Intel och Samsung vill tillverka Apples kretsar för Mac-datorer

Permalänk
Melding Plague

Intel och Samsung vill tillverka Apples kretsar för Mac-datorer

De båda tidigare nära partnerna vill vinna tillbaka Apple, men lite talar för att att Apple i närtid vill släppa TSMC som exklusiv tillverkare.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Först hånar de Apple och nu gråter de ut och vill ha tillbaka de som kund. Hade jag varit Apple jag jag bett de köra upp sin tillverkning i röva.

Permalänk
Medlem

Tror inte Apple vill byta till sämre tillverkningsprocess men om Intel eller Samsung skulle ge Apple ett tillräckligt bra pris så skulle jag inte bli förvånad om Apple slängde ut TSMC för att tjäna ytterligare pengar. Blind lojalitet mot märket är något Apple lever gott på.

Permalänk
Avstängd

Klart de vill, pengar och information är alltid bra att få.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av jan-banan:

Först hånar de Apple och nu gråter de ut och vill ha tillbaka de som kund. Hade jag varit Apple jag jag bett de köra upp sin tillverkning i röva.

Tur att det inte funkar så då. Hade varit en skrämmande tanke om en av världens största företag gick på känslor istället för logik.

Och att "intel" hånar någon är som att säga att Sverige hånar någon för att en känd svensk influencet sagt nåt dumt...

(PS, Apple investerar som aktieägarna vill. Inte basera på butthurt.)

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av rymdriddaren:

Tror inte Apple vill byta till sämre tillverkningsprocess men om Intel eller Samsung skulle ge Apple ett tillräckligt bra pris så skulle jag inte bli förvånad om Apple slängde ut TSMC för att tjäna ytterligare pengar. Blind lojalitet mot märket är något Apple lever gott på.

Den där blinda lojaliteten är anledningen till att Apple fortfarande existerar och är så stora, trots att de verkligen suger musten (pengarna) ur sina kunder.
Ja, om de tjänat på att gå över till en billigare tillverkningsteknik hade de som vanligt försökt och säkert lyckats vända det till något otroligt positivt och revolutionerande och kunnat visa jämförande staplar och statistik på att det var bättre än tidigare.

Permalänk
Skrivet av jan-banan:

Först hånar de Apple och nu gråter de ut och vill ha tillbaka de som kund. Hade jag varit Apple jag jag bett de köra upp sin tillverkning i röva.

Ur ett mer långsiktigt perspektiv: Om Intel och/eller Samsung kan nå en nivå där de matchar TSMCs tillverkningskvalitet till ett pris Apple accepterar, kommer de garanterat att hoppa på möjligheten att bli mindre beroende av en ensam tillverkare. Ingen vinner på single points of failure.

Permalänk

Jag tror det är trögt att få över dem för tillverkning. Det kräver ju först att de är väldigt mycket bättre för att det ska motivera flytten. Sedan vissa kretsar tillverkas av olika tillverkare för att de ej ska vara beroende.

Skrivet av Ceji:

Den där blinda lojaliteten är anledningen till att Apple fortfarande existerar och är så stora, trots att de verkligen suger musten (pengarna) ur sina kunder.
Ja, om de tjänat på att gå över till en billigare tillverkningsteknik hade de som vanligt försökt och säkert lyckats vända det till något otroligt positivt och revolutionerande och kunnat visa jämförande staplar och statistik på att det var bättre än tidigare.

Apple gör nu bra produkter. Det enda man enligt mitt tycke kan klaga på är att de är dyra och många hade klarat sig med enklare produkter.
Angående blinda lojaliteten så min bild av många Apple fans är att följande regel gäller för att säga om en viss teknik är bra eller inte. Har Apple denna teknik på deras produkter? Ja då är denna skitbra på alla sätt och vis. Har Apple inte tekniken så är det ofta rent meningslöst, även om det i sällsynta fall handlar om att tekniken inte är mogen.
Ta kärnantalet. hur många argumenterade inte till dens förbannelse att 4 core på desktop var tillräckligt? De tog till med saker som Amdahl's law där de hänvisade till att man inte ökar prestandan så mycket genom att splittra upp många problem. Motargument att man kör och fler komma köra flera parallella oberoende beräkningar accepteras inte. Och nu kom Apple M1 Pro och Max och de var så mycket bättre, för något som de för några år sedan argumenterade inte behövdes.

Likaså var det med Fullhd som MacBook air inte hade. Man behöver inte fullhd på en 13" skärm.. Samma var det med iPhone SE, som ställde till med stora problem för många utvecklare. Man kunde säga att ens lösning fungerade på alla nya mobiler och så har kunden köpt en iPhone SE vars upplösning typ var densamma som en 5år gammal mobil.

Ramminne hur långt tillbaka behöver man inte gå före man var ett troll om man påstod att 640k förlåt 16GB var tillräckligt för större laster? Nu när Apple finns att köpa med fler ser man många beställer just mer.

Idag är bristerna att man ej kan byta ssd eller i efterhand ej stoppa i mer ram. Men detta är inget större problem för att det kan man inte på en Apple M1 datorer. Hade dock man kunnat detta på Macbook, så hade troligen pc datorer där man inte kunnat utöka dessa på sugit av samma personer.
Vissa säger att Apple M1 Max går att utöka med 64GB ram och 8TB ssd och det räcker åt de flesta och det stämmer. De flesta köper dock inte en sådan utrustad utan en betydligt enklare som de om kanske 2år skulle vilja uppgradera. Och då pratar vi kanske endast om att gå från 1TB till 2 TB ssd.

Uppdateringsfrekvens på mobilskärmen. Det var inget nödvändigt, men många prisade iPad för den hade hög.
Snabbladdning sliter bara på batterierna, nu har tom macbook fått detta och då är det väl plötsligt bra?

Listan går göra hur lång som helst...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ceji:

Den där blinda lojaliteten är anledningen till att Apple fortfarande existerar och är så stora, trots att de verkligen suger musten (pengarna) ur sina kunder.
Ja, om de tjänat på att gå över till en billigare tillverkningsteknik hade de som vanligt försökt och säkert lyckats vända det till något otroligt positivt och revolutionerande och kunnat visa jämförande staplar och statistik på att det var bättre än tidigare.

Det är knappast den blinda lojaliteten som har gjort Apple till ett av världens mest framgångsrika företag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ceji:

Den där blinda lojaliteten är anledningen till att Apple fortfarande existerar och är så stora, trots att de verkligen suger musten (pengarna) ur sina kunder.
Ja, om de tjänat på att gå över till en billigare tillverkningsteknik hade de som vanligt försökt och säkert lyckats vända det till något otroligt positivt och revolutionerande och kunnat visa jämförande staplar och statistik på att det var bättre än tidigare.

Eh, du inser väl att de har kunnat byta till en billigare process hela tiden?

I själva verket är det så att TSMC:s snabba teknikutveckling möjliggjorts för att Apple har varit där och finansierat. Det kommer i praktiken hela fab-less industrin till godo.

Permalänk
Medlem

Tror inte att Apple bryr sig nämnvärt om Intels sura videor. De har dessutom varit så dåliga att det snarast fått motsatt effekt om något.

Skulle de se en fördel med Intel så skulle de säkert ta den, men det är svårt att föreställa sig vad det skulle vara. Om Kina invaderar Taiwan och tar över TSMC?

Permalänk
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Angående blinda lojaliteten

Många av exemplen du ger är ju det vanliga mänskliga "surt, sa räven".

Det finns rationella orsaker att vara lojal mot Apple också: När det gäller tekniska lösningar är det oftare än inte så att de inte är först, men när de väl kommer med en lösning så är den otroligt välintegrerad. Ta högfrekventa skärmar som exempel: Jag tror få som sett fenomenet i verkligheten ifrågasätter att det är trevligt med högre uppdateringsfrekvens. Många tillverkare har erbjudit 120Hz skärmar i evigheter, men inte Apple, annat än på sina dyraste iPads - och då inte förrän de kunde erbjuda variabel uppdateringsfrekvens snarare än batteriätande fast 120Hz.

Den andra faktorn att ta höjd för i sammanhanget är vilket vansinnigt stort företag Apple är: De kunde inte erbjuda variabel uppdateringsfrekvens på sina telefoner förrän det fanns tillräckligt många tillräckligt bra tillverkare som sammanlagt var beredda att garantera kapaciteten. Någon ska våga garantera bokstavligen hundratals miljoner skärmar som både klarar 120Hz frekvens och övriga kvalitetskrav. Vi pratar inte TN-skärmar för gaming här.

Så ja: Jag återvänder gång på gång till Apple för mina tekniska behov, för även om jag är medveten om det ekonomiska priset anser jag personligen att jag får en upplevelse jag är beredd att betala extra för. Livet är för kort för tråkig mat, dåligt vin och taskig datorupplevelse.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ceji:

Den där blinda lojaliteten är anledningen till att Apple fortfarande existerar och är så stora, trots att de verkligen suger musten (pengarna) ur sina kunder.
Ja, om de tjänat på att gå över till en billigare tillverkningsteknik hade de som vanligt försökt och säkert lyckats vända det till något otroligt positivt och revolutionerande och kunnat visa jämförande staplar och statistik på att det var bättre än tidigare.

Allt är inte dyrt, det beror på. Jag tycker ex att iPhones är väldigt dyra för vad man får jämfört med konkurrenterna samtidigt som MacBook Air M1 är väldigt mycket för pengarna.

Ibland gör de bra saker, som att stå på sig angående integriteten, andra gånger framstår de som väldigt cyniska.

De är för stora och gör för många saker för att man ska kunna avfärda dom som det ena eller andra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Många av exemplen du ger är ju det vanliga mänskliga "surt, sa räven".

Det finns rationella orsaker att vara lojal mot Apple också: När det gäller tekniska lösningar är det oftare än inte så att de inte är först, men när de väl kommer med en lösning så är den otroligt välintegrerad. Ta högfrekventa skärmar som exempel: Jag tror få som sett fenomenet i verkligheten ifrågasätter att det är trevligt med högre uppdateringsfrekvens. Många tillverkare har erbjudit 120Hz skärmar i evigheter, men inte Apple, annat än på sina dyraste iPads - och då inte förrän de kunde erbjuda variabel uppdateringsfrekvens snarare än batteriätande fast 120Hz.

Den andra faktorn att ta höjd för i sammanhanget är vilket vansinnigt stort företag Apple är: De kunde inte erbjuda variabel uppdateringsfrekvens på sina telefoner förrän det fanns tillräckligt många tillräckligt bra tillverkare som sammanlagt var beredda att garantera kapaciteten. Någon ska våga garantera bokstavligen hundratals miljoner skärmar som både klarar 120Hz frekvens och övriga kvalitetskrav. Vi pratar inte TN-skärmar för gaming här.

Så ja: Jag återvänder gång på gång till Apple för mina tekniska behov, för även om jag är medveten om det ekonomiska priset anser jag personligen att jag får en upplevelse jag är beredd att betala extra för. Livet är för kort för tråkig mat, dåligt vin och taskig datorupplevelse.

Amen.

Permalänk
Medlem

Apple ligger ju effektivt ett år före alla konkurrenter i tillverkning just nu för de är först på alla nya noder, nästan förproduktion på nya noderna innan någon annan ens fått tillgång

Intel och Samsung ligger båda långt efter TSMC när det kommer till tillverkning, och de kommer nog aldrig släppa exklusivitet till Apple på deras bästa tekniker.

Detta låter extremt långsökt om inte TSMC får akuta problem på kommande noder

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pacman5:

Allt är inte dyrt, det beror på. Jag tycker ex att iPhones är väldigt dyra för vad man får jämfört med konkurrenterna samtidigt som MacBook Air M1 är väldigt mycket för pengarna.

Ibland gör de bra saker, som att stå på sig angående integriteten, andra gånger framstår de som väldigt cyniska.

De är för stora och gör för många saker för att man ska kunna avfärda dom som det ena eller andra.

Dyrt är ju relativt, vill du ha snabbaste systemkretsen är ju endast iPhone den som har den. Sen om man behöver det eller inte är en helt annan fråga

Permalänk
Medlem

Intel kan väl försöka få AMD som kund kanske istället?

Permalänk
Skrivet av medbor:

Dyrt är ju relativt, vill du ha snabbaste systemkretsen är ju endast iPhone den som har den. Sen om man behöver det eller inte är en helt annan fråga

Snabbaste är bra när man tävlar emot andra inom typ sport.
I övriga fall handlar det om att hitta en produkt som bäst uppfyller ens krav. När alla människor har olika krav så har det lett till att det finns en drös olika produkter.
Apple har i princip alltid varit mycket prisvärdiga om ens krav av en ren slump har varit exakt samma som de produkter som de säljer. T.ex. ville man förra året köpa den allra bästa mobilen för att köra excel på, så låg iPhone överlägset i toppen. I år kanske man vill ha väldigt bra spelkänsla med hög fps i spel och då ligger iPhone överlägset högst. Ja, det finns mobiler som har högre uppdateringen än 120Hz. Men jag tror ändå dessa är mycket sämre då de dels inte har en cpu/gpu som klarar av att hålla denna uppdatering, likaså är nog skärmen sämre. Uppdateringsfrekvens är inte allt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dannesthlm:

Intel kan väl försöka få AMD som kund kanske istället?

EU: KARTELL!!!111!!
AMD: Nej tack!
Apple: ROFL

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Rekordmedlem

Jag tror Intel vill ha ritningarna på kretsarna så att de slipper lista ut dem själva när de ska försöka göra en krets som är "inspirerad" av Apples för att kunna komma i kapp.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Augusts:

Det är knappast den blinda lojaliteten som har gjort Apple till ett av världens mest framgångsrika företag.

Jo, det är det. Trots att min flickväns Macbook Air (som hon köpte trots att jag varnade henne) låter som en dammsugare trots att den knappt använts är det ingenting man läst i någon test. Detta är ett känt problem. Nu är det iofs en Intelvariant och alla någorlunda insatta vet att Intel-Macbooks inte är alls bra när det kommer till Thermal-design. Utseendet är viktigare för Apple. Det är också till viss del därför M1 utklassar Intel-macarna och Apple jämför med dessa när de visar hur bra M1 är.

De som vill få reda på mer om vilka skitdatorer Apple tillverkar kan titta på Louis Rossmans Youtubekanal. Han är en reparatör som kan det mesta om Appledatorer och livnär sig på att laga dessa i USA.

https://www.youtube.com/watch?v=AUaJ8pDlxi8

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ceji:

Jo, det är det. Trots att min flickväns Macbook Air (som hon köpte trots att jag varnade henne) låter som en dammsugare trots att den knappt använts är det ingenting man läst i någon test. Detta är ett känt problem. Nu är det iofs en Intelvariant och alla någorlunda insatta vet att Intel-Macbooks inte är alls bra när det kommer till Thermal-design. Utseendet är viktigare för Apple. Det är också till viss del därför M1 utklassar Intel-macarna och Apple jämför med dessa när de visar hur bra M1 är.

De som vill få reda på mer om vilka skitdatorer Apple tillverkar kan titta på Louis Rossmans Youtubekanal. Han är en reparatör som kan det mesta om Appledatorer och livnär sig på att laga dessa i USA.

https://www.youtube.com/watch?v=AUaJ8pDlxi8

Louis Rossman livnär sig på Youtube-views.
Det ironiska är att du perfekt beskriver varför Apple övergav intel, de levererade inte processorer som tillät dem att bygga de datorer de ville. Dagens Macbook Air är helt fläktlös. Knäpp tyst. Har extremt lång batterilivslängd, och är långt, LÅNGT snabbare den intelbaserade versionen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ceji:

Jo, det är det. Trots att min flickväns Macbook Air (som hon köpte trots att jag varnade henne) låter som en dammsugare trots att den knappt använts är det ingenting man läst i någon test. Detta är ett känt problem. Nu är det iofs en Intelvariant och alla någorlunda insatta vet att Intel-Macbooks inte är alls bra när det kommer till Thermal-design. Utseendet är viktigare för Apple. Det är också till viss del därför M1 utklassar Intel-macarna och Apple jämför med dessa när de visar hur bra M1 är.

De som vill få reda på mer om vilka skitdatorer Apple tillverkar kan titta på Louis Rossmans Youtubekanal. Han är en reparatör som kan det mesta om Appledatorer och livnär sig på att laga dessa i USA.

https://www.youtube.com/watch?v=AUaJ8pDlxi8

Nix. Om du har den uppfattningen så har du uppenbarligen inte någon koll på vad Apple har skapat de senaste 15 åren. Att din flickväns dator låter som en dammsugare kan bero på flera saker. Måndagsexemplar finns givetvis men det låter snarare som att datorn inte har rensats på damm.

Hade Apples produkter varit skit så skulle ingen köpa dem. Det finns givetvis blint lojala kunder men det är inte alls varför de har blivit så framgångsrika.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ceji:

Jo, det är det. Trots att min flickväns Macbook Air (som hon köpte trots att jag varnade henne) låter som en dammsugare trots att den knappt använts är det ingenting man läst i någon test. Detta är ett känt problem. Nu är det iofs en Intelvariant och alla någorlunda insatta vet att Intel-Macbooks inte är alls bra när det kommer till Thermal-design. Utseendet är viktigare för Apple. Det är också till viss del därför M1 utklassar Intel-macarna och Apple jämför med dessa när de visar hur bra M1 är.

De som vill få reda på mer om vilka skitdatorer Apple tillverkar kan titta på Louis Rossmans Youtubekanal. Han är en reparatör som kan det mesta om Appledatorer och livnär sig på att laga dessa i USA.

https://www.youtube.com/watch?v=AUaJ8pDlxi8

Skojar du? När självaste @Yoshman som kan det här med kretsdesign lyfter Firestormkärnorna till himlen. Det finns INGET som de andra tillverkarna kan sätta emot. IPCn har knäckt Zen3 och senaste Cove-kärnorna. Tänk på att Louis Rossmann lever på att reparera Apple-produkter.

Permalänk
Skrivet av Ceji:

Jo, det är det. Trots att min flickväns Macbook Air (som hon köpte trots att jag varnade henne) låter som en dammsugare trots att den knappt använts är det ingenting man läst i någon test. Detta är ett känt problem. Nu är det iofs en Intelvariant och alla någorlunda insatta vet att Intel-Macbooks inte är alls bra när det kommer till Thermal-design. Utseendet är viktigare för Apple. Det är också till viss del därför M1 utklassar Intel-macarna och Apple jämför med dessa när de visar hur bra M1 är.

De som vill få reda på mer om vilka skitdatorer Apple tillverkar kan titta på Louis Rossmans Youtubekanal. Han är en reparatör som kan det mesta om Appledatorer och livnär sig på att laga dessa i USA.

https://www.youtube.com/watch?v=AUaJ8pDlxi8

Rent generellt är min upplevelse om man har superhöga förväntningar på något så blir man lätt besviken om detta inte infaller. Vanligt stället folk upptäcker detta är en film som de har väntat så länge på.
Där samma film om de bara skulle stöta på den skulle upplevas bättre.

Nå när det gäller laptop så är värme ett så otroligt stort problem som påverkar upplevelsen på väldigt många sätt. Nu ligger Apple i topp i energieffektivitet och det är en bra start för att kunna sälja laptops med väldigt bra kvalite.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Jag tror det är trögt att få över dem för tillverkning. Det kräver ju först att de är väldigt mycket bättre för att det ska motivera flytten. Sedan vissa kretsar tillverkas av olika tillverkare för att de ej ska vara beroende.

Apple gör nu bra produkter. Det enda man enligt mitt tycke kan klaga på är att de är dyra och många hade klarat sig med enklare produkter.
Angående blinda lojaliteten så min bild av många Apple fans är att följande regel gäller för att säga om en viss teknik är bra eller inte. Har Apple denna teknik på deras produkter? Ja då är denna skitbra på alla sätt och vis. Har Apple inte tekniken så är det ofta rent meningslöst, även om det i sällsynta fall handlar om att tekniken inte är mogen.
Ta kärnantalet. hur många argumenterade inte till dens förbannelse att 4 core på desktop var tillräckligt? De tog till med saker som Amdahl's law där de hänvisade till att man inte ökar prestandan så mycket genom att splittra upp många problem. Motargument att man kör och fler komma köra flera parallella oberoende beräkningar accepteras inte. Och nu kom Apple M1 Pro och Max och de var så mycket bättre, för något som de för några år sedan argumenterade inte behövdes.

Likaså var det med Fullhd som MacBook air inte hade. Man behöver inte fullhd på en 13" skärm.. Samma var det med iPhone SE, som ställde till med stora problem för många utvecklare. Man kunde säga att ens lösning fungerade på alla nya mobiler och så har kunden köpt en iPhone SE vars upplösning typ var densamma som en 5år gammal mobil.

Ramminne hur långt tillbaka behöver man inte gå före man var ett troll om man påstod att 640k förlåt 16GB var tillräckligt för större laster? Nu när Apple finns att köpa med fler ser man många beställer just mer.

Idag är bristerna att man ej kan byta ssd eller i efterhand ej stoppa i mer ram. Men detta är inget större problem för att det kan man inte på en Apple M1 datorer. Hade dock man kunnat detta på Macbook, så hade troligen pc datorer där man inte kunnat utöka dessa på sugit av samma personer.
Vissa säger att Apple M1 Max går att utöka med 64GB ram och 8TB ssd och det räcker åt de flesta och det stämmer. De flesta köper dock inte en sådan utrustad utan en betydligt enklare som de om kanske 2år skulle vilja uppgradera. Och då pratar vi kanske endast om att gå från 1TB till 2 TB ssd.

Uppdateringsfrekvens på mobilskärmen. Det var inget nödvändigt, men många prisade iPad för den hade hög.
Snabbladdning sliter bara på batterierna, nu har tom macbook fått detta och då är det väl plötsligt bra?

Listan går göra hur lång som helst...

Listor går alltid att göra hur långa som helst när man behöver övertyga sig om något. Många forumpostningar här på Sweclockers verkar gå ut på just det - ”jag tänker INTE köpa en Appledator för att…” och sedan kommer listan, som mest verkar handla om att befästa sin ståndpunkt för sig själv. Vi som har kört Macar länge har sett det i över 30 år nu. Det som är lite trist är när listan också innehåller rallarsvingar mot alla som använder datorer från Apple.

Snabbladdning på Macbook Pro innebär förresten halv batterikapacitet på 30 minuter, och sedan rimligen en avtagande charge rate. Inte så där uppseendeväckande precis. Ur någon synvinkel.

Permalänk
Medlem

Samsung vill bara komma över ritningarna och tekniken att tillverka smått.. De klanta till det med Nvidia - we know!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ceji:

Jo, det är det. Trots att min flickväns Macbook Air (som hon köpte trots att jag varnade henne) låter som en dammsugare trots att den knappt använts är det ingenting man läst i någon test.

Du hade kunnat övertala henne att köpa en MacBook 12" (fläktlös med Retina) eller MacBook Pro istället. Tycker inte att det har funnits någon anledning för någon att köpa en Air mellan åren 2015 - 2019. Det var först genom M1:an som den blev prisvärd igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

[...]
Intel och Samsung ligger båda långt efter TSMC när det kommer till tillverkning, och de kommer nog aldrig släppa exklusivitet till Apple på deras bästa tekniker.

Detta låter extremt långsökt om inte TSMC får akuta problem på kommande noder

Kikar vi på roadmaps från Intel och TSMC, och ställer dem bredvid varandra så har Intel en aggressivare tidsplan än TSMC i förminskning av sina noder. 'Intel 4' med EUV redan nästa år! 2023 kommer Intel 3 och nu verkar TSMC bli lite sena i leveransen av deras N3-nod. Sedan år 2024 ska Intel ha 20Å medan TSMC siktar på N3E under det året, medan deras N2 inte ser dagens ljus förrän året efter, 2025 - då Intel hoppas ha 18Å igång. Den som lever får se…

Kontentan är att det inte behöver vara så långsökt. Dessa storlekar/nivåer är oerhört svåra att utveckla, och som vi känner till finns i praktiken bara en tillverkare (ASML) av de maskiner som behövs för att realisera stora delar av produktionen. Intel har tydligen tjing på nästa generations EUV-maskiner som behövs för deras 18Å…

Med denna bakgrund är det inte så konstigt att Intel försöker spänna sina muskler redan nu, för att eventuellt säkra tillverkning åt exempelvis Apple om en handfull år. De designerna bör nämligen till viss grad redan finnas på ritbordet.

Visa signatur

"The irony of the Information Age is that it has given new respectability to uninformed opinion."

Permalänk
Medlem
Skrivet av epple:

Kikar vi på roadmaps från Intel och TSMC, och ställer dem bredvid varandra så har Intel en aggressivare tidsplan än TSMC i förminskning av sina noder. 'Intel 4' med EUV redan nästa år! 2023 kommer Intel 3 och nu verkar TSMC bli lite sena i leveransen av deras N3-nod. Sedan år 2024 ska Intel ha 20Å medan TSMC siktar på N3E under det året, medan deras N2 inte ser dagens ljus förrän året efter, 2025 - då Intel hoppas ha 18Å igång. Den som lever får se…

Kontentan är att det inte behöver vara så långsökt. Dessa storlekar/nivåer är oerhört svåra att utveckla, och som vi känner till finns i praktiken bara en tillverkare (ASML) av de maskiner som behövs för att realisera stora delar av produktionen. Intel har tydligen tjing på nästa generations EUV-maskiner som behövs för deras 18Å…

Med denna bakgrund är det inte så konstigt att Intel försöker spänna sina muskler redan nu, för att eventuellt säkra tillverkning åt exempelvis Apple om en handfull år. De designerna bör nämligen till viss grad redan finnas på ritbordet.

Intels roadmaps har inte varit särskilt pålitliga på flera år. Den verkar extremt aggressiv med tanke på hur de gått för dem de senaste ~4-5 åren. Det är upp till bevis som gäller nu. Om man ser till aktiekursen som exempel så verkar inte investerarna ha ett jättestort förtroende att de ska lyckas. Kan sluta i att de byter namn på noderna trots att de inte har skett nå större framsteg i verkligheten, som nu senast. Men vi får väl se hur det slutar.