Internet till garaget | Kabel vs trådlöst

Permalänk

Internet till garaget | Kabel vs trådlöst

Jag har ett fristående garage cirka 60 meter från mitt hus. Mitt mål är att få dit internet med god kvalitet.

Vad skulle ni förespråka?

- Dra en nätverkskabel (nedgrävd) från routern i stugan, till en acesspunkt i garaget?

- Montera radiolänkar (https://www.webhallen.com/se/product/330106-TP-Link-CPE210-Ra...)

Permalänk
Hedersmedlem

Gräv ner en fiber så behöver du aldrig tänka på det här igen.

Permalänk
Medlem

Kabel, alla dar!

Permalänk
Medlem

Dra kabel så klart! Jag har kört Ubiquitis 100 mbit länkar på 80 meters avstånd, det fungerade väldigt bra förvisso. Dra en CAT6A det räcker gott.

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Medlem

Jag hade dragit fiber

Permalänk
Medlem

Om jag var du så skulle jag grävt ner ett kabelskyddsrör, och sedan dragit vanlig nätverkskabel genom röret.

Då har du dessutom möjlighet att på ett enkelt sätt dra ytterligare kablar senare.

Tre stycken sådana blir nog lagom:
https://www.biltema.se/bygg/elinstallationer/installationsror...

Permalänk
Medlem

Hur ansluter man kabeln på ett snyggt o vattentätt sätt? Genom golvet känns ju bäst men ganska för sent. O väggen så finns alltid problem med väta.

Edit: gjorde en egen googling
https://www.byggahus.se/forum/threads/tips-pa-kabelgenomfoeri...

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

@Aharuduru, det finns även PE-mantlad RJ45 kabel som är ännu bättre för utomhus bruk. Man kan snika och dra vanlig RJ45 kabel om man är snål. Ska du gräva för hand och fixar allt själv med rör även om det är lite knep och knåp, dra kabel alla gånger. Det stabilaste alternativet.

Är det längre sträckor då kanske trådlösa alternativ är bättre, beror lite på förutsättningar osv. Och i vissa fall är det omöjligt dra kabel pga kommunala gator och annat då är det bara trådlöst som gäller.

Permalänk
Medlem

60 m kopparkabel kan ge förstörande överspänning om ett åskväder drar över. Bättre med fiber.

Permalänk
Inaktiv

Kabelrör eller ett hårt plaströr för vatten med rätt diameter och kabel givetvis. Är det hårt i marken vattna först så går det lättare att gräva, det gjorde jag till gårdsbelysningen. Blixten söker sig normalt till högsta punkten så att ett nedgrävt plaströr med en nätverkskabel i skulle dra åt sig blixten verkar inte troligt.

Permalänk
Medlem

Jag drog det i kabelröret som elen går i till huset. Funkar fint.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av etnica33:

Jag drog det i kabelröret som elen går i till huset. Funkar fint.

Beroende på vad det är för elkabel kan det vara förbjudet..

Permalänk
Medlem

Skulle säga att man kör med nanostation bryggor om det är trådlöst du väljer. Vad är det för aktivitet du tänkt köra i garaget?
Gällande kabel, så gräv ner 50-rör så kan du byta kabel i framtiden. När det är olika byggnader kan det vara en fördel att köra med fiberkabel även om det är lite krångligare, även bra med tanke på åska.

Permalänk
Medlem

Jag drog fiber till både garaget och en liten stuga vi har på tomten, beställ på fs.com så blir det bra pris på sakerna. har 10gb till både stugan och garaget det är också galvaniskt frånkopplat, stabilare blir det och väljer man 1gb istället spå blir det lite billigare. drog några extra par ifall det skulle bli problem.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av tcntad:

Beroende på vad det är för elkabel kan det vara förbjudet..

Även om det är fiber?

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Beroende på vad det är för elkabel kan det vara förbjudet..

Tveksamt då det var elektrikern som drog den.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av etnica33:

Tveksamt då det var elektrikern som drog den.

Var det fiber eller koppar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Var det fiber eller koppar?

koppar

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Även om det är fiber?

Fiber är inga problem, då den inte är ledande.

Skrivet av etnica33:

Tveksamt då det var elektrikern som drog den.

Inte alla som har koll. Måste vara rätt isolering på kablarna för att det ska vara ok, även om man ska undvika det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Fiber är inga problem, då den inte är ledande.

Inte alla som har koll. Måste vara rätt isolering på kablarna för att det ska vara ok, även om man ska undvika det.

Lugnt skickar honom på kurs hos sweclockers.

Permalänk
Medlem

Så vad blev det för kabel du valde till slut?

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av etnica33:

Lugnt skickar honom på kurs hos sweclockers.

Sweclockers är bra men hänvisa i stället till standarden nedan och Elsäkerhetsverket så blir det ännu bättre
SS 436 40 00 utgåva 3, I syfte att uppfylla kravet på god elsäkerhetsteknisk praxis så anger den i kapitel 521.6.

"Ledare i olika strömkretsar kan ligga inom samma rör, utrymme i kabelkanal eller elkanal, på kanalrännor och kabelstegar förutsatt att alla ledare är isolerade för den högsta förekommande spänningen i någon av ledarna inom röret eller kanalen."
https://www.elsakerhetsverket.se/fragor-och-svar/arkiv-fragor...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Beroende på vad det är för elkabel kan det vara förbjudet..

Ingenting i standarden som säger att man inte får det. Det är dock rekommenderat att man håller minst 5-10cm avstånd från kraftkablar-datakablar om det ska dras längre än 5m. Men det är bara en rekommendation och det gäller mest professionellt/hos företag/större anläggningar, hos svensson gör det inte direkt skillnad.

Visa signatur

MB/Case: ASUS ROG Strix B350-F || FD R6
PSU: Seasonic FOCUS Plus 750W Platinum
CPU/Cooler: Ryzen 5600 || Noctua NH-U12S
RAM: G.Skill FlareX 16GB 3200 CL14
GPU: ASUS GTX1070 Dual OC + Arctic AX4

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Weuffelhjaern:

Ingenting i standarden som säger att man inte får det. Det är dock rekommenderat att man håller minst 5-10cm avstånd från kraftkablar-datakablar om det ska dras längre än 5m. Men det är bara en rekommendation och det gäller mest professionellt/hos företag/större anläggningar, hos svensson gör det inte direkt skillnad.

Elsäkerhetsverkets regler kan vi skita i mao?

Permalänk
Medlem

Det är skillnad på ledare och kablar.

Enkelisolerade ledare måste uppfylla kravet att isoleringen tål den högsta förekommande spänningen men dubbelisolerade kablar får dela utrymme utan några restriktioner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Elsäkerhetsverkets regler kan vi skita i mao?

Om du läst något som säger att man absolut inte får göra det så länka gärna. Är inte emot att bli bevisad fel.

Visa signatur

MB/Case: ASUS ROG Strix B350-F || FD R6
PSU: Seasonic FOCUS Plus 750W Platinum
CPU/Cooler: Ryzen 5600 || Noctua NH-U12S
RAM: G.Skill FlareX 16GB 3200 CL14
GPU: ASUS GTX1070 Dual OC + Arctic AX4

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Weuffelhjaern:

Om du läst något som säger att man absolut inte får göra det så länka gärna. Är inte emot att bli bevisad fel.

Jag har å andra sidan inte sagt att det definitivt är förbjudet rakt av, ellerhur?
Under vissa omständigheter kan det vara förbjudet

Permalänk
Medlem

Om du nöjer dig med 60-80mbit kan du komma undan enkelt och billigt med två av dessa i bridge-mode: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=846446

Jag har installerat flera sådana bryggor och dem är grymt stabila.

Visa signatur

System #1 - Intel 6700K@4.8GHz + Corsair H110i PnP ~ ASUS ROG MAXIMUS VIII RANGER ~ 32GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2400MHz ~ 2x Gainward GeForce GTX 980 Ti 6GB 'GS' ~ 2x 512GB Samsung EVO 850 ~ Corsair RM1000W ~ Acer 27" Predator G-Sync XB271HU
System #2 - Intel 2500K@5.0GHz + Corsair H60+PnP ~ ASRock P67 Extreme4 ~ 16GB DDR3 ~ Gainward 980Ti 'GS' ~ BenQ 24" XL2430T ~ 2x512GB Samsung EVO 840 ~ 750W Corsair TX

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Beroende på vad det är för elkabel kan det vara förbjudet..

Skrivet av tcntad:

Jag har å andra sidan inte sagt att det definitivt är förbjudet rakt av, ellerhur?
Under vissa omständigheter kan det vara förbjudet

Inte?

Visa signatur

MB/Case: ASUS ROG Strix B350-F || FD R6
PSU: Seasonic FOCUS Plus 750W Platinum
CPU/Cooler: Ryzen 5600 || Noctua NH-U12S
RAM: G.Skill FlareX 16GB 3200 CL14
GPU: ASUS GTX1070 Dual OC + Arctic AX4

Permalänk
Medlem

@spinxen, jag kör också med Ubiquiti länk över längre sträcka, cirka 600 meter. 5Ghz och AC tekniken ger mig cirka 400Mbit stabilt. Kan få ut mer om länken går över till 256QAM men den orkar inte mer då den anser att signalen är för dålig, har inte riktigt fri sikt, men 64QAM duger. Jag fick meka med länken för några veckor sedan eftersom hastigheten hade sjunkit så pass mycket då sen skulle ta sig igenom buskar, träd och annat skit som växt upp med åren. Fick upp grejerna med flera meter och vips var allt normalt som det var från början när jag installerade länken.

Om man inte orkar pyssla med kabel så går det ju bra med trådlöst men precis som du säger behöver man bara en PTP länk som bär trafiken utan att påverka innehållet. Stabilt och enkelt att installera allt själv. Kabel är iofs att föredra och det är kort sträcka men det kan ju vara en del jobb att göra det, under tiden kan man köra med trådlöst såklart.

Ubiquiti, TP-Link och några andra finns.