Snabbkoll: Vilken svensk chipsgigant föredrar du?

Permalänk
Melding Plague

Snabbkoll: Vilken svensk chipsgigant föredrar du?

Det ena är oätligt medan det andra är magnifikt. Frågan är om du har rätt smak?

Läs hela artikeln här

Permalänk
Medlem

Jag är inte så förtjust i chips. Köper och äter kanske en gång per år, om ens det. Jag vet faktiskt inte vilket märke det varit när jag köpt.

Permalänk
Medlem

Ska det ätas chips, finns bara ett alternativ. Bjärechips!

Permalänk
Medlem

Estrella är bättre på att göra chips MEN de har inte de skit goda starka ostbågarna.

Permalänk
Medlem

Estrella om det finns, annars Olw. Men köper bara minipåsar nu för tiden, blir alldeles för mycket annars. DillChips gärna!

Edit: Ostbågar är givetvis OLW.

Permalänk
Medlem

Aldrig tänkt på om det är nån skillnad faktiskt. Jag bara tar nån smak som ser god ut, aldrig tänkt på märket vad gäller olw/estrella.

Permalänk
Medlem

Förr lantchips. Idag har det kommit så många nya märken. Svårt att säga vilken som är godast när jag undviker dem p.g.a. kaloriinnehållet. En annan fråga är vilken smak. OLW pepparkryddade är nostalgi för mig och det ska vara med originalbilden.
Jag vet inte om jag skulle kalla dem för de godaste, men nostalgikänslan väger mycket...

Permalänk
Medlem

Estrella gör helt klart bättre chips, speciellt deras västkustchips. Men när det gäller ostbågar som någon annan sa så har OLW bra grejer.

Permalänk
Medlem

Willys Garant! Deras dills chips var oslagbara! Synd att dom sluta tillverka dom..

Permalänk
Medlem

Har alltid köpt OLW då vi ofta har 2 för 35kr, ibland 2 för 32kr. Men Estrellas sourcreme&onion är ju så mycket bättre än OLW's.

Bjärechips är absolute bäst!

Permalänk
Snusfri

Båda är lika äckliga imho.
Tror 99% av deras sortiment består av Sour cream + någon annan "smak".

Bjäre Cheddar eller Doritos Flamin' Hot Nacho Cheese är mina favoriter för närvarande.

Permalänk
Medlem

Estrella salt och vinäger 😍

Permalänk
Medlem

Har väldigt svårt att bestämma mig. Estella gör exempelvis bäst grillchips, dillchips. OLW gör bäst potatischips, Ostbågar osv.

Permalänk
Medlem

Nu är inget av de märkena längre svenska. Men ok, de var.
Själv röstar jag på Svenska Lantchips eller Bjärechips.

Delad plats för de andra två.

Btw Estrellas chokladdoppade jordnötsringar är farligt goda. 529cal i en liten 100g påse.

Permalänk
Medlem

Jag gillar bägge märkena (och även andra chips) men tycker nog Estrella är lite bättre. Olw gör bättre ostbågar dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Båda är lika äckliga imho.
Tror 99% av deras sortiment består av Sour cream + någon annan "smak".

Bjäre Cheddar eller Doritos Flamin' Hot Nach Cheese är mina favoriter för närvarande.

Ja bjäre är det enda jag köper.

Permalänk
Medlem

För många år sedan bytte man olja till någon nyttigare (alternativt miljövänligare?) olja. Sedan dess har chipsen tappat enormt i kvalité.

Med det sagt är OLW klart godare än Estrella.

Permalänk
Medlem

Ingen som nämnt tryffelchips från gårdschips?
Det är min och Kungens favorit!

https://www.aftonbladet.se/kungligt/a/9OwA7p/kungen-i-varvet-...

Permalänk
Medlem

Va det inte chips som var cancerframkallande? Hörde ett rykte om det om man äter för mycket av det för många år sedan

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD-FX:

Va det inte chips som var cancerframkallande? Hörde ett rykte om det om man äter för mycket av det för många år sedan

Det är akrylamidet du tänker på. Gäller mycket annat än bara chips.

https://www.livsmedelsverket.se/livsmedel-och-innehall/oonska...

Permalänk
Skrivet av Troglodyt:

Ska det ätas chips, finns bara ett alternativ. Bjärechips!

Där snackar vi rediga chips!

Permalänk
Medlem

Lantchips de gånger det köps chips i vårt hushåll. Lite snålt med omröstningsalternativ kan tyckas... inte ens Övrigt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av xpca:

Willys Garant! Deras dills chips var oslagbara! Synd att dom sluta tillverka dom..

Det är faktiskt sant. Deras chips är rätt goda. Inte som Estrella, men inte långt efter. Visste inte att de slutat med dom men handlar knappt aldrig på Willys.

Nästa fråga är: Räfflade eller släta chips?

Jag svarar Räfflade! Det är något visst med räfflade, man biter av några vågor i taget

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av AMD-FX:

Yes. Chips - bland annat. Men även kaffe, bröd, kakor och prommes har samma giftiga ämne. Det bildas akrylamid när man värmer upp grejer tillräckligt mycket och det ämnet är cancerframkallande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:
Skrivet av Söderbäck:

Yes. Chips - bland annat. Men även kaffe, bröd, kakor och prommes har samma giftiga ämne. Det bildas akrylamid när man värmer upp grejer tillräckligt mycket och det ämnet är cancerframkallande.

Va inne där precis nyss och kollade

Permalänk
Medlem

Blindtestade för typ 15-20 år sen och då kom vi fram till att Estrellas Sour cream & Onion var snäppet godare än OLWs.

Har gått på det testet ända sen dess men det kanske är dags för ett nytt.

Permalänk
Medlem

https://youtu.be/1AL0GA9RBD0?t=55

Enda rätta alternativet. Speciellt sweet chili!

Permalänk
Medlem

Olw smakar mest fett och blir som en hinna i munnen

Estrella all the way! Mer smak och bättre smaker

(Förutom ostbågar såklart, men de ska vara öppnade från igår)

Permalänk
Medlem

Av Estrella och OLW - självklart Estrella. Klasskillnad, speciellt på Grillchips och Sourcream Onion.

Permalänk
Medlem

Personligen tycker jag att Estrella smakar för mycket smör, eller något. Intressant att en klar majoritet så här långt föredrar dom