Permalänk
Medlem

970 v 3060ti

Tjena, hade tänkt o bygga en ny dator o undrar lite om msis 3060ti gaming z o gaming x. Vilken utav dessa är bättre. Sen hur stor skillnad är det på 970 4gb o 3060ti båda 2. Sen behöver man bra moderkort för bättre prestanda samt räcker de med en i5 ist för i7 enbart för spel?
Ha en trevlig måndag!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dado1337:

Tjena, hade tänkt o bygga en ny dator o undrar lite om msis 3060ti gaming z o gaming x. Vilken utav dessa är bättre. Sen hur stor skillnad är det på 970 4gb o 3060ti båda 2. Sen behöver man bra moderkort för bättre prestanda samt räcker de med en i5 ist för i7 enbart för spel?
Ha en trevlig måndag!

Nya i5or kör HT och lär räcka ett bra tag men skiljer det små pengar skulle jag satsa i7 för fler cores eller kolla AMD, skillnanden mellan 970 och 3060 är ordentligt stor, spelar du dock lättare spel eller så är nog uppgraderingen inte värd det.
Moderkortet spelar inte jätte stor roll om du inte ska överklocka eller har behov av vissa funktioner / antal portar mm men det är värt med kort som har mer pcie lanes då dessa används till typ allt extra du sätter i datorn.

Permalänk
Medlem

Tack så mycket för snabbt svar, spelar ordentligare spel ibland. Jag har en i7 skylake i datorn nu. Funkar de o ta den o kan jag på nått sett se om den mår bra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dado1337:

Tack så mycket för snabbt svar, spelar ordentligare spel ibland. Jag har en i7 skylake i datorn nu. Funkar de o ta den o kan jag på nått sett se om den mår bra?

Du kommer nog märka stor skillnad även utan att byta processor. Men byt GPU först och är du inte nöjd så kan du alltid uppgradera till nåt nyare längre fram.

Moderkortet spelar i princip ingen roll för prestandan.

Skillnaden i prestanda mellan 970 och 3060ti är rätt stor:

Det kommer inte skilja riktigt så mycket för dig då du har en äldre processor osv men du kommer märka en stor skillnad.