Är detta orimliga temperaturer för en AMD Ryzen 5 3600?

Permalänk

Är detta orimliga temperaturer för en AMD Ryzen 5 3600?

Hej!

Plockade just hem min nya burk och har hunnit testa den lite.
I Diablo 2 Resurrected (som exempel) så maxar processorn upp i 87 grader. Har inte hunnit testa andra spel ännu dock.

Är detta väldigt orimlig temperatur för den kretsen, eller är det inom gränsen? Mitt grafikkort och moderkort är betydligt svalare.

Tacksam för svar!
/Draken

Permalänk
Medlem

a) Vilket program använder du för att avläsa processorns temperatur?

b) Använder du originalkylaren eller har du monterat en annan?

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Skrivet av twit:

a) Vilket program använder du för att avläsa processorns temperatur?

b) Använder du originalkylaren eller har du monterat en annan?

A) Jag använder Speccy.

B) Det är originalkylare skulle jag tro. (Datorn är en Lenovo Legion T5)

Permalänk
Medlem

Detta är vad AMD själva säger. Dina temperaturer är höga men inte orimligt höga givet förutsättningarna.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Skrivet av twit:

Detta är vad AMD själva säger. Dina temperaturer är höga men inte orimligt höga givet förutsättningarna.

Alright.

Kan man sänka temperaturerna på något sätt? Utan att byta ut kylaren?

Permalänk
Medlem

@Drakenvinter: Börja med att kolla med något annat program, t.ex. Ryzen Master. Speccy har inte uppdaterats på flera år och är känt för att visa helt fel siffror för nyare processorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Drakenvinter:

Alright.

Kan man sänka temperaturerna på något sätt? Utan att byta ut kylaren?

Du kan klocka ner den lite. Tappar lite prestanda eller så hamnar du på ungefär samma men med en mycket mer effektiv volt.
Lite meckigt dock. Vad har du för kylare?

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Skrivet av Ceogar:

Du kan klocka ner den lite. Tappar lite prestanda eller så hamnar du på ungefär samma men med en mycket mer effektiv volt.
Lite meckigt dock. Vad har du för kylare?

Tror det är Wraith-kylaren som följer med processorn.

Permalänk
Medlem

Visa bild på kylaren tack. Den datorn kommer i olika konfigurationer så kan vara vilken som.
Är det en liten klump till kylare blir det inte bättre utan att sänka prestandan rejält.

Är det en liten klump till kylare så kostar en ny mycket bättre inte alls mycket. Alltid något.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Hedersmedlem

Chassit ser inte ut att ha speciellt bra ventilation, iaf inte på den bild jag ser. Vad händer om du öppnar sidan på det?
Det låter för högt speciellt om du har en annan kylare än den medföljande Stealthen.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk

Jag provade mäta med Ryzen Master istället. Då toppade den 76-77 grader. Ska prova köra med sidopanelen öppen när jag kommer hem.

EDIT: Skulle det hjälpa om jag smäller in fler fläktar i chassit? Har några liggandes nämligen.

Permalänk
Medlem

Är det peaktemperatur eller ligger den däromkring kontinuerligt? Får ofta temperaturspikar som kan vara ganska höga men det går nästan alltid ned och jämnar ut sig.

Visa signatur

7800X3D//4090

Permalänk
Skrivet av firstofmay:

Är det peaktemperatur eller ligger den däromkring kontinuerligt? Får ofta temperaturspikar som kan vara ganska höga men det går nästan alltid ned och jämnar ut sig.

Tror den spikar på mellan 77-78 grader. Brukar ligga stadigt på 76-77...

Skulle mer fläktar i chassit hjälpa något alls?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Drakenvinter:

Tror den spikar på mellan 77-78 grader. Brukar ligga stadigt på 76-77...

Skulle mer fläktar i chassit hjälpa något alls?

Det är inga farliga temperaturer alls men visst hjälper det att ha bra luftflöde i chassit, jag hade inte oroat mig när det fortfarande är under 80 grader.

Visa signatur

7800X3D//4090

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Drakenvinter:

Tror den spikar på mellan 77-78 grader. Brukar ligga stadigt på 76-77...

Skulle mer fläktar i chassit hjälpa något alls?

Fler fläktar kanske inte hjälper då det är det "stängda" chassit som sätter stopp för flödet.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Skrivet av Jalle64:

Fler fläktar kanske inte hjälper då det är det "stängda" chassit som sätter stopp för flödet.

Helt otroligt. När jag tog bort ena sidopanelen så sänktes tempen till 65-67 grader medans jag spelar. Provkörde samma spel under flera timmar men den stannade ändå på 65-67 grader. Visste inte att det kunde göra sådan skillnad.