera själv?

Jag har en teori om att det är för att Pixel-telefonerna främst är till för att marknadsföra Googles mjukvara, och att den inte är tillräckligt anpassad till den svenska marknaden än. Jag menar, det är inte så väldigt längesedan Google Assistant kom till Sverige, och det är fortfarande inte allt som fungerar där. Den tvivlar jag på att den nya röstigenkänningen i 6:an kommer fungera på svenska.

Om mjukvaran hade varit mer anpassad till den svenska marknaden tror jag nog att hårdvaran hade sålts här också. Som många andra har sagt så finns det ju inga andra hinder.

Permalänk
Medlem

Om batteritiden och kameran håller måttet så lär det bli en Pixel 6

Visa signatur

Grubblare

Permalänk
Medlem

Så stooooor utåtbuktande kameradel på baksidan. Neeeeej tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

USB 3.1 Gen1 är vad standarden heter. Om du är intresserad av vilken bandbredd som den standarden lever upp till så kan du söka på internet gällande det, om det nu är väldigt relevant i frågan. Svaret är 5Gbit/s.

Det är viktigt att förmedla kompabiliteten, vilket denna standarden står för. Att namnsättningen av dessa standarder är fullständigt kass är ju inget som Sweclockers eller @landmarks kan göra något åt.

Blir du lika irriterad när det skrivs ut att ett grafikkort är kompatibelt med PCI-e Gen 4? Eller kräver du att få veta den exakta bandbredden även på den standarden? Även om den förblir densamma i alla applikationer som den implementeras?

Jag vet att du tekniskt sett har rätt, men de kan ju lika gärna skrivas tydligt

När redaktionen dessutom spenderat en del tid med att göra narr av detta stör det mig att det ändå förväntas att vi ska lägga dessa kassa namn på minnet

Vad är det då som skiljer pixel 5 mot dessa, där stod ju inte portens version ens utskriven? Hur kan detta då hjälpa att förklara skillnad i kompatibilitet?

Permalänk
Entusiast

https://swedroid.se/forum/threads/koeptraden-google-pixel-6-i...

För den som vill ha en. 649€ + 10-15€ fraktkostnad

Permalänk
Medlem
Skrivet av xawiahn:

Nejdå första pixel och pixel XL såldes i Sverige. Köpte två stycken på Webhallen. Har något svagt minne av att Pixel 2 också såldes i Sverige? Min 4a blev import dock.

Ja, dock inte officiellt, utan Webhallen importerade. En vän till mig har 1 Pixel 1 och 1 Pixel 1 XL och den mindre är US version och den större är EU version som han köpt från Webhallen båda.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Ja, dock inte officiellt, utan Webhallen importerade. En vän till mig har 1 Pixel 1 och 1 Pixel 1 XL och den mindre är US version och den större är EU version som han köpt från Webhallen båda.

Visst var väl dessutom de ganska sena, vill minnas att Pixel 1 såldes när Pixel 2 var aktuell

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Visst var väl dessutom de ganska sena, vill minnas att Pixel 1 såldes när Pixel 2 var aktuell

Ja, kan vara så också. Minns faktiskt inte helt

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Moderator, Testpilot
Skrivet av medbor:

Jag vet att du tekniskt sett har rätt, men de kan ju lika gärna skrivas tydligt

När redaktionen dessutom spenderat en del tid med att göra narr av detta stör det mig att det ändå förväntas att vi ska lägga dessa kassa namn på minnet

Vad är det då som skiljer pixel 5 mot dessa, där stod ju inte portens version ens utskriven? Hur kan detta då hjälpa att förklara skillnad i kompatibilitet?

Det är ju svårt att inte göra narr av USB-standardens namnsättning då den är helt omöjlig att hänga med i.

Där beskrev du en mycket mer intressant frågeställning som jag inte riktigt fångade i ditt första inlägg. Pixel 5 har stöd för USB Type-C 3.1 enligt uppgift. Vilket är samma som Pixel 6 fast de har nu gjort skillnad på Gen 1 och Gen 2 där den förstnämnda är samma som Pixel 5 stödjer.

Det är vad jag har kunnat utröna. Som du förstår blir detta svårt att reda ut i en lista av specifikationer där jag tycker redaktionen gör rätt i att helt enkelt bara skriva ut vilken standard som produkten stödjer.

Jag delar din frustration kring USB-standarden men det är ju faktiskt inte redaktionens fel att det är så rörigt.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Det är ju svårt att inte göra narr av USB-standardens namnsättning då den är helt omöjlig att hänga med i.

Där beskrev du en mycket mer intressant frågeställning som jag inte riktigt fångade i ditt första inlägg. Pixel 5 har stöd för USB Type-C 3.1 enligt uppgift. Vilket är samma som Pixel 6 fast de har nu gjort skillnad på Gen 1 och Gen 2 där den förstnämnda är samma som Pixel 5 stödjer.

Det är vad jag har kunnat utröna. Som du förstår blir detta svårt att reda ut i en lista av specifikationer där jag tycker redaktionen gör rätt i att helt enkelt bara skriva ut vilken standard som produkten stödjer.

Jag delar din frustration kring USB-standarden men det är ju faktiskt inte redaktionens fel att det är så rörigt.

Det jag störde mig på var att 6orna hade gen 3.1 utskrivet och 5an hade inget utom usb-c när jag skrev kommentaren

@landmarks förlåt för mitt korta språk i ursprungliga kommentaren, när jag läser den nu ser den ganska illa ut

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av medbor:

Det jag störde mig på var att 6orna hade gen 3.1 utskrivet och 5an hade inget utom usb-c när jag skrev kommentaren

@landmarks förlåt för mitt korta språk i ursprungliga kommentaren, när jag läser den nu ser den ganska illa ut

Det är ingen fara, jag förstår irritationsmomentet Som @Dinoman påpekade skrivs det ut dels för att det helt enkelt är vad standarden heter, men dels för att Google specificerat det i sina dokument. Att det inte är utskrivet för Pixel 5 beror helt enkelt på att informationen är tagen från en tidigare tabell, men för att göra det tydligare och mer enhetligt är det uppdaterat nu så fullständiga standarden står med även där.

Permalänk
Medlem

Ser hyggligt svårt ut att boka 6 pro nu, icke pro går ju.
Allafall på ett par sidor jag kollat.
Nån som beställt pro idag från annan sajt än Fnac?

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av HiHiplay:

Jag har en teori om att det är för att Pixel-telefonerna främst är till för att marknadsföra Googles mjukvara, och att den inte är tillräckligt anpassad till den svenska marknaden än. Jag menar, det är inte så väldigt längesedan Google Assistant kom till Sverige, och det är fortfarande inte allt som fungerar där. Den tvivlar jag på att den nya röstigenkänningen i 6:an kommer fungera på svenska.

Om mjukvaran hade varit mer anpassad till den svenska marknaden tror jag nog att hårdvaran hade sålts här också. Som många andra har sagt så finns det ju inga andra hinder.

hur många av dessa funktioner fungerar på franska eller tyska? Tror inte det är något bättre där än Svenska stödet.

Google gör så för dessa marknader är dom största utanför USA, Indien och Kina.
Dom vill väl inte anställa massa svensktalande supportpersonal för dom 10 personer som köper pixel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EntropyQ3:

Därför att ML kretsarna i Pixel 6 faktiskt kommer att användas. Mycket till och med.
Medan RT-funktionaliteten i Samsungs telefon kommer att användas av vilka spel i play store?
Hur många spel i play store har någon ambient occlusion över huvud taget?
Och skulle någon kunna se någon vettig skillnad mellan metoderna om de faktiskt användes?

Det kommer förstås användas till samma saker, det är det jag försökte påpeka.

Permalänk
Medlem

Kanske lite off topic, men gjorde en sökning på ett specifikt ljudkort till datorn på YouTube och av 18 videos var 2 Googles officiella reklamvideos för Pixel 6. Tillfällighet, knappast. Om man som jag betalar för YouTube premium och för att slippa just reklam så är det ju bra märkligt att Google själva trycker in sin reklam i sökresultatet.