Googles första mobilkrets prestandatestas

Permalänk
Benchmaskin 🍞
Skrivet av Buddaz112:

Vart kommer Mac in i bilden. Vi pratar om telefoner.
Jag har haft Iphone och Apple TV och lämnat allt bakom mig.
Maken till låst man var.

Oj, senaste gången jag använde itunes var nog med Iphone 5 kanske? Det var väldigt länge sen det kravet togs bort. Tror itunes finns i telefonen men har aldrig använt tjänsten

Permalänk
Skrivet av Kenneth:

Oj, senaste gången jag använde itunes var nog med Iphone 5 kanske? Det var väldigt länge sen det kravet togs bort. Tror itunes finns i telefonen men har aldrig använt tjänsten

Mins ej vad jag höll på med. Tror det var musik där jag var tvungen att rippa till ALAC och då kände jag att något var fel.
Göra något med telefonen då var ju kul. Massa funktioner som man funderade hur I alla dagar har de kommit på de här hopplösa funktionerna.

Kör idag Android på telefonen och Android TV
Behöver jag en app är det vara leta och så finns det.
En kollega hadde något strul på iPhone. Löste sig till sist med en omstart. Var något med bilder. Sa då varför inte hitta en bättre app. Det var ju inte bara och bara. Medan på Android är det bara att söka och så finns det.
Sist försökte jag mig på att googla efter en ordentlig DLNA app och min sökning gav 1 app som var bra till Apple medan till Android listade de 5st som var bra.
Javisst du kommer säkert runt Apple som sagt de låser in användaren i ett hörn.

Säga att Apple är världsledande blir lite fel i mina ögon när deras hårdvara har legat efter på sistonde när det gäller telefonerna. Om Apple nu har så många miljarder hur kommer det sig att de vände sig till Samsung för att få en 120hz skärm. Inte nog med det. Nu har Sony lanserat sin nya pro modell för fotoentusiaster.

Permalänk
Keeper of the Bamse
Skrivet av Buddaz112:

Vart kommer Mac in i bilden. Vi pratar om telefoner.
Jag har haft Iphone och Apple TV och lämnat allt bakom mig.
Maken till låst man var.

Nej nej, var kommer ITUNES in i bilden?! Det används inte på telefoner heller.

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk

Vet inte om man borde kalla detta egen systemkrets. Google's Tensor är mer eller mindre ett Samsung Exynos chip med tillagt TPU (Tensor Processing Unit) från Google. Kretsen är designad och tillverkad av Samsung, och baserad på Samsungs 5nm. Använder mer eller mindre samma kärnor som Samsung och Qualcomms kretsar gjort i 1 år.

Permalänk
Medlem

Gary Sims Speed Test G är bra för att få koll på mobilkretsars prestanda i lite verkliga uppgifter. Han är riktigt duktig på annat än att snacka rappt till sitt test, men det är en egen kanal "Gary Explains". Pixel 6 vs. Samsung S21 Ultra: https://www.youtube.com/watch?v=iDjzPPtC4kU

Bra första "egna" krets, den stora varianten är lite överpris men den lilla är bra prestanda för kronan förutom deras väldigt bra stillbilder, inte satt mig in i deras videokvalitet med denna nya kamerasensorn.

Visa signatur

i7 960 TRUE(2*120mm ScytheGT) @ 3.85GHz|ROG Rampage III Formula x58|FD Define R4 Titanium(5*140mm)|XFX CE850W|6x4GB DDR3|RTX3060|Intel X25-M 160GB+Crucial m4 512GB+PNY 1TB+HDD 500GB+HDD 1,5TB+2TB|Externa: 2*WD 2TB|Fåner:Mi Mix 2S|Galaxy S22|Moto G5|Galaxy S5|Galaxy S4

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Där har du största anledningen till en stor del av tröttheten och "hatet" mellan fanbasen.

Det handlar inte om pengar, och har aldrig gjort. Det handlar (För mig specifikt) om alternativ, och framförallt att kunna göra saker som jag vill, inte som Apple vill att jag ska göra det.

Nu är dock det tankesättet något förlegat då jag och många jag känner börjar tröttna på datainhämtningen i bakgrunden just för att Android sedan några år tillbaka har blivit lite för Googlofierat, och förlorat en stor del av sin öppna början.

Största och enda anledningen jag ens funderar på ett byte handlar mer om säkerhets och privat-aspekten bakom Apple (En lektor sa det snyggt, "Hos Apple är telefonen produkten, hos Google är det du som är produkten"). Men det lämnar en sur smak i munnen att behöva förknippas med människor som värderar materiella ting med en sådan status...

Klart det handlar om pengar om du väljer mellan 700kr eller 450kr per månad, många här klagar ju på att iPhones är dyra och att det finns billigare alternativ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

Klart det handlar om pengar om du väljer mellan 700kr eller 450kr per månad, många här klagar ju på att iPhones är dyra och att det finns billigare alternativ.

Men det finns väl dyra Androids och billigare iPhones också? Man måste inte köpa dyraste bara för att den är från Apple. Samma sak som att su kan köpa en M1 Pro laptop för 24000kr, man måste inte lägga 80000kr bara för att valet finns.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

Klart det handlar om pengar om du väljer mellan 700kr eller 450kr per månad, många här klagar ju på att iPhones är dyra och att det finns billigare alternativ.

Fast det är inte direkt det som det handlar om, utan mentaliteten bakom motiveringen av priset

Citat:

...jag förstår att alla inte har ekonomin för att berättiga ett köp av en iPhone.

Dvs, "Jag har en iPhone, alltså har jag mycket pengar och ser det som en statussymbol", det är där skon klämmer med mitt tidigare inlägg.

En iPhone 8 kostar idag 3500 :-, och om man jämför den med en ex. Galaxy A52 eller motsvarande så är den absolut duglig än idag, trots att den har några år på nackden.
Dvs, så går det att få tag på iPhones som fungerar utan problem (nya i förpackning) från 3000kr och uppåt, det är knappast en större summa.

Om man nu ändå vill använda sina enheter som statussymboler så kan jag garantera att en Galaxy Fold, Surface Duo (nja), Motorola Razr ger ett större "Wow"-upplevelse än en trist 13 Pro, men det är väl bara min åsikt

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk

Bra med mer tillverkare, men.....
Kommer dom samla in ännu mera data nu?

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk

En anledning till att man tycker att iPhone har dålig batteritid, kan vara att man sett hur vänners mobiler presterar när det är kallt. Såg för längesen test på hur mobilernas batterier klarade kyla, och Iphone var överlag sämre än Android-telefoner. Någon Iphone ville inte ens fungera i minusgrader. Hur det är idag har jag ingen aning om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Fast det är inte direkt det som det handlar om, utan mentaliteten bakom motiveringen av priset

Dvs, "Jag har en iPhone, alltså har jag mycket pengar och ser det som en statussymbol", det är där skon klämmer med mitt tidigare inlägg.

En iPhone 8 kostar idag 3500 :-, och om man jämför den med en ex. Galaxy A52 eller motsvarande så är den absolut duglig än idag, trots att den har några år på nackden.
Dvs, så går det att få tag på iPhones som fungerar utan problem (nya i förpackning) från 3000kr och uppåt, det är knappast en större summa.

Om man nu ändå vill använda sina enheter som statussymboler så kan jag garantera att en Galaxy Fold, Surface Duo (nja), Motorola Razr ger ett större "Wow"-upplevelse än en trist 13 Pro, men det är väl bara min åsikt

Ja det får stå för dig, Galaxy Fold är ett skämt. 😂
Tycker lite synd om de som nappat på den, det är min åsikt.

Att någon har en iPhone betyder absolut inte att personen har mycket pengar, däremot prioterar många att ha betala några hundringar mindre varje månad.

Ska man använda mobilen i jobbet är iPhone överlägsen, allt bara funkar till skillnad mot Android där mail plötsligt slutar synka, funktioner som är halvdant gjorda och funkar sådär osv.

Permalänk
Medlem

Våga vägra iphöne

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Skrivet av Dem8n:

Ja det får stå för dig, Galaxy Fold är ett skämt. 😂
Tycker lite synd om de som nappat på den, det är min åsikt.

Att någon har en iPhone betyder absolut inte att personen har mycket pengar, däremot prioterar många att ha betala några hundringar mindre varje månad.

Ska man använda mobilen i jobbet är iPhone överlägsen, allt bara funkar till skillnad mot Android där mail plötsligt slutar synka, funktioner som är halvdant gjorda och funkar sådär osv.

Fy för Fold. Tyvärr tror jag mycket utav det kommer vara Samsung it de närmaste åren framöver.

Säg det till den som letar efter en bra app till något som handlar mer än bara de inbyggda funktioner.
Bara ta till exempel att du får inte lov att spela FLAC hos äpplet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buddaz112:

Fy för Fold. Tyvärr tror jag mycket utav det kommer vara Samsung it de närmaste åren framöver.

Säg det till den som letar efter en bra app till något som handlar mer än bara de inbyggda funktioner.
Bara ta till exempel att du får inte lov att spela FLAC hos äpplet.

Du kan ju använda en app för att spela flac, eller konvertera filerna till apple lossless, ser inte problemet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buddaz112:

Bara ta till exempel att du får inte lov att spela FLAC hos äpplet.

Varför hittar du på en alternativ sanning? Stöd för FLAC har funnits sedan iOS 11.

Kanske dags att inse att det hänt en hel del hos Apple de senaste 4-5 åren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Dessutom, är det några som springer och letar laddare hela tiden på jobbet så är det Iphone-användarna.

iPhone brukar väl ha ganska bra batteritid? Det kanske säger mer om användarna än telefonerna.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?