AMD Ryzen Threadripper 5000-serien för entusiaster kan utebli

Permalänk
Melding Plague

AMD Ryzen Threadripper 5000-serien för entusiaster kan utebli

Tidiga resultat för AMD Ryzen Threadripper Pro 5975WX skymtas hos Geekbench, men HEDT-modeller lyser fortsatt med sin frånvaro.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Skulle vara intressant att se hur många TR3000 som sålts, inte många ens här på Swec som kör det vad jag sett, de flesta stannade på 1000/2000

Visst gick priserna upp en del, men ganska prisvärda ändå för att vara helt unika på marknaden, Intel har ju ingenting att sätta mot

Permalänk
Medlem

Inte för att jag är intresserad ev dem, men ändå lite tråkigt. Om man har de behoven av många kärnor så skadar det inte att även ha Zen 3 singel core prestanda om man vill hoppa in i ett spel då och då.

Vi får väl hoppas på att de släpper en på Zen 3+ eller Zen 4 och då ganska tidigt in på 6000 eller 7000 serien, eller vad de nu kan tänkas heta.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

Kommer epyc och där skulle de väl få high frequency alternativ också så de äter väl av en del av marknaden, medans zen 2 och 3 åt upp kärnorna med att få 16 kärnor under 10k.
En 16 kärnig 7313P kostar också runt 10k. Inte den med högst klockfrekvens
Threadripper pro är upp till 4.3 mot epyc är 4ghz för 16 kärniga.
Sen har det väl med att hur många chip de har. Threadripper är nog för litet segment och de säljer redan slut epyc och ryzen segmenten för att inte behöva lägga pengar där.
Saknas väl entusiast moderkort för epyc

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av infigo:

Saknas väl entusiast moderkort för epyc

Riktiga entusiaster köper de moderkort som finns. Behöver inte stå "gaming" på moderkortet och RGB för att det ska vara intressant för en entusiast.

Permalänk
Medlem

Skulle inte GB sluta redovisa sådana här resultat stod det att läsa för några veckor sedan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Riktiga entusiaster köper de moderkort som finns. Behöver inte stå "gaming" på moderkortet och RGB för att det ska vara intressant för en entusiast.

Jao helt klart. Men såg inte ut som det var någon atx formfaktor på det heller när jag var inne och kikade utan helt server formfaktorer.
Men visst går ju att lösa.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem

Riktigt tråkigt, jag kör själv 2x3970x på jobbet, är ju bra med klös och trevlig med ecc stöd.

Visa signatur

Intel i9 13900k delid (4090) (Jobb/Lek)
AMD 7900 (4060ti) (Lekserver)
Intel i9 12900K (3090) (barnens)
AMD 7900X (3080ti) (barnens)

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av infigo:

Jao helt klart. Men såg inte ut som det var någon atx formfaktor på det heller när jag var inne och kikade utan helt server formfaktorer.
Men visst går ju att lösa.

Då får väl "entusiasterna" köpa entusiastchassin också

Permalänk
Medlem
Skrivet av infigo:

Jao helt klart. Men såg inte ut som det var någon atx formfaktor på det heller när jag var inne och kikade utan helt server formfaktorer.
Men visst går ju att lösa.

https://www.gigabyte.com/Enterprise/Server-Motherboard?fid=23...

MZ01-CE0 och MZ01-CE1 har ATX formfaktor, många andra är E-ATX.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Skulle inte GB sluta redovisa sådana här resultat stod det att läsa för några veckor sedan.

Nej, de har haft som policy att inte visa resultat från ES och liknande sen många år tillbaka. Vad som hände var att de ändrade ett felmeddelande för ett tag sedan, sen såg någon på twitter det några månader senare och trodde det var något nytt, och plötsligt var det en stor nyhet.

De har dock inte en lista med tillåtna processorer utan svartlistar bara vissa namn som är kända att vara ES och liknande. I det här fallet har processorn ett vanligt Threadripper-namn, så GB har ingen anledning att inte visa det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ljugtomten:

https://www.gigabyte.com/Enterprise/Server-Motherboard?fid=23...

MZ01-CE0 och MZ01-CE1 har ATX formfaktor, många andra är E-ATX.

ja titta där. Är ju trevligt. Inte för att jag är i behov av det men finns nog folk därute som är sugna.
En 16 kärnig var inte mycket dyrare än ryzens 16 kärniga, lägre klockad förstås men feta 128 banor pcie får man inte annars.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem

It remains to be seen if the delay is the result of a last-minute decision by AMD to go with the newer "Zen 3" CCD that comes with 3D Vertical Cache technology, over the conventional "Zen 3" CCD; or some other reason.
Länk: https://www.techpowerup.com/news-tags/amd?page=2

Permalänk
Medlem

ok man får krama om brädan man har ångrade inget när jag köpte den ok de är första generation men den tuffar på fint
hoppas den håller många år till .

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem

Jag som trodde 5950X var en "entusiastprodukt"..

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av m4gnify:

Jag som trodde 5950X var en "entusiastprodukt"..

Det finns inga entusiastprodukter. Bara entusiaster, och marknadsföring.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av deranger:

Riktigt tråkigt, jag kör själv 2x3970x på jobbet, är ju bra med klös och trevlig med ecc stöd.

ECC har jag också på min 5900x, du har dock mycket bättre IO, 4 minneskanaler, jädrigt mycket fler PCIe banor med mera.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk

Inte konstigt. Och som jag alltid har sagt så kommer hedt få problem när mainstream blir allt bättre. Då blir det mindre personer som tar steget upp till hedt och då ska mindre personer dela på utgiften, vilket innebär att det blir ännu mindre som väljer den och denna snöbollseffekt leder till att hedt inte kommer alls.

Det som behöver till för att utökas hedt behov är markant skillnad mellan denna och den vanliga och sedan inte tokdyra ssd och ram. Säg man kunde få en 256GB ram + 10TB ssd för vad som ändå kan anses som konsumentpris, ja då behöver ett bättre hedt system inte bli så dyrt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av infigo:

Jao helt klart. Men såg inte ut som det var någon atx formfaktor på det heller när jag var inne och kikade utan helt server formfaktorer.
Men visst går ju att lösa.

Skrivet av Ljugtomten:

https://www.gigabyte.com/Enterprise/Server-Motherboard?fid=23...

MZ01-CE0 och MZ01-CE1 har ATX formfaktor, många andra är E-ATX.

Så länge man håller sig till en sockel så finns det gott om ATX-moderkort för senaste generationen EPYC. ASRock har från ATX ner till något större än mini-ITX (men ska man ha < ATX så får man göra avkall på PCIe-linor och/eller minneskanaler).

Däremot för Threadripper Pro är det svårt att hitta < E-ATX. Det minsta jag sett där är Gigabytes kort i SSI-CEB-format. Det som gör att EPYC-korten kan vara förhållandevis små är nog att de i stort sett saknar chipset. Numera kan ju CPUn hantera inte bara PCIe och NVMe, utan även USB och SATA direkt.

Jag tror som andra att nu när TR pro finns så är nischen för liten för ett HEDT-segment från AMD. Evt också från Intel, givet att konsumentprollarna kryper närmare workstation-segmentet i kärnantal även där. I vart fall är det kul att det ser ut att bli en 5***wx-serie!

Visa signatur

Här hade jag en historik sen 1990-talet, men den blev tillslut för lång. Aktiva maskiner 2022-framåt:
Work/Play/Everythingstation: AMD Epyc 7443p, Pop OS host, Win10 + Linux guests (KVM/Qemu)
Work/Play nr 2: AMD Phenom II 1090t, Debian + Win 10 (dual boot)
Server x3: Epyc 7252 (TrueNAS Core), Atom 2550 (FreeBSD, backup), Opteron 6140 (Ubuntu, off prem backup)
Retrohörna under uppbyggnad: Dual Pentium Pro 200MHz, Pentium P54C 90MHz, Gravis Ultrasound MAX

Permalänk
Medlem
Skrivet av deranger:

Riktigt tråkigt, jag kör själv 2x3970x på jobbet, ...

... där TR Pro borde passa som hand i handske!
Precis hur jag tolkar AMDs agerande: De som kan nyttja mycket datorkraft för att tjäna pengar antas ha råd att betala för Pro, de som vill ha en TR "bara för att" men inte är villiga att betala stora pengar får nöja sig med befintliga (äldre) produkter.

Permalänk
Medlem

Den här nyheten kom lite som en chock när jag läste den tidigare. Jag har varit 100% inställd på att köpa en icke-pro ”5990x”… lite ledsen i ögat. Hoppas på att det inte stämmer…

Visa signatur

/925

Intel 8700|32Gb Ram|72TB 10GbE Synology Nas|MSI 3090 Suprim|LG UltraWide 38" - Wacom Intuos 3 A3