Bilförsäljningen störtdyker till följd av kretsbristen

Permalänk
Melding Plague

Bilförsäljningen störtdyker till följd av kretsbristen

Den skriande kretsbristen slår hårt mot bilbranschen. I september sjönk nybilsregistreringen i EU med hela 23,1 procent.

Läs hela artikeln här

Permalänk
Inofficiell ambassadör

Lägg till faktumet att biltillverkarna använder sig utav väldigt gamla noder, som det inte lönar sig att investera i för de stora kretstillverkarna. Vilket medför att det liksom inte kommer att byggas bort med nya fabriker i första taget (om jag förstått det rätt). Bilbranschen är ju inte direkt känd för att vara snabba på bollen och ställa om till nya tekniker vid behov heller.

Kul anekdot från verkligheten. Både jag och en god vän beställde varsin ny bil i april. Min bil -producerad av en av de mer "IT-tekniskt" lagda bolagen- levererades enligt utlovat i maj. Kompisen väntar fortfarande på sin bil från VW-gruppen. Senaste bud är att den kan levereras tidigast vecka 52... "om allt går vägen".

Permalänk
Medlem

Det är ju en väldig skillnad på om det är sålda eller registrerade bilar det handlar om, det var väl inte omöjlig att ha en leveranstid på 6-12 månader innan pandemin på en ny bil.

För inte tilldelas man ett registreringsnummer så fort man beställt bilen?

Permalänk
Medlem

Även om det sjönk i jan+feb och flertal andra månader, så ökade det galet mycket i mars+apr å även mycket i maj-juni. Hur mycket det sålt samlat över året och/eller rullande 12 månader eller liknande hade ju varit mer intressant än poängtera några specifika månader.

Ungefär som när tidningarna skriver "Haha, tesla sålde 0 bilar i norden i oktober haha nu kommer vändningen Volvo elbil bästa everrrr" men helt missar att tesla inte skeppar kontainrar varje månad/vecka/whatever och innan/efter den dippen har de en rejäl topp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BengaBang:

Det är ju en väldig skillnad på om det är sålda eller registrerade bilar det handlar om, det var väl inte omöjlig att ha en leveranstid på 6-12 månader innan pandemin på en ny bil.

För inte tilldelas man ett registreringsnummer så fort man beställt bilen?

Nej, det är normalt om man inte beställer en lagerbil.
Köpte en Tiguan 2016, beställde i april och fick den i november.

Permalänk
Medlem

En del av nedgången borde väl ligga i osäkerheten idag.

Att köpa en ny fossilbil idag är ju idiotiskt då de håller på att fasas ut, men samtidigt kommer ju även de elbilarna som finns idag att vara hopplöst omoderna om några år. Så andrahandsvärdena är ju väldigt osäkra.

Andelen leasing har väl ökat vad jag förstår.

/hulle.

Permalänk
Inaktiv

Vilken jäkla tur att vi redan har alla bilar vi behöver så låtom oss köra skiten ur dom först. När det gäller dom så har vi redan väl upparbetade återvinnings rutiner så vi slipper att ta fram nya såna.

Kärnan i problemet är att vi helt enkelt åker för mycket och för ofta så det är väl klart att det skitar ner. Inte är det nån mänsklig rättighet att köra en stor lastbil omreggad till epatraktor eller en stor muskelbil och cruisa bara för man tycker det är skoj när klimatet går på knäna.

Själva omställningen till fosilfri transport kommer att kosta skjortan för miljön med alla transporter av allt hit och dit över hela klotet innan det är klart.

Så vi har helt andra problem att tampas med i framtiden än brist på elektronikkomponenter.

Permalänk
Medlem

Då kanske bilar går samma öde till mötes som exempelvis grafikkort och spelkonsoller, begagnat sälj för mer än vad nypriset var 😁

Permalänk
Medlem

I rådande tider kanske man skulle leda tekniken till att bli mer hållbar, mindre resurskrävande och sluta att pusha tekniken framåt bara för att utvinna några få prestandaprocent eller att göra något lite mindre till en kostnad av fler och mer sällsynta material och kostsamma tekniker. Ser man till grafikkorten så ligger enbart 3080 långt längre fram än vad spelen kan prestera, samtidigt som det verkar driva spelindustrin till att kasta in obetydliga effekter som inte går att uppfatta med blotta ögat...bara för att ursäkta teknikvinningarna.

Det känns som att verkligheten hunnit ifall tekniken och nu spurtar ifrån. Det är ju helt vansinnigt att vi ska konsumera ny teknologi varje år som går, och kasta gårdagens teknik på sopberget.

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av Hulle:

En del av nedgången borde väl ligga i osäkerheten idag.

Att köpa en ny fossilbil idag är ju idiotiskt då de håller på att fasas ut, men samtidigt kommer ju även de elbilarna som finns idag att vara hopplöst omoderna om några år. Så andrahandsvärdena är ju väldigt osäkra.

Andelen leasing har väl ökat vad jag förstår.

/hulle.

Jag kanske missförstår dig nu. Men en leasad bil är också en såld bil - för biltillverkaren. Den är bara såld till ett finansieringsbolag istället för till föraren. Så det påverkar inte den här statistiken.

Permalänk
Medlem

Funderar på om det blir en "ketchup-effect" när alla nya fabriker är igång, när det kommer till allt med kretsar.

Päronen skulle köpa ny diskmaskin men tydligen var där brist också nu, det sprids.

Permalänk
Medlem

Hade lovat att ge bort en TV i November, såg att det började bli dålig lagerstatus på dom också så köpte en i förväg. Har en ny bil beställd sen några månader, får se om den kommer i år, den gamla fungerar desbättre ännu ...

Permalänk
Inaktiv

Alltså en bil lagar man när den går sönder man köper inte en ny per automatik

Permalänk
Medlem

Som nämn tidigare så har det ju varit tvärtom andra månader, 200%.
Jag skulle säga att det är svårt att jämföra år mot år och månad mot månad, väldigt få vet hur pandemin har påverkat köpbeteendet. Men ja, kretsbristen är ett faktum.

Pandemin startar > folk stannar hemma > sparar pengar > ett år senare har man en summa och det är sommar > det blir semester hemma så bilen behöver uppgraderas > köper en bil.
Kanske ett scenario?

Permalänk
Medlem
Skrivet av flashen:

Funderar på om det blir en "ketchup-effect" när alla nya fabriker är igång, när det kommer till allt med kretsar.

Päronen skulle köpa ny diskmaskin men tydligen var där brist också nu, det sprids.

Så går det när man behöver kunna sätta på Spotify och ringa mormor från diskmaskinen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Jag kanske missförstår dig nu. Men en leasad bil är också en såld bil - för biltillverkaren. Den är bara såld till ett finansieringsbolag istället för till föraren. Så det påverkar inte den här statistiken.

Ja såklart. Jag var nog lite otydlig med den sista meningen. Den hade kanske inte så mycket med sakfrågan att göra.

Permalänk
Medlem

Lean <3

Permalänk
Medlem

Det råder väl inte direkt brist på bilar generellt sett ändå så..?

Permalänk
Medlem

Så alla sportbilar och lyxbilar kommer knappt levereras på 2-3 år.

Vem vill ha en M8 eller Turbo S utan all tech och hur säljer man en lågutrustad bil sen utan rätt utrustning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiggin:

I rådande tider kanske man skulle leda tekniken till att bli mer hållbar, mindre resurskrävande och sluta att pusha tekniken framåt bara för att utvinna några få prestandaprocent eller att göra något lite mindre till en kostnad av fler och mer sällsynta material och kostsamma tekniker. Ser man till grafikkorten så ligger enbart 3080 långt längre fram än vad spelen kan prestera, samtidigt som det verkar driva spelindustrin till att kasta in obetydliga effekter som inte går att uppfatta med blotta ögat...bara för att ursäkta teknikvinningarna.

Det känns som att verkligheten hunnit ifall tekniken och nu spurtar ifrån. Det är ju helt vansinnigt att vi ska konsumera ny teknologi varje år som går, och kasta gårdagens teknik på sopberget.

Det får man ju såklart gärna göra. Man kan ju köpa beggat på Tradera/Blocket.
Men med tanke på din signatur så lever du inte riktigt som du lär?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiggin:

och kasta gårdagens teknik på sopberget.

Är detta hur du personligen gör eller? Flesta jag känner säljer/skänker gammalt tills det är så dåligt att det inte är värt att använda eller laga.

Permalänk
Medlem

Bra! Varenda kotte ska ju ha NY bil, helst två. Helst ska det ju vara en "miljövänlig" med 2-400 hästar. 🤦. Har själv ägt ny bil, aldrig mer säger jag. Är ju ekonomiskt självmord (även om bilbranchen, på på nått sätt, lyckats övertyga folk om annat).

Permalänk
Medlem
Skrivet av JBerger:

Även om det sjönk i jan+feb och flertal andra månader, så ökade det galet mycket i mars+apr å även mycket i maj-juni. Hur mycket det sålt samlat över året och/eller rullande 12 månader eller liknande hade ju varit mer intressant än poängtera några specifika månader.

Ungefär som när tidningarna skriver "Haha, tesla sålde 0 bilar i norden i oktober haha nu kommer vändningen Volvo elbil bästa everrrr" men helt missar att tesla inte skeppar kontainrar varje månad/vecka/whatever och innan/efter den dippen har de en rejäl topp.

Tesla Har väl också kunnat leverera bilar under pandemin.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiggin:

Det känns som att verkligheten hunnit ifall tekniken och nu spurtar ifrån. Det är ju helt vansinnigt att vi ska konsumera ny teknologi varje år som går, och kasta gårdagens teknik på sopberget.

Din signatur tyder på att ibland är det trots allt värt det: GPU: Asus RTX 3080 TUF OC

Lika bra att de inte kan bygga nytt, vi har ändå inte el till alla. Den totala mängden bilar ökar på sikt, nu när de dessutom är mer "miljövänliga" vad gäller drivmedel och utsläpp vid körning i alla fall. Tillverkningens behov av jordmetaller och annat är ju givetvis en aktuell fråga som löses med - hör och häpna - ännu nyare teknik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maaxan:

Bra! Varenda kotte ska ju ha NY bil, helst två. Helst ska det ju vara en "miljövänlig" med 2-400 hästar. 🤦. Har själv ägt ny bil, aldrig mer säger jag. Är ju ekonomiskt självmord (även om bilbranchen, på på nått sätt, lyckats övertyga folk om annat).

Det är nog få personer som köper en sprillans ny bil för att de tror att det är ett bra köp. De flesta gör det nog mer för att de dels får bestämma utseende och utrustning, och dels att de får en hyfsat krångelfri bil i ett antal år.

Har personligen bara köpt begagnade, då jag har ett gammalt hus som behöver göras massa dyra saker med. Inte kul med 300k+ lån för en bil när man får en vattenskada i badrummen tex...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon317915:

Alltså en bil lagar man när den går sönder man köper inte en ny per automatik

Jepp. Så länge som det är ekonomiskt försvarbart i alla fall. Hade en rätt skrotig gammal bil där stötdämparna fram och termostaten gick åt skogen samtidigt. Skulle kosta 20k att reparera (kan ej meka själv och känner ingen som kan hjälpa till), vilket var mer än bilens värde. Då var det bara att kolla på ny (beg) bil.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klarspråkarn:

Det är nog få personer som köper en sprillans ny bil för att de tror att det är ett bra köp. De flesta gör det nog mer för att de dels får bestämma utseende och utrustning, och dels att de får en hyfsat krångelfri bil i ett antal år.

Har personligen bara köpt begagnade, då jag har ett gammalt hus som behöver göras massa dyra saker med. Inte kul med 300k+ lån för en bil när man får en vattenskada i badrummen tex...

Har inte statistik men skulle tro att betydligt större del av nybilsproduktionen går till leasing än till slutkundsköp. Många kan ju leva med 4-8k per månad utgift men inte hosta upp en halv miljon för en ny bil.

Permalänk
Medlem
Skrivet av izzie:

Har inte statistik men skulle tro att betydligt större del av nybilsproduktionen går till leasing än till slutkundsköp. Många kan ju leva med 4-8k per månad utgift men inte hosta upp en halv miljon för en ny bil.

Privatleasingen ökar i vilket fall. Jag menar, vem vet vilket restvärde dagens el-bilar har om 5 år då nanobatterier dyker upp och snabbladdningen blir mycket effektivare på nya el-bilar? Vem vet vad restvärdet blir på bensinare/dieselbilar om en 8-18 år då bensin och diesel förbjuds som drivmedel? Ven vågar köpa en ny dyr bil idag och inte räknar med att byta till nyare inom en 5 års period?
Det finns mycket pengar att förlora på att köpa en ny bil idag om man inte passar sig och lusläser nyheter inom tekniken och vad vår härliga regering hittar på.
vad kan en fossil bil vara värd när bränslet förbjuds inom ett par år? Vad kan en el-bil vara värd när du kan köpa en ny som är mycket mer effektiv och laddar mycket snabbare för ungefär samma pengar...om man räknar med att priserna kommer hålla sig eller gå ned på nya el-bilarna.

Jag skulle inte köpa en bil idag då allt är så osäkert.
Att köpa ny bil är den sämsta affären man kan göra i vanliga fall, att göra det nu kan ju vara ren katastrof.

Privatleasing ger ju ett beräknat restvärde som du som kund inte behöver betala för om det inte stämmer.

Permalänk
Medlem

Jag tror att nedgången delvis beror på att folk ännu inte känner sig redo för att gå all in på en el-bil och därför väljer att dra ut på ett eventuellt byte till ny bil.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarkSix:

Jag tror att nedgången delvis beror på att folk ännu inte känner sig redo för att gå all in på en el-bil och därför väljer att dra ut på ett eventuellt byte till ny bil.

Väldigt många har inga praktiska laddmöjligheter, långt ifrån alla bor i villa, det är riktigt snålt med laddstolpar för hyres- och bostadsrätter. För tusan, nya bostäder har ofta ens knappt några parkeringar/garage. Och inte många arbetsplatser har laddning heller, blir svårt att pendla om man har långa arbetsdagar, inte vill man sitta i laddkö på McDonalds i två timmar istället för att åka hem efter jobbet.

Men, det är tämligen bekräftat att nedgången MEST beror på komponentbrist. Det är väldigt många bilar beställda, men inte många levererade.