Dagens processorkylare kan få problem att kyla Intel "Alder Lake"

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Har slutat irritera mig på detta med byte av sockel osv. Väljer att se det som att köper folk nytt så säljer dom det gamla.
Det är bra för mig

Att byta socket när det är motiverat för att kunna tillhandahålla ytterligare funktionalitet ser jag generellt inga problem med. Detta socket-byte finns det med andra ord väldigt bra anledningar till, precis som bytet till AM5 på AMD-sidan längre fram. Det finns dock andra tillfällen då det bästa argumentet väl i princip har varit att undvika förvirring hos mindre insatta kundgrupper.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av mannebanco:

Jag vet. Men hela poängen handlade om att det var ett skruvat argument. Det faktum att intel faktiskt minnsan säljer nån obskyr kylare är som att påpeka ett stavfel.

Ställ inte frågor om du inte vill få svar. Och nej det är inte som att påpeka när du skrivit fel.
Rätt säker på att SweClockers testade den för några år sedan och den presterade inget bra sett till kostnad.

Och nej jag tror inte Intel ändrar sin sockel för att sälja kylare.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Låter som Intel, de vill naturligtvis att man inte bara ska behöva byta moderkort utan även kylare till varje ny cpufamilj.

Låter som AMD-fanboyism

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Skrivet av jOnÄTÄn:

Ställ inte frågor om du inte vill få svar. Och nej det är inte som att påpeka när du skrivit fel.
Rätt säker på att SweClockers testade den för några år sedan och den presterade inget bra sett till kostnad.

Och nej jag tror inte Intel ändrar sin sockel för att sälja kylare.

Jag borde ha skrivit min retoriska fråga på ett tydligare sätt, så att man förstod att den var retorisk. Du har helt rätt.

Jag håller personligen inte med. Alla frågor behöver inte besvaras alltid.

Permalänk
Hjälpsam

Tycker att både Intel och AMD, varit bra på att bibehålla kompatibilitet på sina kylare, mellan generationerna, så låt oss slippa den diskussionen.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Snälla Sweclockers börja standardisera performacne per watt tester över både CPU och GPU-generationer.
(förslag)
Hur många watt/kr kostade det dig att:
1. Spela spel x, y, z på 50, 150, 250 fps i 20 minuter.
2. Exportera 4k filmen eller 180 kanaler ljud (med effekter).
3. Kompilera 10 versioner av x, y z. (

Hur många watt förbrukades, hur många watt gick till spillo
och hur många watt fick DU? Testa också med och utan turbo klock.

Visa signatur

Chassis: Fractal Design Define R4 CPU-cooling: NH-D14 with Arctic MX-6 paste CPU: Ryzen 5 3600XT MOTHERBOARD: Gigabyte X570 Aorus Elite MEMORY: 2x KF3600C16D4/16GX
GFX: EVGA GeForce RTX 3060 XC 12GB
PSU: Seasonic Focus GX 750W
HDD: Samsung 980 Pro 2TB
MONITOR: Acer predator XB273U

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Mörksuggan:

Annars blir det den vanliga frågan om kylpastan.
"Hur mycket ska jag ha...?" Smeta på hela tuben för fan. Sen om det kommer funka bättre, det får tester påvisa.

Man ska alltså mura upp en kylstruktur av kylpasta om kylaren inte passar, också ett sätt att lösa det.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Man ska alltså mura upp en kylstruktur av kylpasta om kylaren inte passar, också ett sätt att lösa det.

Lika bra att rita egna kylflänsar med kylpasta direkt på värmespridaren. Köp en jumbotub och bygg några rejäla väggar och låt sen systemfläkten blåsa längs med dem, kommer säkert att funka jättebra. Värmeledningsförmågan i pastan är säkert minst lika bra som i koppar, eller hur?

/s om nu någon missade det.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av mpat:

Lika bra att rita egna kylflänsar med kylpasta direkt på värmespridaren. Köp en jumbotub och bygg några rejäla väggar och låt sen systemfläkten blåsa längs med dem, kommer säkert att funka jättebra. Värmeledningsförmågan i pastan är säkert minst lika bra som i koppar, eller hur?

/s om nu någon missade det.

Man kan spritsa en kylare med kopparpasta och smycka den med aluminiumpasta, duger det till bromsarna så duger det till cpun

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Man kan spritsa en kylare med kopparpasta och smycka den med aluminiumpasta, duger det till bromsarna så duger det till cpun

Hoppas att du menar silverpasta och inte kopparpasta till bromsarna;)

Visa signatur

"Saints are in Hell!"
Cooler Master Cosmos II || ASUS P8Z77-V-PRO TB ||Gainward 680 Phantom 4GB|| I7-3770K ||
G-Skill Ares 1866 MHZ 16 GB||BeQuiet! Dark Rock 2||OCZ Vertex 4 256 GB||Samsung 830 120GB||WD Enterprise 1TB||
Plextor PX-LB950SA||Dell U2410||Corsair AX 1200

Permalänk
Medlem

Jo men visst säljer Intel kylare, har minst en stock-kylare liggande. Nu kanske dom blir obligatoriska! 😄

Visa signatur

MoB: ROG B450-F Gaming | CPU: R7 3800X | GPU: RTX 3070 8GB | RAM: 2x16GB 3200MHz | SSD: V300 120GB | HD: Kingston A2000 M.2 500GB | Skärm: ASUS PG279Q| T.bord: Vulcan 120 | Mus: No-Name | Högt.: Logitech 5:1 | Chassi: FD Define R3 | PSU: RM750X V2 | CPU kylare: Arctic 34 | Multifunktions Dreamhack-hylla "DH-box" | Galleri DH-Box| Projekt T.E.B | Galleri T.E.B

Permalänk
Medlem

Katastrof!

Jag köper bil efter vilka vinterdäck min förra hade!

Men ah Intel skulle väl gjort IHS tjockare så att den passade nuvarande kylare....

Lägg ner!

Enkelt för tillverkade att lösa ala Noctua.

Visa signatur

[DESKTOP] FD Define 7XL | VIII Dark Hero (EK-Monoblock) | 5950x | 128GB ECC | RTX3090 (Vector² ABP) | 2*2TB SN850 [SERVER] i5-13400 | 64GB | 108TB (raw)

Permalänk
Medlem

Så länge det bara är problem med AIO vattenkylare så är det ju lugnt..... för min del i varje fall.

Men allvarligt talat så känns det som mycket spekulationsartiklar kring Alder lake nu.
Denna artikeln säger ju inget om att den lägre sockeln/cpun fysiskt hindrar tillverkare från att ta fram monteringskit som sitter ordentligt för socket 1700 bara att Cooler master och Corsair inte "verkar" klara av det vilket låter konstigt.

Sen så måste jag ändå säga att bilderna i mina ögon kan lika bra vara resultatet att kylarens bas eller CPUns heat spreader inte är plana (typ lite konkav) då man ser att ytterkanterna haft bra kontakt. Och MSI kylarens bas kan ju råka va lite konvex och därför passa mot cpun bättre. Som sagt bara spekulationer som inte ger något.

Hur som helst så jag håller mig lugn till det kommit ut riktiga tester.

Permalänk
Moderator, Testpilot
Skrivet av Ortovox:

Så länge det bara är problem med AIO vattenkylare så är det ju lugnt..... för min del i varje fall.

Men allvarligt talat så känns det som mycket spekulationsartiklar kring Alder lake nu.
Denna artikeln säger ju inget om att den lägre sockeln/cpun fysiskt hindrar tillverkare från att ta fram monteringskit som sitter ordentligt för socket 1700 bara att Cooler master och Corsair inte "verkar" klara av det vilket låter konstigt.

Sen så måste jag ändå säga att bilderna i mina ögon kan lika bra vara resultatet att kylarens bas eller CPUns heat spreader inte är plana (typ lite konkav) då man ser att ytterkanterna haft bra kontakt. Och MSI kylarens bas kan ju råka va lite konvex och därför passa mot cpun bättre. Som sagt bara spekulationer som inte ger något.

Hur som helst så jag håller mig lugn till det kommit ut riktiga tester.

Vad är det som säger dig att detta skulle vara ett problem exklusivt för AIO-kylare?

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt