Afterburner och Radeon software

Permalänk

Afterburner och Radeon software

Hej! Efter ett flertal olika tester har jag (någorlunda) lyckats tämja mitt rx 580 som inte har världens bästa kylare, eftersom AMDs egna överklockningsmjukvara gör att man kan finjustera spänningen för olika klockfrekvenser.

Däremot saknar jag MSI afterburner eftersom dess in game overlay är mycket mer stilren än AMDs. Kan jag ha båda mjukvarorna installerade för att få det bästa av två världar? Eller finns det risk att de börjar bråka med varandra?

Tack på förhand!

Visa signatur

Main PC: Ryzen 7 7700X * RX 6950XT.
Backup PC: Ryzen 5 1600X * Vega 64 Liquid Cooled.
Laptop: ROG Flow X13 (Ryzen 9 5900HS * RTX 3050 (35W)).

Permalänk
Medlem

1. Ta av kylaren, rengör, lägg på ny pasta, sätt på kylaren och spänn skruvarna så du får jämt tryck. (Googla det)
2. Sätt på två 120mm. Genast har du ett tyst och svalare kort.
3. Japp, du kan använda båda. Sätt allt på default i AMDs mjukvara först bara. Ändra bara i ena mjukvaran.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

3. Japp, du kan använda båda. Sätt allt på default i AMDs mjukvara först bara. Ändra bara i ena mjukvaran.

Skrivet av MisterPlow2:

eftersom AMDs egna överklockningsmjukvara gör att man kan finjustera spänningen för olika klockfrekvenser.

Så du säger använd afterburner och förlora finjusteringen av volt?
Att enbart ändra i ett prg är däremot ett bra råd.

Mitt råd är att om du mestadels är intresserad av "afterburners OSD" är att använda bara den.
Vilket inte är afterburner utan är ett separat prg, https://www.guru3d.com/files-details/rtss-rivatuner-statistic...

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Skrivet av SCORPIUS:

1. Ta av kylaren, rengör, lägg på ny pasta, sätt på kylaren och spänn skruvarna så du får jämt tryck. (Googla det)
2. Sätt på två 120mm. Genast har du ett tyst och svalare kort.
3. Japp, du kan använda båda. Sätt allt på default i AMDs mjukvara först bara. Ändra bara i ena mjukvaran.

Tack för tipsen!

Visa signatur

Main PC: Ryzen 7 7700X * RX 6950XT.
Backup PC: Ryzen 5 1600X * Vega 64 Liquid Cooled.
Laptop: ROG Flow X13 (Ryzen 9 5900HS * RTX 3050 (35W)).

Permalänk
Skrivet av grizzly666:

Så du säger använd afterburner och förlora finjusteringen av volt?
Att enbart ändra i ett prg är däremot ett bra råd.

Mitt råd är att om du mestadels är intresserad av "afterburners OSD" är att använda bara den.
Vilket inte är afterburner utan är ett separat prg, https://www.guru3d.com/files-details/rtss-rivatuner-statistic...

Tack! Jag visste inte att afterburners overlay var ett separat program

Visa signatur

Main PC: Ryzen 7 7700X * RX 6950XT.
Backup PC: Ryzen 5 1600X * Vega 64 Liquid Cooled.
Laptop: ROG Flow X13 (Ryzen 9 5900HS * RTX 3050 (35W)).