Köpa en iphone 13 mini

Permalänk
Medlem

Köpa en iphone 13 mini

Hej, har tänkt att uppgradera min telefon (iphone 7) till en 13 mini då min håller på att ge upp. Vissa appar fryser randomly ibland..

Det är bara så att jag inte tycker om att spendera pengar.

Är fortfarande bara 18 och går tredje året på gymnasiet, har ju deltids jobb och kommer ha strax 24k i slutet av månaden.

Använder telefonen mest för fotografering och lyssnar på musik, typ den enda om man bortser youtube (ibland).

Borde man uppgradera? Tänkte att brorsan kunde få min gamla iphone 7 eftersom han inte har någon just nu.

Permalänk
Medlem

Har också iphone7 tycker inte den är för långsam ännu.
Uppdaterade härom dagen till 15.02 men såg idag att det kommit en 15.1 så den blir det någon dag.
Problemet är att det krävs runt 4GB ledigt utrymme om du kommer från v14.xx.
I 15 får du Vidgets och en app-register sida + lite annat så det kan vara värt det.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av dwadw:

Hej, har tänkt att uppgradera min telefon (iphone 7) till en 13 mini då min håller på att ge upp. Vissa appar fryser randomly ibland..

Det är bara så att jag inte tycker om att spendera pengar.

Är fortfarande bara 18 och går tredje året på gymnasiet, har ju deltids jobb och kommer ha strax 24k i slutet av månaden.

Använder telefonen mest för fotografering och lyssnar på musik, typ den enda om man bortser youtube (ibland).

Borde man uppgradera? Tänkte att brorsan kunde få min gamla iphone 7 eftersom han inte har någon just nu.

Borde och borde?
Det har väl helt att göra med hur mycket du värdesätter en mobiltelefon ställt vad du annars kan hitta på med pengarna.
Jag har inte köpt någon så pass dyr mobil någonsin men jag nyttjar kanske inte mobiltelefonen på det sättet som man bör om mobilen kostar 7-8 lök.

Det viktigaste skulle jag säga är att du köper mobilen för att du vill ha den, att den passar i din budget, att betala cash är helt rätt, annars har man ju egentligen inte råd. Annars kan ju ett tips vara att kika på begagnade/refurbade Iphone 12 Mini?

Om du köper den för att det är en "statuspryl" så gör du dock helt fel, det tror jag dock inte är risken iom du har en Iphone 7 idag!

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Borde och borde?
Det har väl helt att göra med hur mycket du värdesätter en mobiltelefon ställt vad du annars kan hitta på med pengarna.
Jag har inte köpt någon så pass dyr mobil någonsin men jag nyttjar kanske inte mobiltelefonen på det sättet som man bör om mobilen kostar 7-8 lök.

Det viktigaste skulle jag säga är att du köper mobilen för att du vill ha den, att den passar i din budget, att betala cash är helt rätt, annars har man ju egentligen inte råd. Annars kan ju ett tips vara att kika på begagnade/refurbade Iphone 12 Mini?

Om du köper den för att det är en "statuspryl" så gör du dock helt fel, det tror jag dock inte är risken iom du har en Iphone 7 idag!

Nej status bryr jag mig inte ett dugg om. Råd har har jag ju, och jag vill ha en ny telefon för just en bättre kamera och att min 7a har blivit rätt seg.

Appar brukar frysa ibland, appar kan gå långsamt ibland och sen har jag märkt att när man skriver så kan telefonen bli skit seg (ej ofta). Men det hjälper om man startar om den, fortfarande drygt dock.

Det är just viljan att spendera pengar, hitills har man bara låtit pengarna samlats in efter lön och studiebidrag. Man har bara handlat något gott eller saker som är mer nödvändigt såsom bensin, kläder osv.

Annars det enda jag verkligen vill ha är ju ett steam deck när de släpper den. Eller en ny elgitarr, Fender Jaguar 😳

Permalänk
Medlem

Annars kan ju Iphone 12 Mini vara ett något billigare alternativ utan att betala den extra summan för att ha det allra senaste?

https://www.amazon.se/Nyhet-Apple-iPhone-mini-64-GB/dp/B08L7G... kostar 6198kr inkl. frakt.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

När jag var 18 letade jag småmynt mellan kuddarna i soffan. Herrejesus, det gör jag fortfarande.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av nu1mlock:

Annars kan ju Iphone 12 Mini vara ett något billigare alternativ utan att betala den extra summan för att ha det allra senaste?

https://www.amazon.se/Nyhet-Apple-iPhone-mini-64-GB/dp/B08L7G... kostar 6198kr inkl. frakt.

IPhone 12 mini har skitdålig batteritid. Rekommenderar inte den alls. Hellre spendera mer på 13 mini.

Permalänk
Medlem

Är du ute efter just "Mini" pga storleken? Ta klivet upp till "vanlig" iPhone 12 istället, extremt mycket telefon för pengarna!

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:
Skrivet av anon333222:

IPhone 12 mini har skitdålig batteritid. Rekommenderar inte den alls. Hellre spendera mer på 13 mini.

Om det är så blir det en 13. Avskyr att behöva ladda stup i ett.

Permalänk
Medlem
Skrivet av edson:

Är du ute efter just "Mini" pga storleken? Ta klivet upp till "vanlig" iPhone 12 istället, extremt mycket telefon för pengarna!

Har aldrig haft en större mobil än min 7a, så kan inte direkt jämföra något med men tror jag föredrar mini på grund av dens storlek.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cnst:

När jag var 18 letade jag småmynt mellan kuddarna i soffan. Herrejesus, det gör jag fortfarande.

Herregud, när jag var 18 hade jag haft extrajobb i 5 - 6 år

Permalänk
Medlem
Skrivet av dwadw:

Hej, har tänkt att uppgradera min telefon (iphone 7) till en 13 mini då min håller på att ge upp. Vissa appar fryser randomly ibland..

Det är bara så att jag inte tycker om att spendera pengar.

Är fortfarande bara 18 och går tredje året på gymnasiet, har ju deltids jobb och kommer ha strax 24k i slutet av månaden.

Använder telefonen mest för fotografering och lyssnar på musik, typ den enda om man bortser youtube (ibland).

Borde man uppgradera? Tänkte att brorsan kunde få min gamla iphone 7 eftersom han inte har någon just nu.

När du väl bestämt dig så får du vara beredd på att det är långa leveranstider i och med stor halvledarbrist. Räkna med 1-2 månaders leveranstid på Iphones just nu.

Annars skulle jag satsa på att köpa en iphone 12, om du inte måste ha en skärm med 120Hz.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

När du väl bestämt dig så får du vara beredd på att det är långa leveranstider i och med stor halvledarbrist. Räkna med 1-2 månaders leveranstid på Iphones just nu.

Annars skulle jag satsa på att köpa en iphone 12, om du inte måste ha en skärm med 120Hz.

Både 13 och 13 mini finns ju i lager för omgående leverans på flera ställen dock?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

Både 13 och 13 mini finns ju i lager för omgående leverans på flera ställen dock?

Jasså?
Har du länk?

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

Jasså?
Har du länk?

Bland annat här

13 mini
https://www.cyberphoto.se/mobiltelefoni/mobiltelefoner/apple-...

13
https://www.netonnet.se/art/mobil-smartwatch/mobiltelefoner/i...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon333222:

IPhone 12 mini har skitdålig batteritid. Rekommenderar inte den alls. Hellre spendera mer på 13 mini.

Har du någon egen erfarenhet kring det? Min iPhone 12 Mini håller över två dygn om jag vill. Enda gången jag drog slut på batteriet på en dag var när jag filmade i flera timmar.

@dwadw:
Kan du leva med en timmes kortare batteritid (totalt), så är iPhone 12 Mini nära nog ett fynd idag. Letar du begagnat, så säkerställ att batterihälsan är minst 96%. Min iPhone 12 Mini har 99% kvar i batterihälsa. Den har legat på 100% fram tills för en vecka sedan.

Permalänk
Medlem

Nu kommer jag med en jättejobbig grej...

Skriv ner vilka appar du använder lagom ofta, skriv ner vilka användarnamn du har till dem.
Gör en fabriksåterställning på telefonen och återställ inte backup:en utan installera apparna som du bestämt dig för att du vill ha.

Telefonen ska inte frysa appar lite då och då. Det tyder ju på att något är fel och billigaste sättet är ju att göra en fabriksåterställning där du rensar hela telefonen så att inget finns installerat och att alla inställningar återgår till startvärdena.

Därefter kommer det jobbiga med att installera alla appar igen, särskilt 2FA apparna tycker jag själv (MS Authenticator, Googles motsvarande osv).

Om telefonen fortfarande fryser för dig efter detta så är det ju något fel på den, och då hade jag i din sits tittat på en begagnad iPhone 11, 12 eller 13. Ska du studera vidare så ska ju din nästa telefon överleva studietiden ... och det kan gå lite vilt till där ibland

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U3821DW 38" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 9 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gustav-P:

Nu kommer jag med en jättejobbig grej...

Skriv ner vilka appar du använder lagom ofta, skriv ner vilka användarnamn du har till dem.
Gör en fabriksåterställning på telefonen och återställ inte backup:en utan installera apparna som du bestämt dig för att du vill ha.

Telefonen ska inte frysa appar lite då och då. Det tyder ju på att något är fel och billigaste sättet är ju att göra en fabriksåterställning där du rensar hela telefonen så att inget finns installerat och att alla inställningar återgår till startvärdena.

Därefter kommer det jobbiga med att installera alla appar igen, särskilt 2FA apparna tycker jag själv (MS Authenticator, Googles motsvarande osv).

Om telefonen fortfarande fryser för dig efter detta så är det ju något fel på den, och då hade jag i din sits tittat på en begagnad iPhone 11, 12 eller 13. Ska du studera vidare så ska ju din nästa telefon överleva studietiden ... och det kan gå lite vilt till där ibland

This.

Ett till tips är att uppgradera till 15 före så kan du efter återställning använda iOS inbyggda 2FA-system istället för en massa extra appar.

Permalänk
Medlem

Börjar den ge upp så kanske en SE kan vara ett alternativ om du vill köpa nytt? Samma formfaktor men bättre på det mesta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nuken:

This.

Ett till tips är att uppgradera till 15 före så kan du efter återställning använda iOS inbyggda 2FA-system istället för en massa extra appar.

Vet du ifall iOS inbyggda 2FA system funkar likadant som MS Authenticator där det är väldigt smidigt att logga in på just Azure tjänster?
Kunde ju vara en tanke för mig själv att byta och slippa en app på telefonen.

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U3821DW 38" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 9 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av walkir:

Har du någon egen erfarenhet kring det? Min iPhone 12 Mini håller över två dygn om jag vill. Enda gången jag drog slut på batteriet på en dag var när jag filmade i flera timmar.

@dwadw:
Kan du leva med en timmes kortare batteritid (totalt), så är iPhone 12 Mini nära nog ett fynd idag. Letar du begagnat, så säkerställ att batterihälsan är minst 96%. Min iPhone 12 Mini har 99% kvar i batterihälsa. Den har legat på 100% fram tills för en vecka sedan.

En polare har en 12 mini och den har dålig batteritid, men självklart beror det på användaren. Kör ju 12 PRO Max själv. Sambon kör 12an. Men med tanke på att TS har en iPhone 7 och uppgraderar sällan så bör han satsa på en 13mini.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gustav-P:

Vet du ifall iOS inbyggda 2FA system funkar likadant som MS Authenticator där det är väldigt smidigt att logga in på just Azure tjänster?
Kunde ju vara en tanke för mig själv att byta och slippa en app på telefonen.

De tjänster jag använt iOS 2FA så finns den genererade koden tillgänglig på tangentbordet när man skall mata in den. Så tyvärr inte som MS där man kan trycka på godkänn på win Apple Watch och så är man inne.

Så om jag skulle behålla någon av 2FA apparna så skulle det nog vara MS om man jobbar med Azure mycket.

Sen kan man fundera på om man vill låsa in sig i Apples system också, har själv kört Authy ett tag p g a open source osv men har nu gått över till Apples inbyggda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon333222:

IPhone 12 mini har skitdålig batteritid. Rekommenderar inte den alls. Hellre spendera mer på 13 mini.

Skit dålig är att ta i, min håller närmare 2 dygn men då är jag ingen hardcore användare heller.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Ryktas om en ny Iphone SE nästa år. Kan vara värt att vänta på?
https://www.gsmarena.com/next_apple_iphone_se_to_come_in_2022...

Visa signatur

Ryzen 5 5800X3D
Palit RTX 4090 Gamerock OC
32 GB Corsair lpx 3600mhz
Sabrent Rocket Q 2TB M.2, Kingston A2000 2TB, Kingston A400 1TB SSD, Kingston A400 1TB SSD, Segate 8TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Strife91:

Ryktas om en ny Iphone SE nästa år. Kan vara värt att vänta på?
https://www.gsmarena.com/next_apple_iphone_se_to_come_in_2022...

iPhone 8 formatet med enorma skärmkanter och en fet knapp är naturligtvis uteslutet. För alla. Alltid.

Hade jag varit trådstartaren hade jag kört på OnePlus Nord CE med 256 GB lagring och supersnabb laddning, 5G med mera

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon333222:

En polare har en 12 mini och den har dålig batteritid, men självklart beror det på användaren. Kör ju 12 PRO Max själv. Sambon kör 12an. Men med tanke på att TS har en iPhone 7 och uppgraderar sällan så bör han satsa på en 13mini.

Tack för bra svar! Är tyvärr alltför van vid att många här på SweC skriver att allt är "skit" utan vidare belägg.

Själv har jag 4-5 timmars skärmtid på min 12 Mini varje dag, med kanske en snittförbrukning på 55% per dygn. Har iofs minimalt antal appar som uppdaterar i bakgrunden samt kör 4G framför 5G.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zipparn:

iPhone 8 formatet med enorma skärmkanter och en fet knapp är naturligtvis uteslutet. För alla. Alltid.

Nja.. sist jag valde telefon på jobbet så var det en 8:a jag valde istället för de nyare modeller just för att jag ville ha TouchID.

Ligger man i sängen så kan man låsa upp telefonen, med ett öga se ungefär vilka ikoner/knappar man behöver trycka på.
Utan TouchID så behöver ju telefonen se ansiktet - vilket betyder att jag måste "upp med huvudet från kudden".

Sedan så är det så supersmidigt att väcka telefonen med ett finger när den ligger på skrivbordet och så låses den upp direkt. Jag måste inte ta upp den och vända den mot ansiktet.

Men det är ju så olika hur vi använder våra telefoner.

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U3821DW 38" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 9 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.