Budget 40k för jobb & hobbys.

Permalänk
Medlem

Budget 40k för jobb & hobbys.

Hej!

Jag har hamnat i ny dator nöd och jag har inte hållit mig ajour med det senaste. Resurskrävande arbetspass och många IT projekt.
Datorn ska kunna hantera 2-4 OS, 1 Windows, resten Linux distributioner + 14 docker(Plex m.m) containers.
Spela datorspel sker sällan men vill gärna ha möjlighet att spela de senaste titlarna när jag känner för det. När detta bygget inte håller måttet så ska den bli en NAS.

Viktigt att datorn är tyst!

Vad är era rekommendationer?

Mvh
klienten

Permalänk
Medlem

Ryzen 5950 som har 16 kärnor 32 trådar borde räcka långt för cpu OM du klarar dig med 128gb ram. Threadripper är väl också en tanke men det blir fort andra pengar om du ska upp till 32/64, dessutom ligger de en generation bakom just nu och de drar såklart mer kräm…= mer värme att fläkta bort. För massor med ram och massor med trådar så är det ändå ett självklart val. Snabb så det räcker i spel också! Det hänger helt på vad du ska köra i dina vms…

Grafikkort som ”klarar” moderna spel så leta i de lägre klasserna av nuvarande generation. Typ rtx 3060 eller Radeon 6600-6700. Där har du helt ok värmeutveckling och ok spelprestanda om du inte ska slå några fps rekord. Många kort i den klassen har kylare från högre serier som drar betydligt mer ström och är därför jäkligt tysta även vid spel. Ett exempel är 3060 tuf.

Har jag en stund över ikväll så kan jag sätta ihop något ”paket” på komponentkoll men någon annan hinner säkert före

Permalänk
Medlem

Fattar inte användningsområdet. server + klient dator i samma maskin?

Men om det är en dator som skall vara på 24/7 så skulle jag satsa på nått som drar lite ström.

I7 Intel Nuc passar inte in på alla kraven här men idlar runt ~10W.(Finns dock inga NUC att köpa just nu ändå)

Så ett ryzen 5 bygge med 64G minne. Borde idla runt ~40W.

Skulle skaffat 2 datorer IMHO. Budgeten är ju på 40k...

Permalänk
Medlem
Skrivet av klienten:

Vilka hobbys skall datorn vara lämplig för?

Permalänk
Medlem
Skrivet av klienten:

Hej!

Jag har hamnat i ny dator nöd och jag har inte hållit mig ajour med det senaste. Resurskrävande arbetspass och många IT projekt.
Datorn ska kunna hantera 2-4 OS, 1 Windows, resten Linux distributioner + 14 docker(Plex m.m) containers.
Spela datorspel sker sällan men vill gärna ha möjlighet att spela de senaste titlarna när jag känner för det. När detta bygget inte håller måttet så ska den bli en NAS.

Viktigt att datorn är tyst!

Mvh
klienten

Permalänk
Medlem

Förutom grafikkortet och psu som är mer än vad som efterfrågas så absolut.
Edit, cpu kylare är ju en smaksak men aio i detta sammanhanget? Onödigt…

Funderar på om det inte en Nas/server av modell hemmabygge plus en rimligt prissatt speldator är mer lämpligt och det går att få in i budgeten. Att ha en massa vms som plex och massa annat som ska vara igång 24/7 kör man ju lämpligare på en server/nas.

För att kunna rekommendera något lämpligt så behöver vi veta lite mer vad som ska köras i wmarna. För att hosta plex, torrents och kanske Home Assistant mm så behövs ingen superprestanda. Undantaget plex kanske men det är väldigt specifika scenarion som cpu prestanda av modell värre verkligen behövs för det. Oftast transcodar man ju inget alls eller kanske bara en ström..