Ska jag betala fakturan? Produkt försvunnen på vägen..

Permalänk
Medlem

Ska jag betala fakturan? Produkt försvunnen på vägen..

Hej

Beställde ett nytt element på internet via bygghemma.se
Fick då med beställa en Termostat och en ventil för att få alla delar.

Element och Termostat kom men inte ventilen..

Ventilen kostar 1500 kr

Elementet kom på en separat faktura som jag betalt men ventil och termostat kom på en annan faktura.
Delivery som kom på kvällen med mina saker sa att de inte kunde hitta det tredje kolli.

Förfallo är imorgon 26 oktober på fakturan.

Vad hade ni gjort?

Permalänk
Medlem

Vag säger affären när du har pratat med dom om det?

Permalänk
Medlem

Pratat med företaget jag köpt ifrån och inte Sweclockers.

Permalänk
Medlem

Hör av dig till företaget så klart? Du har ju inte fått allt du beställt uppenbarligen.

Permalänk
Medlem

Har snackat med de två gånger redan och såg nu att förfallo är imorgon.
De har bara sagt att de ska kolla med fraktbolaget och återkoppla, varit 4 dagar nu sedan första kontakt.

Permalänk
Medlem

Det bör gå att förlänga förfallodatumet på fakturan bara. Har du frågat om det? Om det är en extern betallösning typ Klarna så kontakta dom direkt bara.

Permalänk
Medlem

Dyr ventil för 1500:- är det nån spec sort brukar bara kosta nån/några hundra

Permalänk
Medlem

Det är väl bara att ringa och säga att den sista delen inte har kommit och att du vill avvakta med fakturan tills att det är löst? Tvivlar på att dom säger annat än ja.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 2000+:

Det bör gå att förlänga förfallodatumet på fakturan bara. Har du frågat om det? Om det är en extern betallösning typ Klarna så kontakta dom direkt bara.

Får ringa Svea då, kom en faktura från dessa.

Skrivet av Bernies:

Dyr ventil för 1500:- är det nån spec sort brukar bara kosta nån/några hundra

https://www.bygghemma.se/hus-och-bygg/varme-och-ventilation/e...

Permalänk
Rekordmedlem

Du ska reklamera till säljaren, du har troligen inte heller något avtal med fraktbolaget utan det är väl säljaren som har det.

Konsumentköplag (1990:932)
Fel på varan
Vad som avses med fel
16 § Varan skall i fråga om art, mängd, kvalitet, andra egenskaper och förpackning stämma överens med vad som följer av avtalet.
https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-fo...

Felet är att du har inte fått den mängd ventiler du beställt. Det låter på dig som att fraktbolaget visste om att ett paket saknades och då har du väl inte heller kvitterat det utan kontaktat säljaren och fakturan bör säljaren ta hand om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av downup:

Har snackat med de två gånger redan och såg nu att förfallo är imorgon.
De har bara sagt att de ska kolla med fraktbolaget och återkoppla, varit 4 dagar nu sedan första kontakt.

Når mottok du din faktura, altså hvor lang tid har du hatt siden du fikk faktura til forfallodato i morgen? Du nevner at du vært i kontakt med salgsstedet to ganger. Hvor lang tid er det gått mellom disse to ganger og frem til forfallodato? I svensk lov eksisterer det ikke noe eksakt grense for lang tid det må gå fra en mottar faktura til at den må være betalt. Se her: https://www.hallakonsument.se/fragor-och-svar/1528749/har-jag...

Se til å få det skriftlig når det gjelder kontakt med salgsstedet når du vil be om å få utsatt forfallsdato på faktura og at Svea Ekonomi AB også er blitt informert. Muntlige avtaler er veldig vanskelig å bevise i ettertid.

Kontakte også Svea Ekonomi AB (firma der sendte ut faktura) for å gjøre klart at du ikke mottatt varen, slik de er blitt informert og se til å få en skriflig bekreftelse på utsatt dato dersom de ville gi deg det og IKKE kun en muntlig (dersom du ikke ville kunne få fatt i salgsstedets kundetjeneste i tid).

Nå har du fått beskjed fra salgsstedet at de ville reklamere overfor transport/leveranse firma, så det er de som skal se til å få orden på saken. I mellomtiden må begge parter se til at din faktura vil bli utsatt inntil saken er blitt løst.

Her er mer info fra Hallo Konsument: https://www.hallakonsument.se/konsumentratt/regler-for-faktur...

Husk at du har rett til å bestride faktura, dersom du hverken kan få løst det fra salgsstedet eller via kontakt med Svea (de som har krav på deg for betaling av faktura). Du skal ALDRI betale for en vare eller tjeneste du ikke har mottatt og som ikke var del av en avtale. Se derfor over hvilke avtale betingelse salgssteder har vedrørende leveranse og ved faktura betaling.

Her er salgsstedets salgsbetingelser: https://www.bygghemma.se/kopvillkor/handla--betala/

Her er leveranse betingelsene: https://www.bygghemma.se/kopvillkor/leverans/

Permalänk
Medlem

Du kan betale kun på faktura for det du mottak dvs termostaten og mot regne (trekke av) for ventilen, slik at du det betalt er for det du mottatt, men du må se til at Svea Ekonomi AB er blitt informert.

Permalänk
Medlem

Ring de mellan 9-17.

Permalänk
Medlem

Kontakta fakturaföretaget. Jag beställde vinterskor på en fb reklam den 1 oktober, förfallodatum 31 oktober. Detta via klarna. De har nu fryst fakturan tills jag får varan. Har inte ens fått någon information om att de skickat paketet. Så vi får väl se.

Permalänk
Hedersmedlem

Enligt deras hemsida (https://www.svea.com/se/sv/foretag/betallosningar/for-dig-som...) så ska du kunna logga in och flytta förfallodatum

"Genom att logga in på Mina Sidor kan du se dina aktuella fakturor och flytta förfallodatumet när du har handlat med Svea Ekonomi."

Jag skulle börja med att logga in där och se vad som står. Sen kontakta Svea Ekonomi och påpeka du inte fått allt. Sen även naturligtvis fortsätta prata med Bygghemma och se till att de antingen fixa ny faktura utan den delen eller får fram delen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av downup:

Hej

Beställde ett nytt element på internet via bygghemma.se
Fick då med beställa en Termostat och en ventil för att få alla delar.

Element och Termostat kom men inte ventilen..

Ventilen kostar 1500 kr

Elementet kom på en separat faktura som jag betalt men ventil och termostat kom på en annan faktura.
Delivery som kom på kvällen med mina saker sa att de inte kunde hitta det tredje kolli.

Förfallo är imorgon 26 oktober på fakturan.

Vad hade ni gjort?

Ring Bygghemma och be dem stoppa fakturan. Svea kravstoppar därefter fakturan till dess att det är löst.
Du behöver inte gå kringvägar via Svea, de tar dagar på sig att återkoppla till Bygghemma och då går dem alltid till fel avdelning.

Sedan är regel nummer 1 alltid: Ring säljaren.

Permalänk
Avstängd

Jag skulle betala för det som kommit fram.

Elementet låter det som att du redan betalat på en annan faktura.

Räkna ut hur stor del av fakturan som avser termostaten och hur stor del som avser ventilen och betala in den del som avser termostaten. Om ventilen sedan skulle dyka upp betalar du in resten av beloppet.

Permalänk
Medlem

Säljaren har ansvar för produkten tills du har mottagit den. Det är enligt KKL säljarens ansvar hela vägen till att du har varan i din ägo, och KKL kan företag inte avsäga sig.

Vid köp där säljaren ska lämna varan till köparen bär säljaren risken för varan till dess att varan är avlämnad till köparen (8 § konsumentköplagen). Att säljaren bär risken för varan innebär att köparen kan häva köpet och kräva ersättning om varan skadas eller kommer bort (22 § konsumentköplagen).

Det är säljaren som har anlitat speditören för leverans, dvs detta är något dem ska göra upp om och ingenting du skall behöva bry dig om. Du ska inte behöva betala en faktura för något som du inte har fått.

Hör av dig direkt nu den 26:e och berätta om läget till säljaren, så får de antingen ta bort varan från fakturan, göra en omleverans av saknad produkt eller att de skjuter fram fakturan (utan någon kostnad för dig) tills detta är löst. Det brukar inte vara några problem, men om de försöker sig på en "fuling" hänvisar du till 8 § konsumentköplagen.

Lycka till!

Permalänk

För att tilägga.
Bygghemma är ett "bluff och båg"-bolag som exploderat i popularitet under pandemin. Mycket reklam via YouTube-influencers.
De har inte egna prylar utan kör en variant utav dropshipping.
När du lagt en beställning och betalat så beställer de i sin tur från externa leverantörer.

Därför kommer varje produkt med egen leverans och tiderna kan variera ordentligt. Om man äns får något, finns flertalet recensioner och berättelser att hitta.

Även samma koncern som äger:
Outl1.se Ett bolag som reparerar trasiga kinaprylar och säljer som nytt.
Polarpumpen.se Inte beställt därifrån själv än, tack och lov. Verkar även där vara att singla slant, så länge man inte måste få tag på supporten.

Samt flertalet dotterbolag som jag inte hittar nu.. När man lägger en beställning så får man dock en fin lista på "nästa ställe att handla på".

Permalänk
Medlem

klart du inte ska betala för nåt som försvunnit på vägen, det är deras ansvar att produkten kommer fram till dig, inte ditt. stå på dig vad är detta för skräpföretag....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Khajiit has wares:

För att tilägga.
Bygghemma är ett "bluff och båg"-bolag som exploderat i popularitet under pandemin. Mycket reklam via YouTube-influencers.
De har inte egna prylar utan kör en variant utav dropshipping.
När du lagt en beställning och betalat så beställer de i sin tur från externa leverantörer.

Därför kommer varje produkt med egen leverans och tiderna kan variera ordentligt. Om man äns får något, finns flertalet recensioner och berättelser att hitta.

Även samma koncern som äger:
Outl1.se Ett bolag som reparerar trasiga kinaprylar och säljer som nytt.
Polarpumpen.se Inte beställt därifrån själv än, tack och lov. Verkar även där vara att singla slant, så länge man inte måste få tag på supporten.

Samt flertalet dotterbolag som jag inte hittar nu.. När man lägger en beställning så får man dock en fin lista på "nästa ställe att handla på".

Bland det mest korkade jag har hört. Exploderat under pandemin, de omsatte flera miljarder långt innan pandemin ens var en tanke. Är man bluff och båg bolag för att man kör med drop shipping? Bygghemma är pionjärerna för drop shipping, det första bolag som lyckats med det och har således banat väg för övrig marknad att hantera drop shipping på ett mycket lyckat sätt.
De har eget lager för de mest hetaste prylarna som t ex Fönster/dörrar från specifika varumärken och gigantiskt lager för deras egna varumärke inom badrumsartiklar som de importerar för mångmiljonbelopp per år.

Här är allt inom koncernen som du verkar ha svårt att hitta:
https://www.wearebhg.com/brands/

Snittordern ligger på 8000-14000:- och de omsätter flera miljarder. Kan du tänka dig hur många order det motsvarar i perspektiv till antalet klagomål? Det har och är alltid riktigt svårt för ett företag att ge incitament för nöjda kunder att skriva recensioner.
Givetvis skriver folk goda och dåliga, men de dåliga tar alltid mest utrymme, för de visar felen som behöver jobbas med.
Betyder inte att bolaget är skit

Jag är i jävställning, har jobbat där och har själv etablerat flertalet rutiner och förbättringar både in-house och på leverantörssidan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MellanMjoelk:

Ring Bygghemma och be dem stoppa fakturan. Svea kravstoppar därefter fakturan till dess att det är löst.
Du behöver inte gå kringvägar via Svea, de tar dagar på sig att återkoppla till Bygghemma och då går dem alltid till fel avdelning.

Sedan är regel nummer 1 alltid: Ring säljaren.

Ringde Svea idag när de öppnade och de sa att de kommer skjuta upp förfallo med 4 veckor.

Men så jobbigt att sakna en viktig del när de renoverar badrummet just nu..

Men tack det löste sig med fakturan iallafall