Intel Core i9-12900K och Core i5-12600K poserar framför kameran

Permalänk
Melding Plague

Intel Core i9-12900K och Core i5-12600K poserar framför kameran

Inför den stundande lanseringen tar de första butiksexemplaren av Intels processorfamilj "Alder Lake" plats framför kameran.

Läs hela artikeln här

Permalänk
Medlem

Wow! Det ser ju ut som en CPU!! Om de delidat den kunde vi fått se mer!

Permalänk
Medlem

Lite roligt att uppgradera från i7 2600K till i7 12600K. Att ha klarat sig tio processorgenerationer är inte illa pinkat för den snåle entusiasten.

Permalänk
Medlem

Det jag hoppas på är att dessa små kärnor klarar av filmuppspelning.

Det är komisk att filmutspelning som för inte så otroligt många år sedan var en megastor last och folk köpte externa Mpeg kort för detta. Och nu idag ser man det som en last där man vill att datorn typ ska gå på tomgång.

Och då kan det innebära datorer med bra batteritid på det mesta folk gör när de inte har tillgång till ström.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Lite roligt att uppgradera från i7 2600K till i7 12600K. Att ha klarat sig tio processorgenerationer är inte illa pinkat för den snåle entusiasten.

Nice uppgrade

Permalänk
Medlem

Jag klarade mig från gen 2 till gen 8. Blir eventuellt gen 12 med ny GPU dock. Ej bestämt men börjat flaska i vissa spel nu.

Permalänk
Medlem

Heta bilder!

Permalänk
Medlem

i5-12600K kommer bli svårt och inte komma tänka på Sandy Bridge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Det är komisk att filmutspelning som för inte så otroligt många år sedan var en megastor last och folk köpte externa Mpeg kort för detta. Och nu idag ser man det som en last där man vill att datorn typ ska gå på tomgång.

Och då kan det innebära datorer med bra batteritid på det mesta folk gör när de inte har tillgång till ström.

Jag hade två generationer av dessa kort. Har dock alltid gillat instickskorten från den tiden. Saknar möjligheten som fanns då att verkligen bygga sin egen dator, då allt inte var inbyggt i moderkortet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vangen:

i5-12600K kommer bli svårt och inte komma tänka på Sandy Bridge.

Dock inte så lika, 2600K drog löjligt lite ström för sin tid, därför den kunde klocka så högt. Jag benchade den i 5.3GHz. 12600K däremot förväntas ju bli en riktig powerhog.

Permalänk
Medlem

Kommer det några i3 också?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SabreWulf:

Kommer det några i3 också?

Har för mig det ryktades om low-end prollar nästa år.

Permalänk
Medlem

Haha du är inte ensam. Om det blir 12600K eller en högre modell är ännu oklart. Men det är lite vemodigt att skiljas efter så många år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Det beror på vad din version av Intel Quick Sync Video som din CPU skeppar med.
Ja jag märker en stor skillnad när jag spelar upp HVEC eller AVC då jag bara har stöd i Quick Sync Video för AVC på min CPU.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jenus:

Haha du är inte ensam. Om det blir 12600K eller en högre modell är ännu oklart. Men det är lite vemodigt att skiljas efter så många år.

Varför skiljas? Ge den kärlek som extradator och HTPC/spel i vardagsrummet.
En sladd till tv sen är allt frid o fröjd.
Så gullar jag med min 2600k

Permalänk
Medlem

Kanske orelaterat men skrämmande (för jag har redan beställt och betalt för stickorna):
Ser att i9-11900K är listat för DDR4-3200. (sitter sånt RAM i maskinen nu) Får jag problem om jag sätter i 4600 minne? Har kollat med moderkortets hemsida och specat min prolle där och de listar detta snabbare RAM som ok att köra. Vad betyder intels specifikation?

Permalänk
Medlem

Samma här, men bara för att mitt Socket 1155-moderkort dog för några veckor sedan. Annars hade den rullat på några år till!
Blir troligen dock inte Alder Lake för mig. Får se om AMD kontrar med prissänkning på Zen 3...

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av chksix:

Kanske orelaterat men skrämmande (för jag har redan beställt och betalt för stickorna):
Ser att i9-11900K är listat för DDR4-3200. (sitter sånt RAM i maskinen nu) Får jag problem om jag sätter i 4600 minne? Har kollat med moderkortets hemsida och specat min prolle där och de listar detta snabbare RAM som ok att köra. Vad betyder intels specifikation?

Det betyder bara att intel endast garanterar funktion upp till och med 3200Mhz. Allt över det räknas som överklockning. Med det sagt så fungerar det (nästan alltid). Men när du sätter i stickorna så kommer de att köras i just 3200Mhz. Till du själv går in i bios och ändrar till minnenas speccade hastighet. Det kan man oftast göra genom att bara aktivera en funktion som heter XMP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Dock inte så lika, 2600K drog löjligt lite ström för sin tid, därför den kunde klocka så högt. Jag benchade den i 5.3GHz. 12600K däremot förväntas ju bli en riktig powerhog.

Jag syftade på namnet.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag fattar inte, varför riskerar man konsekvenser från sin arbetsgivare eller Intel p.g.a. NDA-brott bara för att ta några kassa foton på en värmespridare med lite tryck på? Det är inte ens några nya hemligheter som man får veta.

Permalänk
Medlem

Då klår du mig, mvh i7-4770K

Permalänk
Medlem
Skrivet av pi:

Då klår du mig, mvh i7-4770K

i7 4770K är ju nästan ny i min värld. Med 2400Mhz ram och överklock på 4.7Ghz slår den ju till och med i3 10100.
Kanske blir en haswell i7 till farsgubbens hackintosh som är lite halvtrött med sin i5 4440... detta förutsatt att begagnatpriserna för haswell i7 kommer ner till rimliga nivåer nu när alder lake släpps.