Bilförsäljningen störtdyker till följd av kretsbristen

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Klarspråkarn:

Jepp. Så länge som det är ekonomiskt försvarbart i alla fall. Hade en rätt skrotig gammal bil där stötdämparna fram och termostaten gick åt skogen samtidigt. Skulle kosta 20k att reparera (kan ej meka själv och känner ingen som kan hjälpa till), vilket var mer än bilens värde. Då var det bara att kolla på ny (beg) bil.

Ekonomiskt försvarbart beror ju på hur mycket man tjänar men jag fattar läget det är inte alltid så jäkla lätt här i livet. Men termostat och två stötisar för 20 000 spänn det var det värsta får jag nog säga som gammal bilmek så då tror jag du har du kontaktat fel verkstad faktiskt.

Det går ju att köpa två kompletta fjäderben på skroten och är naven med hjullager och allt samt bromsoken ok så är det ju mest bara att lossa några bultar och byta. Termostaten där släpper man ut lite av kylvätskan kontrollerat så man kan samla upp det och skruvar av termostathus locket och byter ut den, termostaten kostar väl en femtilapp om man letar på billiga bildels sidorna som finns på nätet.

Några här snackar om att privatleasa en bil för mellan 4-8000 spänn i månaden det blir ju en jäkla massa per år. Själv köpte jag en jättebra Cittra kombi hel och ren med gashydraulisk fjädring så man flyger fram då den äter guppen och dödar eftergunget för 9000 spänn.

Permalänk
Medlem

steg 1. Hamstra billiga kretsar.
steg 2. påstå att det råder kretsbrist
steg 3. sänk produktionen.
steg 4. höj priser för att möta den växande efterfrågan.
steg 5. starta produktionen med bibehållna, höjda priser.

Visa signatur

Ryzen 2700 - be quiet Dark Rock 4
MSI B450 Gaming Pro Carbon AC WiFi - G.Skill TridentZ 16GB 3200c14
MSI Ventus OC 2070S @ 0,750V - Samsung C27HG70 Curved 1440p 144hz
Fractal Design Define R6 Vit TG - Corsair rm750x v2
SSD Samsung 860 EVO @ 500GB - SSD Intel 660p @ 1TB

Permalänk
Medlem

Verkstaden jag servar min 15 år gamla Opel hos ringde faktiskt mig och berättade att Opel har en kampanj där de köper tillbaka äldre bilar och ville kika på min och värdera den.
De köpte tillbaka den för 5000kr mer än vad jag gav för den en gång i tiden så tecknade jag ett leasingavtal på plats med dem på en splitterny laddhybrid.
Känns som en ok deal!

Visa signatur

Any machine is a smoke machine if you use it wrong enough - AvE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Savage_Gray:

steg 1. Hamstra billiga kretsar.
steg 2. påstå att det råder kretsbrist
steg 3. sänk produktionen.
steg 4. höj priser för att möta den växande efterfrågan.
steg 5. starta produktionen med bibehållna, höjda priser.

Har det kommit fram vem det är som hamstrar kretsar?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 2700 3.2 GHz | ASUS ROG STRIX B450-I GAMING
Corsair SF600 | 2x8GB G.Skill 16GB DDR4 3200MHz Trident Z RGB
MSI GeForce GTX 980 Ti | Samsung 970 EVO 250GB | Samsung 860 EVO 500GB M.2 | Noctua NH-L9a-AM4 | DAN Cases A4-SFX v2 | Winows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon317915:

Ekonomiskt försvarbart beror ju på hur mycket man tjänar men jag fattar läget det är inte alltid så jäkla lätt här i livet. Men termostat och två stötisar för 20 000 spänn det var det värsta får jag nog säga som gammal bilmek så då tror jag du har du kontaktat fel verkstad faktiskt.

Det går ju att köpa två kompletta fjäderben på skroten och är naven med hjullager och allt samt bromsoken ok så är det ju mest bara att lossa några bultar och byta. Termostaten där släpper man ut lite av kylvätskan kontrollerat så man kan samla upp det och skruvar av termostathus locket och byter ut den, termostaten kostar väl en femtilapp om man letar på billiga bildels sidorna som finns på nätet.

Några här snackar om att privatleasa en bil för mellan 4-8000 spänn i månaden det blir ju en jäkla massa per år. Själv köpte jag en jättebra Cittra kombi hel och ren med gashydraulisk fjädring så man flyger fram då den äter guppen och dödar eftergunget för 9000 spänn.

Ja men har du gjort en noggran uträkning? Jag har i 10 års tid bara köpt gamla bilar för 10 000kr och lagat. För ca ett halvår sedan så räknade jag ut att vår bränslekostnad var drygt 3000Kr i månaden + försäkring, reservdelar och skatt på drygt 600Kr månaden och då gjorde jag precis allting själv (så timmarna går ju inte att räkna in). Jag tycker det är kul att mecka när det är på mina villkor men när hjullagret smäller måndag morgon påväg till jobbet är det mindre kul. Det är ett konstant felsökande på grejer som går sönder eller beter sig konstigt och gamla bilar kan vara djävulska att skruva på när allt är sönderrostat. Har man inte verktyg och garage/verkstad själv så blir det snabbt dyrt den vägen.

Så nu har jag sålt vår 20 år gamla volvo som kostade 3600Kr/mån och leasar en elbil för 4500Kr/månaden + 30kr/mån för skatt, 239Kr/mån för halvförsäkring och ca 400-700Kr i el. Tycker det var ett stort lyft att få en helt ny bil för ca 1500Kr extra i månaden och slippa all huvudvärk.

Leasa en ICE bil hade jag inte gjort dock, då går det inte riktigt ihop sig.

Permalänk
Inaktiv

En kall vintermorgon i Kiruna -25 C och du ska åka långt, fixar en elbil att både hålla kupén varm samt driva all elektronik och den tunga bilen i sig med folket som åker i den? En forskarlag uppe på Nordpolen som måste bo och åka långa sträckor i jobbet under extrema väder förhållande, finns det el teknik i sikte inom 25 år som fixar det?

Det är inte lätt att skicka batterier med flyg på grund av att man anser att det är för riskabelt på olika sätt så hur ska man kunna driva flygplanen själv med batterier inom rimlig framtid?

Ett av problemen är ju storleken på batteripaketen så vitt jag förstår och det verkar vara svårt att para effekt med liten storlek utan riskabelt höga temperaturer. Det är ju inte bara framdriften utan värme etc etc som det ska klara tex i en Atlant flygning. Samma med stora båtar.

Svaret är givetvis att vi far runt för mycket och att det predikas för oss att verklig "lycka" kommer genom konsumtion. Som tex att man mitt under pågående Pandemi blir uppmanad att göra en resa med Tui för att uppnå Nirvana. En Pandemi som hade varit helt omöjlig att sätta igång utan folk som far runt över hela världen som aningslösa idioter. Viruset har varken vingar, armar eller ben och inga fenor att simma med heller. Det är helt försvarslöst på egen hand till nån jäkel kommer och plockar upp det och tar det med sig ut i världen.

Att tillverkarna säger att dom tänker på miljön är ren reklam för att få sälja mera och kapa åt sig marknadsandelar.

Så åk mindre, strunta i att flyga och att utnyttja flygtransport så mycket som möjligt. Utnyttja allmänna kommunikationsmedel så mycket som möjligt eller fixa en sån här som går 5-7 mil (dvs räcker för dom flestas närområden till jobb, köpa mat och köra ungar) på en laddning ca 9-10 månader om året och laddas av solfångarna eller elkontakten.
Har satt i en värmare men den drar typ en deciliter i timmen eller nåt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

Är detta hur du personligen gör eller? Flesta jag känner säljer/skänker gammalt tills det är så dåligt att det inte är värt att använda eller laga.

Fast "värt att laga" beror ju till stor del på utbudet av nya produkter. Finns många bilar som gått till skroten för att de saknat en komponent för en hundralapp eller två, inte för att de var allmänt utslitna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon317915:

En kall vintermorgon i Kiruna -25 C och du ska åka långt, fixar en elbil att både hålla kupén varm samt driva all elektronik och den tunga bilen i sig med folket som åker i den? En forskarlag uppe på Nordpolen som måste bo och åka långa sträckor i jobbet under extrema väder förhållande, finns det el teknik i sikte inom 25 år som fixar det?

Det är inte lätt att skicka batterier med flyg på grund av att man anser att det är för riskabelt på olika sätt så hur ska man kunna driva flygplanen själv med batterier inom rimlig framtid?

Ett av problemen är ju storleken på batteripaketen så vitt jag förstår och det verkar vara svårt att para effekt med liten storlek utan riskabelt höga temperaturer. Det är ju inte bara framdriften utan värme etc etc som det ska klara tex i en Atlant flygning. Samma med stora båtar.

Svaret är givetvis att vi far runt för mycket och att det predikas för oss att verklig "lycka" kommer genom konsumtion. Som tex att man mitt under pågående Pandemi blir uppmanad att göra en resa med Tui för att uppnå Nirvana. En Pandemi som hade varit helt omöjlig att sätta igång utan folk som far runt över hela världen som aningslösa idioter. Viruset har varken vingar, armar eller ben och inga fenor att simma med heller. Det är helt försvarslöst på egen hand till nån jäkel kommer och plockar upp det och tar det med sig ut i världen.

Att tillverkarna säger att dom tänker på miljön är ren reklam för att få sälja mera och kapa åt sig marknadsandelar.

Så åk mindre, strunta i att flyga och att utnyttja flygtransport så mycket som möjligt. Utnyttja allmänna kommunikationsmedel så mycket som möjligt eller fixa en sån här som går 5-7 mil (dvs räcker för dom flestas närområden till jobb, köpa mat och köra ungar) på en laddning ca 9-10 månader om året och laddas av solfångarna eller elkontakten.
Har satt i en värmare men den drar typ en deciliter i timmen eller nåt.

https://youtu.be/Rj7y5uvEYhA

Alla behöver inte köra på el men för 95% av befolkningen räcker det långt. Dessutom är det bra att omställningen tar lite tid för sveriges elnät pallar ju inte med ändå. Min far är ett undantag t ex där han ibland behöver köra mellan Skåne och Norrland med stor skåpbil och tungt släp, dagens teknik är för dålig så diesel kommer gälla där ett tag till Men för vanliga knegare som kör några mil om dagen passar det alldeless utmärkt (givet allt annat gällande laddning, kostnad etc).

Jag tycker iaf att elbilar är överlägsna ICE på väldigt mycket. 40 mil på en laddning räcker gott och väl för oss och det blir sällan så kallt i skåne att räckvidden skulle sjunka särskilt mycket och även om den skulle göra det så klarar vi oss fint. Om vi ska köra längre får vi antingen planera resan väl eller bara hyra en vanlig bensinbil, inte svårare än så.

Permalänk
Skrivet av anon317915:

En kall vintermorgon i Kiruna -25 C och du ska åka långt, fixar en elbil att både hålla kupén varm samt driva all elektronik och den tunga bilen i sig med folket som åker i den? En forskarlag uppe på Nordpolen som måste bo och åka långa sträckor i jobbet under extrema väder förhållande, finns det el teknik i sikte inom 25 år som fixar det?

Det är inte lätt att skicka batterier med flyg på grund av att man anser att det är för riskabelt på olika sätt så hur ska man kunna driva flygplanen själv med batterier inom rimlig framtid?

Ett av problemen är ju storleken på batteripaketen så vitt jag förstår och det verkar vara svårt att para effekt med liten storlek utan riskabelt höga temperaturer. Det är ju inte bara framdriften utan värme etc etc som det ska klara tex i en Atlant flygning. Samma med stora båtar.

Svaret är givetvis att vi far runt för mycket och att det predikas för oss att verklig "lycka" kommer genom konsumtion. Som tex att man mitt under pågående Pandemi blir uppmanad att göra en resa med Tui för att uppnå Nirvana. En Pandemi som hade varit helt omöjlig att sätta igång utan folk som far runt över hela världen som aningslösa idioter. Viruset har varken vingar, armar eller ben och inga fenor att simma med heller. Det är helt försvarslöst på egen hand till nån jäkel kommer och plockar upp det och tar det med sig ut i världen.

Att tillverkarna säger att dom tänker på miljön är ren reklam för att få sälja mera och kapa åt sig marknadsandelar.

Så åk mindre, strunta i att flyga och att utnyttja flygtransport så mycket som möjligt. Utnyttja allmänna kommunikationsmedel så mycket som möjligt eller fixa en sån här som går 5-7 mil (dvs räcker för dom flestas närområden till jobb, köpa mat och köra ungar) på en laddning ca 9-10 månader om året och laddas av solfångarna eller elkontakten.
Har satt i en värmare men den drar typ en deciliter i timmen eller nåt.

https://youtu.be/Rj7y5uvEYhA

Har du försökt att starta en vanlig fossilbil i -25°? 😉

Permalänk
Inaktiv

Det bästa man kan göra idag är att leasa en El-MG för 3K i månaden. Köra skiten ur den och sen lämna tillbaka den 3 år senare. De 4500mil kommer aldrig bli billigare köra. Var så säker att kilometerskatten kommer. Är förvånad att så många här ändå pratar om hållbarhet, men ändå köper Ampere-grafikkort. Vad är det ni gör förutom spel som gör att ni MÅSTE ha ett så pass snabbt kort?

@Wiggin Hade man satt det som mål att inte förbättra, inte pusha. Då hade vi kanske haft snabbare hästar och vagnar idag. Tvärtom går utvecklingen alldeles för långsamt.

@Maaxan Det stämmer inte alls att varenda kotte ska ha en ny bil eller två. Svensken har ju inte råd. Köper du 2 nya bensindrivna bilar så äter malus:en upp dig. Då finns det vara ett alternativ kvar. Det är att leasa eller köpa en elbil. Förövrigt, vem köper en ny bensinare/diesel idag? Pratas hela tiden om högre skatter och priser på drivmedel. Man har ju straffat bort fossilbilarna idag. Bilen är ju frihet. Det jag inte förstår varför folk INTE har bil. Nu älskar jag kollektivtrafiken (jobbar med det), men vissa ställen där man behöver byta 3 ggr innan man når destinationen. Där föredrar jag bilen. Men den är ju så himla dyr att köra, så den får stå i garaget och rosta istället. Visst är det bra för miljön

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klarspråkarn:

Det är nog få personer som köper en sprillans ny bil för att de tror att det är ett bra köp. De flesta gör det nog mer för att de dels får bestämma utseende och utrustning, och dels att de får en hyfsat krångelfri bil i ett antal år.

Har personligen bara köpt begagnade, då jag har ett gammalt hus som behöver göras massa dyra saker med. Inte kul med 300k+ lån för en bil när man får en vattenskada i badrummen tex...

Kör själv begagnat nu för tiden. En Saab 9-3 -08. Är så problemfritt det bara kan bli och hör och häpna, den går på etanol. 🙂

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon317915:

En kall vintermorgon i Kiruna -25 C och du ska åka långt, fixar en elbil att både hålla kupén varm samt driva all elektronik och den tunga bilen i sig med folket som åker i den? En forskarlag uppe på Nordpolen som måste bo och åka långa sträckor i jobbet under extrema väder förhållande, finns det el teknik i sikte inom 25 år som fixar det?

Det är inte lätt att skicka batterier med flyg på grund av att man anser att det är för riskabelt på olika sätt så hur ska man kunna driva flygplanen själv med batterier inom rimlig framtid?

Ett av problemen är ju storleken på batteripaketen så vitt jag förstår och det verkar vara svårt att para effekt med liten storlek utan riskabelt höga temperaturer. Det är ju inte bara framdriften utan värme etc etc som det ska klara tex i en Atlant flygning. Samma med stora båtar.

Svaret är givetvis att vi far runt för mycket och att det predikas för oss att verklig "lycka" kommer genom konsumtion. Som tex att man mitt under pågående Pandemi blir uppmanad att göra en resa med Tui för att uppnå Nirvana. En Pandemi som hade varit helt omöjlig att sätta igång utan folk som far runt över hela världen som aningslösa idioter. Viruset har varken vingar, armar eller ben och inga fenor att simma med heller. Det är helt försvarslöst på egen hand till nån jäkel kommer och plockar upp det och tar det med sig ut i världen.

Att tillverkarna säger att dom tänker på miljön är ren reklam för att få sälja mera och kapa åt sig marknadsandelar.

Så åk mindre, strunta i att flyga och att utnyttja flygtransport så mycket som möjligt. Utnyttja allmänna kommunikationsmedel så mycket som möjligt eller fixa en sån här som går 5-7 mil (dvs räcker för dom flestas närområden till jobb, köpa mat och köra ungar) på en laddning ca 9-10 månader om året och laddas av solfångarna eller elkontakten.
Har satt i en värmare men den drar typ en deciliter i timmen eller nåt.

https://youtu.be/Rj7y5uvEYhA

Teslabjörn kör ju sina challenges med elbilar i Norge. -25C i en Tesla med värmepump är inga problem. Har man möjlighet och har elen inkopplad så värmer man upp batteripacket/kupen innan man åker iväg. Tillverkarna har kommit långt idag och allt fler elbilar har värmepumpar för att återvinna värmen/energin.

Att man inte kör elflyg beror på att energidensiteten/vikt är för låg i dagens litiumjon batterier. Givetvis minns jag problemet med litiumjonbatterierna i 787 Dreamliner. Var har du läst att man har rekommenderat att resa utomlands? Hoppas det inte är en myndighet iaf.

Däremot så håller jag med att man inte ska slentrian flyga. Tänk på alla dagskonferenser där man flyger hit och dit. Att ha bil är ju något som många finner nödvändigt. Det är därför man kan lägga på hur mycket skatt som helst och trots det så fortsätter folk att ha bil. Vi pratar ju om decentralisering av alla möjliga grejer, men just transporter så vill man samla ihop människorna. Det funkar i storstäderna, men på landet är det tyvärr inte möjligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakro807:

Fast "värt att laga" beror ju till stor del på utbudet av nya produkter. Finns många bilar som gått till skroten för att de saknat en komponent för en hundralapp eller två, inte för att de var allmänt utslitna.

Det händer garanterat, det tänker jag inte förneka. Men normen är nog garanterat att man säljer sin gamla bil.

Permalänk
Medlem
Skrivet av unaimednr1:

Har du försökt att starta en vanlig fossilbil i -25°? 😉

Ja, det gick bra. Fler frågor?

Äldre bilar, sommarkvalitet på diesel, fel olja, dåligt batteri, bristfälligt underhåll eller ännu mer kyla ökar förstås risken för att det inte går bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

Det händer garanterat, det tänker jag inte förneka. Men normen är nog garanterat att man säljer sin gamla bil.

Ja, men för vilken summa? Säg en bil i fint skick som är värd 60 000 men som får något typ av fel på motorn som kommer kosta 50 000 kronor att laga. Av dessa 50 000 kronor kan delarna vara så lite som några hundralappar, det är timmarna som kostar. Hur mycket säljs nu den bilen för? Några tusenlappar vill jag påstå utifrån de annonser jag sett. Hur mycket är det värt att lägga på en sådan bil? Tja, närmast ingenting. Så istället så körs den till skroten eller säljs för att slaktas för delarna. Trots att den när vi ser på övriga skicket hade kunnat gå i 10 år till utan några egentliga bekymmer. Extremt höga kostnader för att leja in folk tillsammans med ett gigantiskt utbud av nyare och äldre alternativ gör helt enkelt att väldigt få saker är värda att reparera. Som jämförelse kan vi ju ta de klassiska amerikanarna på Kuba som hålls igång med tuggummi och ståltråd därför att utbudet av nyare bilar varit så extremt begränsat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakro807:

Ja, men för vilken summa? Säg en bil i fint skick som är värd 60 000 men som får något typ av fel på motorn som kommer kosta 50 000 kronor att laga. Av dessa 50 000 kronor kan delarna vara så lite som några hundralappar, det är timmarna som kostar. Hur mycket säljs nu den bilen för? Några tusenlappar vill jag påstå utifrån de annonser jag sett. Hur mycket är det värt att lägga på en sådan bil? Tja, närmast ingenting. Så istället så körs den till skroten eller säljs för att slaktas för delarna. Trots att den när vi ser på övriga skicket hade kunnat gå i 10 år till utan några egentliga bekymmer. Extremt höga kostnader för att leja in folk tillsammans med ett gigantiskt utbud av nyare och äldre alternativ gör helt enkelt att väldigt få saker är värda att reparera. Som jämförelse kan vi ju ta de klassiska amerikanarna på Kuba som hålls igång med tuggummi och ståltråd därför att utbudet av nyare bilar varit så extremt begränsat.

Om bilen är i så bra skick som du säger i ditt fall. Då är det väl inte helt du skam att den slaktas och räddar massa andra bilar?

Vi är väl så vitt jag vet, riktigt duktiga på att återvinna och återanvända i Sverige.

Permalänk
Medlem

Den 1 Juli i år blev det betydligt mycket dyrare att ha en förmånsbil på företaget, så det har säkert påverkat. T.ex. skulle en Passat GTE kosta ca 1000kr mer i månaden i förmånsbelopp.

De som visste om detta lär ju ha satsat på att få sin bil före första Juli, för att slippa den smällen. Så det är nog därför vi har sett en sådan ökning i Mars - Juni och sådant avtrubbande därefter.

Det gäller dock endast i Sverige. Varför hela Europa har detta köpmönster kan absolut vara pga kretsbristen.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av FireFox:

Då kanske bilar går samma öde till mötes som exempelvis grafikkort och spelkonsoller, begagnat sälj för mer än vad nypriset var 😁

Står ju överallt nu att begagnatmarknaden går som tåget. Äldre bilar ökar i pris. Inte konstigt det heller för de som inte har råd/andra körvanor för att skaffa en elbil köper hellre en tre år gammal fossilbil som inte är sönderskattad av vår regering.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon333222:

Teslabjörn kör ju sina challenges med elbilar i Norge. -25C i en Tesla med värmepump är inga problem. Har man möjlighet och har elen inkopplad så värmer man upp batteripacket/kupen innan man åker iväg. Tillverkarna har kommit långt idag och allt fler elbilar har värmepumpar för att återvinna värmen/energin.

Att man inte kör elflyg beror på att energidensiteten/vikt är för låg i dagens litiumjon batterier. Givetvis minns jag problemet med litiumjonbatterierna i 787 Dreamliner. Var har du läst att man har rekommenderat att resa utomlands? Hoppas det inte är en myndighet iaf.

Däremot så håller jag med att man inte ska slentrian flyga. Tänk på alla dagskonferenser där man flyger hit och dit. Att ha bil är ju något som många finner nödvändigt. Det är därför man kan lägga på hur mycket skatt som helst och trots det så fortsätter folk att ha bil. Vi pratar ju om decentralisering av alla möjliga grejer, men just transporter så vill man samla ihop människorna. Det funkar i storstäderna, men på landet är det tyvärr inte möjligt.

Stockholmarna klagar ofta på priset på deras månadskort men om man tittar på vad de får så är det en piss i havet. De utanför storstäderna betalar ofta mer och har då kanske en eller i bästa fall två bussar att välja på eller ett tåg som går en gång i timmen.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Väldigt många har inga praktiska laddmöjligheter, långt ifrån alla bor i villa, det är riktigt snålt med laddstolpar för hyres- och bostadsrätter. För tusan, nya bostäder har ofta ens knappt några parkeringar/garage. Och inte många arbetsplatser har laddning heller, blir svårt att pendla om man har långa arbetsdagar, inte vill man sitta i laddkö på McDonalds i två timmar istället för att åka hem efter jobbet.

Men, det är tämligen bekräftat att nedgången MEST beror på komponentbrist. Det är väldigt många bilar beställda, men inte många levererade.

När jag skaffade elbil i början av 2019 frågade jag min BRF om möjlighet till laddatolpe och sa att jag i värsta fall var villig att täcka kostnaden ol jag kunde få godkänt att installera en på min parkeringsplats med mätare osv, det hade betalt för sig själv då jag körde en jävla massa under den perioden.

Fick till svar från ordförande "Nej, det är inget vi har tittat på och inget vi kommer titta på i framtiden heller." Och det var allt hon var villig att säga ol det hela.

När jag frågade igen något halvår senare och tryckte på det faktum att jag var villig att täcka kostnaden så var förklaringen "Det du inte förstår är att det blir så många administrativa timmar för att få detta gjort, spelar ingen roll om du betalar för laddaren och installationen, vi har inte råd eller tid att hantera lågt sådant."

Men att bygga en väldigt fancy uteplats i ett projekt som tog ett bra tag med trädgårdsmästare och omläggning av gångväg osv som har plats för ca 4 vuxna på innergården där inte helt förvånande hon och två andra från styrelsen satt hela dagarna under sommaren då de verkar vara förtidspensionerade eller något, det fanns det budget till.

/rant

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shiprat:

När jag skaffade elbil i början av 2019 frågade jag min BRF om möjlighet till laddatolpe och sa att jag i värsta fall var villig att täcka kostnaden ol jag kunde få godkänt att installera en på min parkeringsplats med mätare osv, det hade betalt för sig själv då jag körde en jävla massa under den perioden.

Fick till svar från ordförande "Nej, det är inget vi har tittat på och inget vi kommer titta på i framtiden heller." Och det var allt hon var villig att säga ol det hela.

När jag frågade igen något halvår senare och tryckte på det faktum att jag var villig att täcka kostnaden så var förklaringen "Det du inte förstår är att det blir så många administrativa timmar för att få detta gjort, spelar ingen roll om du betalar för laddaren och installationen, vi har inte råd eller tid att hantera lågt sådant."

Men att bygga en väldigt fancy uteplats i ett projekt som tog ett bra tag med trädgårdsmästare och omläggning av gångväg osv som har plats för ca 4 vuxna på innergården där inte helt förvånande hon och två andra från styrelsen satt hela dagarna under sommaren då de verkar vara förtidspensionerade eller något, det fanns det budget till.

/rant

Min förening håller på och undersöker möjlighten, det finns någon färdig lösning man kan köpa med en kraftigare central som kan driva upp till 20 bilar som kan laddas samtidigt, haken är att man måste antagligen uppgradera elstammarna/säkringarna in till föreningen för att klara dom strömstyrkor det kan bli frågan om. Det är ett större projekt redan för bara 20 bilar. Jag har sagt att jag är intresserad, jag räknar med att köpa elbil till 2025 och hoppas att det är klart i garaget tills dess. Ja, det kommer att kosta, men bensinen blir knappast billigare framöver.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Min förening håller på och undersöker möjlighten, det finns någon färdig lösning man kan köpa med en kraftigare central som kan driva upp till 20 bilar som kan laddas samtidigt, haken är att man måste antagligen uppgradera elstammarna/säkringarna in till föreningen för att klara dom strömstyrkor det kan bli frågan om. Det är ett större projekt redan för bara 20 bilar. Jag har sagt att jag är intresserad, jag räknar med att köpa elbil till 2025 och hoppas att det är klart i garaget tills dess. Ja, det kommer att kosta, men bensinen blir knappast billigare framöver.

Vattenfall har ett dotterbolag som arbetar med elbil laddning mot BRF. Minns inte namnet men Google vet nog.

EDIT: Heter InCharge

https://incharge.vattenfall.se/ladda-brf

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon317915:

Ekonomiskt försvarbart beror ju på hur mycket man tjänar men jag fattar läget det är inte alltid så jäkla lätt här i livet. Men termostat och två stötisar för 20 000 spänn det var det värsta får jag nog säga som gammal bilmek så då tror jag du har du kontaktat fel verkstad faktiskt.

Det går ju att köpa två kompletta fjäderben på skroten och är naven med hjullager och allt samt bromsoken ok så är det ju mest bara att lossa några bultar och byta. Termostaten där släpper man ut lite av kylvätskan kontrollerat så man kan samla upp det och skruvar av termostathus locket och byter ut den, termostaten kostar väl en femtilapp om man letar på billiga bildels sidorna som finns på nätet.

Några här snackar om att privatleasa en bil för mellan 4-8000 spänn i månaden det blir ju en jäkla massa per år. Själv köpte jag en jättebra Cittra kombi hel och ren med gashydraulisk fjädring så man flyger fram då den äter guppen och dödar eftergunget för 9000 spänn.

Ungefär det som du sa, sa även andra med bättre koll än mig (dvs typ "de vet hur man saltar en räkning"). Men bilen hade gått typ 27000 mil och var sliten på många sätt, så oavsett pris för reparation var det dags för något lite bättre när det blev mycket på en gång.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av 997GTS:

Så alla sportbilar och lyxbilar kommer knappt levereras på 2-3 år.

Vem vill ha en M8 eller Turbo S utan all tech och hur säljer man en lågutrustad bil sen utan rätt utrustning.

Det finns en bil som är elektronikbefriad, fastän den verkligen skulle behövt ha lite förarhjälp men det finns inget i den, Weineck Cobra 780 cui, 1200hk och väger strax under 1000kg, 0-300 på 10s om du inte har tappat kontrollen över den innan dess.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Shiprat:

När jag skaffade elbil i början av 2019 frågade jag min BRF om möjlighet till laddatolpe och sa att jag i värsta fall var villig att täcka kostnaden ol jag kunde få godkänt att installera en på min parkeringsplats med mätare osv, det hade betalt för sig själv då jag körde en jävla massa under den perioden.

Fick till svar från ordförande "Nej, det är inget vi har tittat på och inget vi kommer titta på i framtiden heller." Och det var allt hon var villig att säga ol det hela.

När jag frågade igen något halvår senare och tryckte på det faktum att jag var villig att täcka kostnaden så var förklaringen "Det du inte förstår är att det blir så många administrativa timmar för att få detta gjort, spelar ingen roll om du betalar för laddaren och installationen, vi har inte råd eller tid att hantera lågt sådant."

Men att bygga en väldigt fancy uteplats i ett projekt som tog ett bra tag med trädgårdsmästare och omläggning av gångväg osv som har plats för ca 4 vuxna på innergården där inte helt förvånande hon och två andra från styrelsen satt hela dagarna under sommaren då de verkar vara förtidspensionerade eller något, det fanns det budget till.

/rant

Därför ska du joina styrelsen. Att sitta vid sidlinjen är ju sjukt tråkigt. Vi har 6 stycken laddstolpar i vår förening, 41 hushåll. Vill man köra sitt eget race så ska man köpa en villa och skita i grannarna. Då bestämmer man själv

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av the squonk:

Min förening håller på och undersöker möjlighten, det finns någon färdig lösning man kan köpa med en kraftigare central som kan driva upp till 20 bilar som kan laddas samtidigt, haken är att man måste antagligen uppgradera elstammarna/säkringarna in till föreningen för att klara dom strömstyrkor det kan bli frågan om. Det är ett större projekt redan för bara 20 bilar. Jag har sagt att jag är intresserad, jag räknar med att köpa elbil till 2025 och hoppas att det är klart i garaget tills dess. Ja, det kommer att kosta, men bensinen blir knappast billigare framöver.

Hur många boenden har ni i föreningen? Annars kan ni ta det i en två-stegsraket. Vi säkrade aldrig upp i föreningen för de 6 elbilsplatserna. Ni kan alltid säkra upp senare om kapaciteten inte räcker till.

Permalänk
Medlem

Under pandemin har ju folk inte haft så stort behov av bil att pendla till jobbet när de kan arbeta hemifrån eller hur? Har personligen aldrig haft så låga bensinkostnader som nu till tross för extremt höga bensinpriser.

Å den annan sida... när jag tittar på blocket så erbjuds det rekordmånga Diesel drivna lyxbilar till bottenpriser just nu, så bilförsäljningen kan inte vara helt i toppen, eller hur?

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Väldigt många har inga praktiska laddmöjligheter, långt ifrån alla bor i villa, det är riktigt snålt med laddstolpar för hyres- och bostadsrätter.

En stor anledning till detta är för då måste man säkra upp högre och det är enorma avgifter förknippade med detta. Kostnader en bostadsrättsförening eller hyresvärd knappast vill eller ens kan ta utan det kommer ju kosta en hel del för de boende isf. Mycket mer än det smakar om vi säger så.

Och om det skulle bli mer rimliga priser för det så måste betalning fixas och det finns lösningar för det men det är ännu en tröskel alla föreningar osv måste ta sig över för de utan bil eller utan laddbar bil vill knappast betala för de som har det utan det får de ju stå för själva.

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon333222:

Hur många boenden har ni i föreningen? Annars kan ni ta det i en två-stegsraket. Vi säkrade aldrig upp i föreningen för de 6 elbilsplatserna. Ni kan alltid säkra upp senare om kapaciteten inte räcker till.

Över 100 hushåll, så det blir en rätt stor sak att få igenom

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zemlan:

En stor anledning till detta är för då måste man säkra upp högre och det är enorma avgifter förknippade med detta. Kostnader en bostadsrättsförening eller hyresvärd knappast vill eller ens kan ta utan det kommer ju kosta en hel del för de boende isf. Mycket mer än det smakar om vi säger så.

Och om det skulle bli mer rimliga priser för det så måste betalning fixas och det finns lösningar för det men det är ännu en tröskel alla föreningar osv måste ta sig över för de utan bil eller utan laddbar bil vill knappast betala för de som har det utan det får de ju stå för själva.

Här någonstans har politikerna gått vilse, vill dom se fler elbilar måste det införas subventioner för saker som detta, det går inte att bara höja priserna för fossilbränslen till långt bortom smärtgränsen. Man måste erbjuda alternativ.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||