Välja rätt Linux-distro till gammal bärbar dator

Permalänk
Medlem
Skrivet av Emalf:

Dom "nya" minnena har kommit och det blev samma sak....
Har kört memtest på dom.
Hynix
Nanya

Det är två olika märken men så är dom två 1gbs som jag hade i innan och dom funkade bra!

Vet ej vad det är för fel.
Om det är nått med BIOS eller om uppdateringarna jag gjorde i Lubuntu var dumt att göra :/

Har du Windows fortfarande installerat på denna bärbara dator?
Om ja, kan du ladda ner CPU-Z och verifiera vilket chipset ditt moderkort har?
https://www.cpuid.com/softwares/cpu-z.html
Ladda förslagsvis hem "ZIP ENGLISH" så är det bara packa upp och köra.

Sedan under fliken "Mainboard" bör du hitta information gällandes vilket Chipset ditt moderkort har.
(Har du tur och det skulle visa sig att det i BIOS framgår vilket Chipset moderkortet har så kan du skippa ovanstående steg.)

Skulle det visa sig att du har chipset: GL960 så är detta förmodligen orsaken till att du inte kan installera mer än 2GB RAM.
Från manualen:
"Den maximala minneskapaciteten för en modell med GL960 Chipset är 2 GB."

Manualen finns här:
https://www.lg.com/se/support/manuals?csSalesCode=E510-L.A299...

GL960:
https://ark.intel.com/content/www/us/en/ark/products/29830/in...

Enligt wiki så skall GL960-chipet ha support för 3GB RAM, så nästa fråga är givetivs:
Fungerar det 2GB + 1GB RAM?

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av Henkepenke:

https://www.manjaro.org/download/

Installera och tacka mig senare.
Kör XFCE för extra resurssnål installation.
Kör KDE om du vill ha lite flådigare UI

Rätt svar här! Manjaro är verkligen top notch.

Visa signatur

5900X & 6700 XT

Xperia 1 mk. V

Permalänk
Kontot avslutas
Skrivet av SAFA:

Hittade följande som förklarar läget en del:
https://stackoverflow.com/questions/51927528/how-to-prevent-l...

Så när minnet börjar ta slut så mappar man bort kod mm i minnet som går att läsa in igen från fil. När man sen behöver koden igen så läser man från filen o inte från swap (eftersom man inte swappat ut det). Så att lägga enbart swap på SSD kommer bara hjälpa delvis. Man måste även lägga dit körbara filer + bibliotek mm.

Hittar du nåt bra från nån guru så posta gärna en länk.

Nu har jag tagit mig i kragen och satt in en SSD som swap..
När det tog 15minuter idag att starta upp datorn från viloläge, så jag vart tillräckligt pistoff för att ta tag i det, då jag hade lite bråttom att få access till datorn.
Så jag testa att göra samma "idioti" som jag gjort i windowsmiljöer.. med datorn i drift 80% använt ramminne och 4.8GB använt i swap, anslöt ny disk(hotswap) fast jag bytte ingen disk utan la till en extra.. Partitionera upp SSD'n för ny swappartition.. Aktiverade den så att Linux kunde börja använda båda.. stängde av första, så den börja skyffla över datan till SSD'n det tog ca 5minuter.. Sedan in i fstab och ändra om så systemet använde nya som swap... inget program som var öppet och ner-swappat fick några problem, så det gick smärtfritt och noll nertid..... Och det bästa av allt.. inte ett enda terminalkommando.
Så nu svarar datorn lite bättre när den jobbar mot swap.. dock kan man se tendenserna av grundproblemet fortfarande, men den låser inte upp sig på samma sätt längre, utan sekunder mot förut i minuter.
Så det ska bli intressant när jag sätter datorn i viloläge nästa gång och återstart.

Så nu vet jag att det fungerar i linux oxå... ny kunskap för dagen.
Dock rekommenderar jag inte andra att ansluta interna diskar på persondatorer i drift.

La till en mening
Permalänk

Jag kör en gammel ThinkPad från 2012 med 16 Gb på Manjaro med KDE, det är snabbt och stabilt. Det enda som tar lite tid är att kompilera vissa större applikationer, det beror uteslutande på min cpu dock. Helnöjd med manjaro,såpass att jag köpte ett klistermärke och satte på laptopen 😂

Visa signatur

"Your ad here"

Permalänk
Kontot avslutas
Skrivet av Henkepenke:

Jag kör en gammel ThinkPad från 2012 med 16 Gb på Manjaro med KDE, det är snabbt och stabilt. Det enda som tar lite tid är att kompilera vissa större applikationer, det beror uteslutande på min cpu dock. Helnöjd med manjaro,såpass att jag köpte ett klistermärke och satte på laptopen 😂

Finns det klistermärken att köpa för olika distros?

Permalänk
Skrivet av Marie SWE:

Finns det klistermärken att köpa för olika distros?

Japp bara att googla efter "linux metal sticker" + ""distro"" och köpa!

Visa signatur

"Your ad here"

Permalänk
Medlem

Jag måste säga att jag har fått en nyfunnen kärlek för Manjaro XFCE. Efter installation får man ett väldigt modernt operativsystem, som är lätt på hårdvaran, snabbt, användarvänligt, framförallt uppdateras distron ofta och ger dig som användare otroligt mycket flexibilitet (Likt Arch, men gjort för vanliga användare). Till skillnad från Ubuntu behöver man inte vänta på en ny utgåva för att kunna köra en ny linux kärna. Man kan även skifta mellan olika Linux kärnor för att uppnå bäst kompatibilitet efter ens egna behov. Det enda negativa är att distributionen kräver 20GB av HDD-utrymmet. Den drar också ~800MB RAM out of the box.

Jag installerade den Manjaro på en gammal tvåkärniga core i3 med 8GB RAM och en äldre 2.5" SSD. Maskinen blev verkligen vrålsnabb. Den får till och med min moderna Windows 10-rig att skämmas... Ryzen 2700X med 32GB DDR4, NVMe (3450MB/s läshastighet), Windows 10.

Starta "Krita":
Manjaro FXCE: 3.0s ------- Win10: 12s

Starta "Gimp":
Manjaro FXCE: 3.5s ------- Win10: 15s

Visa signatur

Motorola 68020 @ 42Mhz, AGA Grafik, 2MB RAM, 8MB Fast RAM, 2GB eMMC

Permalänk
Kontot avslutas
Skrivet av Henkepenke:

Japp bara att googla efter "linux metal sticker" + ""distro"" och köpa!

Tackar tackar

Permalänk
Medlem

Fick inspiration av tråden och la in manjaro på min
https://www.zotac.com/at/product/mini_pcs/ad02

Går juh att surfa på men youtube och video e fan kört.... 1080p då blir fan lagg.

Permalänk
Skrivet av Fueleh:

Fick inspiration av tråden och la in manjaro på min
https://www.zotac.com/at/product/mini_pcs/ad02

Går juh att surfa på men youtube och video e fan kört.... 1080p då blir fan lagg.

Du har inte igång hårdvarustödet för filmtittning i webbläsaren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FattarNiInte:

Du har inte igång hårdvarustödet för filmtittning i webbläsaren.

maskinvaruacceleration är påslaget i firefox på den men det laggar fett om det funkar med drivrutiner till GPU osv det har jag ingen aning om. Sitter även en gammal 5400rpm HDD i den så det kanske spelar roll. Men har iaf 8gb ram i den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FattarNiInte:

Du har inte igång hårdvarustödet för filmtittning i webbläsaren.

Skrivet av Fueleh:

maskinvaruacceleration är påslaget i firefox på den men det laggar fett om det funkar med drivrutiner till GPU osv det har jag ingen aning om. Sitter även en gammal 5400rpm HDD i den så det kanske spelar roll. Men har iaf 8gb ram i den.

Jag är inte ett dugg förvånad om det är relaterat till att grafikkortet är: AMD Radeon HD 6310, dvs, Terrascale och inte GCN.

Även om det är en annan distribution så kan man från Achlinux wiki kan man läsa följande:
"AMD has no plans to support pre-GCN GPUs. Owners of unsupported GPUs may use the open source radeon driver."
Jag hade själv endel meck innan jag fick ett ATI HD 5700 att lira som önskat i Arch, därför jag nämner detta.

Kan även tillägga att det sitter en 5400rpm HDD i den datorn och det upplever jag inte som något problem alls, den har dessutom 6GB RAM.

Permalänk
Skrivet av Viita:

Jag är inte ett dugg förvånad om det är relaterat till att grafikkortet är: AMD Radeon HD 6310, dvs, Terrascale och inte GCN.

Även om det är en annan distribution så kan man från Achlinux wiki kan man läsa följande:
"AMD has no plans to support pre-GCN GPUs. Owners of unsupported GPUs may use the open source radeon driver."
Jag hade själv endel meck innan jag fick ett ATI HD 5700 att lira som önskat i Arch, därför jag nämner detta.

Kan även tillägga att det sitter en 5400rpm HDD i den datorn och det upplever jag inte som något problem alls, den har dessutom 6GB RAM.

Jag har ett fläktlöst HD 4000 seriens grafikkort i datorn fungerar bara fint på alla sätt och vis. Lite kass prestanda om man försöker spela 3d spel på det, men till websurf, YouTube, film och sånt fungerar det lika bra som ett modernt kort iaf upp till 1080p.
Citatet från archwikin torde gälla den stängda AMD-drivrutinen som man inte bör använda alls om man inte måste (dvs gpu-compute). Den öppna drivrutinen är stabil som urberget och snabbare än den stängda, det gäller både Terrascale och GCN.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FattarNiInte:

Jag har ett fläktlöst HD 4000 seriens grafikkort i datorn fungerar bara fint på alla sätt och vis. Lite kass prestanda om man försöker spela 3d spel på det, men till websurf, YouTube, film och sånt fungerar det lika bra som ett modernt kort iaf upp till 1080p.
Citatet från archwikin torde gälla den stängda AMD-drivrutinen som man inte bör använda alls om man inte måste (dvs gpu-compute). Den öppna drivrutinen är stabil som urberget och snabbare än den stängda, det gäller både Terrascale och GCN.

Testade att bocka in någe drivers under hårdvara på manjaro då försvann bilden och fick inte igång bilden alls.
La in xubuntu istället och laggade fortfarande på youtube.
Beställde en SSD för 200kr på amazon.se och la in xubuntu igen och youtube är fortfarande oanvändbart, någe tips för att fixa GPU drivers?

Permalänk
Skrivet av Fueleh:

Testade att bocka in någe drivers under hårdvara på manjaro då försvann bilden och fick inte igång bilden alls.
La in xubuntu istället och laggade fortfarande på youtube.
Beställde en SSD för 200kr på amazon.se och la in xubuntu igen och youtube är fortfarande oanvändbart, någe tips för att fixa GPU drivers?

Inga tips förutom att du inte skall installera drivrutiner. Dom som följer med distron är dom bästa. Om dom inte fungerar så vet jag inte.
Har du kollat om allt hwstöd är aktiverat på about:support sidan i Firefox?
Vad säger vainfo och vdpauinfo i terminalen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av FattarNiInte:

Inga tips förutom att du inte skall installera drivrutiner. Dom som följer med distron är dom bästa. Om dom inte fungerar så vet jag inte.
Har du kollat om allt hwstöd är aktiverat på about:support sidan i Firefox?
Vad säger vainfo och vdpauinfo i terminalen?

https://pastebin.com/JPhaP9Gx

Permalänk

Ser ut att vara i skick. Då måste felet vara i Firefox eller kanske YouTube?
https://addons.mozilla.org/sv-SE/firefox/addon/h264ify/

Permalänk
Medlem
Skrivet av FattarNiInte:

Ser ut att vara i skick. Då måste felet vara i Firefox eller kanske YouTube?
https://addons.mozilla.org/sv-SE/firefox/addon/h264ify/

Testade det där och chrome också men icke kanske bara är soptippen som gäller hehe