Försöker installera linux men : och / fungerar inte...

Permalänk

Försöker installera linux men : och / fungerar inte...

Jag tänkte testa denna distro av linux: https://github.com/ChrisTitusTech/ArchTitus på min bärbara Dell Inspiron.

Allt går bra fram till att jag ska skriva in : och / som inte verkar fungera hur jag än försöker.
Det blir annorlunda tecken mot för vad jag trycker på tangentbordet (som är nordisk ver.)

Har testat shift med alla knappar men kan inte hitta rätt tecken

Testade även att koppla in externt tangentbord via usb men samma visa där...

Jag är inte så överdrivet insatt i linux men finns det något sätt att få "rätt" tangentbord och tecken vid installation?

Alla tips uppskattas varmt!

Visa signatur

Stationär: Ryzen 7 7800X3D | Gigabyte B650I Aorus Ultra | Kingston Fury Beast DDR5 6000MHz 2x16GB | PowerColor Radeon RX 7900 XTX 24GB Hellhound | Cooler Master NR200P MAX | Kingston KC3000 2TB NVMe | Samsung EVO 850 1TB | Samsung 870 QVO 4TB | LG UltraGear 38GN950 | Acer Predator XB271HU | Klipsch Reference R-51PM | Hifiman Sundara Stealth Revision | Shure MV7 | Glorious GMMK Pro | Logitech Pro X Superlight | Platta: Ipad 9th Gen | Nätverk: Unifi Dream Router

Twitch: https://www.twitch.tv/revolt_III

Permalänk
Medlem

ArchWiki

Dock om du vill köra Arch Linux vill jag rekommendera EndeavourOS istället som är betydligt enklare att komma igång med om man är en ovan linuxanvändare

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D • ASUS TUF Gaming B650-Plus • Noctua NH-D15
XFX Radeon RX 6950 XT Speedster MERC 319 • MSI Optix MAG271CQR • Dell UltraSharp U2515H
G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 • WD Black SN750 NVMe SSD 1 TB • Crucial P3 Plus NVMe SSD 1 TB
Phanteks P600S • ASUS TUF Gaming 850W Gold • Logitech Craft Keyboard • Logitech MX Master 3

Permalänk
Skrivet av immutable:

ArchWiki

Dock om du vill köra Arch Linux vill jag rekommendera EndeavourOS istället som är betydligt enklare att komma igång med om man är en ovan linuxanvändare

Tackar ska prova!

Jag har kört linux förr, dock bara mint och ubuntu. Blev bara lite nyfiken på denna då jag följt kanalen och ville testa något nytt

Visa signatur

Stationär: Ryzen 7 7800X3D | Gigabyte B650I Aorus Ultra | Kingston Fury Beast DDR5 6000MHz 2x16GB | PowerColor Radeon RX 7900 XTX 24GB Hellhound | Cooler Master NR200P MAX | Kingston KC3000 2TB NVMe | Samsung EVO 850 1TB | Samsung 870 QVO 4TB | LG UltraGear 38GN950 | Acer Predator XB271HU | Klipsch Reference R-51PM | Hifiman Sundara Stealth Revision | Shure MV7 | Glorious GMMK Pro | Logitech Pro X Superlight | Platta: Ipad 9th Gen | Nätverk: Unifi Dream Router

Twitch: https://www.twitch.tv/revolt_III

Permalänk
Medlem
Skrivet av revolt_III:

Tackar ska prova!

Jag har kört linux förr, dock bara mint och ubuntu. Blev bara lite nyfiken på denna då jag följt kanalen och ville testa något nytt

Det finns installer nu mera så bara att skriva

archinstall

alternativt

archinstall guided

Permalänk
Medlem

Jag skulle nog också vilja slå ett slag för att börja med någon archbaserad dist istället för arch direkt.
Gör dig bekant med hur det fungerar, AUR, pamac, aur-helpers, commandon e.t.c, läs på mer om arch under tiden, kanske prova det i ett VM. Efter någon månads användande så kanske det börjar bli dags att prova arch.
Kan också instämma med rekommendera att börja med installtionsscriptet som finns med på liveiso'n orp nämner här ovan. Jag gjorde det själv sist jag installerade om och det har funkat perfekt för mig.

Jag gjorde själv precis samma resa för något år sedan innan jag över helt till arch.

Men för all del, det ligger ju inget självändamål i att köra arch bara för att det är arch. Du kanske fastnar i någon av dom archbaserade distarna och uppskattar enkelheten i det. Endevaour OS ska ju enligt många var den mesta "rena" av distarna och vara så nära en ren archinstallation man kan vara (har dock själv aldrig provat).

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Om du är i själva installern:

loadkeys sv-latin1

Om du är i X (alltså, om du har igång det grafiska gränssittet):

setxkbdmap -layout se

Permalänk
Skrivet av revolt_III:

Jag tänkte testa denna distro av linux: https://github.com/ChrisTitusTech/ArchTitus på min bärbara Dell Inspiron.

Allt går bra fram till att jag ska skriva in : och / som inte verkar fungera hur jag än försöker.
Det blir annorlunda tecken mot för vad jag trycker på tangentbordet (som är nordisk ver.)

Har testat shift med alla knappar men kan inte hitta rätt tecken

Testade även att koppla in externt tangentbord via usb men samma visa där...

Jag är inte så överdrivet insatt i linux men finns det något sätt att få "rätt" tangentbord och tecken vid installation?

Alla tips uppskattas varmt!

Säker på att det inte bara är en_US tangentbordslayout då?

I så fall är: (på ett svenskt/nordiskt tangentbord)
" Shift+ö " = " : " (d.v.s kolon görs genom att trycka ner Shift-tangenten plus ö-tangenten)
" - " = " / " (d.v.s. FWD slash görs genom att trycka ner bindesträck-eller minus-tangenten)

Visa signatur

💻 - ASUS ROG Strix G15 Advantage Edition G513 / AMD Ryzen 9 5900HX / Kingston Fury 64GB DDR4 3200MHz (2x32GB) / Samsung PM991a M.2 1TB + Corsair Force MP400 4TB / Solus 4
🖱 - Razer Deathadder Elite / ⌨ - Logitech UltraX
🎧 - Kingston HyperX Cloud II
📱 - Nokia XR20 / Android 11