Bilförsäljningen störtdyker till följd av kretsbristen

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av the squonk:

Här någonstans har politikerna gått vilse, vill dom se fler elbilar måste det införas subventioner för saker som detta, det går inte att bara höja priserna för fossilbränslen till långt bortom smärtgränsen. Man måste erbjuda alternativ.

Bränslekostnaden för att åka en viss sträcka har sjunkit konstant de senaste 40 åren om man räknar kostnaden som andel av inkomsten. Visst har literpriset ökat men förbrukningen per mil har sjunkit och lönerna har ökat så det är faktisk billigare idag att tanka för samma antal mil än det var att tanka 1980 om man räknar det i genomsnittlig arbetstid, Bränsleskatterna borde alltså ökas snabbare än de gör idag för att bränslekostnaden i vart fall inte ska inte ska sjunka.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Kanske dags att sälja sin fint vårdade Volkswagen snart om beg.priset gått upp

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Bränslekostnaden för att åka en viss sträcka har sjunkit konstant de senaste 40 åren om man räknar kostnaden som andel av inkomsten. Visst har literpriset ökat men förbrukningen per mil har sjunkit och lönerna har ökat så det är faktisk billigare idag att tanka för samma antal mil än det var att tanka 1980 om man räknar det i genomsnittlig arbetstid, Bränsleskatterna borde alltså ökas snabbare än de gör idag för att bränslekostnaden i vart fall inte ska inte ska sjunka.

Ja kanske det, men vi åker en hel del mer än på den tiden när nästan alla bodde precis bredvid jobbet i det gamla industrisverige.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av the squonk:

Ja kanske det, men vi åker en hel del mer än på den tiden när nästan alla bodde precis bredvid jobbet i det gamla industrisverige.

Då får man se till att minska bilåkandet, tex kunde man ta bort reseavdragen för alla som bort i städer där de inte behöver åka bil överhuvud taget, höga trängselavgifter och rejält dyr parkering.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Då får man se till att minska bilåkandet, tex kunde man ta bort reseavdragen för alla som bort i städer där de inte behöver åka bil överhuvud taget, höga trängselavgifter och rejält dyr parkering.

DU låter som Helldén, det finns många som inte KAN minska bilåkandet utan att det blir stora besvär för dom och hela Sveriges befolkning bor inte i Stockholms innerstad

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av the squonk:

DU låter som Helldén, det finns många som inte KAN minska bilåkandet utan att det blir stora besvär för dom och hela Sveriges befolkning bor inte i Stockholms innerstad

Finns ju en gräns för vad invånarna tål. Lätt att säga att man ska minska på bilåkandet ala @mrqaffee om man inte bor ute på landet. Det snackas så sjukt mycket om att hela landet ska leva. Hur ska det bli verklighet? Salt var JÄVLIGT dyrt innan man kom på att man kunde tillverka salt från havsvatten. Varför är salt billigt idag för? Eller varför inte resonera så här. En dator kostade ju tiotusentals kronor på 80-talet. Med det resonemanget så skulle en dator idag kosta flera hundratusen kronor.

Problematiken stavas 60% skatt. För man tar pengarna och finansierar annat trams.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoOngle:

Under pandemin har ju folk inte haft så stort behov av bil att pendla till jobbet när de kan arbeta hemifrån eller hur? Har personligen aldrig haft så låga bensinkostnader som nu till tross för extremt höga bensinpriser.

Å den annan sida... när jag tittar på blocket så erbjuds det rekordmånga Diesel drivna lyxbilar till bottenpriser just nu, så bilförsäljningen kan inte vara helt i toppen, eller hur?

Njae vet inte riktigt vad du menar angående att försäljningen går dåligt? Priserna har generellt gått upp på begagnade bilar pga Bonus/Malus + nybilssituationen i världen. Min Mercedes-Benz har exempelvis gått upp i pris mot när jag köpte den för två år sen, då har jag även lagt 3 000 mil på den och kan nog sälja den för lite drygt 30 000 mer än vad jag köpte den för. Då har jag en 2017, men ingen värstingmodell.

Många handlare har numera skaffat egna inköpare som kan dammsuga blocket efter begagnade bilar eftersom det inte fylls på från fabrikerna. Polare som säljer VW-Transport i Stockholmsområdet har sagt upp sig då det tydligen inte kommer komma rejäla påfyllningar till lagren innan Juli nästa år.

Visa signatur

5900x | 3080 ASUS EKWB | 32gb 3600 Mhz G.Skill Neo | Full custom loop i Fractal R6 | Jättemycket SSD & HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klarspråkarn:

Jepp. Så länge som det är ekonomiskt försvarbart i alla fall. Hade en rätt skrotig gammal bil där stötdämparna fram och termostaten gick åt skogen samtidigt. Skulle kosta 20k att reparera (kan ej meka själv och känner ingen som kan hjälpa till), vilket var mer än bilens värde. Då var det bara att kolla på ny (beg) bil.

Vill inte va den men kan inte vart en så gammal bil? Äldre bil säg 80-90 tal så kostar inte dämpare och termostat 20k även om det är alla dämpare runt om, termostat och blinkers vätska (kanske undantag om det va bilia du fick det prisförslaget från)

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Zemlan:

En stor anledning till detta är för då måste man säkra upp högre och det är enorma avgifter förknippade med detta. Kostnader en bostadsrättsförening eller hyresvärd knappast vill eller ens kan ta utan det kommer ju kosta en hel del för de boende isf. Mycket mer än det smakar om vi säger så.

Och om det skulle bli mer rimliga priser för det så måste betalning fixas och det finns lösningar för det men det är ännu en tröskel alla föreningar osv måste ta sig över för de utan bil eller utan laddbar bil vill knappast betala för de som har det utan det får de ju stå för själva.

Skrivet av the squonk:

Här någonstans har politikerna gått vilse, vill dom se fler elbilar måste det införas subventioner för saker som detta, det går inte att bara höja priserna för fossilbränslen till långt bortom smärtgränsen. Man måste erbjuda alternativ.

Värt att tillägga är att flertalet flerbostadshus inte ens har någon parkeringsgarage/parkeringsyta alls. Bidrag till dessa hjälper inte.
Då är frågan - är det rimligt att man behöver betala 3 gånger mer i bränslepriser ute på laddstationer än de som kan ladda hemma bara för att man bor i fel typ av lägenhet.
Ett möjligt svar här är såklart - ja. Det kanske ska ingå i att bo i en lägenhetstyp där det inte finns utrymme för egen laddning.
Men frågan måste iaf ventileras.
Jag håller med er.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Alla pratar om landsbygden, men det är vi stockholmare som offra mest tid för resor till och från arbete. Jag upplever trafiken som plågsam och hoppas det blir fler som väljer andra färdsätt än bil.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Irre:

Alla pratar om landsbygden, men det är vi stockholmare som offra mest tid för resor till och från arbete. Jag upplever trafiken som plågsam och hoppas det blir fler som väljer andra färdsätt än bil.

Ja du kanske blir bönhörd för de pratade ju på nyheterna idag om förslag till att slopa dagens reseavdrag för att de gynnade fel personer. Det borde innebära att tex Stockholmare får göra färre avdrag då de lätt kan välja kollektivtrafik och då får du ju mer plats på vägen.

Ny och enklare subvention av arbetsresor
Enbart avstånd över en viss gräns föreslås ge rätt till skattereduktion. Avståndsgränsen föreslås vara olika i olika delar av landet. Syftet är att schablonmässigt spegla tillgången till kollektivtrafik.
https://www.regeringen.se/pressmeddelanden/2021/10/ny-och-enk...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Vill inte va den men kan inte vart en så gammal bil? Äldre bil säg 80-90 tal så kostar inte dämpare och termostat 20k även om det är alla dämpare runt om, termostat och blinkers vätska (kanske undantag om det va bilia du fick det prisförslaget från)

Nej, bilen var inte så gammal. Dock körd extremt mycket av tidigare ägare och mycket av oss. 20k var säkert ett dåligt pris (som även tidigare person skrev). Mekanikern som vi kollade med rekommenderade dock faktiskt att vi inte skulle reparera den utifrån att den var så pass sliten. Trots att han skulle tjänat bra med pengar på om vi skulle lämna in den. Så antagligen var det inte ett dåligt råd utifrån det.

Har som sagt ingen erfarenhet av mek eller kunskap om bilar, mer än hur man kör dem, men om någon säger att det är en dålig affär att reparera den trots att de tjänar mindre pengar på det, är jag lättövertalad.

Edit: ska tilläggas att jag inte är hundra på att det var 20k, men definitivt över 15k.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Ja du kanske blir bönhörd för de pratade ju på nyheterna idag om förslag till att slopa dagens reseavdrag för att de gynnade fel personer. Det borde innebära att tex Stockholmare får göra färre avdrag då de lätt kan välja kollektivtrafik och då får du ju mer plats på vägen.

Ny och enklare subvention av arbetsresor
Enbart avstånd över en viss gräns föreslås ge rätt till skattereduktion. Avståndsgränsen föreslås vara olika i olika delar av landet. Syftet är att schablonmässigt spegla tillgången till kollektivtrafik.
https://www.regeringen.se/pressmeddelanden/2021/10/ny-och-enk...

Syftet i den lagen låter rimlig. Krångligare att busspendla om någon mil tar flera timmar, vilket är hur det blir ibland i glesbygden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

En del av nedgången borde väl ligga i osäkerheten idag.

Att köpa en ny fossilbil idag är ju idiotiskt då de håller på att fasas ut, men samtidigt kommer ju även de elbilarna som finns idag att vara hopplöst omoderna om några år. Så andrahandsvärdena är ju väldigt osäkra.

Andelen leasing har väl ökat vad jag förstår.

/hulle.

Hur hade du tänkt ladda bilen om det blir elbrist eller elransonering då? Hamsterhjul eller fred flinta?
Dagens elnät är inte på långa vägar dimensionerat för elbilar.

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenix:

Hur hade du tänkt ladda bilen om det blir elbrist eller elransonering då? Hamsterhjul eller fred flinta?
Dagens elnät är inte på långa vägar dimensionerat för elbilar.

Jag köpte precis ny bil (inte fabriksny men nästan). Bensin.
Känns tråkigt och osäkert visst. Men vad har jag för val när jag inte kan ladda någonstans...

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenix:

Hur hade du tänkt ladda bilen om det blir elbrist eller elransonering då? Hamsterhjul eller fred flinta?
Dagens elnät är inte på långa vägar dimensionerat för elbilar.

Vi har ingen elbrist över huvud taget. Det finns en viss effektbrist i södra Sverige dock. Det kommer aldrig bli så att de släcker ner elnätet eller liknande dock. Däremot kan de såklart öka tariffen på högre säkringar.

Men man kan ju alltid långsamladda hemma, Kia EV6 laddar 0-100 på 25 timmar i ett vanligt eluttag (utan laddboxar osv). Det är över 40 mil, så om man kör över 40 mil/25 timmar kanske man hade fått problem i ditt fiktiva scenario.

Nu kör vi kanske 10-12 mil/veckan...

EDIT: Appro på säkringar så har vi 20 A och jag har länge funderat på att säkra ner till 16 A och spara pengar, men det kanske är bäst att behålla 20 för framtida elbil?

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Ja du kanske blir bönhörd för de pratade ju på nyheterna idag om förslag till att slopa dagens reseavdrag för att de gynnade fel personer. Det borde innebära att tex Stockholmare får göra färre avdrag då de lätt kan välja kollektivtrafik och då får du ju mer plats på vägen.

Ny och enklare subvention av arbetsresor
Enbart avstånd över en viss gräns föreslås ge rätt till skattereduktion. Avståndsgränsen föreslås vara olika i olika delar av landet. Syftet är att schablonmässigt spegla tillgången till kollektivtrafik.
https://www.regeringen.se/pressmeddelanden/2021/10/ny-och-enk...

"– Vi vill att fler ska kunna ta del av subventionen för arbetsresor. Med vårt förslag får också butiksbiträdet som bor i Sävar och tar bussen till Umeå eller undersköterskan som tar pendeltåget från Nynäshamn till Södersjukhuset en skattereduktion, säger biträdande finansminister Åsa Lindhagen."

Visst är det fantastiskt att en minister som tidigare var kommunpolitiker i Stockholm och bor i kommunen gör ett sådant uttalande? Det spelar ju nämligen ingen roll var man bor inom Stockholms län för kostnaden att pendla med SL, så undersköterskan från Nynäshamn ska alltså, trots samma kostnad, få göra större avdrag än den som bor på Järvafältet. Om man alls kommer få göra avdrag därifrån. Någon koppling till tidsåtgång är det inte heller. Flera platser på t ex Värmdö är klart kortare i sträcka, men tar ändå lika lång tid, eller i värsta fall längre, som från Nynäshamn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klarspråkarn:

Nej, bilen var inte så gammal. Dock körd extremt mycket av tidigare ägare och mycket av oss. 20k var säkert ett dåligt pris (som även tidigare person skrev). Mekanikern som vi kollade med rekommenderade dock faktiskt att vi inte skulle reparera den utifrån att den var så pass sliten. Trots att han skulle tjänat bra med pengar på om vi skulle lämna in den. Så antagligen var det inte ett dåligt råd utifrån det.

Har som sagt ingen erfarenhet av mek eller kunskap om bilar, mer än hur man kör dem, men om någon säger att det är en dålig affär att reparera den trots att de tjänar mindre pengar på det, är jag lättövertalad.

Edit: ska tilläggas att jag inte är hundra på att det var 20k, men definitivt över 15k.

är väll snarare där problemet är, 15-20k för en reparation som aldrig någonsin borde ligga på över 10k. Brukar ta som exempel att läsa felkoder på en nyare bil hos bilia kostar runt 3000kr i Västerås, och för den summan kan jag lika bra köpa utrustningen själv å kunna läsa felkoder och sen göra det för en femhundring och få tillbaka pengarna på ett halvår utan problem =o

Hela marknaden är baserad på att det inte ska lagas utan bara köpas nytt.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

är väll snarare där problemet är, 15-20k för en reparation som aldrig någonsin borde ligga på över 10k. Brukar ta som exempel att läsa felkoder på en nyare bil hos bilia kostar runt 3000kr i Västerås, och för den summan kan jag lika bra köpa utrustningen själv å kunna läsa felkoder och sen göra det för en femhundring och få tillbaka pengarna på ett halvår utan problem =o

Hela marknaden är baserad på att det inte ska lagas utan bara köpas nytt.

Ja, det håller jag med om. Det är ju lite så med datorer också förstås. Där kan jag felsöka och lösa problem, vet priser på komponenter och hur lång tid det tar att byta och testa. Men gemene man har generellt sett inte intresse eller orken att sätta sig in i hur man reparerar mer än, möjligtvis, mycket enkla saker. Och då kan de kunniga ta priser därefter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Det får man ju såklart gärna göra. Man kan ju köpa beggat på Tradera/Blocket.
Men med tanke på din signatur så lever du inte riktigt som du lär?

Jag handlar vansinnigt mycket på Tradera, framför allt LEGO
Jag hoppas mina svar under detta förklarar mer om hur jag "lär"?

Skrivet av wargreymon:

Är detta hur du personligen gör eller? Flesta jag känner säljer/skänker gammalt tills det är så dåligt att det inte är värt att använda eller laga.

Nej, det är inte så jag personligen gör, äldre saker återanvänds där det går, säljs eller skänks bort. Att slänga är det absolut sista alternativet.

Skrivet av Homdax:

Din signatur tyder på att ibland är det trots allt värt det: GPU: Asus RTX 3080 TUF OC

Lika bra att de inte kan bygga nytt, vi har ändå inte el till alla. Den totala mängden bilar ökar på sikt, nu när de dessutom är mer "miljövänliga" vad gäller drivmedel och utsläpp vid körning i alla fall. Tillverkningens behov av jordmetaller och annat är ju givetvis en aktuell fråga som löses med - hör och häpna - ännu nyare teknik.

Ja, jag hade tur att få ett 3080 till lanseringspriset på 7899 :-, vilket var en trevlig uppgradering för mig från mitt 1080 som nu sitter i min dotters dator. Jag tror inte att jag någonsin köpt "generationen efter" den jag har i någon teknikkomponent.

Det var just lösningarna du nämnde sist som jag efterfrågade. Tyvärr är väldigt många datorkomponenter inte framtagna med miljön som främsta prioritet, även ifall många blir strömsnålare, vilket så klart är bra.

-------------------------------------

Jag hoppas jag fick fram vad jag menade med att pusha tekniken framåt när jag använde datorkomponenter som exempel? Nu var det 30-serien som släppes på marknaden, men istället för att få ut den i de mängder som efterfrågas så fortsätter Nvidia att pressa och släpper Ti-versioner av samma kort som inte finns på marknaden, versioner som inte heller kommer finnas på marknaden. Nästa år kan vi ju bara spekulera i, men 40-serien känns ju inte helt orealistiskt, samtidigt som inte särskilt många titlar finns som ens kan ge 30-serien lite motstånd.

Förut så brukade spelskaparna haka på och mata spelen fulla med ögongodis som krävde iaf det senaste för att kunna köra "Ultra", men nu? Är det kort för ultra i 4k som gäller? Är det upplösningen som sätter standarden för vad GPU'erna ska kunna leverera idag, och vad blir det i morgon...i övermorgon?

Nu är jag tillbaka till det jag skrev i inlägget som citerades, och anledningen till att jag skrev det.

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z370-E Gaming // CPU: Intel Core i7-8700K
GPU: Asus RTX 3080 TUF OC // Acer Predator XB271HU
RAM: Corsair 16GB DDR4 3000Mhz // PSU: Corsair 750W HX
SSD: Samsung 840 Pro 128GB + 850 EVO 250GB + 850 EVO 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Jag köpte precis ny bil (inte fabriksny men nästan). Bensin.
Känns tråkigt och osäkert visst. Men vad har jag för val när jag inte kan ladda någonstans...

Tror du gjorde rätt. När fler skaffar elbil så kommer givetvis subventioner tas bort och alla skatter höjas kraftigt. Därtill kommer nog elpriset vara mycket högt nu när Tyskland lägger ner kärnkraften helt.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Hulle:

Vi har ingen elbrist över huvud taget. Det finns en viss effektbrist i södra Sverige dock. Det kommer aldrig bli så att de släcker ner elnätet eller liknande dock. Däremot kan de såklart öka tariffen på högre säkringar.

Men man kan ju alltid långsamladda hemma, Kia EV6 laddar 0-100 på 25 timmar i ett vanligt eluttag (utan laddboxar osv). Det är över 40 mil, så om man kör över 40 mil/25 timmar kanske man hade fått problem i ditt fiktiva scenario.

Nu kör vi kanske 10-12 mil/veckan...

EDIT: Appro på säkringar så har vi 20 A och jag har länge funderat på att säkra ner till 16 A och spara pengar, men det kanske är bäst att behålla 20 för framtida elbil?

/hulle.

Men när Hybrit och H2 Green Steel kommer igång så går det åt 50-100TWh. Hur gör vi då? Då finns det inget överskott att skicka ned till södra Sverige. Blir inte förvånad om SE4 får 3-4kr/kWh. För det är vad tyskarna betalar i runda slängar.

Hur vet du att man inte släcker elnät? När frekvensen blir för låg så är det SE4 man dumpar först. De har så lite kraftgenerering i sitt område att det helt enkelt inte går att föra över tillräckligt mycket för att upprätthålla frekvensen. Du vet väl att de nya elmätarna har en funktion att koppla bort hushållet anslutet till den.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Irre:

Tror du gjorde rätt. När fler skaffar elbil så kommer givetvis subventioner tas bort och alla skatter höjas kraftigt. Därtill kommer nog elpriset vara mycket högt nu när Tyskland lägger ner kärnkraften helt.

Kilometerskatt Fast vill man stimulera inflationen så har man lyckats.