Permalänk
Medlem

Hjälp med grafikkort

Hej! J
Har fått en dator av en kompis. I datorn sitter ett gammalt gtx570.

Datorn hittar ingen GPU, men när jag öppnar och tittar så lyser ändå kortet blått. Har provat att koppla skärmen till båda utgångarna men med samma resultat.

Såhär ser det ut:

https://imgshare.io/image/p1tXud
https://imgshare.io/image/p1t8pf

Någon som sitter inne på någon lösning? Jag kan inte supermycket om datorer skall tilläggas.

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

För det första; hur vet du att datorn inte hittar GPU? Eller menar du bara att du inte får någon bild?
Är du säker på att skärmen funkar? Funkar den med annan dator?
Funkade datorn hos din kompis?
Har du provat att flytta kortet till den andra PCIE-slotten (den översta)?
Testa också att starta med en enda minnessticka och endast bootdisken inkopplad.

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X | MSI RTX 3060 Ti Gaming X Trio | Cooler Master HAF 912 Plus

Permalänk
Medlem

Om du inte kan mycket så kan du om det känns rätt för dig skriva ut var du bor och fråga om någon bor nära som kan komma och titta på den för en pizza

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Har du provat kortet i den översta sloten ?

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X // Corsair iCue H150i RGB PRO XT // G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB (2x16GB) 3600Mhz CL16 // ASUS GeForce RTX 3080 12GB TUF GAMING OC // Asus Tuf Gaming x570 Plus // PSU: Corsair RM750W v2 // Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic // Keyboard: Corsair K70 RGB MK2 Low Profile // Mouse: Corsair Dark Core RGB with the MM1000 QI mousepad // Display 1: Dell S3422DWG // Display 2: Gigabyte G32QC QHD //

Permalänk
Avstängd

Är det ett inbyggt grafikkort på moderkortet? Har du testat att ansluta skärmen till det?

Visa signatur

LG OLED65CX6LA | Samsung 840 EVO 1TB SSD | Samsung 840 Pro 256GB SSD | Eizo Foris FS2333 | Cougar 200K DE

Permalänk
Medlem

Hej igen!
Tack för alla svar.

Fläktarna går på kortet och det lyser som sagt.

Kortet ”hänger” lite i sidan som inte är fastskruvad, kan lixom putta upp kortet lite i framkant. Datorn startar och jag får bild, men sjukt hög upplösning. Det är som att datorn inte hittar kortet lixom

Permalänk

Då får du ladda ner grafikkort drivrutiner till kortet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lh666:

Hej igen!
Tack för alla svar.

Fläktarna går på kortet och det lyser som sagt.

Kortet ”hänger” lite i sidan som inte är fastskruvad, kan lixom putta upp kortet lite i framkant. Datorn startar och jag får bild, men sjukt hög upplösning. Det är som att datorn inte hittar kortet lixom

Som trebrecks så är det nog drivrutiner som saknas. Om du får bild men i fel upplösning(antar du menar låg upplösning) brukar det vara att Windows inte har en passande drivrutin och då kör med en generell GPU drivrutin bara så man får bild och kan ladda hem rätt drivrutin.

Visa signatur

The what what in the what now?

Permalänk
Medlem

Nu har jag installerat drivrutiner och datorn hittar kortet. Men när jag kollar enhetshanteraren har kortet en varningssymbol på sig. Nvidia Experience försöker få mig att installera samma drivrutin gång på gång, jag har laddat ner den senaste från Nvidias hemsida och installerat men det verkar inte heller göra tricket.. tröttsamt.

Permalänk
Medlem

Ska man avinstallera enhet och ladda ner drivrutinerna igen?

Permalänk
Medlem

Nu råkade jag avinstallera grafikkortet och nu när jag ska installera Nvidias drivrutiner går det såklart inte då den inte hittar kortet. Vad gör jag?

Permalänk
Medlem

Testa denna för att rensa ut allt gammalt drivrutinsskräp som kan störa först: https://www.guru3d.com/files-details/display-driver-uninstall...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lh666:

Nu råkade jag avinstallera grafikkortet och nu när jag ska installera Nvidias drivrutiner går det såklart inte då den inte hittar kortet. Vad gör jag?

Du startar om datorn? Kör DDU som @ToxicX tipsade om här i ovan.

Angående drivrutin, den "senaste" vad menar du med det? Se till att du laddar ner rätt "senaste" drivrutin genom att välja rätt serie i listan - 500 serien : https://www.nvidia.com/Download/driverResults.aspx/132845/en-...

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk
Medlem

Tack för tips. Skall kika.

Hittade grafikkortet och installerade senaste. Men det är en varningssymbol när jag hittar grafikkortet i enhetshanteraren. Den säger felkod 43.

Permalänk
Skrivet av Lh666:

Nu har jag installerat drivrutiner och datorn hittar kortet. Men när jag kollar enhetshanteraren har kortet en varningssymbol på sig. Nvidia Experience försöker få mig att installera samma drivrutin gång på gång, jag har laddat ner den senaste från Nvidias hemsida och installerat men det verkar inte heller göra tricket.. tröttsamt.

Skrivet av Lh666:

Tack för tips. Skall kika.

Hittade grafikkortet och installerade senaste. Men det är en varningssymbol när jag hittar grafikkortet i enhetshanteraren. Den säger felkod 43.

du ska inte ha senaste till ett GTX 570...

drivarstödet slutade för flera år sedan 2018 närmare bestämt.

detta är den senaste som är kompatibel med kortet.
https://www.nvidia.com/Download/driverResults.aspx/132845/en-...

kod 43 brukar tyda på drivare kan ej hittas eller ej kompatibel.

så du kan lugnt skippa nvidia experience helt då inga nya drivare kommer släppas till kortet ändå och troligen försöker det installera en för ny version av drivrutinen som ditt kort inte stöds i.

så mitt tips är att du skiter i experience (varför man nu ändå skulle vilja ha den då den enligt mig är generellt meningslös mjukvara) så att den inte försöker skriva över din drivare med en för ny.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

du ska inte ha senaste till ett GTX 570...

drivarstödet slutade för flera år sedan 2018 närmare bestämt.

detta är den senaste som är kompatibel med kortet.
https://www.nvidia.com/Download/driverResults.aspx/132845/en-...

kod 43 brukar tyda på drivare kan ej hittas eller ej kompatibel.

så du kan lugnt skippa nvidia experience helt då inga nya drivare kommer släppas till kortet ändå och troligen försöker det installera en för ny version av drivrutinen som ditt kort inte stöds i.

så mitt tips är att du skiter i experience (varför man nu ändå skulle vilja ha den då den enligt mig är generellt meningslös mjukvara) så att den inte försöker skriva över din drivare med en för ny.

Tack! Ska ta bort experience och testa detta!!

Permalänk
Medlem

Kört både DDU och installerat drivrutinen som länkades här. Men varningstriangeln är kvar. WoW säger dessutom att mitt grafikkort inte uppfyller minimumkraven, vad f..n gör jag nu?
Tusen tack för att ni hjälper mig med mina frågor och står ut med en datorn00b som jag ❤️

Permalänk
Medlem

”Enheten kan inte fungera korrekt förrän du startat om datorn” (Kod 14)

Gjort det och meddelandet står kvar.

Testar Windows Update..