Grand Theft Auto-trilogin får lanseringsdatum, trailer och systemkrav

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Det är ju musikbolagen som bestämmer var musiken dom äger får spelas, så skyll på dom att det försvinner.

Eller skyll på Rockstar/Take Two.

De har betalat licenser för X år, sett till att de sålt mer än 235 miljoner exemplar av olika GTA-spel, så kanske de kunde betalat mer för längre?

--------

Skrivet av REPTiL3:

Fattar inte varför låtar tas bort alltså. Ingen vinner på det. Hyfsat grym reklam för artisten att spelas i GTA kan man tycka.

Funderar på att kontakta snickare och se om de skulle vara intresserade att bygga en balkong åt mig, gratis arbete, men å andra sidan så syns mitt hus och de kommer säkert få anbud om arbete från mina grannar!

Permalänk
Bildexpert
Skrivet av medbor:

Ägaren bestämmer, extremt sällan artisten är ägare dock. De allra flesta skivbolagen äger musiken och artisten får ingen rättighet till musiken

Det beror på omständigheterna. Artister och låtskrivare kan inneha ideella rättigheter, dvs möjlighet att bestämma i vilka sammanhang musiken får eller inte får användas samt styra över det, men inte nödvändigtvis ha rätt till ekonomisk ersättning.

Just den faktorn har antagligen inget att göra med att musik uteblir från nyutgåvor av Grand Theft Auto-spelen, men bara för att man inte har några ekonomiska rättigheter utesluter det inte möjlighet att styra över vad man har gjort.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av medbor:

Ägaren bestämmer, extremt sällan artisten är ägare dock. De allra flesta skivbolagen äger musiken och artisten får ingen rättighet till musiken

Ja...? Var det inte det jag skrev?

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Ja...? Var det inte det jag skrev?

Jo tydligen, måste varit trött när jag läste det eller något... inget illa menat, men är övertygad om att jag läste att artisten kunde styra...

Well well! Då blev det extra tydligt antar jag

Permalänk
Medlem

Musiken var billigare för
Men kommer nog köpa detta, när det väl kommer ut. Känns inte som man skall köra prebooking förrän man vet att allt funkar och faktiskt slutförs hela vägen.

Hoppas de verkligen sätter detta, för serien är himla bra och med tiden kan de gärna göra en hel remake

Permalänk
Medlem
Skrivet av plajton:

Kommer inte köpa, omöjligt att framhäva samma glädje i spelen som när man var 11/12 år.. Den tiden är förbi

Känns ju generellt sätt som att företagen mjölkar ur de sista pengarna från gamla gamers med alla remakes, smart move kanske innan man lägger datorspelen på hyllan

Man kan även se det som att det riktas till en yngre publik som inte spelade spelen när dom var aktuella och inte vill spela med den gamla grafiken. Det är ju ändå grymma spel så det är roligt att fler folk får avnjuta spelen och jag tycker att det ska bli roligt att spela igen med bättre grafik!

Jag spelade t.ex första mafia när det kom ut men drog aldrig igenom det men i o m remaken så fick jag upp ögonen för det igen och fick uppleva slutet.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Tror det var några som missuppfattade mig här, klart jag förstår att det är ägaren och inte nödvändigtvis artisten själv som gör det för att dom vill ha pengar för det. Det jag menar är att det är idiotiskt, att synas(höras) i spelet kommer utan tvekan ge mer cash i längden med nya fans som upptäcker dem. Artister/Bolag betalar ju till och med spotify för att synas där, det säger väl en del.

Visa signatur

i7 6700K - Maximus VIII Hero - EVGA 980 Ti SC+ ACX - 850 Pro 1TB - Corsair DDR4 2x8GB - EVGA SuperNOVA G2 850W - Noctua NH-D15 - FD R5+6xNF-A14 PWM - Samsung C24FG73FQU
Asus ROG G752VY - i7 6700HQ - GTX 980M

Permalänk
Medlem
Skrivet av REPTiL3:

Tror det var några som missuppfattade mig här, klart jag förstår att det är ägaren och inte nödvändigtvis artisten själv som gör det för att dom vill ha pengar för det. Det jag menar är att det är idiotiskt, att synas(höras) i spelet kommer utan tvekan ge mer cash i längden med nya fans som upptäcker dem. Artister/Bolag betalar ju till och med spotify för att synas där, det säger väl en del.

Många bolag agerar inte på ’i längden’, då har redan kvartalsrapporten varit och aktiekursen ändrats

Men jag håller helt med dig!

Skulle tro att Rockstar helt enkelt plockar in annan musik att ersätta med, finns ju en del både nytt och gammalt som skulle kunna passa helt okej

Permalänk
Bildexpert

Så länge man inte lägger till musik som är producerad efter epokerna där spelen tar plats, och som fortfarande fungerar i kontexten, tänker jag att det vore prima med fler låtar.

Jag hade båda musikboxarna med San Andreas och Vice City på CD, tror det är totalt 15ish skivor med ca 12 låtar på varje... Det blir lite som en Tarantinofilm. När man hör musiken i filmen passar det så bra, men när man väl skaffat soundtracket så går det fram att man redan har alla låtarna i sitt diskotek.

Men guldkorn finns det absolut. Somebody up There Likes Me med David Bowie har jag hört många gånger i San Andreas. Och det är svårt att glömma kanalen i GTA III som konstant körde soundtracket från Scarface.

Permalänk

Blir inget köp för min del eftersom iaf San Andreas kommer som del av Game Pass. Redan förhabdsinstallerat dock 😎

Visa signatur

[Geek, Dad, Programmer, RC enthusiast, Technology evangelist]

Permalänk
Medlem

Trodde att det skulle vara snyggare ;D

Permalänk
Medlem

Om det bara kommer till Rockstars launcher kan de fara och flyga, gjorde misstaget att köpa GTAV day 0 och jag är fortfarande förbannad över att man inte får en Steam-nyckel såhär nästan ett decennium senare

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem

GTA "The Trilogy" borde ha varit GTA 1, 2 och möjligen 3, men egentligen är det ju bara de två första som är bra....

Permalänk
Bildexpert
Skrivet av ZaInT:

Om det bara kommer till Rockstars launcher kan de fara och flyga, gjorde misstaget att köpa GTAV day 0 och jag är fortfarande förbannad över att man inte får en Steam-nyckel såhär nästan ett decennium senare

RDR2 var väl på Rockstar Game Launcher i någon månad innan det kom till Steam?

Och med tanke på hur pengahungriga Rockstar ändå är så känns det konstigt om denna trilogi inte kommer till Steam.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nissling:

RDR2 var väl på Rockstar Game Launcher i någon månad innan det kom till Steam?

Och med tanke på hur pengahungriga Rockstar ändå är så känns det konstigt om denna trilogi inte kommer till Steam.

Ingen aning, jag var flera år sen på den serien då ettan inte fanns tillgänglig (vägrar konsol)

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Skrivet av Gabrioth:

GTA "The Trilogy" borde ha varit GTA 1, 2 och möjligen 3, men egentligen är det ju bara de två första som är bra....

Jag tycker att London ska räknas in i den serien istället för gta3 GTA London var helt okej

Permalänk
Medlem

En till jämförelse på los santos i san andreas! Skyboxen och render distance i kombination med lightning förbättringar gör spelet väldigt mycket vackrare. Och ja, träden. För att vara en remaster är nöjd med vad jag sett hitills! Vill gärna se gameplay snart dock. Det är kul att se Mount Chiliad i bakgrunden, visar hur liten kartan egentligen är

Claude från GTA III.

Här är alla screenshotsen: https://rockstarintel.com/gta-trilogy-definitive-edition-all-...

Permalänk
Medlem

Vet inte om det postats här tidigare, men lite nytt gameplay från gta 3:

Och vc:

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Fractal Design R3 | Arch Linux, Win11

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ostbullen:

Vet inte om det postats här tidigare, men lite nytt gameplay från gta 3:

https://youtu.be/DE5c6jZpvSA

Och vc:

https://youtu.be/pyWXkvH207s

Ser ju inte direkt snyggt ut. Om man jämför sida vid sida kanske, men inget alls sug att plocka upp dessa igen från min sida

Hur kan det fortfarande behöva vara pop-in av allt vid 150m bort från kameran? En på en PS2 utan SSD kanske, men detta ska ju vara nya versioner

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Ser ju inte direkt snyggt ut. Om man jämför sida vid sida kanske, men inget alls sug att plocka upp dessa igen från min sida

Hur kan det fortfarande behöva vara pop-in av allt vid 150m bort från kameran? En på en PS2 utan SSD kanske, men detta ska ju vara nya versioner

Nä jag håller med, ser lite ut som att man laddat upp gta med enb och lite andra moddar, men känns inte riktigt som det passar ihop.

Dock, kommer det till steam för en billig peng så kommer jag nog att plocka upp det, bara för att kunna spela spelen enkelt utan att behöva trixa med moddar etc.

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Fractal Design R3 | Arch Linux, Win11

Permalänk
Medlem

Jag tycker själva spelvärldarna ser väldigt fina ut, självklart inte 2021 klass dock. Även lightning systemet väldigt fint. Modeller, ljud och animationer håller tyvärr inte alls samma klass. Jag önskar Rockstar hade gett studion lite mer tid och resurser för dessa saker. Man bör över ha sett över priset, tycker 40 euro hade varit mer rimligt för vad man får. Men Rockstar vet ju att de kommer sälja som smör oavsett så nog därför de höll det vid 60 euro.

Är iallafall nöjd med att nästan all musik jag tycker om är kvar
Tyvärr inte Billie Jean men var inte direkt oväntat. Hört att det är i princip omöjligt att köpa dessa licenser idag. Men vad vet jag.

Enligt flera har de dock köpt tillbaka licensen till 'Running with the Night' av Lionel Ritchie som tydligen endast fanns på release versionen på PS2.

Permalänk

Blev inte så sugen som jag hade hoppats. Dessa hade behövt remake till GTA5 nivå istället för remaster känns det som.
Eller bara gjort remake av ett av dom för att spara tid/pengar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Myllerman:

Blev inte så sugen som jag hade hoppats. Dessa hade behövt remake till GTA5 nivå istället för remaster känns det som.
Eller bara gjort remake av ett av dom för att spara tid/pengar.

Absolut, remake hade varit bäst. Men Rockstar vill ju inte lägga sina resurser på detta och därför var det enklare att oursourca till Grove Street Games, en liten studio som absolut inte har resurser för remakes. Rockstars anställda lär säkert sitta och jobba på GTA Online uppdateringar istället

Nä men förhoppningsvis lägger de den tiden på GTA VI, vi behöver komma vidare snart känner jag

Permalänk
Medlem

Låtlista för de intresserade: https://www.eurogamer.net/articles/2021-11-10-heres-the-gta-t...

Lite synd på vrock i vice city och radio X i san andreas, men förstår att det kan vara svårt att få med alla

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Fractal Design R3 | Arch Linux, Win11