Rekommendation - beggade rack (blade?) servrar

Permalänk
Medlem

Rekommendation - beggade rack (blade?) servrar

Har en liten fundering...

Ska sätta upp en servermiljö för ett utvecklingsprojekt där lejonparten av workload:en kommer att vara containers under k8s. Utöver detta kommer vi att behöva *dedikerade* beräkningsmaskiner som exekveras "separat", utanför k8s-miljön, vilket kommer ställa krav på att dessa nyttjar GPU:er så effektivt som möjligt.

k8s maskinerna bör ha en balanserad cpu/io hantering medan beräkningsmaskinerna bör ha hög cpu/cpu-gpu prestanda.

Letar inte efter state-of-the-art idag utan arkitekturer som är 2-3 år gamla. DELL, HP, Supermicro... vad säger ni?

Vet att detta är skrivet på en väldigt hög nivå men hoppas ändå på att någon kan peka "åt ett visst håll"...

Stort tack på förhand!

Permalänk
Skrivet av Kodo:

Har en liten fundering...

Ska sätta upp en servermiljö för ett utvecklingsprojekt där lejonparten av workload:en kommer att vara containers under k8s. Utöver detta kommer vi att behöva *dedikerade* beräkningsmaskiner som exekveras "separat", utanför k8s-miljön, vilket kommer ställa krav på att dessa nyttjar GPU:er så effektivt som möjligt.

k8s maskinerna bör ha en balanserad cpu/io hantering medan beräkningsmaskinerna bör ha hög cpu/cpu-gpu prestanda.

Letar inte efter state-of-the-art idag utan arkitekturer som är 2-3 år gamla. DELL, HP, Supermicro... vad säger ni?

Vet att detta är skrivet på en väldigt hög nivå men hoppas ändå på att någon kan peka "åt ett visst håll"...

Stort tack på förhand!

Vet inte någon tillverkare som är uttalat dålig; däremot kan det finnas fördelar i att köpa allt av samma märke. Ska du skruva själv kan det vara bra att veta att Lenovo för ett tag sen började med DRM för sina minneskretsar ("TruDDR")så det är inte säkert du får lika bra prestanda om du köper minnen från tredjepart till deras servrar.

GPU-prestanda kan jag inte mycket om, ska erkännas, men jag antar att det huvudsakligen har att göra med att nörda ner sig i vilka processorer som ger dig tillräckligt många PCIe-banor.

Samma med K8s on-prem: Det som är solklart är att om du behöver I/O-prestanda idag bör du köpa SSD åtminstone som cachelager. Vad som är "rätt" för lagringskonfiguration vet jag inte på rak arm, men skulle jag börja från scratch idag skulle jag undersöka objektlagring à la Ceph.

Permalänk
Medlem

Tack för svar!

Bra, då funderar jag vidare i liknande banor

Mvh