Permalänk
Medlem

Ingen signal trots nytt grafikkort

Hade ett grafikkort som jag bedömde slutade fungera då jag fick gröna och rosa färgade streck/linjer på skärmen. Det stod någon dag senare även bara "No signal" på skärmen när jag startade datorn. En kompis har haft liknande problem där det då var grafikkortet det var fel på. Det grafikkort jag hade då var ett GTX 770.

Efter detta har jag beställt ett nytt grafikkort som är ett RTX 2060 ventus GP edition. När jag kopplat in detta och ska testa det står det även nu "No signal". Jag kopplar både en displayport kabel till en skärm och en HDMI kabel till en annan skärm men ingen får signal. Fläktarna på grafikkortet snurrar och det verkar som grafikkortet fungerar som det ska utöver att ingen signal ges ut. Jag har även testat att koppla in endast HDMI kabel direkt i moderkortet för att komma åt BIOS men jag får samma problem här.

Det tidigare grafikkortet hade 14-pin medans det nya har 6-pim kan detta ha någon påverkan? Mitt nätaggregat har 700 W så detta borde inte vara något problem.

Hoppas någon kan hjälpa till. Vad kan felet bero på?

Permalänk
Avstängd

Har du kommit ihåg att koppla in 6 eller 8-pin kabeln från nätagget?

Permalänk
Medlem

Eftersom jag bara kopplade ur det gamla grafikkortet använda jag samma kablar som går från nätaggregatet men använde bara så många som behövs. Så tycker inte det borde ha något med saken att göra. Om det då inte är skillnaden mellan 14-pin och 6-pin.

Permalänk
Medlem

Uppdatering

Har testat med andra komponenter från en kompis dator, allting verkade fungera inklusive grafikkortet. Men vi kunde inte testa CPU eller moderkortet eftersom hans CPU var AMD och hans moderkort bara supporta AMD processorer.(jag har Intel)
Så frågan är vad felet kan vara, datorn startar dessutom men jag får ingen bild.
Min CPU har blivit överhättad ett antal gånger så frågan är om det kan ha att död på den. Men har läst att CPU:s inte går sönder särskilt ofta.
Tar emot alla hjälp jag kan få. Tack på förhand

Permalänk
Medlem

Lämnade in på felsökning och visade sig vara Bios som behövde en uppdatering + att operativsystem behövdes ominstalleras.

Permalänk
Medlem

Såg den här tråden först nu. Jag hade ett liknande problem en gång och då krävdes en BIOS CMOS-reset (heter det så?)

Visa signatur

AMD Ryzen 7800x3d | Asus Strix X670E-F | G.Skill DDR5 2x32GB @6000MT/s CL30 | RTX 4090 TUF | Sound Blaster AE-7 | WD SN850x 4TB | Corsair HX1500i | NZXT H7 Flow | Logitech G915 TKL | G502 X Lightspeed | LG 42" C2 OLED | Logitech Z-5500 | Epos H6Pro | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem

Ok, (tror det heter så ja). Jag lämnade även in mitt gamla moderkort hos han som felskökte eftersom han erbjöd sig att köpa det på grund av rådande brist. Och visade sig att min misstanke stämnde och det var så att det gamla grafikkortet slutat fungera.