Starka prestandasiffror när Intel "Alder Lake" för bärbara testas

Permalänk
Medlem

Inga överraskningar egentligen?

Kul att AMD och Apple har rört om i grytan

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

Eller så har jag ett annat användningsområde? Är tyvärr fast med bärbar och Windows pga att jag behöver resa med den och de programvaror jag använder.

Och innan någon ropar remote desktop så är el mycket lättare att hitta än pålitligt internet på många av de ställen jag besöker.

Men med det sagt hade jag älskat att köra allt på den nya MacBook pro med M1 Max.

Ska ju gå att köra windows med virtuella maskiner (även parallels) även på m1 enligt de som testat, men är såklart inte en lösning för alla

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Ska ju gå att köra windows med virtuella maskiner (även parallels) även på m1 enligt de som testat, men är såklart inte en lösning för alla

Hade varit kul att prova men blir nog svårt att motivera ett inköp på 40k+ för att man vill testa om det funkar bra med de programvaror vi kör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

Hade varit kul att prova men blir nog svårt att motivera ett inköp på 40k+ för att man vill testa om det funkar bra med de programvaror vi kör.

Ja samt risken att bli av med licenser om man bryter användaravtal. Ekahau skulle nog inte bli glada om jag fixade så flera användare skulle kunna koppla upp sig till samma licens. Autodata sa nej om den såg att det stod att den var virtualiserad och struntade i om det fanns ett dongelskydd installerat eller inte. Tror de löste problemet med en annan betalmodel visserligen.

Om Alder Lake tolkas fel i vissa kopieringsskydd. Denovo var nämnt kanske avläsningen tolkas fel också ifall man kör en gammal version av Hyper-V. Men då tror jag vi bryter både den ena och andra licensen. 40k+ är nog droppen i havet mot arbetstiden samt risken att bli osams med företaget man är beroende av för att tjäna pengar.

Vem vet om några år kanske vi fått högre imput rate på rdp och refreshrate. Men kräver fortfarande internet. Little/big är nog framtiden även om jag tvivlar på att Alder Lake blir nya 2600K eller K7. Kanske om några iterationer till. Vågar inte hoppas för mycket.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hACmAn:

Ja samt risken att bli av med licenser om man bryter användaravtal. Ekahau skulle nog inte bli glada om jag fixade så flera användare skulle kunna koppla upp sig till samma licens. Autodata sa nej om den såg att det stod att den var virtualiserad och struntade i om det fanns ett dongelskydd installerat eller inte. Tror de löste problemet med en annan betalmodel visserligen.

Om Alder Lake tolkas fel i vissa kopieringsskydd. Denovo var nämnt kanske avläsningen tolkas fel också ifall man kör en gammal version av Hyper-V. Men då tror jag vi bryter både den ena och andra licensen. 40k+ är nog droppen i havet mot arbetstiden samt risken att bli osams med företaget man är beroende av för att tjäna pengar.

Vem vet om några år kanske vi fått högre imput rate på rdp och refreshrate. Men kräver fortfarande internet. Little/big är nog framtiden även om jag tvivlar på att Alder Lake blir nya 2600K eller K7. Kanske om några iterationer till. Vågar inte hoppas för mycket.

Ja vissa är verkligen kinkiga med licenser, har en licens som är knuten till Mac address, användare och dongle.

Nä tror inte heller Alder Lake blir en revolution, men hoppas ändå på ett skutt framåt i väntan på att någon tar upp kampen med ARM.

Permalänk

Alltid kul när det kommer något snabbare, oavsett tillverkare! Men det är ju detta som ibland driver en till vansinne! Man behöver något nytt! Tillverkare 1, har något på gång som man väntar på för att köpa! Precis innan lansering, får man reda på att tillverkare 2. Har något ännu bättre på gång. Så då väntar man på den produkten i stället. Men precis innan lansering, så har tillverkare 1. Något nytt på gång, som är ännu snabbare!

Inte konstigt att folk sitter på 10år gamla saker ibland Bara blunda och köpa, när det är dax

Visa signatur

9900k på vatten