Äldre gaming dator värdering (sälja)

Permalänk
Medlem

Äldre gaming dator värdering (sälja)

Har tänkt sälja en äldre stationär gaming dator jag haft som reservdelsdator till en kollegas son. Vill ju givetvis gå lite i "vinst", men vill ge dem ett rättvist pris då det ändå är någon man känner och träffar dagligen. Alternativet är ju givetvis att sälja på blocket för ockerpriser, men ligger bra i garderoben annars också, hehe.

CPU: i5 4560k (?)
CPU kylare: billigare variant i ~500 krs klassen runt 2017
GPU: msi gtx 960 4gb
RAM: ballistix 1600mhz(?) 16gb
PSU: random 500w, icke modulärt. Aldrig använt, bronze-grade
Mobo: Asus något, stödjer givetvis överklockning. Behöver bytas batteri, går inte att spara bios inställningar pga detta. (Kan göra detta åt dem, vart kan man köpa?)
Hårddisk: saknas
Chassi: något plast skräp av okänt fabrikat. Inhandlades på blocket för en hundring.

Har stått relativt bra förvarad i garderob utan fukt sedan ~2018. 960n plockades ur bruk för någon månad sedan bara och har inte använts till crypto-mining.

Värderades till ~3500 år 2019 av er experter. Min egen värdering i dagsläget är ~2700. Vad tror ni?

Även tänkt sälja ett par accessoarer;
Hyperx cloud alpha i välanvänt skick (~150?) Alltid fungerat!
Mekaniskt tangentbord med bruna kalih brytare av märke ADX (elgigantents egna?), oklart om det fungerar. Vissa brytare har krånglat, oklart om det är hårdvarufel eller mjukvarufel.
Logitech g403 prodigy, välanvänd (~100)
Mz1 zys rail, använd sparsamt under ~3 månader, nyskick.(~500) för er som undrar så var den tvär najs. Men började krångla genom att disconnecta osv, så fick byta. Oklart om det är mjukvara eller hårdvaru fel. Tycker jag haft oflyt när det gäller sådana saker, kanske något fel på min dator också.

Mvh,

Permalänk
Medlem

Svårt att kränga gamla grejer då du helt enkelt måste lura nån för att få det sålt för det priset.

CPU värd 500kr (antar 4670k, 4560k finns inte) och GPU 500kr. Finns inget värde i resten av prylarna på/i burken då jag antar det säljes som paket.

Priserna uppkollad med Tradera och sunt förnuft ur prestandanivå.

Visa signatur

"Nobody smart would play fair"

Permalänk
Medlem
Skrivet av MeSaber:

Svårt att kränga gamla grejer då du helt enkelt måste lura nån för att få det sålt för det priset.

CPU värd 500kr (antar 4670k, 4560k finns inte) och GPU 500kr. Finns inget värde i resten av prylarna på/i burken då jag antar det säljes som paket.

Priserna uppkollad med Tradera och sunt förnuft ur prestandanivå.

Tack för svar!

Gamla grejer har absolut värde. Lets agree to disagree.
Om du inte kan spela alls och plötsligt kan spela det mesta på låga inställningar så betalar man för detta. Jag tycker 2500 är fullt rimligt pris som insteg i data världen. Jag resonerar nog ganska galet kan jag tänka.

Permalänk
Medlem

Om vi tar från min synvinkel så sitter jag på G3258 + 750Ti så för mig hade det varit en klar uppgradering på båda fronterna men aldrig för 2500. Det jag menar med att du måste "lura" nån för att få en köpare om man är medveten om vad man sitter på just nu och vad det kan bli för prestandaförändring samt hur det står mot nya prylar tex 11400F. Nya grafikkort är det inte ens lönt att prata om just nu men jag har svårt att tro 960 går för många kronor över det jag sa då det tävlar mot 1050Ti som är markant strömsnålare.

https://www.cpubenchmark.net/compare/Intel-Pentium-G3258-vs-I...

https://www.videocardbenchmark.net/compare/GeForce-GTX-750-Ti...

Du kan ju alltid slänga ut burken på Tradera och låta marknaden avgöra priset. Ju tidigare desto mer betalt skulle jag tro

Visa signatur

"Nobody smart would play fair"

Permalänk
Medlem

Sålde denna dator för 2500 i början av året och fick napp första dagen på SweClockers.

SSD: 840 EVO 250 GB
HDD: DT01ACA100 1 TB
MB: Z87-G41
RAM: 16 GB 1600 MHz CL9
CPU: i5 4670K
CPU cooler: Hyper 212 EVO
GPU: GTX 770 2 GB DirectCU II OC
Chassis: Define R4
PSU: HX750

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem
Skrivet av albinb4:

Har tänkt sälja en äldre stationär gaming dator jag haft som reservdelsdator till en kollegas son. Vill ju givetvis gå lite i "vinst", men vill ge dem ett rättvist pris då det ändå är någon man känner och träffar dagligen. Alternativet är ju givetvis att sälja på blocket för ockerpriser, men ligger bra i garderoben annars också, hehe.

CPU: i5 4560k (?)
CPU kylare: billigare variant i ~500 krs klassen runt 2017
GPU: msi gtx 960 4gb
RAM: ballistix 1600mhz(?) 16gb
PSU: random 500w, icke modulärt. Aldrig använt, bronze-grade
Mobo: Asus något, stödjer givetvis överklockning. Behöver bytas batteri, går inte att spara bios inställningar pga detta. (Kan göra detta åt dem, vart kan man köpa?)
Hårddisk: saknas
Chassi: något plast skräp av okänt fabrikat. Inhandlades på blocket för en hundring.

Har stått relativt bra förvarad i garderob utan fukt sedan ~2018. 960n plockades ur bruk för någon månad sedan bara och har inte använts till crypto-mining.

Värderades till ~3500 år 2019 av er experter. Min egen värdering i dagsläget är ~2700. Vad tror ni?

Även tänkt sälja ett par accessoarer;
Hyperx cloud alpha i välanvänt skick (~150?) Alltid fungerat!
Mekaniskt tangentbord med bruna kalih brytare av märke ADX (elgigantents egna?), oklart om det fungerar. Vissa brytare har krånglat, oklart om det är hårdvarufel eller mjukvarufel.
Logitech g403 prodigy, välanvänd (~100)
Mz1 zys rail, använd sparsamt under ~3 månader, nyskick.(~500) för er som undrar så var den tvär najs. Men började krångla genom att disconnecta osv, så fick byta. Oklart om det är mjukvara eller hårdvaru fel. Tycker jag haft oflyt när det gäller sådana saker, kanske något fel på min dator också.

Mvh,

CPU: i5 4560k (?) Hmm, du får nog kolla upp nogare, men troligen inte värd mer än 300:-
CPU kylare: billigare variant i ~500 krs klassen runt 2017 100:-
GPU: msi gtx 960 4gb 500:-
RAM: ballistix 1600mhz(?) 16gb 200:-
PSU: random 500w, icke modulärt. Aldrig använt, bronze-grade 300:-
Mobo: Asus något, stödjer givetvis överklockning. Behöver bytas batteri, går inte att spara bios inställningar pga detta. (Kan göra detta åt dem, vart kan man köpa?) max 100:-
Hårddisk: saknas
Chassi: något plast skräp av okänt fabrikat. Inhandlades på blocket för en hundring. 50:-

Totalt: 1550:- så 1500:- som paket. Kanske kan du få någon hundring mer för CPU-kylare & GPU.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av albinb4:

Har tänkt sälja en äldre stationär gaming dator jag haft som reservdelsdator till en kollegas son. Vill ju givetvis gå lite i "vinst", men vill ge dem ett rättvist pris då det ändå är någon man känner och träffar dagligen. Alternativet är ju givetvis att sälja på blocket för ockerpriser, men ligger bra i garderoben annars också, hehe.

CPU: i5 4560k (?)
CPU kylare: billigare variant i ~500 krs klassen runt 2017
GPU: msi gtx 960 4gb
RAM: ballistix 1600mhz(?) 16gb
PSU: random 500w, icke modulärt. Aldrig använt, bronze-grade
Mobo: Asus något, stödjer givetvis överklockning. Behöver bytas batteri, går inte att spara bios inställningar pga detta. (Kan göra detta åt dem, vart kan man köpa?)
Hårddisk: saknas
Chassi: något plast skräp av okänt fabrikat. Inhandlades på blocket för en hundring.

Har stått relativt bra förvarad i garderob utan fukt sedan ~2018. 960n plockades ur bruk för någon månad sedan bara och har inte använts till crypto-mining.

Värderades till ~3500 år 2019 av er experter. Min egen värdering i dagsläget är ~2700. Vad tror ni?

Även tänkt sälja ett par accessoarer;
Hyperx cloud alpha i välanvänt skick (~150?) Alltid fungerat!
Mekaniskt tangentbord med bruna kalih brytare av märke ADX (elgigantents egna?), oklart om det fungerar. Vissa brytare har krånglat, oklart om det är hårdvarufel eller mjukvarufel.
Logitech g403 prodigy, välanvänd (~100)
Mz1 zys rail, använd sparsamt under ~3 månader, nyskick.(~500) för er som undrar så var den tvär najs. Men började krångla genom att disconnecta osv, så fick byta. Oklart om det är mjukvara eller hårdvaru fel. Tycker jag haft oflyt när det gäller sådana saker, kanske något fel på min dator också.

Mvh,

i5 4690k brukar gå för runt 500:-

Cpu kylaren beror på märket, men ny för 500:- och kylt en haswell då är den nog helt ok, ca 200:-

GTX 960 4gb kortet får du runt 800:- för, kanske mer då det är brist på gpuer samt att den har 4GB i minne, med 2gb är kortet nästan oanvändbart i nyare spel, men med 4gb på låga inställningar.

16GB 1600mhz i ram, förmodar 2st 8gb? runt 400:-

Moderkortet Asus något, säger inte så mycket, men det blir svårare och svårare o få tag på 1150 moderkort, bra kort tex Z87-Z97 går för 800-900:- och högre om det är mer påkostade modeller.
Mindre billigare 1150 kort går för uppåt 500:- vilket nästan är nypris :P.

Ny oanvänd 500w nätagg, måste väl finnas någon namn på agget? 200-300:-

Så en 2500:- kan du säkert få.

Permalänk
Medlem

Det är jättesvårt att värdera. Den duger ju åt typ sims 4. Tjejen har en liknande rigg och används bara till just detta i spelväg. Samtidigt får du en i3 10100 för runt 850:- idag vilken slår i7 4790K om den sistnämnda nu inte överklockas till 4.7Ghz och paras ihop med minne på 2400Mhz.

Jag slängde ihop en burk till farsan på amazon med i3 10100, m-atx chassi med meshfront, tre inkluderade fläktar, 550w guldagg, 500GB nvme SSD på omkring 3000 MB läs/skriv 2x8GB 3200Mhz (CL22 förvisso) men lär gå att tighta till med spänning högre än 1.2v som de va speccade till... samt moderkort med b560 chipset från inet som var på rea. Allt detta för 2990:- förra veckan inkl. frakt. Det enda som saknades var dedikerat grafikkort. Men jag skulle bra mycket hellre köpa en sådan burk för 3000kr än en begagnad från 2013 för 2500kr som kan gå sönder imorgon och du då sitter där utan garanti. Jag köpte aldrig burken till farsan. Visst var det förhållandevis prisvärt men prylarna kommer vara stenålders när alder lake lanseras om några dagar. Förvisso till ett högre pris, men ett stort generagionskliv framåt.

Visst är det lätt att säga att andra minsann kommer betala 2500:- för den. Själv hade jag kanske gett en tusenlapp om jag var desperat. Med tanke på att den inte ens är komplett och saknar lagring är det kanske bättre att sälja den i delar på tradera om du nu bryr dig om varje krona du kan få. Men är inte säker på att nån kommer buda 500:- för processorn. Följde en auktion på en i7 3770K i förrgår som slutade på 550:- och 8 trådar är ett minimum för de allra flesta idag.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...