Permalänk
Medlem

Ultrawide med bra KVM switch

Jag är ute efter en ultrawide skärm 34" och uppåt med en smidig KVM switch

Minimum 3 USB portar: USB ljudkort/hörlurar, Webkamera, trådlös receiver för tangentbord+mus
Bonus om det går att driva/ladda en laptop via USB , gärna om det går att kombinera bild/ljud/nätverk i samma kabel då den pluggas ur och i hela tiden.

Den stationära sitter ju där den gör men kan jag minska kablar ytterligare eller framtidssäkra för minskat kabelklutter är det en stor bonus (exvis så tror jag referens big navi har usb-c lite osäker på om tanken är ström/bild/ljud)

har inga specifika krav på uppdateringsfrekvens , adaptive sync, HDR eller upplösning / det beror ju lite på prisklassen. Bytte nyligen till ryzen 3800x samt nvidia rtx 3060 så jag tror för gaming kanske 1440p sen ska jag arbeta på skärmen också (har kört 49" 1440 tidigare tyckte nog att det var gränsfall men fungerade, 34" 1440 var helt ok).

Kan alltså tänka mig en äldre 60hz, 1440p 34" utan något lullull så länge priset är därefter och det finns en vettig KVM switch.

Tips och erfarenheter mottages gärna.

Permalänk
Medlem

Det närmaste jag har hittat hittils

https://www.dustinhome.se/product/5011181444/p-line-346p1crh-...
USB-C laddning/nätverk/video/ljud i en kabel, 100hz

Några andra tips?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lappen81:

Det närmaste jag har hittat hittils

https://www.dustinhome.se/product/5011181444/p-line-346p1crh-...
USB-C laddning/nätverk/video/ljud i en kabel, 100hz

Några andra tips?

Skärmen är rätt ok, men inte en IPS… och kvm:en är helt efterbliven, fick spel och returnerade min skärm efter en vecka. Vill minnas att jag skrev av mig nånstans innan jag skickade tillbaka den, ska se om jag hittar det!

ETA:
#19062543

Jag va uppenbarligen positiv till kvm:en just då, men att väcka laptopen när den somnat funkade inte riktigt för skärmen kände inte av datorn och ville inte väcka tillbaka. Och kablarna hade jag förträngt… huva va fult det va…

ETA2:
Det va automatiken i kvm:en som inte funkade som jag ville. Har tidigare lekt med en benq som hade en riktig fjärr där jag kunde växla ingång (precis som den billiga usb-kvm:en från Aten jag kör nu). Det va mycket bättre än när skärmen ska gissa sig fram till vilken ingång man vill va på och har nåt slags veto när du försöker rätta den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Napoleongl:

Skärmen är rätt ok, men inte en IPS… och kvm:en är helt efterbliven, fick spel och returnerade min skärm efter en vecka. Vill minnas att jag skrev av mig nånstans innan jag skickade tillbaka den, ska se om jag hittar det!

ETA:
#19062543

Jag va uppenbarligen positiv till kvm:en just då, men att väcka laptopen när den somnat funkade inte riktigt för skärmen kände inte av datorn och ville inte väcka tillbaka. Och kablarna hade jag förträngt… huva va fult det va…

ETA2:
Det va automatiken i kvm:en som inte funkade som jag ville. Har tidigare lekt med en benq som hade en riktig fjärr där jag kunde växla ingång (precis som den billiga usb-kvm:en från Aten jag kör nu). Det va mycket bättre än när skärmen ska gissa sig fram till vilken ingång man vill va på och har nåt slags veto när du försöker rätta den.

Ajdå

Du har inte tips på alternativ verkar ju svårt att hitta ngt

Permalänk
Medlem

För skärmar som har inbyggt USB-hub samt både USB-C och USB-B antar jag att den senare är menad att kopplas till en dator ansluten via DisplayPort eller HDMI? I sådana fall borde det väl vara vad du är ute efter typ. Extremt få skärmar som annars verkar ha en regelrätt KVM med flera USB-C eller B…

Visa signatur

Mostly Harmless

Permalänk
Medlem

Köpte denna nyligen på Elgigantens rea: https://www.elgiganten.se/product/gaming/gamingskarm/264540/a...

Mycket nöjd med skärmen, inte hunnit testa KVM switchen än. Men finns många med erfarenhet på internet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mayhem SWE:

För skärmar som har inbyggt USB-hub samt både USB-C och USB-B antar jag att den senare är menad att kopplas till en dator ansluten via DisplayPort eller HDMI? I sådana fall borde det väl vara vad du är ute efter typ. Extremt få skärmar som annars verkar ha en regelrätt KVM med flera USB-C eller B…

Just i den Philips som nämns ovan är det faktiskt "riktig" kvm-funktionalitet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lappen81:

Ajdå

Du har inte tips på alternativ verkar ju svårt att hitta ngt

Inte direkt… där jag mest sett det är på 32-tummare och då från både dell och lenovo utöver philips. Och så förstås Benq som hade den goda smaken att låta användaren växla manuellt, men även då på en 32-tummare.

Ska ge mig på en sån vad det lider, kan delge mina åsikter efter det, även om det är en annan formfaktor än du är ute efter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Foxmaner:

Köpte denna nyligen på Elgigantens rea: https://www.elgiganten.se/product/gaming/gamingskarm/264540/a...

Mycket nöjd med skärmen, inte hunnit testa KVM switchen än. Men finns många med erfarenhet på internet.

Hej, har du hunnit testa KVM-switchen ännu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Napoleongl:

Inte direkt… där jag mest sett det är på 32-tummare och då från både dell och lenovo utöver philips. Och så förstås Benq som hade den goda smaken att låta användaren växla manuellt, men även då på en 32-tummare.

Ska ge mig på en sån vad det lider, kan delge mina åsikter efter det, även om det är en annan formfaktor än du är ute efter.

Jag köpte Dell U3821DW
https://www.dell.com/en-us/work/shop/dell-ultrasharp-38-curve...
- den är enbart 60hz samt ingen adaptive sync , ok för min del (dyr ur det perspektivet)
- perfekt storlek, har haft en 21:9 29" (för liten) 21:9 34" (ok men på gränsfall för liten om man vill köra PBP) 31:10" 49" (för stor) samt nu tillbaka till 21:9 , 38" (lagom)
- inbyggda högtalare 9w
- stödjer påde PBP och PIP
- inbyggd kvm med gbit ethernet passthrough? samt USB-C alternate mode upp till 90W. Har ingen laptop som stödjer USB-C ännu men har pluggat in mobiltelefonen , via knapptryckning/menyn så flyttas allting mellan inputs inklusive nätverket/verkar som att android stödjer ethernet.
- dell display manager fungerar istället för meny systemet (går att ställa kortkommanden etc), har bara testat på en PC antar att det inte finns till android
- stativet är smidigt
- separat knapp för meny och power vilket är väldigt trevligt, meny systemet är även smidigare än vad det var på min samsung eller LG
- det verkar som att Dell har bättre reklammations eller garantivillkor med snabbt utbyte / men det kanske inte gäller i Sverige (youtubers så det får väll tas med en nypa sal). 2 skärmar tidigare som har gett upp det är jobbigt att sitta utan skärm när man jobbar hemma, eller alls för den delen.

I skärmen har jag pluggat in USB-ljudkort/headset, RJ45/nätverk, En logitech wireless receiver (mus/tgbord), Web-kamera vilket är dom USB-portar som finns, samt sen då USB-C upstream kabeln som hänger löst till laptop/annat och USB-B upstream kabeln som är kopplat till min stationära (det går att ställa in vilka ingångar upstream portarna ska hänga ihop med)

Osäker på vilka begränsningar som finns men det lär väll märkas om ett halvår eller så när jag lyckas få tag på en ny arbetsdator. Just nu är jag väldigt nöjd , spelade lite (dock inte i game mode och eventuellt upplevde jag att det var lite ryckigare , ska testa lite i game mode någon dag men det är ok för mig) EDIT: Flöt på bättre i game mode

- Jag undvek LG's utbud som på papper var bättre men dyrare ca 5k till/ högre hz, adaptive sync dock inga inbyggda högtalare, KVM verkar vara en mjukvaru lösning vilket jag helst undviker (men är osäker fick luddigt svar), supporten har även svarat att den inte stödjer ethernet via HUB'en (gissar ju att det går att koppla en USB->RJ45 där men man kan tycka att dom borde ha koll på det). Har även en tidigare reklammerad skärm som gav upp inom 1år
- Jag undvek Philips utbud då är lite oklar hur bra KVM lösningen fungerar, samt som någon skrev luktade den råtta
- Jag undvek Samsungs utbud då det var lite rörigt, hittade inga bra lösningar samt att min skärm gav upp inom 1år

Hoppas nu att Samsung skärmen ger mig många års nöje , tidigare skärmar har varit ultra-wides där panelen har visat sträck istället för bild.