Minecraft server

Permalänk

Minecraft server

Hej,

Tänkte starta en minecraft server på en ubuntu burk. Det kommer spela mellan 10 - 20 spelare.
Men har lite funderingar som jag hoppas ni kan hjälpa mig med.
Vilka hastigheter på bredbandet borde man minst ha ?
Kan personer med surfplattor också spela på servern eller är det endast spelare med datorer ?
Jag har förstått att ram minne är viktigt på servern. Räcker 8gb eller vad skulle ni tippa på att det behövs ?

Väldigt tacksam för svar

/Force

Permalänk
Medlem

Är det bedrock? I så fall kan man spela både på PC, mobil och andra enheter som kör bedrock om crossplay är aktiverat.

Bedrock servern är ganska låga krav på, det beror lite på hur mycket det är på servern mm 8GB är kanske gränsfall för mängden folk du ska ha om det är mycket på den men bör vara ok, mer intressant är dock CPU så den måste orka och hinna uppdatera alla block folk interagerar med men det krävs ingen monster CPU.
Bredbandsmässigt är det inte så krävande men räkna i överkant 1Mbit/s per spelare så bör det vara lugnt.

Java har jag mindre koll på.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Skrivet av Ferrat:

Är det bedrock? I så fall kan man spela både på PC, mobil och andra enheter som kör bedrock om crossplay är aktiverat.

Bedrock servern är ganska låga krav på, det beror lite på hur mycket det är på servern mm 8GB är kanske gränsfall för mängden folk du ska ha om det är mycket på den men bör vara ok, mer intressant är dock CPU så den måste orka och hinna uppdatera alla block folk interagerar med men det krävs ingen monster CPU.
Bredbandsmässigt är det inte så krävande men räkna i överkant 1Mbit/s per spelare så bör det vara lugnt.

Java har jag mindre koll på.

Oj det vet jag inte, men jag gissar på java tänkte följa denna du köra på ubuntu terminal https://m3.idg.se/2.1022/1.721228/raspberry-pi-minecraft-serv...
Jasså är det så cpu krävande trodde det hade med ram:en att göra 😂

Permalänk
Medlem

RAM är alltid bra men om CPUn är seg så blir det delays när man hackar i grottor mm och speciellt saker som sand som faller kommer oförutsägbart mm

Java finns bara till PC vad jag vet så inga mobiler och paddor, vet inte hur Java servern är men Java som regel kräver mer än bedrock som är skrivet i tror det är C# eller C++ pga Java overhead.

Har du moddar i Java ökar dock RAM kraven ganska snabbt med.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Permalänk

Om man skall köra bedrock server går det att installera på en ubuntu burk ?
Och om man kör bedrock då funkar det på mac, pc, pekplattor, ios och android ?

Permalänk
Skrivet av forcevision:

Om man skall köra bedrock server går det att installera på en ubuntu burk ?
Och om man kör bedrock då funkar det på mac, pc, pekplattor, ios och android ?

skulle inte rekommendera att köra så många på en raspberry pi.

har själv en pi4 8gb (kör en java server vet inte äns om bedrock servern är kompatibelt med pi enheter)
och de kan bli lite tungdraget för den redan vid 4-5 spelare om många genererar nya chunks samtidigt.

går delvis att komma runt genom att förgenerera chunks men kan ändå hacka till lite då och då även i redan gerererade chunks.

för att inte tala om att bygga automatiserade farmer typ endermen eller så med många mobs på liten ytan så kan det bli riktigt tungt för servern.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Skrivet av Rouge of Darkness:

skulle inte rekommendera att köra så många på en raspberry pi.

har själv en pi4 8gb (kör en java server vet inte äns om bedrock servern är kompatibelt med pi enheter)
och de kan bli lite tungdraget för den redan vid 4-5 spelare om många genererar nya chunks samtidigt.

går delvis att komma runt genom att förgenerera chunks men kan ändå hacka till lite då och då även i redan gerererade chunks.

för att inte tala om att bygga automatiserade farmer typ endermen eller så med många mobs på liten ytan så kan det bli riktigt tungt för servern.

Nej det är jag med på, tänkte på en dator och ubuntu terminal ?

Permalänk
Medlem

För bedrock körde jag denna guiden: https://jamesachambers.com/minecraft-bedrock-edition-ubuntu-d...
det fixar automatisk uppstart, backuper och uppdateringar, men du kanske ändå vill testa och köra servern manuellt så du
hittar vart man whitelistar användare etc. om du inte vill ha servern helt öppen på din ip.

Windows och android kan connecta med ip:port över internet,
ios, ps4 och xbox tror jag inte kan skriva in privata servrar utan har bara stöd för att koppla upp på ditt lokala nätverk.
Behöver du koppla upp dessa över internet så verkar det finnas en forwarder kör på det lokala nätverket men kopplar upp mot internet,
den måste dock köras på en pc, mac eller kanske raspberry hos dom : https://github.com/jhead/phantom

Permalänk

Okej vad tror nu behövs.
15/st spelar på minecraft servern med java. Ubuntu terminal tänkte jag på servern med ett bredband adsl 25/2 mbit. Hur mycket ram plus cpu behöver servern tror ni ?
Och räcker bredbandet ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av forcevision:

Okej vad tror nu behövs.
15/st spelar på minecraft servern med java. Ubuntu terminal tänkte jag på servern med ett bredband adsl 25/2 mbit. Hur mycket ram plus cpu behöver servern tror ni ?
Och räcker bredbandet ?

Risk för att 2 Mbit upload inte alls kommer räcka. Det kanske fungerar bra för dig som spelar lokalt men alla på distans kommer nog få problem.

Samt om en massa spelar så kommer ditt internet hemma bli kraftigt lidande.

ADSL fungerar lite som så att om all upload används så blir download väldigt lidande.

Så om folk spelar så kanske du inte kan streama nått.

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk

Kan inte annat än hålla med här din största flaskhals är utan tvekan din bandbredd.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk

Hmmm... Okej, vad tror ni behövs i upp hastighet ?

Permalänk
Medlem

Rätta mig om jag inte har fel men kräver inte de flesta konsoler/telefoner att man använder Minecraft Realms?
Kontra PC som tillåter privata servrar?

Permalänk
Skrivet av forcevision:

Hmmm... Okej, vad tror ni behövs i upp hastighet ?

skulle säga att ungefär minst 0.5-1Mbit per spelare ungefär för att ha lite marginal

så med 10-20 spelare skulle nog 10-20Mbit bara för server och sen lite ovanpå det för ditt eget bruk.

troligen räknat i överkant men finns inget mer irriterande än en server som laggar och gummibandar stup i kvarten.

skulle säga att om det är 10-20 vänner du känner skramla till att hyra en server istället och dela på priset borde inte bli mer än typ 20:-/spelare i månaden eller nå sånt om ni är 10 som delar på det.

https://www.hostinger.se/minecraft-server-hosting?utm_medium=...

vet inte vad mojangs egna servrar kostar att hyra om ni ska köra vanilla men har för mig typ €10/mån eller nå sånt

edit 68:-/mån var det visst (java edition) så 7:-/spelare (10 spelare) om ni kan dela på det dock är ni låsta till vanilla server så moddar är inte aktuellt tror jag iaf möjligen datapacks är tillgängligt.
https://www.minecraft.net/en-us/profile/realms/select-plan

har själv aldrig hyrt en server så har ingen koll på vad som är bäst men hostinger var rekomenderat lite här och var som en bra host för minecraft.

har spelat på någons server med gratismånaden för en vanilla java realm och vill minnas att det fungerade bra. tror dock det var innan 1.13 så kan inte säga hur den fungerar med senare patcher men har svårt att tro det fungerar speciellt dåligt nu.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Skrivet av Rouge of Darkness:

skulle säga att ungefär minst 0.5-1Mbit per spelare ungefär för att ha lite marginal

så med 10-20 spelare skulle nog 10-20Mbit bara för server och sen lite ovanpå det för ditt eget bruk.

troligen räknat i överkant men finns inget mer irriterande än en server som laggar och gummibandar stup i kvarten.

skulle säga att om det är 10-20 vänner du känner skramla till att hyra en server istället och dela på priset borde inte bli mer än typ 20:-/spelare i månaden eller nå sånt om ni är 10 som delar på det.

https://www.hostinger.se/minecraft-server-hosting?utm_medium=...

vet inte vad mojangs egna servrar kostar att hyra om ni ska köra vanilla men har för mig typ €10/mån eller nå sånt

edit 68:-/mån var det visst (java edition) så 7:-/spelare (10 spelare) om ni kan dela på det dock är ni låsta till vanilla server så moddar är inte aktuellt tror jag iaf möjligen datapacks är tillgängligt.
https://www.minecraft.net/en-us/profile/realms/select-plan

har själv aldrig hyrt en server så har ingen koll på vad som är bäst men hostinger var rekomenderat lite här och var som en bra host för minecraft.

har spelat på någons server med gratismånaden för en vanilla java realm och vill minnas att det fungerade bra. tror dock det var innan 1.13 så kan inte säga hur den fungerar med senare patcher men har svårt att tro det fungerar speciellt dåligt nu.

Ok.. ner hastigheten också 1 ca då per spelare ?

Permalänk
Skrivet av forcevision:

Ok.. ner hastigheten också 1 ca då per spelare ?

Ja. Ungefär lika mycket åt bägge håll då servern skickar och tar emot data för allt som händer konstant.

Servern är en knutpunkt som tar all data från alla anslutna bakar ihop allas levererade data till ett paket och skickar den till alla anslutna.

så lika mycket som servern får från de anslutna kommer hela tiden behöva skickas till alla anslutna därför kommer du behöva ha tillräckligt med bandbredd åt bägge hållen.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Skrivet av Rouge of Darkness:

Ja. Ungefär lika mycket åt bägge håll då servern skickar och tar emot data för allt som händer konstant.

Servern är en knutpunkt som tar all data från alla anslutna bakar ihop allas levererade data till ett paket och skickar den till alla anslutna.

så lika mycket som servern får från de anslutna kommer hela tiden behöva skickas till alla anslutna därför kommer du behöva ha tillräckligt med bandbredd åt bägge hållen.

Okej, då vet jag. Tack för hjälpen 😊

Permalänk

Konfar man bedrock servern på samma sätt som java edition ?

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av forcevision:

Konfar man bedrock servern på samma sätt som java edition ?

Det är väl bara ladda ned och se efter?
Ser inte varför det skulle vara större skillnad iofs

Permalänk

Tjo,
Är det några tillägg man bör installera på sin bedrock server ?

Permalänk
Medlem

Kan rekommendera https://geysermc.org/ annars för att låta bedrock spela på java versionen. Men kräver ett javakonto för var bedrock spelare

Visa signatur

Har jag uppgivit felaktig information? Rätta mig gärna, jag vet inte allt och kan ha fel.

Permalänk

I java edition när man startar servern så väljer man hur mycket minne man vill tilldela servern. Behöver man inte göra det i bedrock servern ?

Permalänk

I bedrock så finns det whitelist som man lägger till användare som skall komma åt servern. Men måste man ha ett xuid för att komma åt servern ? Eller räcker det med användarnamnet endast ?

Permalänk

Kan man skicka meddelanden till alla spelare i från terminal miljön ?

Permalänk
Medlem

Tror man bara skriver "say" och sen meddelandet.

Permalänk
Skrivet av m4gnify:

Tror man bara skriver "say" och sen meddelandet.

I terminal ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av forcevision:

I terminal ?

Ja, här nedan har du en lista över alla kommandon:

https://minecraft.fandom.com/wiki/Commands#List_and_summary_of_commands

Permalänk
Skrivet av BrunoX:

Super tackar, men går det inte att banna en spelare i bedrock ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av forcevision:

Super tackar, men går det inte att banna en spelare i bedrock ?

Whitelist kanske kan göra det du vill?